Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajateltiin ostaa talo, vaikka vain miehellä on tuloja.

Vierailija
02.10.2006 |

Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta, että vain toisen tuloilla maksetaan lainaa? Yli tonni kuussa hurahtaisi lyhennykseen,mutta me ollaan säästeliäitä..Ja ainahan minä pääsen jonnekin hanttihommiin jos oikein tiukoille vetää, nyt saan siis vain kelan tuet lapsista.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän uudiskohteen velaton myyntihinta on? Ajattelin vaan, kun toi rahoitusvastike kuulostaa isolta.

Vierailija
2/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämmöinen tilanne: Maksetaan omakotitalosta lainaa 1000e kk.

Miehen palkka 1700e käteen ja mulla 1200e. Plus lapsilisät kahdesta koululaisesta. Meillä on kaksi autoa ja molemmilla pitkät työmatkat.

Remonttia teemme jatkuvasti pikkuhiljaa palkasta.

Samalla myös elämme. Toki emme tee ulkomaanmatkoja, emmekä käy ulkona syömässä, koska viihdymme lomat omalla pihalla touhuten ja kavereita kestiten.

Jos unelma on oma talo ja oma rauha, niin monesta muusta on valmis karsimaan. Tsemppiä päätöksellenne :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin äitiyslomalla (pienimmillä mahdollisilla tuloilla) ja vain mies töissä, tuloja hänellä noin 2300 bruttona. Lyhennetään lainaa nyt n.700e /kk Kohtuullisesti pärjättiin.

Nyt huomattavasti helpompaa kun molemmat töissä.

Vierailija
4/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
5/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että uudiskohteessa yleensä maksetaan vastikkeessa aluksi, vuosi pari, pelkkiä korkoja? Näin vastike saadaan myyntitilanteessa vaikuttamaan kohtuulliselta. Vuoden parin kuluttua alkaa yhtiölainan lyhennys ja vastike saattaa kaksin-kolminkertaistua. Ja kun yhtiölainasta ei saa edes verovähennyksiä, on tosi kannattamatonta pitää yhtiölainaa. Sellaista uudiskohdetta, josta ei ole varaa maksaa velatonta hintaa, ei siis oikeastaan ole varaa ostaa.

Vierailija
6/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap n tapauksessa kaiketi oli niin, että miehen nettotulot vähän reilu 2000 ¿ ja ap. lla vain kelan tuet, ja 2 lasta, ja silti olivat valmiit maksamaan yli 1000 ¿ lyhennystä, niin siinä tuntuu, että jo pankit eivät suostu moiseen....

Vierailija
7/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihmiset puhuvat lyhennyksestä vaikka tarkoittavat lyhennystä ja korkoja.

Rautalangasta: Lyhennys on se summa, jolla laina lyhenee. Korkojen maksu ei lyhennä lainaa. Lyhennys+korko=lainan kuukausierä, EI lyhennys.

Vierailija
8/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuutukset, lehdet, puhelimet, tv:n, netit ym. vai eikö teillä ole niitäkään (saati sitten yllätyksenä tulevia kuluja)?

Vierailija:

meillä ei elämiseen oikeastaan mene rahaa kuin ruokaan ja bensaan, ei me harrasteta mitään maksullista, paitsi lapsi käy päiväkerhossa. En ole hienostelijatyyppiä, eli vaatteisiin en tuhlaa rahaa hetken mielijohteesta vaan ostan vain välttämättömät ja kirpparilla käyn myös. Me ei juoda alkoholia eikä polteta, joten niihinkään ei mene rahaa (ei olla absolutisteja, mutta ei vain olla kumpikaan totuttu läträämiseen ja miksi pitäisi opetellakaan).

Vierailija
9/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies hoitaa lainan ja mä hoidan lämmityksen ja veden. Ruokaa ostaa molemmat. Lasten vaatteet maksan yleensä mä ja leluja ostamme molemmat.

Omat tilit on ja molemmat hoitaa omat " menonsa" . Oon tosin nyt jo töissä, mut talolainan oton aikaan olin suht tuloton. Tähän asti ainakin hyvin on pärjätty.

Vierailija
10/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asuntolainaa nyt 65 000 euroa ja vain minä tienaan, kun mies opiskelee. Maksamme lainanlyhennystä reilut 670 euroa kuussa ja nettotulot on noin 3000 euroa. Auto on velaton, samoin kesämökki. Ei tee tiukkaa, aina jää säästöön ja tietenkin sijoitamme koko ajan muutenkin. Lapset ovat 4- ja 5-vuotiaat. Olisi kamalaa, jos ei olisi koskaan sukanvarressa rahaa esim. matkusteluun.

