Epäsiistein tuntemani ihminen
on ehdottomasti oma tyttäreni, nyt 19v.
Lähes kaikki vaatteet aina lattialla kissan- ja koirankarvojen ja omien hiusten seassa, huone täynnä keittiöstä kannettuja astioita, pöytä täynnä turhia ja tärkeitä papereita ihan sulassa sovussa keskenään.
On aina ollut tälläinen ja jossain vaiheessa lakkasin mäkättämästä ja patistamasta. Nyt muutti omilleen ja suurella mielenkiinnolla seuraan missä kunnossa asunto on muutaman kuukauden päästä kun uutuudenviehätys on kadonnut.
Rakas possu se on =)
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:55"]
Osta tyttärellesi robotti-imuri. Se ei poista roskia ja lojuvia tavaroita lattioilta mutta saattaa innostaa pitämään tavaroita järjestyksessä kun imurointi sen jälkeen on helpompaa. Olen itsestäni huomannut tämän. Tavallisella imurilla jäi usein imuroimatta kun se on niin raskasta ja työlästä ja sitten tavaroitakin jäi lojumaan kun ajattelin että raivaan ne sitten kun imuroin, imurointipäivä taas venyi ja venyi. Nyt mulla on ollut robotti-imuri muutaman kuukauden ja imuroin päivittäin, tavaratkin tulee laitettua paikoilleen kun sillä on mielekäs merkitys kun automaatti-imurointi onnistuu ja kotona on pölykoiratonta ja siistiä. Mulla on ihan Citymarketista (vai Anttilasta en muista kummasta) ostettu Vileda, hinta oli jotain satasen verran. Riittää yksiön siivoukseen ihan hyvin, varmaan sitten jos olisi omakotitalo pitäisi ostaa noita kalliimpia, tuossa ei akku riitä kovin pitkään imurointiin mutta yksiöön ihan reilusta, varmaan menisi kaksiokin jos ei jopa kolmio ainakin jos imuroi eri päivinä eri huoneita.
[/quote]
Idea on hyvä, mutta arvaukseni on että inspiroi vain ja ainoastaan rahallisen panostuksen tehnyttä siivoamaan. Ei paljoa kiinnosta äidin rahojen meneminen hukkaan jos ei oo ite pyytänyt tuota siivousvälinettä. Omassa kämpässä asuvaa vois jo ilahduttaakin.
T. Ei ap
[/quote]
Meillä kyllä teinit innostuivat omien huoneiden siivoamisesta kun saivat tuollaisen halpisrobotti-imurin. Siihen asti olivat kyllä siivonneet mutta naama nyrpeänä. Nykyisin on usein meidänkin makuuhuonet, keittiö, eteinen imuroitu kun tullaan kotiin. Tuosta turhasta rahanmenosta kirjoituksesi antoi kyllä mulle sen käsityksen, että vika taitaa olla sinusta. Meillä ei satanen sinne tai tänne ole niin iso raha etteikö sillä kannattaisi teinejä aktivoida harrastuksiin tai tekemään jotain. Taidat nuukailullasi aiheuttaa lapsillesi ongelmia.
[/quote]Meillä teinien huoneen imurointiin menee viisi minuuttia. Toisen ei tarvitse tehdä mitään esitöitä, senkun imuroi. Toinen joutuu keräämään tavarat pyykkiin ja paikoilleen ja siihen menee kymmenen minuuttia. Ei tarvita robottia.
Minun molemmat sottapyttytyttäreni tekivät parannuksen, kun muuttivat omiin kämppiinsä!
Olin epätoivon partaalla, kun asuivat vielä kotona, ei auttanut loitsu eikä rukous! Yäk!
Nyt siivoavat usein, tavarat ja vaatteet ovat paikoillaan! Olen alkanut uskoa ihmeisiin!
Ei millään pahalla, mutta miten te voitte sallia tuollaista epäsiisteyttä omassa kodissanne? Olkoonkin teinin oma huone, mutta eikös vanhemmat kuitenkin ne neliöt omista?
No, mulla ei ole teinejä, joten ei ole kokemusta, mutta tuntuu mahdottomalta ajatella ettenkö tulisi saamaan omia lapsiani teini-iässä ruotuun tuon siisteyden suhteen.
Mulla on 12- ja 9-vuotiaat lapset ja ovat hekin epäsiistejä. Mutta mä vaan en yksinkertaisesti salli sotkua. Siksi mä vahdinkin päivittäin, että eivät sotke kotia. Isommalle lapselle (tytölle) sanoin, että en osta enää ikinä hänelle uusia vaatteita, jos säilyttää niitä lattialla. Tyttö on ulkonäöstään tarkka ja jaksoi varmaan puoli vuotta mankua kaikenlaisia uusia hienoja vaatteita ja tavaroita. Sanoin uudestaan ja uudestaan että mitään uutta ei saa, koska säilyttää niitä lattialla. Tyttö lupasi muuttua, mutta sanoin että en usko. No, jossain vaiheessa tytön huone sitten yhtäkkiä muuttui siistiksi. Tästä on nyt muutama kuukausi aikaa. Eilen sanoin, että hän on nyt viimein saanut mut vakuuttumaan, että osaa huolehtia huoneestaan ja vaatteistaan. Annoin hänelle rahaa ja tyttö pääsi eilen ekaa kertaa hyvin pitkään aikaan vaateostoksille.
Muutoin meillä on aina siistiä. Mulle on itsestäänselvää että koti pidetään siistinä. En voisi kuvitella muunlaista tilannetta. Ei sotkuisessa kodissa voi elää, en minä ainakaan. Vaikka mä en pidä siivoamisesta, sotkua mä kuitenkin vihaan sitäkin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:28"]No onpa varsinainen suttupetteri. Kauheeeeeeeeta. Vaatteita lattioilla, mie romahan! [/quote] Mä todellakin romahdan, jos meillä joku jättää lattialle mitään sinne kuulumatonta.
[/quote]
Sairastatko jonkinlaista siivousneuroosia?
[/quote]
Ihan normaalia perussiisteyttä tuo on. En minä ainakaan haluaisi pukeutua eläinten karvaamiin lattialla lojuneisiin vaatteisiin saati miltä ne kasat näyttävät... t. Kolmen äiti
- Keittiössä kaikki astiat likaisena joka tasolla, osa homessa. Altaassa ruokaa joka homeessa. Lattia kauttaaltaan tahmainen, joka pöydällä paskaa, tahmaa, kahviläikkiä, röökinpuruja.
- Kauttaaltaan muualla asunnossa irtosälää, roskaa, kissankusta, kissanp*aa, kolmen askeleen jälkeen sukanpohjat mustat, takit, kengät ym kaikki sekaisin lattialla kaiken muun kanssa.
- Huonekalut yksinkertaisesti likaiset. Kaikki ovet ja seinät muistuttaa dalmatialaista. Petivaatteita ei ole ja peitto/tyyny/petari paskasta harmaat.
- Vessan lattia ihan kusessa, niin että sukat tarraa lattiaan. Pöntön alkuperäistä väriä ei erota juuri mistään kohdasta. Pyykkiä lattialla koska kori täynnä, osa pyykeistä homehtunut/tarrannut lattiaan kiinni (suihku vieressä). Kymmenittäin tyhjiä sattumanvaraisia pakkauksia lattialla ja joka tasolla.
- Bonus: poltetaan sisällä.
Onko tarpeeksi henkareita ja kaappitilaa? Onko osoitettu paikka puolipitoisille vaatteille? Ihan likaisen pyykin kori voisi myös olla huoneessa automaattisesti. Onko laatikkoa tärkeille papereille?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:36"]
Onko tarpeeksi henkareita ja kaappitilaa? Onko osoitettu paikka puolipitoisille vaatteille? Ihan likaisen pyykin kori voisi myös olla huoneessa automaattisesti. Onko laatikkoa tärkeille papereille?
[/quote]
On paikka kaikelle, tilaa säilyttää, henkareita ja laatikoita. Myös likaisen pyykin kori on huoneessa. Kirjoituspöydässä on 10 oikein sopivaa laatikkoa tärkeille papereille.
Kyse ei ole siitä etteikö puitteet olisi kunnossa vaan kyse on enemmänkin siitä ettei hän viitsi eikä häntä vaivaa moinen sikolätti yhtään. Elän toivossa että oma yksiö on eri asia =)
ap, palasi lukemaan kommentteja.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:28"]
No onpa varsinainen suttupetteri. Kauheeeeeeeeta. Vaatteita lattioilla, mie romahan!
[/quote]
Mulla on samanlainen tytär kuin ap:llä, ja ongelma siinä vaatekasassa on se, että siinä on sulassa sovussa puhtaat ja likaiset vaatteet. Ja ainakin meillä koira tykkää tehdä pedin itselleen keskelle vaatekasaa. Siinä menee ne puhtaatkin vaatteet...
