Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut iltavirkut selviätte kellojen siirrosta kesäaikaan?

Vierailija
21.03.2022 |

Viikonloppuna siirretään taas kellot tunnilla eteenpäin eli normaaliajasta kesäaikaan.

Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.

Mitä vinkkejä olisi muilla iltavirkuilla tästä selviämiseen? Kun se aikaisin herääminen on normaalistikin vaikeaa... Eikä auta edes aikaisin nukkumaan meno.

Koko kesäajan saisi lopettaa.

Kommentit (424)

Vierailija
241/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rytmi on muuttunut myöhäisemmäksi paljolti juuri sen takia että kellonaikaa on käännetty aikaisemmaksi. Ihmiset pyrkivät elämään edelleen aurinkoajassa.

Suomessa missään "aurinkoajassa" pysty millään elämään eikä ole koskaan pystynyt. Pohjoisessa paistaa kesällä ympäri vuorokauden ja etelässäkin talvella aurinko nousee kokonaiseksi 5 tunniksi.

Aurinkoajassa sitä vaan kuitenkin elellään. On se kello tunnin edellä tai tunnin jäljessä. Ajattele, ainoastaan yksi tunti vaan! Maa se kiertää sen vuoden sitä aurinkoa ympäri, aina vaan.

Vierailija
242/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Puhelimen kello siirtyy itsestään niin en edes huomaa koko kellojen siirtoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tälle tollolle kellojen siirtelylle pitänyt tulla loppu?

Vierailija
244/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari päivää se vähän kirpaisee ja sitten siihen tottuu. Iltavirkkuna nimenomaan nautin pitkistä valoisista illoista jotka kesäaika mahdollistaa.

Aamulla minua väsyttää aina, valoisaa tai ei.

Tämä! Iltavirkulle on tärkeää valon määrä silloin, kun hän on valveilla. Aamulla en ole kunnolla valveilla, vaikka olisinkin hereillä, oli valoa tai ei. Talvella, kun valoa tarvitsisi eniten, se siirretään aamuvirkkujen aamuihin. Talviajassa yksi tunti lisää yöunta ei kyllä mitenkään kompensoi sitä, että iltavirkku menettää illalla sen vähänkin valon. Kesäaika tuo ihanat valoisat illat, vaikka niitä ei kevään valossa niin paljon tarvitsekaan kuin tarvitsisi talvella. Pysyvä kesäaika, kiitos!

Et kai vakavissasi meinaa, että marraskuussa on valoisaa ja aurinkoista, jos vain kello on kesäajassa :D

Siksi juuri se yksi valoisa tunti iltapäivällä olisi tärkeä.

Yksi valoisa tunti iltapäivällä, josta on mitään hyötyä lähinnä syyskuussa. Muulloin on muutenkin pimeää kun päivät lyhenevät talvea kohti. Ja tämän yhden kuukauden yhden valoisan tunnin takia olet valmis sotkemaan kaikkien muiden luonnollisen valon, jolloin aurinko nousee keskitalvella puoli yksitoista. Kiitti vaan.

No ei se sinne toiseenkaan suuntaan ole kuin tunnin ero. Onko tuolla nyt niin väliä, nouseeko aurinko puoli kymmenen vai puoli yksitoista, jos kello soittaa kuitenkin ennen kuutta.

Mä asun paikassa, jossa talvella on myös valoisaa. Aurinko nousee myöhimmillään noin kahdeksalta ja laskee aikaisimmillaan noin viideltä. Täällä mä tavallaan ymmärrän sen, että sillä on väliä, eletäänkö normaali- vai kesäaikaa, mutta jos ollaan ihan rehellisiä, niin mieluummin ottaisin sen valoisan tunnin iltapäivään työpäivän jälkeen ja eläisin tunnin pidempään pimeässä aamulla. Olen kuitenkin suurimman osan tuosta ajasta keinovalossa töistä, niin eipä se hirveästi ilahduta, että ulkona tulee valoisaa. Töiden jälkeen et oikein kotiin ehdi, niin jo on pimeää .

Vierailija
245/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin vahingossa kaikki kellot jo kevätpäivän tasaus päivänä. Tämä oli niin hyvä kokemus, että otan tämän tästä lähtien tavaksi. Olen jo sopeutunut kesäaikaan, vaikka se ei ole alkanutkaan.

Vierailija
246/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliaikajankkaajat ovat rasittavia. Eilen sellainen, ehkä ap, yritti väittää iltojen pimenevän kesäajan myötä, vaikka käy juuri päinvastoin.

Me iltavirkut juuri pidämme kesäajasta, silloin saa enemmän valoa elämään.

Koko käsite "normaaliaika" on ihan vinksahtanut. Koska kesäaikahan on oikeastaan käytössä isomman osan vuodesta kuin talviaika, eli kesäaika on suuremman osan vuotta normaalimpi aika. Normaaliajasta jankuttajat ovat jumittuneet jonnekin 1970-luvulle tai aiempaan maatalousyhteiskuntaan.