Riippuu todella paljon kulutustottumuksista ja elintavoista millaisella summalla pärjää. Joku toinen ei eläisi viikkoakaan samalla rahalla, jolla joku toinen koko kuukauden.

Mutta sen tiedän, että jo nyt (siis korkojen noustua) jo monen unelma särkynyt, kun tuli rakennettua 200 000 euton talo pelkillä miehen tuloilla. Ehkä niissä perheissä on sitten satsattu samalla kaikkeen muuhunkin.

Vierailija
11/62 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotiäitinä itse. Miehen tulot kuussa 6200 euroa, lainaa jouduttiin ottaan aluks uuden asunnon koko summalle eli 700 000, kunnes saatiin vanha asunto myytyä. Nyt miehellä on lainaa 300 000. Oltiin kahden asunnon loukussa aika kauan, melkein puoli vuotta...

Vierailija
12/62 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä saa toki kysellä, mutta jos tosiaan haluatte ostaa asunnon (on sitten ihan eri asia ostaa asunto tai omakotitalo, monessakin suhteessa), kartoita tilanne.

1. Laske kuinka paljon teidän nykyiset tulonne ja menonne ovat tarkasti (lehdet, vakuutukset, harrastukset, vaatteet, tvlupa ym.)

2. Kysy rakennuttajalta uuden asunnon asumiskustannuksista (lämmitys, sähkö, vesi, yhtiövastike, rahoitusosuus jne.) Asunto-osakkeissa verot maksaa taloyhtiö, eli kiinteistöveroa menee vastikkeessa. Selvitä vakuutusyhtiöltä uuden asunnon vakuutusmaksut. Mieti myös, otatteko miehelle (lainan maksaja) henkivakuutuksen.

3. Mene pankkiin ja kerro tilanteenne. He laskevat laina-ajat ja kuukausierät, kertovat eri vaihtoehdoista. Ota myös huomioon mahdollinen korkojen nousu, kuinka suurta kuukausierää teillä on varaa maksaa maksimissaan.

Jos näiden selvitysten jälkeen tuntuu siltä, että selviätte maksuista, niin siitä vaan omistusasujiksi! Ensiasunnon varainsiirtovero on muuten 0%. Osaketta ei voi ostaa puoliksi, jos toisella ei ole tuloja lainkaan. Verottajalle olisi aikamoinen selittäminen, miten maksat 300¿ kk tuloista 500¿ lainan lyhennyksiä, jollei aiempaa omaisuutta ole lainkaan. Kysykää tätäkin pankista.

Pankit ja vakuutusyhtiöt kannattaa kilpailuttaa!

Vierailija
13/62 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo ostettiin n. 2vuotta sitten, ja käytännössä miehen tuloilla sitä maksetaan. Lapsilisät laitamme lasten hankintoihin ja säästöön. Miehellä jää käteen rahaa tasan 2000e, ja tästä maksamme siis kaiken. Asunto ja auto lainan, + laskut. Kyllä sitä pärjää kun osaa käyttää rahaa oikein.

Vierailija
14/62 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja molemmat käy töissä, asuntolainaa ja autolainaa on joten mistäköhän joku sen 3500¿ repäs?? Tuollahan elelisi herroiksi, kun tolla 2600¿:lla ei tarvii kitsastella.

Ja meillä menee kuussa asumiseen, hmm.. suurinpiirtein 1000¿ (tossa siis lämmitys+lainat+vakuutukset)

Vierailija
15/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en saanut kuin lapsilisät, en siis yhtään mitään muuta, ja miehen tulot oli bruttona 2000 e.

Niin vain on selvitty. Tulot on miehellä nousseet jonkun verran, ja välillä on ollut tuloja itsellänikin. Nyt taas ei ole kuin työttömyyskorvaus. Lainaa maksellaan ja otettiin lisääkin lainaa laajennusta varten.

Vierailija
16/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteen jää parisataa yli 2000 kuussa ja 500 laitetaan siitä asuntoa varten säästöön ja vuokraan 800.

ap

Vierailija
17/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen kotiäiti ja mies töissä, saa käteen 1700e. Talo on kohta maksettu ja ei olla nälkää nähty.

Vierailija
18/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraan menisi helposti sama summa. Vain pöljät asuu vuokralla.

Vierailija
19/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen samaa mieltä kolmosen kanssa. Ja aika harvan nettotulot ovat 3500¿/kk. Eli tyhmiä olette jos tuossa tilanteessa lähdette talon hankintaan. Vasta oli lehdessä jonkun ekonomin haastattelu jossa todettiin rttä asumiskulut eivät saisi ylittää 40% nettotuloista ja 30% olisi ideaalitilanne.

Vierailija
20/62 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos teillä nytkin jää säästöön 500e, niin eiköhän sillä asumiskulut maksele helposti. Eli rakentamaan vaan....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme