Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään AamuTV:ssä nuorisotyöttömyydestä

Vierailija
02.09.2015 |

Ykkösen aamutelkkarissa oli tänään uutisissa juttua nuorten Respa-palvelusta, joka auttaa työllistymisessä.Jutussa haastateltii nuorta naishenkilöä joka oli valmistunut AMK:n taidepuolelta. Valmistumisen jälkeen olikin huomannut ettei halunnutkaan tehdä alansa työtä. Ihmetteli, että työkkäristä olis soitettu hänelle vain kerran vuoden aikana. Oli tarjottu uudelleen kouluttautumista tai työtä torimyyjänä.

Tyttö oli päätynyt Respa-palveluun koska oli kuullut siitä kaveriltaan. En yhtään ihmettele, ettei työllistytä kun opiskellaan alaa joka ei sitten kiinnostakaan (eikö alasta saa mitään käsitystä opiskellessa?), sitten halutaan toisen alan töitä ilman jatkokouluttautumista ja tiedonhankintakeinona on kaverien kanssa juttelu. Eikö niitä oman alan töitä voisi tehdä edes siihen asti että löytää jotain parempaa. Tosin taidealalla taitavat työt  olla vähissä. Oikeasti?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli kuitenkin tehnyt tutkintonsa loppuun ja ottanut ohjat omiin käsiinsä kun työkkäristä ei apua. Tosi moni jää haahuilemaan eikä suorita tutkintoa loppuun, mikä on työnantajan kannalta epäilyttävää. Kyllä mäkin uskon että sitä voi tehdä monenlaista työtä jos on korkea-asteen koulutus, hyvähän se on jos selvisi nyt että haluaa mieluummin hallinnon tehtäviin kuin taidealalle. Taidealaa pitää tosissaan haluta, siellä ei töitä ole jos et ole innoissasi omasta jutusta. Toivottavasti jutun nainen pääsee vaikka toimistoharjoittelijaksi pian, kaikkea hyvää hänelle!

Vierailija
2/9 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:44"]

No oli kuitenkin tehnyt tutkintonsa loppuun ja ottanut ohjat omiin käsiinsä kun työkkäristä ei apua. Tosi moni jää haahuilemaan eikä suorita tutkintoa loppuun, mikä on työnantajan kannalta epäilyttävää. Kyllä mäkin uskon että sitä voi tehdä monenlaista työtä jos on korkea-asteen koulutus, hyvähän se on jos selvisi nyt että haluaa mieluummin hallinnon tehtäviin kuin taidealalle. Taidealaa pitää tosissaan haluta, siellä ei töitä ole jos et ole innoissasi omasta jutusta. Toivottavasti jutun nainen pääsee vaikka toimistoharjoittelijaksi pian, kaikkea hyvää hänelle!

[/quote]

Miksi tehdä tutkinto loppuun jos ala ei kiinnosta? Eikö tosiaankaan pysty huomaamaan usean vuoden opiskelujen aikana ettei kiinnosta? Työvoimatoimisto taas ei ole ollut vuosikymmeniin paikka jonne mennään ja sitten joku kiva setä tai täti järkkää sulle työtä, luulisi että 2000-luvun nuori tietäisi tämän. Eikä nykyajan kuultamussukoilta vaadita mitään aloitteellisuutta? Onneksi AP:n mainitsemalla tytöllä oli sentään kaveri joka oli kertonut asioista jonka ansiosta em henkilö oli päässyt työllistämistoimenpiteiden piiriin.

Tyttö taisi haluta HR-tehtäviin koska hänen koulutuksellaan pitisi kyetä monenlaisiin töihin. Nimenomaan ilman jatkokouluttutumista. Mihinköhän töihin sitten alan lukuisat tradenomit mahtavat päätyä? Jos haluaa vaihtaa kokonaan alaa olisi mielestäni suotavaa osoittaa jonkinlaista kiinnostusta myös opintoja kohtaan. Ei välttämättä tutkintoon johtavaa, mutta osaamista täydentävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon tradenomi ja haluisin taiteilijaksi. Jonkin verran oon jo kotona piirustellut ja seuraavaksi ostan vesivärit. Haaveissa oma näyttely vilä ennen joulua. Tahto on kova! Miksei aamutv:n tyttö onnistuisi myös haaveissaan?

Vierailija
4/9 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:46"]

No mä oon tradenomi ja haluisin taiteilijaksi. Jonkin verran oon jo kotona piirustellut ja seuraavaksi ostan vesivärit. Haaveissa oma näyttely vilä ennen joulua. Tahto on kova! Miksei aamutv:n tyttö onnistuisi myös haaveissaan?

[/quote]

enkä oo saanut apua mistään työvoimapalveluista kylläkään. Vanhemmiltani oon oppinut että oma tie onneen on paras tie!

Vierailija
5/9 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri on nykyään ihan paska, ei sieltä tosiaankaan saa apua. Mistä sitten, luulis että työttömyystoimistosta tietenkin? mäkin oon ollu työttömänä kahta puoltoista vuotta ja oon lähäri kun niille pitäis olla töitä just?

Vierailija
6/9 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tässä valmiissa maailmassa kyllä kiinalainen painaa... jos olisi mahdollista verottaa kiinan tuotteet samalle viivalle kotimaisen kanssa ei olisi ongelmia. Markkinataloutenne on vaan ihan kypsä poimittavaksi odottaminen ei enää auta. Tämä passivoi ihmisiä paremminvointivaltiossa jossa ihmisellä ei oikeasti ole muuta merkitystä kuin raha raha raha raha vero vero vero vero paina poina paina paina... Oma vika jos on juhaa(sipilää) housuissa

Vierailija
7/9 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:51"]

Työkkäri on nykyään ihan paska, ei sieltä tosiaankaan saa apua. Mistä sitten, luulis että työttömyystoimistosta tietenkin? mäkin oon ollu työttömänä kahta puoltoista vuotta ja oon lähäri kun niille pitäis olla töitä just?

[/quote]

Jos olet Heli Janakkalasta, niin etköhän itsekin tiedä syyn siihen, miksi et lähihoitajana ole työllistynyt.

Vierailija
8/9 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä rekrytoivana esimehenä palkkaan mieluiten sen jolla on valmis tutkinto miltä tahansa alalta ennemmin kuin sen, jolla on keskeytyneet opinnot sen takia kun ne eivät kiinnostaneetkaan.

Vierailija
9/9 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitää olla jokaiseen uuteen työhön uusi tutkinto ja liuta erilaisia lupakortteja. Työllisty siinä sitten, kun on niin jäykkää menoa. Onneksi muualla on vapaampaa. Enkä nyt tarkoita sellaisia aloja, joille pitää oikeasti olla jokin tietty tutkinto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän