Pankkien "oletkos pessyt rahaa viime aikoina" kyselyt
Tuleeko muille Nordean asiakkaille näitä kyselyitä vähän väliä, missä kysytään kaikenlaista tilille tulevien rahojen alkuperästä ja mahdollisista kytköksistä ulkomaille?
Minulle ei ole muistaakseni tullut koskaan, tai jos on tullut niin joskus vuosia sitten, mutta minun tilini onkin Osuuspankissa. Olen myös pitänyt Etsyssä kauppaa, joten tililleni on tullutkin ulkomailta Paypalin kautta kaikenlaista rahaa. Mutta se ei kiinnostanut ketään muuta kuin verottajaa.
Mutta yli 70-vuotiaalla äidilläni on tili Nordeassa. Hänellä on pieni eläke ja joka kuukausi samat laskut, eikä mitään muuta rahaliikennettä. Ulkomailta ei ole ikinä tullut mitään, eikä ulkomaille ole myöskään maksanut mitään (jos hän haluaa tilata jotain ulkomailta, minä teen sen hänen puolestaan). Ja siitä huolimatta hänelle tulee näitä täytettäviä kyselyitä vähän väliä.
Onko eläkeläisäitini jotenkin epäilyttävä pankin silmissä, vai onko tämä ihan peruskäytäntöä Nordeassa?
Kommentit (81)
Laki velvoittaa pankkia kysymään. Nordea noudattaa lakia.
Vierailija kirjoitti:
Nordeassahan kuulemma myös täytyy antaa sovellukseen kuva henkkarista tai passista.
Onneksi Osuuspankki ei ole toistaiseksi vaatinut tuollaisia.
Mun piti ainakin näyttää Osuuspankissa passia, kun ei ollut heidän tiedostoissaan.
Kaikkien pankkien on lain mukaan tunnettava asiakkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla Nordean asiakkaita täällä siis?
Kysyisin vain ihan uteliaisuuttani, tuleeko näitä kenellekään muulle muutaman kuukauden välein. Äitini vastailee niihin mukisematta, mutta olen itse alkanut ihmetellä tuota.
-ap
Mulle ei ole koskaan tullut mitään kyselyä Nordeasta. Ennen tuli palkka sinne ja laskut siitä maksoin, nykyään työttömänä ja saan Kelasta rahaa, laskut maksan siitäkin. Nordean asiakas olen ollut yli 30 vuotta.
Mun poika myi moponsa ja sille tuli puhelu Nordeasta. Eikö niillä ole jotain tuottavampaa tekemistä?
Noita kyselyjä tulee onlyfanstyrkyille, verokarhu haluaa tietää minkälaiset mätkyt laitetaan.
Mun pojan tili melkein lakkautettiin Nordeassa käyttämättömyyden takia. Se oli avattu aikanaan vauvalle.
Me jouduttiin selittämään jotain outoa poliittisista kytköksistä, että saatiin tili auki.
Jos ei nouda ohjeita ja tee kyselyjä, hankaluuksia tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo kyselyt liity mitenkään siihen, oletko pankin mielestä jotenkin epäilyttävä vai et. Itse asiassa siinä kysytään, että
a) tuleeko sulle säännöllisesti tai epäsäännöllisesti rahaa ulkomailta ja
b) jos tulee niin onko se ihan normaalia vai jotenkin epäilyttävää ja
c) jos se on jotenkin epäilyttävää niin mikä se on se hyvä selitys, joka sulta epäilemättä tässä tilanteessa löytyy.
ts. pankki hoitaa laillisen velvoitteensa juuri sitä varten, että sen EI tarvitsisi alkaa tarkkailla ja selvitellä jokaista tilisiirtoa erikseen. Minujlle tulee ulkomailta rahaa joka kategoriassa 8sännöllisesti ja epäsäännöllisesti, yksityisiltä yrityksistä ja valtioiden laitoksilta. Has never been a problem.
Niin... tässähän ap nimenomaan kysyy, miksi hänen äidille tulee usein noita kyselyjä kun kohdat a,b, ja c eivät äitinsä kohdalla täyty.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla Nordean asiakkaita täällä siis?
Kysyisin vain ihan uteliaisuuttani, tuleeko näitä kenellekään muulle muutaman kuukauden välein. Äitini vastailee niihin mukisematta, mutta olen itse alkanut ihmetellä tuota.
-ap
On tullut kerran kysely rahaliikenteestäni, mutta siitäkin on jotain viisi vuotta aikaa. Nyt ei ole tullut. Muutama vuosi sitten pyysivät henkkarista kuvaa, muita pyyntöjä ei ole tullut. Tulot ja menot, sekä tulojen lähde on vaihdellut tässä vuosien varrella jonkin verran, ja ostelen paljon netistä, en tosin oikeastaan ollenkaan ulkomailta, mutta ei Nordea ole ottanut enää yhteyttä. Olen ollut aina Nordean, entisen Meritan, entisen KOP:n asiakas.
Ehkä äitisi ei vastaa loppuun asti, tai vastauksissa on jotain hämminkiä, niin laittavat kyselyn uudestaan. Onko aivan varma, että on tosiaan Nordeasta nuo kyselyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mäkin muistan Nordeasta ihme juttuja. Kyseltiin rahan käytöstä tyyliin mitä ostelet yleensä kun käytät käteistä. "No pikkuostoksia, tupakkaa sellasta."
En muuten itse ollut vastailemassa vaan kuuntelemassa. Mies vitsaili, että haluatteko tietää alkkareiden värinkin" Tietenkin noihin ei tarvitsisi edes vastata, mutta ihan mukavaahan rupattelua se oli, vaikka aiheutti ihmetystä kylläkin. Mutta ei siinä mitään henkilökohtaista tullut paljastettua kuitenkaan. Ties vaikka oli pilapuhelu.
