Ahdistus päällä -puolisolla ei riitä ymmärrys
Tällä hetkellä oma työtilanne on todella auki. Töitä on, mutta niiden jatkuvuus on vaakalaudalla. Sopimus nimittäin loppuu ensi kuussa. Olen koko ajan yrittänyt etsiä töitä ja hakenut moneen paikkaan. Surullinen fakta vain on, että omalla alallani on ylitarjontaa työntekijöistä ja ainoat mahdollisuudet oman alan töihin olisivat syrjäkylät kaukana nykyisestä kodistani. Puolisollani on vaikea ymmärtää kyseistä tilanteesta koituvaa ahdistusta. Kun kaipaisin myötätuntoa ja tukea, sitä ei heru vaan ehdottelee työpaikkoja toiselta puolelta Suomea. Tiedän suoraan, etten kykene pitkän matkan etäsuhteeseen ja olen tämän sanonutkin hänelle. Hän vaan toteaa näihin, että sen kun hyppäät bussiin ja tulet käymään.
En tiedä, haluaako hän vain eroon minusta vai onko hänen tapa käsitellä maailmaa vain niin paljon erilaisempi. Olen koittanut jutella asiasta moneen otteeseen, mutta tilanne vain junnaa paikallaan. Tämä aiheuttaa lisää ahdistusta.
Kommentit (24)
Jotku kaipaa myötätuntoa ja jotku ratkaisuja. Hän tarjoaa sulle jälkimmäistä, mikä ei oo huono asia, mutta se ei oo se mitä kaipaat. Onko teillä muuten millanen suhde?
Minulla on ollut monta vuotta hankaluuksia työllistymisen kanssa (pätkätöitä, muuttoja työn takia kauas puolisosta, ilmapiiriltään ongelmallisia työpaikkoja). Ei sitä valitettavasti oikeasti edes puoliso kykene käsittämään miten kokonaisvaltaisesti se voi ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotku kaipaa myötätuntoa ja jotku ratkaisuja. Hän tarjoaa sulle jälkimmäistä, mikä ei oo huono asia, mutta se ei oo se mitä kaipaat. Onko teillä muuten millanen suhde?
Karkeasti yleistettynä tuntuu, että monesti miehillä on ratkaisukeskeinen näkökulma kun naiset puolestaan yleensä kaipaavat kumppaneiltaan myötätuntoa. Ilmeisen yleinen ongelma
Vierailija kirjoitti:
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA
Tsemppiä sinulle, ahdistushullu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut monta vuotta hankaluuksia työllistymisen kanssa (pätkätöitä, muuttoja työn takia kauas puolisosta, ilmapiiriltään ongelmallisia työpaikkoja). Ei sitä valitettavasti oikeasti edes puoliso kykene käsittämään miten kokonaisvaltaisesti se voi ahdistaa.
Miehet ottavat monesti suhteessa sen asenteen, että heidän on vain puskettava puolisoa eteenpäin, jos vaihtoehdot ovat huonot. Ei ole aina hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA
Ahdistus on tunne, mikä yleensä saa ihmiset hakemaan apua tai sulkeutumaan. Parempi on näitä availla kun jäädä pohtimaan oman päänsä sisään. Nykymaailmassa ja nykytilanteessa ei ihme, että monia ahdistaa
Vierailija kirjoitti:
Olin samankaltaisessa tilanteessa. Oman miehen kohdallani hän ei kokenut välimatkaa pahana asiana. Juttelu oli kaiken avain. Muutama vuosi siellä sun täällä ei vahingoita hyvää parisuhdetta vaan voi jopa näyttää sen vahvuuden. Jos parisuhde kaatuu välimatkaan, todennäköisesti se suhde olisi ennemmin tai myöhemmin päättynyt johonkin syyhyn x.
Kaikki parisuhteet päättyvät johonkin, viimeistään osapuolten kuolemaan. Itse en ole koskaan riidellyt niin paljon puolison kanssa kuin joutuessamme töiden takia asumaan erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin samankaltaisessa tilanteessa. Oman miehen kohdallani hän ei kokenut välimatkaa pahana asiana. Juttelu oli kaiken avain. Muutama vuosi siellä sun täällä ei vahingoita hyvää parisuhdetta vaan voi jopa näyttää sen vahvuuden. Jos parisuhde kaatuu välimatkaan, todennäköisesti se suhde olisi ennemmin tai myöhemmin päättynyt johonkin syyhyn x.
