Outo tilanne vuokranantajan kanssa
Tilanne on siis se että multa on ikkuna haljennut asunnossa ja sain siitä laskun (500 e) missä ei ole eritelty mitään paljonko itse ikkuna on maksanut ja paljonko työ. Soitin lasiliikkeelle ja pyysin alkuperäisen laskun ja he sanoivat että heitä on kielletty antamasta sitä. Juttu on jo valmiiksi riitautettu mutta mielestäni hämärää. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (96)
Minäkin kysyisin ensin, että korvaako vakuutus?
Ei mene vakuutukseen. Rahaa minulla on mutta en maksa kun en rikkonut.
Ap
Olisit itse vaihtanut sen ikkunan. Ei se pelkkä ikkuna ehkä 500e maksa, mutta se uuden ikkunan kuljettaminen, vanhan purkaminen, vanhan poisvienti, uuden asentaminen. En ole ikinä kuullut että ikkuna halkeaa itsestään.
Sun voi olla tosi vaikea todistaa, ettet rikkonut :(. En tosin tiedä, kummalla teistä on todistustaakka. 500 kuulostaa aika paljolta mutta kyllä toi taas kuulostaa ihan ylihalvalta, että olisi ikkunanvaihto maksanut vain 70 euroa (kuten täällä hinnaksi lasksettiin). En tarkoita, etteikö toi olisi käypä hinta mutta kun kaikki mahdolliset firmat ottaa katetta ihan sikana. Lukonvaihto maksaa monta sataa... joten luulen, että ikkunassa sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse vaihtanut sen ikkunan. Ei se pelkkä ikkuna ehkä 500e maksa, mutta se uuden ikkunan kuljettaminen, vanhan purkaminen, vanhan poisvienti, uuden asentaminen. En ole ikinä kuullut että ikkuna halkeaa itsestään.
Mä sanoin huoltomiehelle että jos joudun maksaa niin tahdon valita lasiliikkeen itse mutta hän sanoi ettei lasku tule minulle. Ikkunassa ei ole mitään kohtaa mistä näkisi sen olevan rikottu vaan siinä on halkeama mikä lähtee sivusta. Huoltomies sanoi että siitä näkee ettei sitä ole rikottu.
Vierailija kirjoitti:
Kerro neliömäärä tai mitat, mä voin laskea hinnan täällä. Ostan aika paljon laseja työkseni.
Käytännössä asennusliike veloittaa huoltoyhtiöltä noin 250 euroa asennuksesta. Jos lasi on yli70 cm korkealla lattiasta, se maksaa luultavammin selvästi alle satasen, ellei joku tosi-iso.
Huoltoyhtiö ei tee tuollaisia töitä omistusasunnoissa.
Tuossahan on käynyt lasiliike korjaamassa ja asentamassa uuden ikkunan.
Ensin maksaa se lasi, sitten erikseen peritään matkat ja sen jälkeen varsinainen asennustyö.
En tiedä mikä on lasiliikkeiden tuntiveloitus tai työveloitus tuollaisista, mutta asentajien laskut ovat aina melko isohkoja.
Ja riippuuhan ikkunan koostakin, miten suuri se on, lasin laatu on varmasti tavallista standardilaatua ellei ole joku ääntä eristävä ja lämpölasi.
Milloin huoltomiehet ovat alkaneet asennella ikkunoita kenenkään ikkunoihin?
Kyllä ne ovat asiantuntijoiden töitä, ei huoltomies ole mikään ikkunoiden ja lasien erikoistuntija, enemmän muun kiinteistön erikoisosaaja.
Vierailija kirjoitti:
Lasin halkeamisia syntyy yhtenään. Yleisin halkeamisen syy on lämpötilaero, kun osa lasista on varjossa ja toiselle puolelle selektiivikalvoon porottaa aurinko. Rakennuksessa syntyvät jännitykset on myös yleisinä, kun jostain tulee kuormaa jota lasin ei ole tarkoitus kantaa. Silloin, jos lasi rikkoutuu muuten esimerkiksi iskusta, sen näkee yleensä jäljestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoin huoltomiehelle että jos joudun maksaa niin tahdon valita lasiliikkeen itse mutta hän sanoi ettei lasku tule minulle. Ikkunassa ei ole mitään kohtaa mistä näkisi sen olevan rikottu vaan siinä on halkeama mikä lähtee sivusta. Huoltomies sanoi että siitä näkee ettei sitä ole rikottu.
Et voi ap valita lasiliikettä itse, koska asut vuokralla. Omisaja itse valitsee sen liikkeen, mistä omistamaansa asuntoon tavarat haluaa ostaa.
Mutta eihän tossa sitten ole mitään ongelmaa, jos huoltomieskin sanoi, että lasista näkee, että se on itsekseen rikkoutunut? Ja onhan toikin signaali siitä, että sinä et laskua maksa, kun ei sun annettu valkata lasiliikettäkään
Ja mun käsittääkseni kun lasi hajoaa itsekseen, sen maksaa taloyhtiö. Tsekkaa netistä taloyhtiön vastuulla olevat maksujutut. Esim. jos asunnosta hajoaa vessanpytty, sen maksaa taloyhtiö, ei siis edes vuokranantaja. Vastuunjakotaulukko on termi. Siinä on aika hyvin eritelty, mikä kaikki on taloyhtiön maksuvastuulla.