Ja ei, tämä ominaisuus ei nimenomaan ole kotona opittua. En minä ainakaan jätä vaatekasoja ja likaisi astioita ympäri kämppää. Roskiksia pitkin pöytää ja lattioita, vaikka roskis on omassa huoneessakin.
Itse en enää ehdi sanomaan, tyätär on niin vähän himassa, ettei ehdi kuin sotkea lisää vaihtaessaan lennossa kamat ja paahtamalla eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:20"]
- Keittiössä kaikki astiat likaisena joka tasolla, osa homessa. Altaassa ruokaa joka homeessa. Lattia kauttaaltaan tahmainen, joka pöydällä paskaa, tahmaa, kahviläikkiä, röökinpuruja.
- Kauttaaltaan muualla asunnossa irtosälää, roskaa, kissankusta, kissanp*aa, kolmen askeleen jälkeen sukanpohjat mustat, takit, kengät ym kaikki sekaisin lattialla kaiken muun kanssa.
- Huonekalut yksinkertaisesti likaiset. Kaikki ovet ja seinät muistuttaa dalmatialaista. Petivaatteita ei ole ja peitto/tyyny/petari paskasta harmaat.
- Vessan lattia ihan kusessa, niin että sukat tarraa lattiaan. Pöntön alkuperäistä väriä ei erota juuri mistään kohdasta. Pyykkiä lattialla koska kori täynnä, osa pyykeistä homehtunut/tarrannut lattiaan kiinni (suihku vieressä). Kymmenittäin tyhjiä sattumanvaraisia pakkauksia lattialla ja joka tasolla.
- Bonus: poltetaan sisällä.
[/quote]
Heh, heh... tässä vaiheessa pitäisin jopa oikeana bonuksena sisällä polttamista. Joku päivä koko paska roihahtaa tuleen.
Olen itse epäsiisti ja lapsenikin myös. Jos vieraita uhkaa tulla, niin ainakin kahden tunnin rupeama on saada kämpää edes lähelle ihmisasunnon tasoa.
Äitini oli tosi epäsiisti, joten sukupolvien ketju vain jatkuu.. Joskus puolustelen itseäni sillä, että ollaan tosi terveitä. Kukaan ei koskaan sairasta edes tavanomaisia kausflunssia.
Joskus kyllä tuntuu, että selitykset eivät aivan riitä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:28"]
No onpa varsinainen suttupetteri. Kauheeeeeeeeta. Vaatteita lattioilla, mie romahan!
[/quote]
Mulla on samanlainen tytär kuin ap:llä, ja ongelma siinä vaatekasassa on se, että siinä on sulassa sovussa puhtaat ja likaiset vaatteet. Ja ainakin meillä koira tykkää tehdä pedin itselleen keskelle vaatekasaa. Siinä menee ne puhtaatkin vaatteet...
Ja ei, tämä ominaisuus ei nimenomaan ole kotona opittua. En minä ainakaan jätä vaatekasoja ja likaisi astioita ympäri kämppää. Roskiksia pitkin pöytää ja lattioita, vaikka roskis on omassa huoneessakin.
Itse en enää ehdi sanomaan, tyätär on niin vähän himassa, ettei ehdi kuin sotkea lisää vaihtaessaan lennossa kamat ja paahtamalla eteenpäin.
[/quote]
Meillä täysin sama!
Ja onko teillä sama ongelma, että niitä vaatteita on aivan järkyttävä määrä? Tyttärelläni on varmaan esim. kolmetkymmenet housut -- eli farkut tai sen tyyppiset. Puseroihin ei riitä edes mun laskupää..
Isä antaa rahaa, vaikka olen yrittänyt puhua, että yhtä ainutta HM-riepua ei tähän huusholliin, ennen kuin kasat on selvitetty. Ei mene perille!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:08"]Ei millään pahalla, mutta miten te voitte sallia tuollaista epäsiisteyttä omassa kodissanne? Olkoonkin teinin oma huone, mutta eikös vanhemmat kuitenkin ne neliöt omista?
No, mulla ei ole teinejä, joten ei ole kokemusta, mutta tuntuu mahdottomalta ajatella ettenkö tulisi saamaan omia lapsiani teini-iässä ruotuun tuon siisteyden suhteen.