Voi hyvää päivää. Normaaliaika on se kellonaika, joka on ollut tällä aikavyöhykkeellä ennen kuin koko kesäaikaa oli edes keksitty. Se, että joku on päättänyt pitää ns. kesäaikaa useamman kuukauden voimassa kuin normaaliaikaa ei tee kesäajasta normaaliaikaa.

Eikö kouluissa opeteta enää minkäänlaista loogista ajattelua?

Normaaliajasta puhutaan kuin se olisi joku ikiaikanen luonnonlaki, vaikka ei todellakaan ole. Suomessa on ollut käytössä koko maan yhteinen aika vasta 1800-luvun puolivälistä, kun tsaari määräsi, että koko maassa on oltava yksi yhtenäinen aika juna-aikataulujen takia. Ja käytännön elämässä maaseudulla asiasta viis veisattiin vielä pitkään sen jälkeen.

Normaaliaika ei myöskään ole ns. aurinkoaika koko Suomessa, vaikka niinkin väitetään. Itäisimmän ja läntisimmän kohdan ero on noin se maaginen tunti, joka kuulemma riittää sotkemaan elämän täysin. 

https://yle.fi/uutiset/3-10434123 

Ei normaaliaika voi tietenkään olla sama kuin aurinkoaika jokaisessa kohdassa maata (tai maapalloa). Siksi maapallo on jaettu 24 aikavyöhykkeeseen, ja normaaliaika vastaa aurinkoaikaa vyöhykkeen keskilinjalla. Normaaliajassa oltaessa Suomen alueella poikkeama aurinkoajasta on noin -15...+30 minuuttia. On se parempi kuin - 1:15....+ 1:30 tuntia. Ja suurin ongelmahan on nimenomaan kellonajan vaihtaminen puolen vuoden välein.

Mitä.matematiikkaa tämä on, että poikkeama lisääntyy kahdella tunnilla, kun siirrytään kesäaikaan? 🤔

Mun järkeni jostain syystä jumittaa usein, kun miettii normaali- ja talviajan vaikutusta kellon ja auringon suhteeseen, mutta olen oppinut muistamaan, että kesällä aurinko on etelässä noin klo 13 eli kellon mukaan "tuntia myöhemmin". Olisiko siis oikea poikkeama kesäajassa siis 45 minuutista puoleentoista tuntiin kuitenkin?

Vierailija
247/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Unilääke ja) pimennysverhot. Auttaa muutenkin nukkumaan paremmin kesällä ja pitää asunnon viileämpänä.

En jaksa vouhata asiasta, jonka haitat tunnetaan.

Vierailija
248/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan illalla silmät kiinni ja avaan ne kun kello soi.

Vierailija
249/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana kevät kirjoitti:

Kuinka selviätte, jos matkustatte maahan, joka on eri aikavyöhykkeellä, esim. laivalla Ruotsiin ja aamuherätys on tuntia aikaisemmin? Eihän tämä ole sen kummempi juttu, yksi lyhyempi yö ja se on siinä. Koira menee muutamaksi päiväksi sekaisin ruokinta-ajoissa, mutta siitäkin selvitään - syksyllä on hankalampaa, kun sitä evästä pitää odottaa ylimääräinen tunti.

Et ole huomannut että matkustaessa myös auringon asema muuttuu. Ihmisen luontainen rytmi seuraa aurinkoa. Kellojen siirtelyssä rytmiä siirretään suhteessa aurinkoon, mikä on se ongelma.

Jos et usko niin voit kokeilla huvikseen alkaa elämään öisin ja nukkua päivisin. Sehän on vain totuttelukysymys, eikö vain?

Niin, Suomen valoisat kesäyöt ja pimeät talvet, siinä sitä eletään auringon rytmissä. Iltavirkkuna valvonkin pitkälle yöhön ja nukun vastaavasti aamulla pitkään.

Vierailija
250/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista säätämistä on lentoliikenteelle, jos kellot jätetään tiettyyn aikaan. Vielä päälle se, että käännetäänkö kaikissa maissa kelloja.

Isompaa säätämistähän lento- ja muulle liikenteelle on kellon kääntelystä.

Ei ole.

Mä oon kuullut asiantuntijaa tässä asiassa ja hän nimenomaan sanoi asioiden menevän isosti säätelyksi asian suhteen, jos nyky systeemistä poiketaan yhden ajan mukaisesti.

Vierailija
251/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka täällä puolustatte talviaikaa sanomalla, että se on aito ja alkuperäinen "tuhansia vuosia" käytössä ollut aika, niin tiedoksi teille:

Itä-Euroopan aika (= talviaika) otettiin Suomessa käyttöön vuonna 1921. Se ei ole siis ollut käytössä tuhansia vuosia. Se on ihan yhtä lailla keinotekoinen kuin kesäaikakin.

Jotenkin hämmentävää, kun täällä rinnastetaan talviaika suunnilleen johonkin luonnon alkuperäisasetuksiin. Ihan ovat ihmisen keksimiä molemmat ajar, samoin kuin aikavyöhykkeetkin.

Vierailija
252/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrettiinpä kelloja tai ei niin joka tapauksessa porua saadaan aikaiseksi.

