Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arki pelastettu! Munavoita saa kaupasta

Vierailija
02.09.2015 |

Pakko tulla jakamaan ilouutinen tänne, nimittäin löysin kaupasta valmista munavoita, Laitilan Kanatarhalta. Tuota on niin helppo käyttää ja maistuu hyvältä! Lapset ja minä tykätään munavoista yli kaiken, mutta arjen kiireessä ei aina jaksa sitä tehdä ja säilyvyys on ollut ongelma. Munavoi on muutenkin paljon parempi leivänpäällinen kuin suolaa ja lisäaineita täynnä olevat leikkeleet.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon aina pitänyt tällaisia "helppo valmistaa"-tuotteita uusavuttomuutena, kunnes törmäsin sellaiseen kommenttiin, että kyllähän sitä valmista voi tarvita muustakin syystä. Joissain sairauksissa on mm. lihasheikkoutta, joten joku pannulla hämmentäminen tai kananmunan hienontaminen voi ihan oikeasti olla vähän vaikeaa. Esimerkiksi nyt juuri äidilläni oikea käsi kantositeessä, joten valmiiksi siivutetulle leivälle ja juustollekin on ollut tilaus.. 

Tämähän ei tietty ap:n tilanteeseen liittynyt. En kyllä näe mitään väärää siitäkään, että haluaa ostaa jotain tällaista valmiina. Ostetaanpa vaikka valmiiksi maustettuja jugurtteja, vaikka olisi aika pieni vaiva sekoittaa jugurtti ja marjat tai hillo.. Tosin itseä ihmetyttää se, että onko todella munavoissa jotain säilyvyysongelmia? Voi ja munat ei kumpikaan ole nopeasti pilaantuvaa, joten miksi munavoi menisi pian pilalle? Omaa kokemusta ei ole kun on aina tullut syötyä aika nopeasti loppuun.

Vierailija
42/59 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 20:54"]

Mäkin oon aina pitänyt tällaisia "helppo valmistaa"-tuotteita uusavuttomuutena, kunnes törmäsin sellaiseen kommenttiin, että kyllähän sitä valmista voi tarvita muustakin syystä. Joissain sairauksissa on mm. lihasheikkoutta, joten joku pannulla hämmentäminen tai kananmunan hienontaminen voi ihan oikeasti olla vähän vaikeaa. Esimerkiksi nyt juuri äidilläni oikea käsi kantositeessä, joten valmiiksi siivutetulle leivälle ja juustollekin on ollut tilaus.. 

Tämähän ei tietty ap:n tilanteeseen liittynyt. En kyllä näe mitään väärää siitäkään, että haluaa ostaa jotain tällaista valmiina. Ostetaanpa vaikka valmiiksi maustettuja jugurtteja, vaikka olisi aika pieni vaiva sekoittaa jugurtti ja marjat tai hillo.. Tosin itseä ihmetyttää se, että onko todella munavoissa jotain säilyvyysongelmia? Voi ja munat ei kumpikaan ole nopeasti pilaantuvaa, joten miksi munavoi menisi pian pilalle? Omaa kokemusta ei ole kun on aina tullut syötyä aika nopeasti loppuun.

[/quote]

Joo ei siinä, minäkin ymmärrän että ihan hyvä idea, siinä kuin valmiiksi leikattu leipäkin jota ei minunkaan nuoruudessani juuri ollut. Mutta tuo hinta on järjetön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kallista, jos on 12 euroa kilo.

Vierailija
44/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 09:24"]N.10min munavoin tekemiseen? Halvempaa? Vähemmän lisäaineita? Suolaa maun mukaan. Tupperi koteloissa säilyy.
[/quote]

10min munien keitto+10min munien viilennys kylmässä vedessä+munien kuoriminen 2-3min+munien pilkkominen 5-10min+sekoittaminen voihin 5-10min.
Siinä ajassa ehtii esim. Lenkille ja suihkuun, lukea hyvää kirjaa ja juoda teetä, pelata tai leikkiä lasten kanssa ym. Aika arvokas 45minuuttia.

Vierailija
45/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 09:24"]N.10min munavoin tekemiseen? Halvempaa? Vähemmän lisäaineita? Suolaa maun mukaan. Tupperi koteloissa säilyy. [/quote] 10min munien keitto+10min munien viilennys kylmässä vedessä+munien kuoriminen 2-3min+munien pilkkominen 5-10min+sekoittaminen voihin 5-10min. Siinä ajassa ehtii esim. Lenkille ja suihkuun, lukea hyvää kirjaa ja juoda teetä, pelata tai leikkiä lasten kanssa ym. Aika arvokas 45minuuttia.

[/quote]

Siis vahditko sä niitä munia kun ne kiehuu ja viilenee? En mä ainakaan siinä vieressä seiso, siinähän ehtii vaikka jumpata välissä, rakentaa legoilla, käydä suihkussa... Ja joko olet tosi hidas pilkkomaan munia ja sekoittamaan niitä voihin tai teet jotain megasatseja, itse en siihenkään ole saanut aikaa kovin montaa minuuttia tuhraantumaan. Voi pehmenemään sillä aikaa kunmunat kiehuu/jäähtyy, munat haarukalla murusiksi ja voin sekaan. Hyvin ehtii vielä vaikka sinne lenkille.

Vierailija
46/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:02"]En kyllä tuota einekseksi laskisi, koska eipä näyttänyt aineosissa olevan muuta kuin kananmunaa, voita ja suolaa. Sitä paitsi korostan tuota säilyvyyttä. Jos haluamme monta kertaa viikossa syödä munavoita niin mielestäni paljon järkevämpää ostaa sitä valmiina, ja se säilyy jääkaapissa hyvin, toisin kuin itsetehty munavoi.
[/quote]

Miten se säilyy paremmin kuin itsetekemä jos siinä ei ole mitään muuta raaka-ainetta kuin jos tekisi itse? Taidat olla niitä hermoheikkoja joka tarvitsee joka tuotteeseen viimeinen myyntipäivä selosteen.

Vierailija
47/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 09:24"]N.10min munavoin tekemiseen? Halvempaa? Vähemmän lisäaineita? Suolaa maun mukaan. Tupperi koteloissa säilyy. [/quote] 10min munien keitto+10min munien viilennys kylmässä vedessä+munien kuoriminen 2-3min+munien pilkkominen 5-10min+sekoittaminen voihin 5-10min. Siinä ajassa ehtii esim. Lenkille ja suihkuun, lukea hyvää kirjaa ja juoda teetä, pelata tai leikkiä lasten kanssa ym. Aika arvokas 45minuuttia.

[/quote]

Munavoin teossa lapsetkin voisi oppia ruuanlaittoa. Ei ollenkaan hukkaan heitettyä aikaa.

Vierailija
48/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:49"]Pakko tulla jakamaan ilouutinen tänne, nimittäin löysin kaupasta valmista munavoita, Laitilan Kanatarhalta. Tuota on niin helppo käyttää ja maistuu hyvältä! Lapset ja minä tykätään munavoista yli kaiken, mutta arjen kiireessä ei aina jaksa sitä tehdä ja säilyvyys on ollut ongelma. Munavoi on muutenkin paljon parempi leivänpäällinen kuin suolaa ja lisäaineita täynnä olevat leikkeleet.
[/quote]
Kauan kestikin että kana ja lehmä on saatu risteytettyä, sikanauta on jo niin vanhaa lihakarjaa että en tiedä milloin se on kehitetty. Mutta varmaan samoihin aikoihin kuin liha eläin jauhe.
Ennen ei ollut kaupassa muuta kuin suolaa ja ihmiset söivät mummonliha pullia, vanhat ihmiset väittävät että olivat suurtakin herkkua verrattuna nykyisiin täysin lihattomiin eineslihapulliin. Kammottava ajatus, en usko että olisin mummonliha pullista pitänyt kun se oli minusta kuiva ja vastenmielinen kääkkä. Niin kuiva olisi pitänyt kehittää sikamummolihapullat.

Vierailija
49/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:02"]En kyllä tuota einekseksi laskisi, koska eipä näyttänyt aineosissa olevan muuta kuin kananmunaa, voita ja suolaa. Sitä paitsi korostan tuota säilyvyyttä. Jos haluamme monta kertaa viikossa syödä munavoita niin mielestäni paljon järkevämpää ostaa sitä valmiina, ja se säilyy jääkaapissa hyvin, toisin kuin itsetehty munavoi.
[/quote]
Jos siinä ei ole muuta kuin kananmunaa, suolaa ja voita, niin miten se paremmin säilyy kuin itsetehty? Minä ainakin alan syömään munavoita silloin kun sitä teen. Pursotinpussiin kun laittaa, niin justiinsa yhtä hyvin säilyy.

Vierailija
50/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:00"]

Miten voi valmis munavoi säilyä.paremmin uin itse tehty, kun säilöntäaineita ei ollut. Oliko suomalaisista kanoista tuo?

[/quote]

Oisko pakkaustavalla merkitystä? Saattaapi olla ilmatiiviisti pakattu. Arvailen vain, en ole moista ihmettä omin silmin nähnyt. 

t. välistähuutelija
[/quote]
No ei se ilmatiivis ole sen jälkeen kun se on avattu. Ja syötäväksi kai se on tarkoitettu, eikä säilöttäväksi, joten avataan kuitenkin. Sen jälkeen säilyy just samalla tavalla kuin itse tehtykin.

Vierailija
51/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 14:29"]

[/quote]

Siis vahditko sä niitä munia kun ne kiehuu ja viilenee? En mä ainakaan siinä vieressä seiso, siinähän ehtii vaikka jumpata välissä, rakentaa legoilla, käydä suihkussa... Ja joko olet tosi hidas pilkkomaan munia ja sekoittamaan niitä voihin tai teet jotain megasatseja, itse en siihenkään ole saanut aikaa kovin montaa minuuttia tuhraantumaan. Voi pehmenemään sillä aikaa kunmunat kiehuu/jäähtyy, munat haarukalla murusiksi ja voin sekaan. Hyvin ehtii vielä vaikka sinne lenkille.
[/quote]

En vahdi, mutta inhoan sitä, jos suihkussakin pitää käydä kiireessä. 10min on ihan liian vähän. Minusta vaan munavoi on hyvä tuote valmiina kaupassa. Varsinkin, jos maku on yhtä hyvä. Säästää aikaa. En muutenkaan viihdy keittiössä.

