Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva-ajan tarvikkeet: tarpeelliset ja turhakkeet MP

Vierailija
22.03.2022 |

Maailma on pullollaan kaikenlaista lastenhoitotarviketta, joista esikoista odottavan pää on ihan pyörällä. On maidon lämmittäjää, unipesää, itkuhälytintä, älysukkaa, imetystyynyä...

Mitä oman kokemuksesi perusteella suosittelit hankkimaan arjen helpotukseksi?
Hankittuna vasta pinnasänky ja vaunut. Turvakaukalon etsintä vielä kesken, hoitopöytä harkinnassa (pienet tilat).

Kommentit (220)

Vierailija
61/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkuhälytin ihmetyttää minua. Aikooko vanhempi jättää lapsensa yksin jonnekin kauas? Se on heitteillejättö.

Meillä oli itkuhälyttimelle käyttöä dementoituneen mummon kanssa. Sen lisävarusteena oli ovihälytin, josta kuulimme, milloin on menossa ulos.

Hoitopöytä oli turha meilläkin. Sylissä ja sängyllä tulivat kaikki hoidetuksi, ja muovitettu frotee riitti. Äitiysavustuspakkauksessa on varmaan nykyäänkin kaikki välttämätön. Hyvä on varata jotain maitoa siltä varalta, että ei tule hätää jos imetys ei onnistu, ja tietenkin tutti ja pullo.

Turvakaukalon lisävarusteista en ole koskaan kuullutkaan, joten olettaisin niiden olevan tarpeettomia. Tyynyjä meillä on ollut aina tarpeeksi, ei tarvittu erillistä imetystyynyä, ei  maidonlämmitintä eikä ... Luettelosta tulisi pitempi kuin tarpeellisten luettelosta.

Vierailija
62/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mieltä turvakaukalon "lisävarusteista"? Mies haluaisi ehdottomasti sellaisen turvakaukalon, johon saa rattaat. Itsestä ei tunnu tarpeelliselta, ennemminkin kantorepulla näkisin olevan enemmän käyttöä. Emme pyöri kaupoilla/keskustassa tms., niin en oikein osaa nähdä missä tuollaiset rattaat olisi tarpeen. Lähikaupassa on ostoskärryissä kaukalo tai sittenhän sen oman saa laittaa sinne ostoskärryyn.. Luonnossa kyllä liikumme koirien kanssa paljon ja siellä kantoreppu on varmaan kätevin. Miehellä tuntuu olevan vähä "kisavarustelu" vikaa, itse yritän ajatella enemmän taloudellisesti ja tarpeiden kautta. Ap

Esikoisen kanssa turvakaukaloadapterit rattaisiin olivat kätevät, kun käytiin vielä jonkun verran kaupoilla ja kiertelemässä. Muiden lasten kanssa niitä ei enää tarvittu kun liikkuminen useamman lapsen kanssa julkisilla paikoilla vähentyi. MUTTA turvakaukalon kantaminen on oikeasti aika raskasta pitkää matkaa eikä kaikkiin ostoskärryihin kaupoissa saa turvakaukaloa turvallisesti kyytiin (lidlille kunniamaininta tässä asiassa!). Jos teillä on vaunut joihin saa adapterit turvakaukalolle, niitä kannattaa etsiä esimerkiksi käytettynä.

Jotkut vaunut ovat suunniteltu suoraan niin että ne ovat paketti eli turvakaukalo menee niihin suoraan ilman adaptereita, sitten niihin menee se koppa kun menee kävelylenkille.

Itse katsoisin että ne vaunut ovat sellaiset jossa on kopassa myös turvavaljaat koska jo 6kk vauva on sellainen joka voi kääntää itsensä ulos niistä vaunuista. Tai sitten ottaa sellaiset jossa kopan käytön (1-4kk) jälkeen se istuinosa on täysin vaakatasoon kääntyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon tämä aina: ÄLKÄÄ ostako hoitopöytää. Vaipat vaihtaa pehmusteen päällä pesukoneen päällä, se on juuri sopivan korkuinen. Hoitopöytä on ongelmajätettä.

Jaa, meillä kyllä hoitopöytä oli todella paljon käytössä. On itseasiassa edelleenkin lipastona käytössä kun vain hoitotaso otettu pois..

Meillä ainakin oli ja edelleen on hyvin tarpeellinen ongelmajäte.