Mulla on 12- ja 9-vuotiaat lapset ja ovat hekin epäsiistejä. Mutta mä vaan en yksinkertaisesti salli sotkua. Siksi mä vahdinkin päivittäin
[/quote]
Tule sanomaan sitten kun sinulla ON teinejä. Murrosikä.....
Olipas helpottavaa lukea ettei tyttöni 15v ehkä olekaan neurologisesti poikkeava lusmu joka ei osaa laittaa roskia roskikseen. Kaikki tippuu kuin paska pers .. niille sijoilleen.
Huoneessa on kaikki sekaisin ja haisee. Silti ulkonäkö on tärkeä ja meikit maailman tärkeitä. Nekin lojuu likaisina ja avonaisina alushousujen seassa.
Hyi. En jaksa enää riidellä lahjoa kinata enkä huutaa ja neuvoa. MIKÄÄN ei auta.
Epäsiistit kämppikset. Ei opiskelijakämpän keittiön minusta tarvitse olla lattioiltaan tahmainen ja haista kuukausikaupalla kuin mikäkin räkälä, vaikka ryyppääminen opiskeluun kuuluukin.
Mun erittäin hyvä ystävä. Lapsuudenkotinsa oli aina sekainen; muruja tasoilla, tiskejä altaissa, wc:n roskis kiikkui aina yli, vaatemyttyjä ja muuta roskaa ystävän (ja pikkusiskonsakin) huoneen lattiat täynnä.
Nyt tämä ystävä on kahden lapsen äiti ja uuden miehen vuoksi ryhdistäytynyt mukavasti. Esimerkiksi vessa ei ole enää aivan kamalassa kunnossa. Tiskit jää edelleen pöydille tyhjien ruokapakkausten kanssa jne. mutta parempaan suuntaan on menty.
Minä olen erittäin järjestelmällinen tyyppi ja niin ovat onneksi lapsenikin: Vuoden ikäinenkin kerää lelunsa pyynnöstä illalla, kun on aika alkaa rauhoittumaan. Samoin viisivuotias. Monesti on vanhempi lapsi sanonut, että on mukavaa kun on siisti koti ja omat tavarat tallessa (omissa laatikoissaan on eri sortin lelut). Koskaan ei ole kukaan meidän talossa siivoamisesta/järjestyksen ylläpidosta valittanut. Ja toisekseen, kun järjestystä ylläpidetään koko ajan (pöytätaso pyyhitään heti, kun muruja tullut. Astiat laitetaan heti koneeseen ja kone pyörimään kun on täysi jne) ei kaaosta edes synny.
Ja todellakin sekin bonus on vielä, että vaikka vieraita tulisi milloin vain yllättäenkin, niin ei tarvitse paniikissa siivota. Korkeintaan leluja voi olla levällään kun leikki kesken (lapsiperheessä kun eletään), mutta esimerkiksi tiedän, että vessa on puhdas, käsipyyhe vaihdettu joka aamu, lattioilla ei ole vaatteita, keittiö on siisti ja imuroitukin on vähintään joka toinen päivä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:55"]Osta tyttärellesi robotti-imuri. Se ei poista roskia ja lojuvia tavaroita lattioilta mutta saattaa innostaa pitämään tavaroita järjestyksessä kun imurointi sen jälkeen on helpompaa. Olen itsestäni huomannut tämän. Tavallisella imurilla jäi usein imuroimatta kun se on niin raskasta ja työlästä ja sitten tavaroitakin jäi lojumaan kun ajattelin että raivaan ne sitten kun imuroin, imurointipäivä taas venyi ja venyi. Nyt mulla on ollut robotti-imuri muutaman kuukauden ja imuroin päivittäin, tavaratkin tulee laitettua paikoilleen kun sillä on mielekäs merkitys kun automaatti-imurointi onnistuu ja kotona on pölykoiratonta ja siistiä. Mulla on ihan Citymarketista (vai Anttilasta en muista kummasta) ostettu Vileda, hinta oli jotain satasen verran. Riittää yksiön siivoukseen ihan hyvin, varmaan sitten jos olisi omakotitalo pitäisi ostaa noita kalliimpia, tuossa ei akku riitä kovin pitkään imurointiin mutta yksiöön ihan reilusta, varmaan menisi kaksiokin jos ei jopa kolmio ainakin jos imuroi eri päivinä eri huoneita.