No eihän se kysely puhelimitse tule, vaan omaan verkkopankkiin. Ei pankit soita ainakaan tavalliselle kuluttajalle, vaan verkkopankkiin kaikki yhteydenotot tulevat. Nordea on usein painottanut tätä etteivät soita asiakkaille, joten pitää olla varovainen jos joku soittaa heidän nimissään. Eivät lähetä edes sähköpostia pankkiasioista. Että todellakin on ollut pilapuhelu tai joku kalasteluyritys.
Itselleni tuli kysely verkkopankkiin joitakin vuosia sitten, eikä siihen voi kirjoitella mitään erikoisia juttuja, vaan rasti ruutuun tyylisesti vastataan.
Ihmettelen, että ap:n äidille tulee kirje postissa, missä pyydetään vastaamaan kyselyyn netissä, kun ei se ole mikään tavallinen nettikysely, vaan nimenomaan omaan verkkopankkiin tulee tiedustelu rahaliikenteestä ja kytkökset ulkomaille ja politiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole vain hyvä aisa, että noita kyselyitä tekemällä kiinni jää myös niitä oikeita rikollisia?
Jos joku olisi oikea talousrikollinen ja pesisi rahaa, niin tuskin hän sentään sitä kertoisi vastauksessa lomakkeeseen. "No kun nyt kerran kysyitte, niin..."
Vierailija kirjoitti:
Nordean asiakas alusta saakka eikä ole kuin kerran yritetty kysellä jotain. Ohitin kysymyksen vastaamatta. Jos eivät tollot osaa tiliotteilta lukea mistä ne rahat tulee niin olkoot sitten tietämättä.
Minulla oli kyselyssä ilmoitus, että jäädyttävät tilin, jos en vastaa tiettyyn päivään mennessä. En jäänyt arvuuttelemaan jäädyttävätkö, vaan vastasin harmittomiin kysymyksiin. Eipä niissä ollut muuta kuin, että olenko tai onko sukulaisistani joku politiikassa mukana ja onko kytköksiä mm. Yhdysvaltoihin. Muistaakseni henkilötiedot tarkistettiin, osoite jne. ja tiedot mistä rahaa tililleni tulee. Kaikkiaan meni muutama minuutti vastaamiseen, ei rasittanut minua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Credit Suisse ei kysele eikä jakele tietoja.
Asut siis ilmeisesti Sveitsissä?
Sveitsiläiseen pankkiin voi kuka tahansa avata tilin, vaikkei asuisi Sveitsissä. Onnistuu joko verkossa tai paikan päällä.
Ja minkähän tilin kyseiseen pankkiin saa ulkomailla/Suomessa asuva? Ainakin ne mitä itse katsoin vaativat Sveitsissä asumista.
Käy itse jokaisen pankin sivut läpi jos viitsit. Osaan tilin saa avattua ihan videoyhteydellä ja henkilöllisyyden todistamisella sen kautta.
Tuossa yleistä tietoa:
https://www.premiumswitzerland.com/financial-news/banking/open-a-swiss-…
Puhuttiin credit suissesta. Vaikka tilin saisi avattua vain videoyhteydellä edellyttää pankki silti todennäköisesti sveitsiläistä kotiosotetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo kyselyt liity mitenkään siihen, oletko pankin mielestä jotenkin epäilyttävä vai et. Itse asiassa siinä kysytään, että
c) jos se on jotenkin epäilyttävää niin mikä se on se hyvä selitys, joka sulta epäilemättä tässä tilanteessa löytyy.
ts. pankki hoitaa laillisen velvoitteensa juuri sitä varten, että sen EI tarvitsisi alkaa tarkkailla ja selvitellä jokaista tilisiirtoa erikseen. Minujlle tulee ulkomailta rahaa joka kategoriassa 8sännöllisesti ja epäsäännöllisesti, yksityisiltä yrityksistä ja valtioiden laitoksilta. Has never been a problem.
Mulle tulee jatkuvasti rahaa.
Kun paketit hukkuu ja rahat palautetaan.
Ei helvetti näitä tuulipukuja :D Ei kai _kukaan_ käytä Suomalaisia pankkeja? Tilit löytyy Sveitsistä ja lisäksi HSBC expat ;)
Vierailija kirjoitti:
Perustuu rahanpesulakiin, pankkien on siis tehtävä noita kyselyitä välillä.
Kiinostaisi tietää onko noilla kyselyillä saatu joku rahanpesijä kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuu rahanpesulakiin, pankkien on siis tehtävä noita kyselyitä välillä.
Kiinostaisi tietää onko noilla kyselyillä saatu joku rahanpesijä kiinni?
Ja kuinka moni heistä on ollut pienituloinen eläkeläinen, jonka tilillä ei ole mitään selittämätöntä rahaliikennettä?
Vierailija kirjoitti:
Laki velvoittaa pankkia kysymään. Nordea noudattaa lakia.
Nordea kärähti virossa kymmenien miljoonien rahanpesusta. Siitä on jo joitain vuosia enkä usko että pesu selvisi kysymällä pesitkö rahaa.
N25 kirjoitti:
Ei helvetti näitä tuulipukuja :D Ei kai _kukaan_ käytä Suomalaisia pankkeja? Tilit löytyy Sveitsistä ja lisäksi HSBC expat ;)
Yritin avata HSBC expatin äsken, mutta se ilmoittaa, että hyväksyvät expat-asiakkaiksi vain tietyt asuinvaltiot. Pitkässä listassa on monta muuta maata, mutta ei Suomea. Miten siis olet voinut avata siellä tilin?