Toinen mitä eivät kaikki tarvitse ja jotkut pitävät turhakkeena, mutta minulle oli korvaamaton apu. Kylvetystuki. Oli kyllä kylvyssä viihtyvien vauvojen kanssa loistava apu.

Tämä todistaa sen, että ei kannata hankkia etukäteen kaikenlaista härpäkettä vaan vasta sitten, kun huomaa tarvitsevansa sitä. Välttyy turhilta ostoksilta.

Vierailija
64/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on turvakaukalossa adapterit joilla saa sen lastenvaunujen runkoon kiinni ja autossa telakka johon kaukalo vain napsautetaan paikoilleen. Tämä on todettu äärimmäisen hyväksi. Jouduimme alkuun käymään päivittäin verikokeissa ja lapsi oli helppo laittaa koppaan. (Siihen muuten lämpöpussi, niin ei tarvi ulkovaatteiden kanssa tapella. Meillä ainakin oli vauva niin pieni että haalarissa oli oikea michelin ukko ja vöitä ei saanut kunnolla.)

Eli kotoa laitettiin lapsi koppaan, ulos lähtiessä lämpöpussi kiinni. Autolla vei max pari sekuntia laittaa kaukalo kiinni ja sitten matkaan. Perillä parkkihallissa rattaiden runko kokoon ja turvakaukalo irti telakasta ja napsautettiin rattaisiin kiinni. Sitten rullattiin perille. Raotettiin sisällä läpöpussia ettei tule kuuma ja kohta sama homma toisin päin. Tuo turvakaukalon sopiminen rattaisiin on muutenkin hyvä vaikka kaupassa käydessä jos ei tarvitse lisäksi työntää ostoskärryjä. Jos vauvaa tarvitsee siirtää kaukalosta rattaisiin tai kantoreppuun niin voi herätä siihen. Nyt sai kaukalon pyörille ja menoksi.

Imetystyynyn hankin 3 viikkoa synnytyksen jälkeen, siinä kuitenkin kävi niin, että tyyny oli liian paksu. Minulla on niin lyhyt selkä, että tyynyä käyttämällä vauva nousi liian korkealle ja imetys ei onnistunut. Olen siis tukea halutessani rullannut vähän vilttiä tai käyttänyt tavallista tyynyä, välillä laittanut tukea jalkojen alle ja tukenut käsiä jalkoihin yms.. Ja tämäkin piti todeta käytännössä, tarvitsin tukea, ostin imetystyynyn ja totesin ettei siitä ole minulle apua.

Iso hyöty on ollut myös siitä kun pinnasängystä saa laidan irti. Olemme laittaneet pinnasängyn oman sängyn viereen "jatkeeksi." Pitää vaan huomioida että saa sängyt kiinnitettyä toisiinsa tai pinnasängyn kiilattua esim seinän ja sängyn väliin, jottei tule rakoa. Meillä on lisäksi ohut levy osittain pinnasängyn ja meidän petarin alla. Tämä poisti "rotkon" sänkyjen välistä. Yöllä helpottaa kun ei tarvitse kurotella laidan yli. Ekat pari kk nukkui äitiyslaatikossa sängyn vierellä tason päällä.

Hoitotasoa meillä ei ollut. Alkuun oli alusta pesukoneen päällä, nykyään vessan lattialla.

Mutta niinkuin sanoit, niin sen huomaa vasta itse arjessa mikä on hyvä ja toimiva juuri teille ja teidän vauvalle.

Mekin hankittiin kaikki käytettynä rattaita ja turvakaukaloa lukuunottamatta.

Vierailija
65/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkuhälytin ihmetyttää minua. Aikooko vanhempi jättää lapsensa yksin jonnekin kauas? Se on heitteillejättö.

Meillä oli itkuhälyttimelle käyttöä dementoituneen mummon kanssa. Sen lisävarusteena oli ovihälytin, josta kuulimme, milloin on menossa ulos.

Hoitopöytä oli turha meilläkin. Sylissä ja sängyllä tulivat kaikki hoidetuksi, ja muovitettu frotee riitti. Äitiysavustuspakkauksessa on varmaan nykyäänkin kaikki välttämätön. Hyvä on varata jotain maitoa siltä varalta, että ei tule hätää jos imetys ei onnistu, ja tietenkin tutti ja pullo.

Turvakaukalon lisävarusteista en ole koskaan kuullutkaan, joten olettaisin niiden olevan tarpeettomia. Tyynyjä meillä on ollut aina tarpeeksi, ei tarvittu erillistä imetystyynyä, ei  maidonlämmitintä eikä ... Luettelosta tulisi pitempi kuin tarpeellisten luettelosta.

