Vauva-ajan tarvikkeet: tarpeelliset ja turhakkeet MP
Maailma on pullollaan kaikenlaista lastenhoitotarviketta, joista esikoista odottavan pää on ihan pyörällä. On maidon lämmittäjää, unipesää, itkuhälytintä, älysukkaa, imetystyynyä...
Mitä oman kokemuksesi perusteella suosittelit hankkimaan arjen helpotukseksi?
Hankittuna vasta pinnasänky ja vaunut. Turvakaukalon etsintä vielä kesken, hoitopöytä harkinnassa (pienet tilat).
Kommentit (220)
Minä ostin hoitopöydän korvikkeeksi kirjoitustason sellaiseen Lundia-hyllyn halpiskopioon. Siihen ohut pehmuste, jonka päällystin muovitetulla froteella.
Hyllykössä oli siten käden ulottuvilla mukavasti tilaa vaipoille, vaihtovaatteille ja kaikille tarvittaville tarvikkeille.
Kätevä ja edullinen ratkaisu, kun meillä se itse hyllykkö oli jo ennestään.
Sitterit oli meillä aivan hukkaostos, kaksosemme eivät niissä viihtyneet ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanon tämä aina: ÄLKÄÄ ostako hoitopöytää. Vaipat vaihtaa pehmusteen päällä pesukoneen päällä, se on juuri sopivan korkuinen. Hoitopöytä on ongelmajätettä.
Sä et voi sanoa noin kaikkien puolesta. Meille hoitopöytä oli todella tarpeellinen eikä tosiaankaan mitään ongelmajätettä. Meillä se oli vieläpä lainassa miehen siskolta ja sinne sen sai palauttaa kun ei enää tarvittu. Jos sellaisen ostaa, niin sen saa kyllä helposti eteenpäin eli ei ole mitään ongelmajätettä.
Vierailija kirjoitti:
Sanon tämä aina: ÄLKÄÄ ostako hoitopöytää. Vaipat vaihtaa pehmusteen päällä pesukoneen päällä, se on juuri sopivan korkuinen. Hoitopöytä on ongelmajätettä.
Jaa, meillä kyllä hoitopöytä oli todella paljon käytössä. On itseasiassa edelleenkin lipastona käytössä kun vain hoitotaso otettu pois..
Meillä ainakin oli ja edelleen on hyvin tarpeellinen ongelmajäte.
Toinen mitä eivät kaikki tarvitse ja jotkut pitävät turhakkeena, mutta minulle oli korvaamaton apu. Kylvetystuki. Oli kyllä kylvyssä viihtyvien vauvojen kanssa loistava apu.
Omat vauva-ajan pelastajat olivat näppärät vaunut, niihin helposti napsautettava turvakaukalo sekä untuvapussit sekä kaukaloon että vaunuihin.
Vaipat vaihtui pesukoneen päällä olevalla alustalla, tuttipullot pesin mikroon laitettavassa steriloijassa ja itkuhälytin oli loistava. Vaunuihin hommasin tokan kohdalla semmoisen työntöaisaan kiinnitettävän organiserin ja oli huippu, siihen sai lompakon, avaimet yms eikä tarvinnut niitä nyhtää laukusta tavarakorista.
Hoitopöytiä on sellaisiakin, missä on alla laatikosto ja päällä irrotettava hoitopöytäosa. Eli kun hoitopöytää ei enää tarvita, otetaan vain se yläosa pois ja jää laatikosto, jollaiselle nyt luulisi olevan pitkäaikaisempaakin käyttöä.
Pesukone on vähän ikävä hoitopöytä vauvalle linkousvaiheessa...
Hoitopöytä on ainakin meillä ollut tarpeellinen ja kovassa käytössä. Ikeasta ostin aikoinaan lipastomallisen hoitopöydän, jonka laatikoihin mahtuivat kaikki vauvan vaatteet ja tarvikkeet. Lipasto on edelleen lastenhuoneessa käytössä, hoitotason siitä sai taitettua pois. Eli ei tosiaan mikään turhaksi. Siisti kaluste, hinta taisi olla 150€.