Vierailija
52/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 14:29"] [quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 09:24"]N.10min munavoin tekemiseen? Halvempaa? Vähemmän lisäaineita? Suolaa maun mukaan. Tupperi koteloissa säilyy. [/quote] 10min munien keitto+10min munien viilennys kylmässä vedessä+munien kuoriminen 2-3min+munien pilkkominen 5-10min+sekoittaminen voihin 5-10min. Siinä ajassa ehtii esim. Lenkille ja suihkuun, lukea hyvää kirjaa ja juoda teetä, pelata tai leikkiä lasten kanssa ym. Aika arvokas 45minuuttia. [/quote] Siis vahditko sä niitä munia kun ne kiehuu ja viilenee? En mä ainakaan siinä vieressä seiso, siinähän ehtii vaikka jumpata välissä, rakentaa legoilla, käydä suihkussa... Ja joko olet tosi hidas pilkkomaan munia ja sekoittamaan niitä voihin tai teet jotain megasatseja, itse en siihenkään ole saanut aikaa kovin montaa minuuttia tuhraantumaan. Voi pehmenemään sillä aikaa kunmunat kiehuu/jäähtyy, munat haarukalla murusiksi ja voin sekaan. Hyvin ehtii vielä vaikka sinne lenkille. [/quote] En vahdi, mutta inhoan sitä, jos suihkussakin pitää käydä kiireessä. 10min on ihan liian vähän. Minusta vaan munavoi on hyvä tuote valmiina kaupassa. Varsinkin, jos maku on yhtä hyvä. Säästää aikaa. En muutenkaan viihdy keittiössä.

[/quote]

Sulle suihku on tärkeempää kuin ruuanlaitto lapsille?

Vierailija
53/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän hyvin, että jokainen käyttää sellaisia tuotteita, jotka omaa arkea helpottavat. Itse sorruin jossain kiireisimmässä vaiheessa lidlin perunamuusijauheeseen. Ja inhoan salaatin pilkkomista, joten joskus olen sortunut myös valmiisiin salaattisekoituksiin. Enkä edes pode niistä huonoa omaatuntoa.

Mutta tuohon munavoin tekoon yks vinkki. Mä en jäähdytä kananmunia enkä pehmennä voita. Siinähän se voi sulaa kuumien kananmunien sekaan ja on helppo sekoittaa. Ei ehkä ihan oikeaoppista, mutta enpä ole kenenkään kuullut mausta valittavan. Suolaa en lisää.

Niin ja mun munavoissa on enemmän kananmunia ja vähemmän voita, mutta se on vaan mun oma makukysymys.

Vierailija
54/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laktoositon voi on varmaan sen hinnan takana. Katsoin, että valion laktoositon voi maksaa melkein 10 €/kilo, niin ei tämä siihen nähden kallista ole. Ruokaisampi tämä on kuin pelkkä levite. 

Vierailija
55/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi muna, mitä uusavuttomuutta!

Vierailija
56/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:06"]Öö... Miten ei EHDI tehdä munavoita? Voi jessus.
[/quote]

Mä ymmärrän kyllä. Itsekin olen töissäkäyvä neljän lapsen äiti. Joka ilta harrastuksia jollain lapsista ja kotityöt päälle. Emme mielestäni syö epäterveellisesti, vaikka pakasteita ja valmisruokia käytetäänkin ahkerasti. Eilen esimerkiksi päivällä peruna-juures-pannua tuoreista aineksista, kaupan valmis salaattipussi-salaatti ja salaattikastiketta. Illalla teetä, riisimuroja ja hedelmää. Miksi kaikki åitäisi tehdä alusta loppuun itse? Äitiyslomalla toki tein enemmän ja leivoinkin paljon, mutta nyt ei vaan ehdi.

Vierailija
57/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

N.10min munavoin tekemiseen? Halvempaa? Vähemmän lisäaineita? Suolaa maun mukaan. Tupperi koteloissa säilyy.

Vierailija
58/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:13"]Katsokaapa huviksenne joskus, mitä nämä "terveelliset" jogurtit, joita lapsillenne syötätte, pitävät sisällään. On meinaa aineosaluettelot piirun verran pidempiä mitä jossain munavoissa, sokereista ja muista lisäaineista puhumattakaan. [/quote] Mun 7v ja 3v eivät ole koskaan syöny jugurtteja, kermarahkaa syövät silloin tällöin. Ei lisäaineita tai sokeria. Lopeta se lapsesi myrkyttäminen tuolla suolamäärällä.

[/quote]

Hehe. Siinä meillä aito hihhuli. Varo, ettei sähkökin aiheuta sinulle syöpää.

Vierailija
59/59 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan tuubista munavoit piirakan päälle.
Tai ensin lämmitellään 5-10min sitten nopeasti vatkataan ja munavoit piirakkaan. :D