Ihan käsipumpun ostaisin myös, sillä kun pääsee pois sairaalasta niin ei tarvitse mennä kaupan kautta. On näes aika ahdistavaa miettiä miten saaa pumpattua maitoa vauvalle jolla on nenämahaletku sairaalasta lähtiessään. Kokemusta on. Onneksi se nenämahaletku jäi tarpeettomaksi kun vauva imi itse riittävästi.

Kannattaa tutustua etukäteen myös miten itse pumpataan käsin rintoja. Ensimaito on tärkeää vauvalle, ktse sin käsipelillä tärkeät ensimaidot lapselleni kun hän oli teholla ja minut oli päästetty kotiin(minua ei edes siirretty samaan sairaalan ollenkaan, lapsi vietiin eri sairaalaan teholle suoraan synnytyssalista )

Vierailija
66/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hoitopöytä, huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin ostaa uusi pesukone päältä täytettävän tilalle. Ostin käytettynä semmoisen siron Ikean mallin koska lipastomallinen ei olisi mahtunut kylppäriin, ja myin pois kun ei ollut enää tarvetta.

Muita hyviä oli hyvät vaunut jotka kulki sekä maastossa että kaupungilla, kaukaloon lämpöpussi (kesävauvalle riittää peitto), itkuhälytin koska vauvat nukkui hyvin ulkona, pinnasänky jonka sai "sivuvaunuksi" sängyn viereen. Imetystyyny oli, ei välttämätön, mutta helpotti varsinkin alun imetys maratoneja, ostin edullisesti käytettynä ja myin pois käytön jälkeen. Moni muukin tavara on semmoinen, että voi olla ihan kiva ja helpottaa arkea, mutta ei välttämätön. Vaikka sitten se sitteri, turvakaukaloadapterit rattaisiin, sterilointilaite, rintapumppu ym ym.

Suosittelen ostamaan mahdollisimman paljon käytettynä, niin ei sitten haittaa jos jää käyttämättä. Toisaalta kaikkea kyllä ehtii ostaa sitten vauvan synnyttyäkin, varsinkin jos ei ihan korvessa asu. Kannattaa vaan tutustua valikoimaan ja ottaa se mieskin mukaan, että osaa sitten ostaa vaikka rintakumin jos sille tulee akuutti tarve.

Vierailija
67/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollutkin jo paljon puhetta noista isommista hankinnoista, mutta sitten on paljon myös semmosia aika pieniä juttuja, jotka voi olla yllättäen tosi tärkeitä tai sitten turhakkeita. 

Meidän heinäkuun helteillä syntyneelle vauvalle pienet 50-56 koon vaatteet oli suurin osa turhakkeita, kun sisällä oli yli 25 astetta niin vauva oli vaippasillaan ja yöllä kevyessä kapalossa eikä ulkonakaan tarvinnu vaunuissa kuin ehkä bodyn ja kevyen viltin. Ihan kaikista pienimpiä vaatteita (50 tai varsinkaan 44) ei kannata mun mielestä ihan hirveesti etukäteen ostaa muutenkaan, koska jos vauva syntyy vaikka 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen yli nelikiloisena, kuten meillä, niin ei niitä kauaa ehdi käyttämään. Sitten jos vauva on pienikokoinen niin muutamalla vaatekerralla pärjää ihan alun ja tilaa sitten vaikka netistä lisää tarvittaessa. 

Meille tosi tärkeitä oli harsot, koska mulla tuli maitoa alussa niin runsaasti, että yhellä imetyskerralla meni aina yks harso ihan märäksi ja alko haisemaan nopeesti. Ei ois äitiyspakkauksesta tulleet riittäny millään. Varaisin myös etukäteen kaikkea helposti imetyksen aikana syötävää hyvää välipalaa itselle (välipalapatukoita, keksejä, banaania, suklaata, smoothieita yms.) sekä kunnollisen juomapullon. Maidon noustessa nälkä oli aivan jäätävä ja oikein tunsin, kun vauva imi musta kaikki energiat. Koko ajan piti olla syömässä jotain, mutta vauva roikku tissillä niin ei niin vaan noustu syömään. Nuo välipalat varmasti tulee syötyä, vaikka vauva ois pulloruokinnalla niin ei oo turhakkeita. 