Vierailija
253/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista säätämistä on lentoliikenteelle, jos kellot jätetään tiettyyn aikaan. Vielä päälle se, että käännetäänkö kaikissa maissa kelloja.

Ei ole.

Mä oon kuullut asiantuntijaa tässä asiassa ja hän nimenomaan sanoi asioiden menevän isosti säätelyksi asian suhteen, jos nyky systeemistä poiketaan yhden ajan mukaisesti.

No siis, nykysysteemistähän jo poiketaan "yhden ajan mukaisesti" pitkin maailmaa. Esimerkiksi Arizonassa ei ole eletty kesäaikaa 40 vuoteen (paitsi Navajo Nationissa, mutta menee jo vähän hifistelyksi).

Lisäksi kesä- ja normaaliaikaan siirrytään eri aikoihin. Esim. Yhdysvalloissa siirryttiin kesäaikaan jo kohta kaksi viikkoa sitten, ja normaaliaikaan takaisin siirrytään viikkoa vai kahta Suomen jälkeen marraskuussa.

Jännästi ne lentokoneet silti kulkevat, vaikka kaikki eivät ole samaan aikaan normaali- tai kesäajassa.

Vierailija
254/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

No siis, nykysysteemistähän jo poiketaan "yhden ajan mukaisesti" pitkin maailmaa. Esimerkiksi Arizonassa ei ole eletty kesäaikaa 40 vuoteen (paitsi Navajo Nationissa, mutta menee jo vähän hifistelyksi).

Lisäksi kesä- ja normaaliaikaan siirrytään eri aikoihin. Esim. Yhdysvalloissa siirryttiin kesäaikaan jo kohta kaksi viikkoa sitten, ja normaaliaikaan takaisin siirrytään viikkoa vai kahta Suomen jälkeen marraskuussa.

Jännästi ne lentokoneet silti kulkevat, vaikka kaikki eivät ole samaan aikaan normaali- tai kesäajassa.

Arizonasta mulla oli ihan omakohtaista kokemusta (sillä suunnalla roadtripatessa oltiin koko ajan vähän pihalla siitä, mitä kello on, kun siinä vaihtuu kesäajan ja normaaliajan sekä myös aikavyöhykkeen takia kellonaika pienellä alueella monta kertaa), mutta Googlen mukaan sellaiset pienet valtiot kuin Japani, Intia ja Kiina eivät käytä kesäaikaa...

Vierailija
255/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Kun muutetaan aikaa toisenlaiseksi kuin on niin sehän vaikuttaa eri ajallisesti toisten maiden aikoihin.

En tiedä sanoinko hyvin, sillä mielessäni oleva ajatus on vaikea saada sanotuksi selvästi. Puhun siis ajan etäisyyksistä toisiinsa aikamuutoksen yhteydessä.

Vierailija
256/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Kun muutetaan aikaa toisenlaiseksi kuin on niin sehän vaikuttaa eri ajallisesti toisten maiden aikoihin.

En tiedä sanoinko hyvin, sillä mielessäni oleva ajatus on vaikea saada sanotuksi selvästi. Puhun siis ajan etäisyyksistä toisiinsa aikamuutoksen yhteydessä.

No joo, en kyllä yhtään saanut kiinni. Vika voi kyllä olla vastaanottavassakin päässä. 😂

Mut mun pointti on, et lentoja ja raideliikenteen aikatauluja yms. lasketaan jo nyt vaihtelevien käytäntöjen mukaisesti. En jaksa uskoa, että joku yksi Suomi aikapäätöksineen on kovinkaan suuri ongelma siinä kuviossa. Tosin pidän myös epätodennäköisenä, että Suomi tässä asiassa alkaisi silloilla suhteessa EU:hun.

Vierailija
257/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa olen sekaisin ja päätä särkee, mutta sitten tottuu. Toivoisin että tämä hulluus loppuisi jo.

Vierailija
258/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun sähkö on kallistunut, niin 2 tuntia taaksepäin....ja aina sitä mukaa kun yöhinnoittelu on päällä...

Nukutaan päivät ja käydään öisin töissä niin sähkölaskut pienenee!

Vierailija
259/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

No joo, en kyllä yhtään saanut kiinni. Vika voi kyllä olla vastaanottavassakin päässä. 😂

Mut mun pointti on, et lentoja ja raideliikenteen aikatauluja yms. lasketaan jo nyt vaihtelevien käytäntöjen mukaisesti. En jaksa uskoa, että joku yksi Suomi aikapäätöksineen on kovinkaan suuri ongelma siinä kuviossa. Tosin pidän myös epätodennäköisenä, että Suomi tässä asiassa alkaisi silloilla suhteessa EU:hun.

Paperi- tai tietokone hommiksi se kummiskin menee aikataulujen ylläpitäjillä. Sitten voitaisiin miettiä missä kaikissa ammateissa myös vaikuttaa yksiulotteinen aika negatiivisesti tai positiivisesti.

Vierailija
260/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voidaan sanoa se asia josta kukaan ei tykkää.

Se on asenne kysymys