Turvakaukalon lisävarusteista: meillä ei ollut yhteensopivia rattaita tai mitään, kaukalo nostettiin ostoskärryjen sisälle kauppareissuilla. Jäi muuten heräteostokset tekemättä ja rahaa säästyi, kun se vei niin paljon tilaa :D sitten kun vauva osasi istua, otettiin matkarattaat pidemmille shoppailureissuille tai kärryyn istumaan.
Mun tarpeellisimmat varusteet:
Imetystyyny!
Babybjörn sitteri
Hoitoalusta pesukoneen tai jonkun pöydän päälle
Osta mahdollisuuksien mukaan tavarat vasta sitten, kun näet millainen vauvasi on. Jotkut ei tee sitterillä yhtään mitään, minun vauvani taas tykkäsi siellä istua ja tarkkailla maailmaa, oli käytössä pitkään kun kiinteiden syömistä aloiteltiin jne. Me ei tarvittu itkuhälytintä, kun vauva ei juuri pihaustakaan päästänyt herättyään vaunuissa vaan tyytyväisenä katseli roikkuvaa vaunulelua :D
Varmaan riippuu jonkin verran vauvan temperamentista. Itse olin todella helppo vauva, ja esim sitteriä mulla ei koskaan ollut. Olin ihan tyytyväinen lattiallakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä turvakaukalon "lisävarusteista"? Mies haluaisi ehdottomasti sellaisen turvakaukalon, johon saa rattaat. Itsestä ei tunnu tarpeelliselta, ennemminkin kantorepulla näkisin olevan enemmän käyttöä. Emme pyöri kaupoilla/keskustassa tms., niin en oikein osaa nähdä missä tuollaiset rattaat olisi tarpeen. Lähikaupassa on ostoskärryissä kaukalo tai sittenhän sen oman saa laittaa sinne ostoskärryyn.. Luonnossa kyllä liikumme koirien kanssa paljon ja siellä kantoreppu on varmaan kätevin. Miehellä tuntuu olevan vähä "kisavarustelu" vikaa, itse yritän ajatella enemmän taloudellisesti ja tarpeiden kautta. Ap
Meillä tää oli ihan ehdoton, sai napattua sen kaukaloon nukahtaneen vauvan näppärästi vaan kaukalossa siihen rattaisiin. Ja se untuvapussi ihan ehdoton näissä, ehkä näppärin ikinä.
Ei kannata hankkia hirveää määrää pulloja, pumppuja ja muita välineitä, jos aikoo imettää ja imetys sujuu hyvin. Meillä ei ole vauvan (5kk) kertaakaan juoda maitoa muuta kuin rinnasta. Ehtii niitä pikaisestikin sitten hankkimaan, jos tarve tulee.
Turvakaikalon ehdottomasti lämpöpussi, ei tarvitse joka kerta pukea toppavaatteisiin vauvaa liikkeelle lähdettäessä.
Täysin tarpeetonta hankkia rattaat, joihin turvakaukalon saa kiinnitettyä. Millä työnnät sekä ostoskärryjä että vauvan rattaita? Järkevämpää nostaa turvakaukalo ostoskärryyn.
Asuttiin pienessä kodissa, kun esikoinen syntyi. Hoitoalusta oli sellainen pehmeä ja korkeareunainen ja sitä siirrettiin tarpeen mukaan milloin mihinkin, sohvalle, sängyn päälle ym. Lisäksi noin puolivuotiaasta lähtien vaipanvaihto tapahtui lattialla, kun lapsi oli niin kova pyörimään. Hoitopöytää ei siis ollut eikä tarvittu, eikä isompaan kotiin muuton jälkeen hoitopöytää tarvittu muillekaan lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Tutti on turhake.
