Pankkien "oletkos pessyt rahaa viime aikoina" kyselyt
Tuleeko muille Nordean asiakkaille näitä kyselyitä vähän väliä, missä kysytään kaikenlaista tilille tulevien rahojen alkuperästä ja mahdollisista kytköksistä ulkomaille?
Minulle ei ole muistaakseni tullut koskaan, tai jos on tullut niin joskus vuosia sitten, mutta minun tilini onkin Osuuspankissa. Olen myös pitänyt Etsyssä kauppaa, joten tililleni on tullutkin ulkomailta Paypalin kautta kaikenlaista rahaa. Mutta se ei kiinnostanut ketään muuta kuin verottajaa.
Mutta yli 70-vuotiaalla äidilläni on tili Nordeassa. Hänellä on pieni eläke ja joka kuukausi samat laskut, eikä mitään muuta rahaliikennettä. Ulkomailta ei ole ikinä tullut mitään, eikä ulkomaille ole myöskään maksanut mitään (jos hän haluaa tilata jotain ulkomailta, minä teen sen hänen puolestaan). Ja siitä huolimatta hänelle tulee näitä täytettäviä kyselyitä vähän väliä.
Onko eläkeläisäitini jotenkin epäilyttävä pankin silmissä, vai onko tämä ihan peruskäytäntöä Nordeassa?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole vain hyvä aisa, että noita kyselyitä tekemällä kiinni jää myös niitä oikeita rikollisia?
Millainen rikollinen myöntää pesevänsä rahaa? Jos pesisin rahaa oikeasti niin olisi valheet valmiina, kun soittavat eikä menisi tili jäihin sillä aikaa kun mietin mitä kaikkea olen myynyt torissa ja kavereille.
Se on kun kerran erehtyy viemään hiekkaa kengissään Nordean lattialle... Siitä se asiakaskokemus lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole vain hyvä aisa, että noita kyselyitä tekemällä kiinni jää myös niitä oikeita rikollisia?
Ei jää kuin korkeintaan joku erittäin yksinkertainen pikkutekijä. Täysin yhdentekevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tirsk. En ole asiantuntija, mutta ihmettelin kyllä tuota laittoman rahan pesun metsästämistä tuolla tavoin. Onko vielä käytössä, että jos talletat jotain 300€ käteisenä, tulee kysymyksiä että mistäs rahat on saatu.
Vaikka se tuntuu hölmöiltä, niin pakko kysellä, EU sääntely sitä vaatii (MiFid II direktiivi). Huvikseen tai kiusaksi sitä tuskin kukaan tekisi.
Mulla tuli OP:stä kysely, kun talletin lapsen synttärilahjaksi saamat pari sataa omalle tilille ja siirsin melkein heti lapsen tilille.
Vierailija kirjoitti:
Joo mäkin muistan Nordeasta ihme juttuja. Kyseltiin rahan käytöstä tyyliin mitä ostelet yleensä kun käytät käteistä. "No pikkuostoksia, tupakkaa sellasta."
En muuten itse ollut vastailemassa vaan kuuntelemassa. Mies vitsaili, että haluatteko tietää alkkareiden värinkin" Tietenkin noihin ei tarvitsisi edes vastata, mutta ihan mukavaahan rupattelua se oli, vaikka aiheutti ihmetystä kylläkin. Mutta ei siinä mitään henkilökohtaista tullut paljastettua kuitenkaan. Ties vaikka oli pilapuhelu.
Itselle ei ole 5v aikana koskaan tullut, Nordean asiakkaana, vaikka saatan tehdä kymmenien tuhansien eurojen siirtoja kerralla tileiltä toiselle. Myös ulkomaille lähetän keskimäärin 10 000e vuodessa pääosin Paypalin kautta. Saan ulkomailta muutama tuhat euroa vuodessa, mutta ne tulevat Paypalin kautta tilille, joten eivät näy ulkomaisina tuloina.
Olen 23, jos sillä on merkitystä. Ehkä algoritminsa ajattelevat, että nuori köyhä opiskelija ei omista mitään eikä pese rahaa.
Itse olen satunnaisesti tallentanut Nordean tililleni muutaman kympin Otto Plus -automaatilla ja tais olla silloin ekalla kerralla kun tuli joku kysely mobiiliäpin kautta. Sen jälkeisistä talletuksista, joita on ollut joku 5 kpl, ei ole enää tullut mitään kyselyitä.
