Järkytyin tarhatädeistä
VIERAILIJA 01.09.2015 klo 23:39 77/77
Asiasta toiseen. Olin eilen uimarannalla lenkillä ja uimassa. Siellä oli 20 lasta kahden hoitajan kanssa. Hoitajat seurustelivat keskenään. Osa lapsista oli kaukana metsikössä näkymättömissä, rantaan oli 10metriä. Osa oli kiipeilytelineessä ja osa oli hiekkaleikeissä ja kolme leikki rantaviivassa.
Olivat ilmeisemmin läheisestä yksityisestä päiväkodista.
Vuosia sitten juuri tuohon rantaan hukkui lapsi päiväkotireissulla.
Eivätkä varmaan nähneet mitä marjoja siellä metsässä söivät.
Järkyttävää hoidon tasoa.
Kommentit (25)
Nuo suhdeluvut ovat laskennallisia, tietenkin yhdellä hoitajalla/opettajalla on paljon enemmän lapsia vahdittavana kerrallaan. Koska työvuorotkin vaihtelevat, ja vain tietyn aikaa päivästä ovat kaikki kolme ryhmän aikuista samaan aikaan töissä. Ja nykyisin on useassa kunnassa sijaiskielto, lyhyille sairaslomille yms. ei saa sijaista ollenkaan, vaan pitää sinnitellä kahden - tai jopa yhden - aikuisen varassa. Suurin osa päiväkodin toiminnoista päivän mittaan toteutuu kahden hoitajan/opettajan valvonnassa, suuri osa päivästä mennään normaalioloissakin kahdella, ja ulkoiluja ja lepohetkiä yhdellä.
Ettei vaan olis Hämeenlinnassa.
Mulle on jäänyt vähän epäselväksi, mikä kuvio päiväkodin omistajalla on kaupunginvaltuustossa. Valtuusto tai lautakunnat, mitkä lienee, nimeää kai mm. päivähoidon johtajan. Eli omistaja nimeää itselleen vahtijan, noin niinkuin oikaistuna. Vai miten kuvio menee?
Nykyisin on yleistynyt se, että lapset haetaan päiväkodista vasta klo 17, etteivät jäisi ilman iltapäiväulkoilua. Vanhemmat eivät itse jaksa ulkoilla lastensa kanssa niin ulkoistavat homman. Tekisi monelle vanhemmallekin hyvää lähteä vähän liikkumaan ja ulkoilemaan iltasella!
Ai, kyllä ne lapset haetaan viideltä, koska työmatkaan menee vähintään tunti Helsingin sisälläkin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 00:25"]20 lasta kahden hoitajan kanssa? Onko laillista?
[/quote] Ei, nykyään vielä ainoastaan 7 yli kolme vuotiasta.
[/quote]
Kohta 8 niitä on.