[/quote]
Imurointi on kivaa silloin kun on tilaa liikkua! Olen aina tykännyt.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:54"]Ja todellakin sekin bonus on vielä, että vaikka vieraita tulisi milloin vain yllättäenkin, niin ei tarvitse paniikissa siivota. Korkeintaan leluja voi olla levällään kun leikki kesken (lapsiperheessä kun eletään), mutta esimerkiksi tiedän, että vessa on puhdas, käsipyyhe vaihdettu joka aamu, lattioilla ei ole vaatteita, keittiö on siisti ja imuroitukin on vähintään joka toinen päivä.
[/quote]
Joka aamu? Minä olen hygieniahullu, mutta eikö yksi käsipyyhe per päivä ole jo vähän liioittelua.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:54"]Ja todellakin sekin bonus on vielä, että vaikka vieraita tulisi milloin vain yllättäenkin, niin ei tarvitse paniikissa siivota. Korkeintaan leluja voi olla levällään kun leikki kesken (lapsiperheessä kun eletään), mutta esimerkiksi tiedän, että vessa on puhdas, käsipyyhe vaihdettu joka aamu, lattioilla ei ole vaatteita, keittiö on siisti ja imuroitukin on vähintään joka toinen päivä.
[/quote]
Joka aamu? Minä olen hygieniahullu, mutta eikö yksi käsipyyhe per päivä ole jo vähän liioittelua.
[/quote]
Tai siis käsipyyhe per yksi päivä
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:55"]
Osta tyttärellesi robotti-imuri. Se ei poista roskia ja lojuvia tavaroita lattioilta mutta saattaa innostaa pitämään tavaroita järjestyksessä kun imurointi sen jälkeen on helpompaa. Olen itsestäni huomannut tämän. Tavallisella imurilla jäi usein imuroimatta kun se on niin raskasta ja työlästä ja sitten tavaroitakin jäi lojumaan kun ajattelin että raivaan ne sitten kun imuroin, imurointipäivä taas venyi ja venyi. Nyt mulla on ollut robotti-imuri muutaman kuukauden ja imuroin päivittäin, tavaratkin tulee laitettua paikoilleen kun sillä on mielekäs merkitys kun automaatti-imurointi onnistuu ja kotona on pölykoiratonta ja siistiä. Mulla on ihan Citymarketista (vai Anttilasta en muista kummasta) ostettu Vileda, hinta oli jotain satasen verran. Riittää yksiön siivoukseen ihan hyvin, varmaan sitten jos olisi omakotitalo pitäisi ostaa noita kalliimpia, tuossa ei akku riitä kovin pitkään imurointiin mutta yksiöön ihan reilusta, varmaan menisi kaksiokin jos ei jopa kolmio ainakin jos imuroi eri päivinä eri huoneita.
[/quote]
Idea on hyvä, mutta arvaukseni on että inspiroi vain ja ainoastaan rahallisen panostuksen tehnyttä siivoamaan. Ei paljoa kiinnosta äidin rahojen meneminen hukkaan jos ei oo ite pyytänyt tuota siivousvälinettä. Omassa kämpässä asuvaa vois jo ilahduttaakin.
T. Ei ap
[/quote]
Meillä kyllä teinit innostuivat omien huoneiden siivoamisesta kun saivat tuollaisen halpisrobotti-imurin. Siihen asti olivat kyllä siivonneet mutta naama nyrpeänä. Nykyisin on usein meidänkin makuuhuonet, keittiö, eteinen imuroitu kun tullaan kotiin. Tuosta turhasta rahanmenosta kirjoituksesi antoi kyllä mulle sen käsityksen, että vika taitaa olla sinusta. Meillä ei satanen sinne tai tänne ole niin iso raha etteikö sillä kannattaisi teinejä aktivoida harrastuksiin tai tekemään jotain. Taidat nuukailullasi aiheuttaa lapsillesi ongelmia.
[/quote]
Hyvin tulkitsit tilannetta yhden viestin perusteella, huomasitko että mä en ole aloittaja, vai miten ihmeessä onnistuit lukemaan viestistä tuollaisia asioita? Mulla ei edes ole vielä lapsia enkä ole erityisen nuuka. Olin itsekin aika sotkuinen teini ja perustin arvaukseni - huom, ARVAUKSENI siihen. Tarkoitus ei ollut lytätä ideaa (päinvastoin, ensisanoinani kehuin sitä) vaan kertoa, että ei ole mikään varma juttu että toimii. Laiska ihminen kun on laiska, vaikka omistaisikin robotti-imurin.