Kaikki parisuhteet päättyvät johonkin, viimeistään osapuolten kuolemaan. Itse en ole koskaan riidellyt niin paljon puolison kanssa kuin joutuessamme töiden takia asumaan erillään.
Onneksi jakso ei ollut järkyttävän pitkä. Vaikutti että olemme matkalla kohti eroa. Nyt suhde on kuitenkin sen jälkeen jatkunut pitkään mukavissa merkeissä, kun taas asumme yhdessä.
Täällä ap. Alkuun ei tullut vastauksia niin en jäänyt roikkumaan palstalle (en tiedä kuinka monesti ketjut kuolee ilman vastauksia). Tosin jossittelu toi takaisin. Suhde muuten hyvä, ei riidellä lähes koskaan. Ainoana vaan tämä ahdistus, minkä seurauksena tuntuu välillä olevansa yksin. Kiitos kaikille kommenteista. Ehkä vaan pitää koittaa saada jotakin ammattiapua tämän purkamiseen ja koittaa selittää vielä miehelle, miksi tilanne on ahdistava ja pyytää vain kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ap. Alkuun ei tullut vastauksia niin en jäänyt roikkumaan palstalle (en tiedä kuinka monesti ketjut kuolee ilman vastauksia). Tosin jossittelu toi takaisin. Suhde muuten hyvä, ei riidellä lähes koskaan. Ainoana vaan tämä ahdistus, minkä seurauksena tuntuu välillä olevansa yksin. Kiitos kaikille kommenteista. Ehkä vaan pitää koittaa saada jotakin ammattiapua tämän purkamiseen ja koittaa selittää vielä miehelle, miksi tilanne on ahdistava ja pyytää vain kuuntelemaan.
Miehet monesti kokevat ettei omaa ahdistuneisuutta ole varaa näyttää. Mies voi pelätä, ettette tule toimeen jos jäät työttömäksi eikä halua sinun kokevan ettei hän ole päästänyt sinua lähtemään töiden perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet monesti kokevat ettei omaa ahdistuneisuutta ole varaa näyttää. Mies voi pelätä, ettette tule toimeen jos jäät työttömäksi eikä halua sinun kokevan ettei hän ole päästänyt sinua lähtemään töiden perään.
Olisi ihan hirveää, jos kumppani alkaisikin vuosia myöhemmin syytellä, että työura katkesi aikanaan kuin kananlento, kun töihin lähtöön muualle suhtauduttiin niin penseästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti yleistettynä tuntuu, että monesti miehillä on ratkaisukeskeinen näkökulma kun naiset puolestaan yleensä kaipaavat kumppaneiltaan myötätuntoa. Ilmeisen yleinen ongelma
Sama kokemus. Ex oli juuri tuollainen. Kun kaipasin tukea henkisellä tasolla, hän tarjosi vain järkeiltyjä mielipiteitä ja ratkaisuja. Ei kyennyt samaistumaan tunnetasolla ollenkaan. Jos sanoin asiasta, vastaus oli tasoa "sellaista se nyt vain on".
Vierailija kirjoitti:
JÄTÄ SE.
Jätä se sika, eikun ei tämä ollut naistenhuone 😅
Miksihän aina joku kokee tarvetta laittaa suoraa tämä. Taitaa olla vähän tylsää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Ex oli juuri tuollainen. Kun kaipasin tukea henkisellä tasolla, hän tarjosi vain järkeiltyjä mielipiteitä ja ratkaisuja. Ei kyennyt samaistumaan tunnetasolla ollenkaan. Jos sanoin asiasta, vastaus oli tasoa "sellaista se nyt vain on".
Tämä on niin tuttua. Omalla miehellä sama. Olen vaan todennut, että tällainen hän on. Sovimme miehen kanssa, että jos tahdon myötätuntoa niin sanon siitä. Muuten saan ratkaisun asiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahtoisin tuollaisen ratkaisukeskeisen miehen. Exä lähinnä valitti samoista asioista yhä uudelleen ja uudelleen, ja suuttui kun neuvoin miten hänen ongelmansa ratkeaa. Ongelmia oli laidasta laitaan, ihmissuhdeongelmista hammaskipuun ja työttömyystukien hakemiseen. Suuttuessaan haukkui minua kylmäksi ämmäksi 😂