Tutti on kätevä! Esikoinen ei ihan pienenä tuttia huolinut, mutta noin puolivuotiaana alkoi heräillä jatkuvasti sekä päivä- että yöunilta. Mun äiti opetti sitten hänet tutille, ja sillä ongelma ratkesi. Kuopuksella taas oli kova imun tarve ihan pienenä. Tuppasi syömään liikaa, jolloin maha tuli kipeäksi. Ongelma ratkesi tutilla. Hän myös myöhemmin yritti imeä peukkua, mikä myös torpattiin juurikin sillä tutilla.
Tarpeellisia meillä ollut yhdistelmävaunut, pinnasänky (meidän sängyn sivuvaununa), sitteri (jossa vauva muun perheen saunan tai ruokailun ajan), turvakaukalo ja lämpöpussi, leikkimatto sekä hoitopöytä, joka muuntuu lipastoksi. Eipä juuri muuta ole tarvittu.
Imetystyyny on turhake, luonnollisemman imetysasennon löytää ilman sitä. Tutteja hankin, muttei vauva huolinut.
Vierailija kirjoitti:
Turvakaikalon ehdottomasti lämpöpussi, ei tarvitse joka kerta pukea toppavaatteisiin vauvaa liikkeelle lähdettäessä.
Täysin tarpeetonta hankkia rattaat, joihin turvakaukalon saa kiinnitettyä. Millä työnnät sekä ostoskärryjä että vauvan rattaita? Järkevämpää nostaa turvakaukalo ostoskärryyn.
Meillä mahtui tavarakoriin helposti 2 isoa ruokakassillista tavaraa joten kokosin kaupassa ostokset sinne. Tai sitten oltiin koko perhe jolloin mies työnsi ostoskärryjä 🙂
Vierailija kirjoitti:
Hoitopöytiä on sellaisiakin, missä on alla laatikosto ja päällä irrotettava hoitopöytäosa. Eli kun hoitopöytää ei enää tarvita, otetaan vain se yläosa pois ja jää laatikosto, jollaiselle nyt luulisi olevan pitkäaikaisempaakin käyttöä.
Pesukone on vähän ikävä hoitopöytä vauvalle linkousvaiheessa...
Jos tarvitsee ylimääräistä lipastoa ja sellaiselle on tilaa, miksei ostaisi mieluisaa lipastoa ja laittaisi sen päälle hoitoalustaa?
Hoitopöydät harvoin ovat niitä kauneimpia huonekaluja.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeellisia meillä ollut yhdistelmävaunut, pinnasänky (meidän sängyn sivuvaununa), sitteri (jossa vauva muun perheen saunan tai ruokailun ajan), turvakaukalo ja lämpöpussi, leikkimatto sekä hoitopöytä, joka muuntuu lipastoksi. Eipä juuri muuta ole tarvittu.
Imetystyyny on turhake, luonnollisemman imetysasennon löytää ilman sitä. Tutteja hankin, muttei vauva huolinut.
Mä oon kuullut tämän saman jutun, mutta en vain ymmärrä, miten. Jos siis istuu ja imettää, niin miten se parempi asento löytyy? Mulla ainakin oli niin huono keskivartalon tuki, että hartiat olisivat tulleet kipeäksi, jos ei olisi ollut sylissä tyynyä. Esikoisen kohdalla käytin mitä tahansa tyynyjä, kuopuksen kohdalla ostin imetystyynyn. Se oli tosi hyvä! Mulla oli sellainen pitkä, ei sellaista rinkula.
Itkuhälytin on todella tarpeellinen, varsinkin jos vauvaa nukuttaa ulkona. Ja iltaisin kun muu perhe katsoo elokuvaa, hälytin ilmoittaa vauvan heräilevän, jolloin hänet ehtii tyynnyttelemään ennen kunnon itkua.
Minä myin kyllä melkoisen määrän vaippojakin eteenpäin. Hoitopöytää en ostanut enkä tarvinnut.
-16.