Olen melko satavarma, että ikkuna on niitä.
Siis onko siinä rikkotunut vain yksi ikkunalasi, vaiko kaikki kolmenkerroksen lasin?
Tottahan sun ap pitää saada laskun kopio vuokanantajalta, pitäähän sinun tietää, mistä sinä maksat.
Jos on kiero tyyppi, voi maksattaa sulla kalliimmat lasin / lasit, kuin mitä muissa ikkunoissa.
Ei kenenkään mitään tarvitse summassa maksaa, ei pidäkään maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi ap valita lasiliikettä itse, koska asut vuokralla. Omisaja itse valitsee sen liikkeen, mistä omistamaansa asuntoon tavarat haluaa ostaa.
Ja omistaja tai hänen vakuutuksensa maksaa lasin, ellei pysty osoittamaan, että vuokralainen rikkoi sen.
Mikä lasi oli rikki, uloin vai sisäpuolen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro neliömäärä tai mitat, mä voin laskea hinnan täällä. Ostan aika paljon laseja työkseni.
Käytännössä asennusliike veloittaa huoltoyhtiöltä noin 250 euroa asennuksesta. Jos lasi on yli70 cm korkealla lattiasta, se maksaa luultavammin selvästi alle satasen, ellei joku tosi-iso.
Huoltoyhtiö ei tee tuollaisia töitä omistusasunnoissa.
Tuossahan on käynyt lasiliike korjaamassa ja asentamassa uuden ikkunan.
Ensin maksaa se lasi, sitten erikseen peritään matkat ja sen jälkeen varsinainen asennustyö.
En tiedä mikä on lasiliikkeiden tuntiveloitus tai työveloitus tuollaisista, mutta asentajien laskut ovat aina melko isohkoja.
Ja riippuuhan ikkunan koostakin, miten suuri se on, lasin laatu on varmasti tavallista standardilaatua ellei ole joku ääntä eristävä ja lämpölasi.
Huoltoyhtiö yleensä tilaa ne lasin vaihdot. Lasiliike veloittaa huoltoyhtiötä ja hinnat huoltoyhtiöille neliön kokoisen lasin vaihdolle on tuo noin 250 euroa + matkat jos kauempaa.
Laskin itse 1,04 neliön lasin ostohinnan kahdella selektiivillä tuolla jo edellisellä sivulla, 70 eur. Luultavasti vanhempaan asuntoon yhdellä selektiivikalvolla se maksaa parikymppiä vähemmän. Jossain uudemmassa tornitalossa jossa on aurinkosuojakalvoja se voi olla arvokkaampikin, mutta liki poikkeuksetta lasiliike saa sen alle 70 eur.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja omistaja tai hänen vakuutuksensa maksaa lasin, ellei pysty osoittamaan, että vuokralainen rikkoi sen.
Maksaja voi olla myös taloyhtiö tai sen vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän tossa sitten ole mitään ongelmaa, jos huoltomieskin sanoi, että lasista näkee, että se on itsekseen rikkoutunut? Ja onhan toikin signaali siitä, että sinä et laskua maksa, kun ei sun annettu valkata lasiliikettäkään
Ja mun käsittääkseni kun lasi hajoaa itsekseen, sen maksaa taloyhtiö. Tsekkaa netistä taloyhtiön vastuulla olevat maksujutut. Esim. jos asunnosta hajoaa vessanpytty, sen maksaa taloyhtiö, ei siis edes vuokranantaja. Vastuunjakotaulukko on termi. Siinä on aika hyvin eritelty, mikä kaikki on taloyhtiön maksuvastuulla.
Olen melko satavarma, että ikkuna on niitä.
Niinpä. Espoon asunnot on vaan eri mieltä ja uhkaavat viedä käräjäoikeuteen. Ilmeisesti ovat hulluja tai luulevat että ongelma on se ettei mulla oo rahaa. Riita-asian käsittely vaan voi viedä jopa vuoden oikeudessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisempi...
Menikö kaikki lasit vai vain ulko-tai sisälasi rikki?
Vierailija kirjoitti:
Sun voi olla tosi vaikea todistaa, ettet rikkonut :(. En tosin tiedä, kummalla teistä on todistustaakka. 500 kuulostaa aika paljolta mutta kyllä toi taas kuulostaa ihan ylihalvalta, että olisi ikkunanvaihto maksanut vain 70 euroa (kuten täällä hinnaksi lasksettiin). En tarkoita, etteikö toi olisi käypä hinta mutta kun kaikki mahdolliset firmat ottaa katetta ihan sikana. Lukonvaihto maksaa monta sataa... joten luulen, että ikkunassa sama juttu.
Ei se lasi maksa sen enempää, yleensä alle. Asennus laseissa maksaa moninkertaisesti lasin hinnan.
Tiedän tapauksen, jossa vakuutus korvasi lapsen rikkoman ikkunan. Vuokralla olivat.