6 vuotta sitten kun halusin neuvotella asuntolainaa niin piti täyttää joku pidempi kysely ja ladata passin tietosivusta kuva, jotta pääsi videochattaamaan mun "henkilökohtaisen" lainaneuvojan kanssa. Silloin oli muistaakseni muuttunut just jotkut EU-säädökset ja tuo olisi pitänyt tehdä muutenkin jossain vaiheessa myöhemmin.
Naurettavaa kun eläkeläisille lähetellään kyselyjä, mutta oikeat rötöstelijät eivät jää ikinä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli OP:stä kysely, kun talletin lapsen synttärilahjaksi saamat pari sataa omalle tilille ja siirsin melkein heti lapsen tilille.
Omg, eiköhän ne, jotka tekee laittomuuksia suurilla summilla osaa hoitaa se niin, että näyttää lailliselta, eikä mitään tuhansien ylllätyspanoja tilille. Ja käteisellähän ne parhaimmat kaupat syntyy.
Kelakin kysyy etästä tukea haettaessa aika henkilökohtaisia kysymyksiä: oletko saanut rahaa joltain, rasti ruutuun"
"Juu kyllä, sain toppapuvun lapselleni arvolta 100€, vähentäkää tuestani please"
Vierailija kirjoitti:
Se on kun kerran erehtyy viemään hiekkaa kengissään Nordean lattialle... Siitä se asiakaskokemus lähtee.
Hiekka kengissä, ymmärrän. Hiekka muualla ei kai haittaa.
Vanha rouva Ruotsissa halusi nostaa tilinsä rahat 10 000 euroa suurpiirtein Nordeasta.Hän ei saanut ottaa rahoja koska ei voinut näyttää mistä rahat tulivat!!!!!
Selitykset että on 70 vuotta jemmannut pienen summan silloin tällöin ei kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Credit Suisse ei kysele eikä jakele tietoja.
Asut siis ilmeisesti Sveitsissä?
Sveitsiläiseen pankkiin voi kuka tahansa avata tilin, vaikkei asuisi Sveitsissä. Onnistuu joko verkossa tai paikan päällä.
Ja minkähän tilin kyseiseen pankkiin saa ulkomailla/Suomessa asuva? Ainakin ne mitä itse katsoin vaativat Sveitsissä asumista.
Käy itse jokaisen pankin sivut läpi jos viitsit. Osaan tilin saa avattua ihan videoyhteydellä ja henkilöllisyyden todistamisella sen kautta.
Tuossa yleistä tietoa:
https://www.premiumswitzerland.com/financial-news/banking/open-a-swiss-…
Nordean asiakas alusta saakka eikä ole kuin kerran yritetty kysellä jotain. Ohitin kysymyksen vastaamatta. Jos eivät tollot osaa tiliotteilta lukea mistä ne rahat tulee niin olkoot sitten tietämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha rouva Ruotsissa halusi nostaa tilinsä rahat 10 000 euroa suurpiirtein Nordeasta.Hän ei saanut ottaa rahoja koska ei voinut näyttää mistä rahat tulivat!!!!!
Selitykset että on 70 vuotta jemmannut pienen summan silloin tällöin ei kelvannut.
Nostaa automaateilta pienissä erissä, ei ole kukaan kyselemässä. Täytyy vain varautua hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla Nordean asiakkaita täällä siis?
Kysyisin vain ihan uteliaisuuttani, tuleeko näitä kenellekään muulle muutaman kuukauden välein. Äitini vastailee niihin mukisematta, mutta olen itse alkanut ihmetellä tuota.
-ap
Olen ollut Nordean asiaskas jo 20 vuotta ja olen tuollaiseen kyselyyn joutunut vastaamaan jotain 2 tai 3 kertaa koko aikana. Ihan normiasiakas olen, palkka tulee tilille ja laskut maksan samalta tililtä. Oletko varma, että nämä äitisi saamat kyselyt ovat oikeasti Nordealta? Kuulostaa sen verran epäilyttävältä.
Ovat ne. Niistä tulee kirje postissa, ja itse kyselyihin vastaus tehdään Nordean omilla sivuilla.
Varmaan jokin vika systeemissä. Ei tätä oikein mikään muu selitä.
-ap
Hyvä, että olet varmistanut kyselyjen olevan aitoja. Tuollainen kyselytahti kuulostaa silti erittäin oudolta.
Perustuu rahanpesulakiin, pankkien on siis tehtävä noita kyselyitä välillä.
Nordean asiakkaana 20 vuotta ja koskaan ei ole tullut kyselyä. Ei sen puolen valitustakaan, että tuon hiekkaa pankin lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Siks mäkin laittaisin patjan alle jos jotain laitettavaa olisi.
Kerrotko vielä mikä tili?