Vierailija
68/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon tämä aina: ÄLKÄÄ ostako hoitopöytää. Vaipat vaihtaa pehmusteen päällä pesukoneen päällä, se on juuri sopivan korkuinen. Hoitopöytä on ongelmajätettä.

Jaa, meillä kyllä hoitopöytä oli todella paljon käytössä. On itseasiassa edelleenkin lipastona käytössä kun vain hoitotaso otettu pois..

Meillä ainakin oli ja edelleen on hyvin tarpeellinen ongelmajäte.

Toinen mitä eivät kaikki tarvitse ja jotkut pitävät turhakkeena, mutta minulle oli korvaamaton apu. Kylvetystuki. Oli kyllä kylvyssä viihtyvien vauvojen kanssa loistava apu.

Tämä todistaa sen, että ei kannata hankkia etukäteen kaikenlaista härpäkettä vaan vasta sitten, kun huomaa tarvitsevansa sitä. Välttyy turhilta ostoksilta.

Kyllä, mutta esim se hoitoalusta ja paikka kannattaa suunnitella etukäteen. Oli se sitten hoitopöytä, pesukoneen päällinen, kodinhoitohuoneen taso tai siirrettävä alunen. Samoin vaunut ja kaukalo sekä joku nukkumapaikka kannattaa valmistella. Kaikki muu on semmoista jonka voi hankkia myöhemmin. Monelle vaan se varautuminen ja tavaran hankinta on osa sitä vanhemmaksi kasvamisen prosessia, eikä siinä mitään väärää ole. Monelle tavaralle voi olla käyttöä jos ne on hankittu, vaikka ilmankin useimmiten pärjäisi. Niin että se on vähän oma valinta minkä verran haluaa tavaraa hankkia, suosittelen kyllä hankkimaan käytettynä koska useimmiten ne vauvatavarat ei juuri ehdi käytössä kulua.

Vierailija
69/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä paljon mielipiteitä jakanut hoitopöytä oli ja on itse asiassa vieläkin käytössä, vaikka nuorimmainenkin on ollut kuiva jo lähes vuoden. Meillä on ikean lipastomallinen hoitopöytä, jonka laatikoissa on lasten vaatteet ja hoitotaso on laskettu ala-asentoon eskarilaisen työpöydäksi.

Mies ei ikinä tottunut sylissä vaihtamiseen, pesukone oli ylhäältä täytettävä, eikä sen viereen olisi mahtunut mitään vauvan tarvikkeita. Oli kätevää kun kaikki vaipoista rasvoihin ja pumpulipuikoista vaatteisiin oli samassa paikassa, jossa lasta hoidettiin, hoitopöydällä.

Imetystyyny oli meillä turhake, saman asian ajoi sohvatyyny ja aika varhaisesta pärjäsin ilman mitään. Samoin tuttipullon desinfioija ja oikeastaan myös pullot, kuopukselle ostettua tuttipulloa ei edes avattu paketeistaan.

Vierailija
70/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeet riippuu pitkälti perheen elämäntyylistä.

Mun muksujen ollessa pieniä tarpeellisia ensihankintoja oli sänky, auton turvakaukalo, vaunut, tuttipullo, harsoja, puhtaita pyyhkeitä, joku iso tyyny imetystueksi, hoitopöytä ja amme, vaihtolakanoita ja äidille avattava imetyspyjama ettei selkää viluta kun pitkään on paita auki.... Hoitopöytä ja amme hommattiin semmoisena yhdistelmätelineenä. Jumppa-alusta pyyhittävä vaipanvaihtoa varten kun oltiin vieraisilla. Reppu hoitotarvikkeille on parempi kuin laukku. Vaatteita vauvalle sitä mukaa kun kasvoi. Loput tarpeen mukaan.

Valjaat, kun oppi kävelemään, ettei pinkonut karkuun ja auton alle.

Kantoreppu ei toiminut, kipeä selkä.

Vaipparoskis tarpeeton, tiputin haisuvaipan vanhaan leipäpussiin, pussi kiinni ja normiroskiin. Kestoiluun ei mun hermot riittäneet. Pullonlämmitin tarpeeton, onhan sulla mikro ja tissit.

Vierailija
71/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitokselta kotiuduttua tuntui, että valui kokoajan jotakin jostakin. :D

Onneksi olin varannut reilusti siteitä jälkivuotoon ja liivinsuojia. Harsoja piti hankkia pian lisää, oli käteviä kulkemaan olalla kokoajan mukana.

Esikoinen tarvitsi alussa nänniini rintalumin, ennenkuin sai pontevammin imuvoimaa ja onnistui ilmankin.

