Pankkien "oletkos pessyt rahaa viime aikoina" kyselyt
Tuleeko muille Nordean asiakkaille näitä kyselyitä vähän väliä, missä kysytään kaikenlaista tilille tulevien rahojen alkuperästä ja mahdollisista kytköksistä ulkomaille?
Minulle ei ole muistaakseni tullut koskaan, tai jos on tullut niin joskus vuosia sitten, mutta minun tilini onkin Osuuspankissa. Olen myös pitänyt Etsyssä kauppaa, joten tililleni on tullutkin ulkomailta Paypalin kautta kaikenlaista rahaa. Mutta se ei kiinnostanut ketään muuta kuin verottajaa.
Mutta yli 70-vuotiaalla äidilläni on tili Nordeassa. Hänellä on pieni eläke ja joka kuukausi samat laskut, eikä mitään muuta rahaliikennettä. Ulkomailta ei ole ikinä tullut mitään, eikä ulkomaille ole myöskään maksanut mitään (jos hän haluaa tilata jotain ulkomailta, minä teen sen hänen puolestaan). Ja siitä huolimatta hänelle tulee näitä täytettäviä kyselyitä vähän väliä.
Onko eläkeläisäitini jotenkin epäilyttävä pankin silmissä, vai onko tämä ihan peruskäytäntöä Nordeassa?
Kommentit (81)
On näitä kyselyjä tullut Osuuspankistakin. Vastailen miten sattuu. Jos sitten joku kyselisi, niin oho meni ruksi väärään kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Credit Suisse ei kysele eikä jakele tietoja.
Asut siis ilmeisesti Sveitsissä?
Netin kautta voi availla tilejä mihin vain. todistat vaan olevasi sinä ja se käy todistamallla, vaikka passilla ja täyttelet netissä ihan niinku nordea, spankki oko jne jne. Ei missään lue missä pankissa saat olla asiakas.
Tekisi mieli vastata ihan pottuillakseen jotta ’tokihan’!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla Nordean asiakkaita täällä siis?
Kysyisin vain ihan uteliaisuuttani, tuleeko näitä kenellekään muulle muutaman kuukauden välein. Äitini vastailee niihin mukisematta, mutta olen itse alkanut ihmetellä tuota.
-ap
Olen ollut Nordean asiaskas jo 20 vuotta ja olen tuollaiseen kyselyyn joutunut vastaamaan jotain 2 tai 3 kertaa koko aikana. Ihan normiasiakas olen, palkka tulee tilille ja laskut maksan samalta tililtä. Oletko varma, että nämä äitisi saamat kyselyt ovat oikeasti Nordealta? Kuulostaa sen verran epäilyttävältä.
Ovat ne. Niistä tulee kirje postissa, ja itse kyselyihin vastaus tehdään Nordean omilla sivuilla.
Varmaan jokin vika systeemissä. Ei tätä oikein mikään muu selitä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse asua. Itse vaihdoin pankkia kyselyjen takia. Klikkasin sivuilta niinku muissakin pankeissa. Postissa tuli kortti ja muut blaa blaat. Uusi tilinumero pomolle. Eikä ole muuten kk maksuja jne. Lainatkin saa eri koroilla.
Eikö ole vain hyvä aisa, että noita kyselyitä tekemällä kiinni jää myös niitä oikeita rikollisia?
Mulle tuli Nordesta kysely. Paljon kysymyksiä Usan matkailusta ja rahaliikenteestä sinne.
Mun vanhemmalle tuli kysely. Ikää 97 vuotta.
Huh, huh.
Miehen piti ottaa kuva passista ja selfie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sveitsiläiseen pankkiin voi kuka tahansa avata tilin, vaikkei asuisi Sveitsissä. Onnistuu joko verkossa tai paikan päällä.
Ja minkähän tilin kyseiseen pankkiin saa ulkomailla/Suomessa asuva? Ainakin ne mitä itse katsoin vaativat Sveitsissä asumista.
Joo mäkin muistan Nordeasta ihme juttuja. Kyseltiin rahan käytöstä tyyliin mitä ostelet yleensä kun käytät käteistä. "No pikkuostoksia, tupakkaa sellasta."
Nordean asiakas olen, pari kertaa olen siihen kyselyyn vastannut, ehkä äitisi on täyttänyt sen kyselyn jotenkin sillä tavalla, että hänelle tulee niitä viestejä jatkuvasti? Koska jotenkinhan se on automatisoitu, ehkä hän on ilmoittanut säännöllisiksi tuloikseen vaikka 500 eur/kuussa ja saakin eläkettä 1000 euroa tms, joku sellainen asia joka jää robotin tarkastuksissa kiinni ja kysely lähtee aina uudestaan.
Kannattaa vastata, että on punainen linja suoraan kremliin ja että välität mitä vaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netin kautta voi availla tilejä mihin vain. todistat vaan olevasi sinä ja se käy todistamallla, vaikka passilla ja täyttelet netissä ihan niinku nordea, spankki oko jne jne. Ei missään lue missä pankissa saat olla asiakas.
https://www.credit-suisse.com/media/assets/private-banking/docs/ch/priv…
Tuossa nyt esimerkki. "Eligibility: Age 18 and over and resident of Switzerland."
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole vain hyvä aisa, että noita kyselyitä tekemällä kiinni jää myös niitä oikeita rikollisia?
On tietenkin! Mutta pienituloisen, kellä säännölliset pienet tulot yhdeltä (tunnetulta) työnantajalta eikä tilillä mitään ”ylimääräistä” liikettä, on aika hölmöä kysellä näitä rahanpesujuttuja. Samalla isot toimijat vetää miljoonia ja miljoonia välistä. Eikä kai kukaan kysele rahojen perään?
Aika kornia!
Nordea rupesi itkemään, kun maksoin lainani loppuun pankkitililtäni. Ne oikeasti kysyi, mistä rahat ovat, vaikka niillä on kaikki tiedot tilitapahtumistani.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla Nordean asiakkaita täällä siis?
Kysyisin vain ihan uteliaisuuttani, tuleeko näitä kenellekään muulle muutaman kuukauden välein. Äitini vastailee niihin mukisematta, mutta olen itse alkanut ihmetellä tuota.
-ap
Mulle tuli kerran pari kolme vuotta sitten kysely Nordeasta juurikin näistä ulkomailta tulevista suorituksista. Vastasin siihen että kuten hyvin näette, niin ne tulevat joka kuukausi Ruotsin Kelalta ja summa on kutakuinkin sama riippuen kruunun kurssista euroon. Tämän jälkeen ei ole kyselyjä tullut.
Vierailija kirjoitti:
No tirsk. En ole asiantuntija, mutta ihmettelin kyllä tuota laittoman rahan pesun metsästämistä tuolla tavoin. Onko vielä käytössä, että jos talletat jotain 300€ käteisenä, tulee kysymyksiä että mistäs rahat on saatu.
Olen ollut Nordean asiaskas jo 20 vuotta ja olen tuollaiseen kyselyyn joutunut vastaamaan jotain 2 tai 3 kertaa koko aikana. Ihan normiasiakas olen, palkka tulee tilille ja laskut maksan samalta tililtä. Oletko varma, että nämä äitisi saamat kyselyt ovat oikeasti Nordealta? Kuulostaa sen verran epäilyttävältä.