Eniten käytetty vauvatarvike meillä oli bumbo. Toki siinä ei ihan pientä voi pitää, mutta vauva viihtyi paremmin, kuin sitterissä, kun näki pystyasennossa ympärilleen. Kylpyhuoneessa (muut saunoi ja suihkutteli, vauva viihtyi bumbossa) ja uimahallissa kovassa käytössä. Eniten käytettiin kuitenkin ruokailuissa. Pystyssä istuma-asennossa oli helppo syödä, ja ei tarvinnut tyynyillä tai muilla tukea vauvaa syöttötuoliin.

Vierailija
72/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullot mä desinfioin ihan isossa kattilassa keittämällä ja nostelin haarukalla ( haarukan piikeillä pullon suuaukosta ote ja pois) pois. Sitä ei sitten tehdä vauva sylissä!

Lihat ostin ite, keitin pehmeiksi, maustoin ja soseutin. Juurekset myös. Hedelmäsoseet ostettiin.

Vierailija
73/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitokselta kotiuduttua tuntui, että valui kokoajan jotakin jostakin. :D

Onneksi olin varannut reilusti siteitä jälkivuotoon ja liivinsuojia. Harsoja piti hankkia pian lisää, oli käteviä kulkemaan olalla kokoajan mukana.

Esikoinen tarvitsi alussa nänniini rintalumin, ennenkuin sai pontevammin imuvoimaa ja onnistui ilmankin.

Eniten käytetty vauvatarvike meillä oli bumbo. Toki siinä ei ihan pientä voi pitää, mutta vauva viihtyi paremmin, kuin sitterissä, kun näki pystyasennossa ympärilleen. Kylpyhuoneessa (muut saunoi ja suihkutteli, vauva viihtyi bumbossa) ja uimahallissa kovassa käytössä. Eniten käytettiin kuitenkin ruokailuissa. Pystyssä istuma-asennossa oli helppo syödä, ja ei tarvinnut tyynyillä tai muilla tukea vauvaa syöttötuoliin.

... Rintakumin ...

Vierailija
74/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ekan kanssa  hoitopöytä.   Oikeasti  tarpeeton,  kun  lapsi nopeasti  alkaa liikkua, on  turhaa  turvan tunnetta ja jos  joku soittaa  alasummeria  älä jätä  edes ihan  pientä vauvaa  hoitopöydälle,   pienikin liikkuu.  Sohvalla  ja sängyllä  helpompi  vaihtaa. Vauvan syöttötuoli ja  autojen  turvaistuimet   olivat   pakolliset.   Rattaita  ei  nuorimmalla  paljon käytetty. Lastenlapsille on tuolla vararattaat, mutta  ei niitäkään   ole tarvittu. Matkoilla sateenvarjorattaat olivat tarpeen.

Vierailija
75/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mieltä turvakaukalon "lisävarusteista"? Mies haluaisi ehdottomasti sellaisen turvakaukalon, johon saa rattaat. Itsestä ei tunnu tarpeelliselta, ennemminkin kantorepulla näkisin olevan enemmän käyttöä. Emme pyöri kaupoilla/keskustassa tms., niin en oikein osaa nähdä missä tuollaiset rattaat olisi tarpeen. Lähikaupassa on ostoskärryissä kaukalo tai sittenhän sen oman saa laittaa sinne ostoskärryyn.. Luonnossa kyllä liikumme koirien kanssa paljon ja siellä kantoreppu on varmaan kätevin. Miehellä tuntuu olevan vähä "kisavarustelu" vikaa, itse yritän ajatella enemmän taloudellisesti ja tarpeiden kautta. Ap

Meillä samaan runkoon saa kaukalon, vaunukopan ja rattaiden kopan. Erittäin kätevää, koska kaukalo on tosi epäergonominen ja raskas raahattava. Vaikka ei missään kauppakeskuksissa notkuisikaan niin aina tulee jotain neuvola-, lääkäri- tms. reissua. Kaukalo on nopea ja helppo nostaa ja naksauttaa runkoon. Ei tarvi esim. herättää nukkuvaa lasta tai alkaa pelata vöiden kanssa. Rungon alaosaan saa tavaraa ja omat kädet vapaiksi.

Vierailija
76/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin hoitopöydän, jossa oli irrotettava hoitotaso. Vaipanvaihdot ja muut hoitotoimet sujui näppärästi, kun vauvan vaatteet ja tarvikkeet oli käden ulottuvilla. Hoitotason sai pois ja lipasto palveli lipastona. Myöhemmin möin hoitopöydän kaverille. Meillä ei kylppärissä olisi ollut tilaa vauvan tarvikkeille, ne olisi pitänyt joka kerta erikseen viedä sinne.

Itse tykkäsin hyvin paljon vannasta, jonka pohjassa oli veden poistoaukko sekä vannan telineestä. Esikoisen kohdalla vanna oli umpinainen ja sen tyhjentäminen oli hankalaa.

Itse en osannut imettää makuultaan, joten joku imetystyyny olisi ollut hyvä.

Imetystyyny on turhake, tavallinen tyyny ajaa saman asian.

Vierailija
77/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mihin tarttet kärryjä eniten: jos lähinnä kauppakeskuskäyttöön ja lyhyille, alle km ulkonäkävelyille, hommaan kelpaa ne muodikkaat pikkupyörät edessä, isot takana.

Jos oot kova lenkkeilijä kesät talvet 10 km päivässä säällä kuin säällä lumisohjossakin ja tuot kärryillä kaupasta kolme täyttä kassia ruokaa, niin osta emmaljunga classicit isoilla ilmakumipyörillä ja metallisella tavarakorilla.

Vierailija
78/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tosi paljon kaikille vastanneille! Olen ajatellut, että "hyvät vanhemmat" osaa hankkia etukäteen kaiken tarpeellisen, mutta näköjään vain se eletty arki vauvan kanssa tosiasiassa näyttää mitkä ne tarpeet ovat. Ap

Komppaan tätä. Se riippuu niin paljon vauvasta, asunnon koosta (hoitopöydän suhteen myös kylppärin koosta ja onko pesukone päältä täytettävä eli voiko vain laittaa pesukoneen päälle hoitoalustan ja mahtuuko myös vaipat jne. johonkin hyllyyn sinne kylppäriin), sujuuko imetys hyvin vai tarvitaanko pulloja ja niihin liittyviä tarvikkeita, onko perheellä autoa ja sillä liikutaan paljon (kunnon vaunut vai rattaisiin kiinnitettävä kaukalo), tykkääkö lapsi olla rintarepussa tai kantoliinassa, onko asunto niin iso tai onko oma piha, että itkuhälytin on tarpeen.

Mutta sanoisin, että jos löytää käytettyjä tarvikkeita edullisesti, niin eihän se haittaa, jos niitä hankkii, kun ne voi myös myydä tai antaa eteenpäin. Turhan päiten en lähtisi kaikkia hilavitkuttimia uusina ostamaan, mutta tietysti jo rahaa on, varmaan joku pienituloinen perhe ne sitten käyttämättöminä tai vähän käytettyinä mielellään ottaa vastaan.

Vierailija
79/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ollut puoliakaan täällä mainituista tavaroista. Kaksi lasta.

Äitiyspakkauksen otin.

Muutama vaatekerta per koko, vaatteita ostettiin vasta 62 ylöspäin, sillä 50/56 koon vaatteet mahtuivat vain muutaman viikon.

Turvakaukalo, vaunut, syöttötuoli olivat tarpeellisia. Autoilevan perheen talvivauvalle suosittelen ehdottomasti lämpöpussia turvakaukaloon eli kaukalopussia.

Oikeastaan kaikki muu on turhaa. Joka ei autoile, ei tarvitse edes kaukaloa. Syöttötuolin ja pari ensilusikkaa ehtii hankkia monta kuukautta synnytyksen jälkeen.

Ei kannata ostella ennen syntymää juuri mitään, sillä vauvat ovat erilaisia ja varsinkin esikoiselle monet saavat pieniä lahjoja ovista ja ikkunoista. Kaikki vauvat eivät isommin pulauttele eikä huoli edes tuttia, moni mieltyy perhepedissä nukkumiseen ja suurimmalla osalla imetys sujuu mainiosti ilman rintakumeja tai tavallisesta poikkeavia tyynyjä, eikä silloin tarvita pumppua saati pullojakaan.

Katsokaa rauhassa, minkälaiseksi juuri teidän arkenne muotoutuu ja minkälainen tyyppi pieni tulokas on. Kaupat ovat auki syntymän jälkeenkin!

Vierailija
80/220 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkuhälytin, sopivat vaunut (minkälaiset renkaat?) turvakaukalo ja siihen pussi, kantoliina ja - reppu sekä hoitopöytä oli meillä tärkeimmät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän