Facebookissa toimiva Jouluapua-ryhmä
Pian pääsee taas raapustamaan nyyhkytarinoita <3 Muistakaahan olla ajoissa liikkeellä!
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 06:58"]
Miksi tuolla ei muuten saa hakea apua yksinasuvat ihmiset? Etenkin opiskelijoilla on varmasti tosi synkkä joulu, jos ei ole töihinkään päässyt.
Joka vuosihan täälläkin on surullisia nuoria, joilla ei ole varaa tehdä jouluna mitään ja kaikki ystävät ovat töissä/perheidensä luona. Ei ole varaa edes ruokaan. Puhumattakaan jouluherkuista.
T. Eräs tälläinen opiskelija, jolla kuvatunlainen joulu edessä
[/quote]
Meille olisi tervetullut tällainen yksinäinen ihminen jouluaatoksi. Pidän aina sukujoulun meillä. Innostuisikohan joku toisen suvun perhejoulusta jossa syödään ja ollaan vain :) Meillä on todella sosiaalinen suku ja kyllä yksi uusi ihminenkin joulupöytään aina mahtuisi.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:07"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:57"]Kyllä siellä varmasti on niitä, jotka oikeasti apua tarvitsevat. Mutta aika monet syö tuonkin saitin uskottavuuden: "yh-mamma kokoa XXL tarvitsee ruoka-apua, ruokittavana 5 nassua, työttömänä jo neljä vuotta, lapset toivoo barbieita, legoja, yms." [/quote] Vaikutaako vähävaraisen perheen äidin koko paljonkin avustushalukkuuteesi? [/quote] Jos on varaa syödä extra Largeksi niin näyttäähän sitä rahaa riittävän... [/quote] Terveellinen ja ravitseva ruoka vaan maksaa enemmän kuin alle euron lenkkimakkarat, läppäpizzat ja makaroonipussit... Ylipaino on usein myös useamman vuoden aikana kertynyttä, eikä sen kerryttämiseen herkkuja tarvita. Laihduttaminen puolestaan jollain jauheliha, makaroni ja ketsuppilinjalla ei ole välttämättä kovinkaan helppoa. Jospa se extra large mamma tarvitsisi ruoka-apua juurikin terveellisempään ruokaan? Vai meinaatko, että ylipainoiset olkoot syömättä jos rahaa on vähän? Itse olen lapseton ja laihduttanut lähes 40 kiloa. Kauppalaskuni kasvoi sitä mukaa kun kilot karisivat. No, onneksi minulla on varaa syödä terveellisestikin.
[/quote]linssit (=proteiinia) maksavat reilun euron paketti, perunat, porkkanat,sipulit ym ovat halpoja, kaurapuurosta saa kuitua ja täyttää vatsan, banaanitkin ovat aika edullisia, kananmunapaketin saa eurolla. Näistä tekee jo useamman aterian. Lihaa ei ole pakko syödä joka päivä eikä leivällä olla lauantaimakkaraa. Itse kastan leipäpalat oliiviöljyssä. Jos tekee keiton, sitäkin syö jo useammalla aterialla (osan voi pakastaa).
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:34"]Eikö lihominen johdu siitä että syö liikaa. Ei siitä mitä syö!
[/quote]
Lihominen johtuu siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Yleensä terveellisempiä ruokia saa syödä enemmän ja ne myös pitävät nälkää loitolla epäterveellisiä pidempään. Katsos kun kaikkien ruokien ravintoarvo ei ole sama.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:07"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:57"]Kyllä siellä varmasti on niitä, jotka oikeasti apua tarvitsevat. Mutta aika monet syö tuonkin saitin uskottavuuden: "yh-mamma kokoa XXL tarvitsee ruoka-apua, ruokittavana 5 nassua, työttömänä jo neljä vuotta, lapset toivoo barbieita, legoja, yms." [/quote] Vaikutaako vähävaraisen perheen äidin koko paljonkin avustushalukkuuteesi? [/quote] Jos on varaa syödä extra Largeksi niin näyttäähän sitä rahaa riittävän... [/quote] Terveellinen ja ravitseva ruoka vaan maksaa enemmän kuin alle euron lenkkimakkarat, läppäpizzat ja makaroonipussit... Ylipaino on usein myös useamman vuoden aikana kertynyttä, eikä sen kerryttämiseen herkkuja tarvita. Laihduttaminen puolestaan jollain jauheliha, makaroni ja ketsuppilinjalla ei ole välttämättä kovinkaan helppoa. Jospa se extra large mamma tarvitsisi ruoka-apua juurikin terveellisempään ruokaan? Vai meinaatko, että ylipainoiset olkoot syömättä jos rahaa on vähän? Itse olen lapseton ja laihduttanut lähes 40 kiloa. Kauppalaskuni kasvoi sitä mukaa kun kilot karisivat. No, onneksi minulla on varaa syödä terveellisestikin.
[/quote]
Eineksethän tulee aivan helkkarin kalliiksi. Halvempaa ja samalla terveellisempääkin on syödä itse valmistettua kotiruokaa. Laskepa huvikseen hinta vaikkapa itsetehdylle makaronilaatikolle, kinkkukiusaukselle, uunibroiskulle riisillä jne. ja vertaa siihen, että ostat pari kassillista niitä roiskeläppäpitsoja.
Lisäksi huikean ylipainoon "pääsemiseksi" pitää kyllä popsia yhtä sun toista, että ylimääräiset kalorit tulee varmasti kasaan, ja siihen taas sitä rahaa menee.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:31"]
[/quote]linssit (=proteiinia) maksavat reilun euron paketti, perunat, porkkanat,sipulit ym ovat halpoja, kaurapuurosta saa kuitua ja täyttää vatsan, banaanitkin ovat aika edullisia, kananmunapaketin saa eurolla. Näistä tekee jo useamman aterian. Lihaa ei ole pakko syödä joka päivä eikä leivällä olla lauantaimakkaraa. Itse kastan leipäpalat oliiviöljyssä. Jos tekee keiton, sitäkin syö jo useammalla aterialla (osan voi pakastaa).
[/quote]
Ohis mutta eikö tässä nyt ollut kyse jouluavusta? Eikö lapset edes jouluna ansaisis jouluruokaa ja ihan vaikka sitä lihaakin, vaikka äiti ylipainoinen oliskin?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:17"]
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419142133896.html
Kun osaa heittää verkot useampaan ryhmään, voi saada elämänsä joulun.
[/quote]
Käyköhän noillakaan mielessä, että jos yksi ahnehtii avustuksia eri puolilta, niin siinä jäänee sitten muutamakin perhe ilman mitään avustuksia. Että jättekiva sitten, mutta tärkeintä että itse sai elämänsä joulun...
Mut muuten siellä facessä kiertää tämä synttärijuhlat lapselle ryhmä. Ihan samanlainen, kuin tuo jouluapua sivusto.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:07"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:57"]Kyllä siellä varmasti on niitä, jotka oikeasti apua tarvitsevat. Mutta aika monet syö tuonkin saitin uskottavuuden: "yh-mamma kokoa XXL tarvitsee ruoka-apua, ruokittavana 5 nassua, työttömänä jo neljä vuotta, lapset toivoo barbieita, legoja, yms." [/quote] Vaikutaako vähävaraisen perheen äidin koko paljonkin avustushalukkuuteesi? [/quote] Jos on varaa syödä extra Largeksi niin näyttäähän sitä rahaa riittävän...
[/quote]
Köyhyys johtuu monessa tapauksessa elämänhallinnan puutteista, ei niinkään absoluuttisesta rahan puutteesta. Jotkut selviytyvät sillä pienellä rahalla loistavasti, koska elämänhallinta on kunnossa, toiset taas ovat hätää kärsimässä. Esim. lohtusyöminen voi olla reaktiota ongelmiin elämässä, ja tästä seuraa sitten se että ollaan köyhiä. Meillä kaikilla on joskus ongelmia elämämme hallinnan kanssa. Sellainen, joka ei tätä myönnä itsestään, on riskiryhmässä joutua itse autettavien joukkoon.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:31"] [quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:07"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:57"]Kyllä siellä varmasti on niitä, jotka oikeasti apua tarvitsevat. Mutta aika monet syö tuonkin saitin uskottavuuden: "yh-mamma kokoa XXL tarvitsee ruoka-apua, ruokittavana 5 nassua, työttömänä jo neljä vuotta, lapset toivoo barbieita, legoja, yms." [/quote] Vaikutaako vähävaraisen perheen äidin koko paljonkin avustushalukkuuteesi? [/quote] Jos on varaa syödä extra Largeksi niin näyttäähän sitä rahaa riittävän... [/quote] Terveellinen ja ravitseva ruoka vaan maksaa enemmän kuin alle euron lenkkimakkarat, läppäpizzat ja makaroonipussit... Ylipaino on usein myös useamman vuoden aikana kertynyttä, eikä sen kerryttämiseen herkkuja tarvita. Laihduttaminen puolestaan jollain jauheliha, makaroni ja ketsuppilinjalla ei ole välttämättä kovinkaan helppoa. Jospa se extra large mamma tarvitsisi ruoka-apua juurikin terveellisempään ruokaan? Vai meinaatko, että ylipainoiset olkoot syömättä jos rahaa on vähän? Itse olen lapseton ja laihduttanut lähes 40 kiloa. Kauppalaskuni kasvoi sitä mukaa kun kilot karisivat. No, onneksi minulla on varaa syödä terveellisestikin. [/quote]linssit (=proteiinia) maksavat reilun euron paketti, perunat, porkkanat,sipulit ym ovat halpoja, kaurapuurosta saa kuitua ja täyttää vatsan, banaanitkin ovat aika edullisia, kananmunapaketin saa eurolla. Näistä tekee jo useamman aterian. Lihaa ei ole pakko syödä joka päivä eikä leivällä olla lauantaimakkaraa. Itse kastan leipäpalat oliiviöljyssä. Jos tekee keiton, sitäkin syö jo useammalla aterialla (osan voi pakastaa). [/quote] Ohis mutta eikö tässä nyt ollut kyse jouluavusta? Eikö lapset edes jouluna ansaisis jouluruokaa ja ihan vaikka sitä lihaakin, vaikka äiti ylipainoinen oliskin?
[/quote]
Toki, eiköhän tässä enemmän otettu kantaa siihen, että niillä elintarvikevalinnoillakin voi vaikuttaa oman terveytensä lisäksi myös rahanmenoon. Eli ei ihme, että rahat on lopussa jos eineksillä elelisi.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:17"]
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419142133896.html
Kun osaa heittää verkot useampaan ryhmään, voi saada elämänsä joulun.
[/quote]
Käyköhän noillakaan mielessä, että jos yksi ahnehtii avustuksia eri puolilta, niin siinä jäänee sitten muutamakin perhe ilman mitään avustuksia. Että jättekiva sitten, mutta tärkeintä että itse sai elämänsä joulun...
[/quote]
Tämä mullekin tuli mieleen. Ja tämäkin perhe sitten oikein lehdessä leuhkii, kuinka he saavat yltäkylläisemmän joulun kuin edes monella duunarilla on varaa järkätä. Monikohan oikeasti köyhä perhe jää taas ilman joulua, kun yksi ahneuksissaan ruikuttaa apua joka lävestä ja iloiten vastaanottaa ruokaakin niin että kaapit tursuilee. Ja ensi vuonna sama keräys taas käyntiin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:17"] http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419142133896.html Kun osaa heittää verkot useampaan ryhmään, voi saada elämänsä joulun. [/quote] Käyköhän noillakaan mielessä, että jos yksi ahnehtii avustuksia eri puolilta, niin siinä jäänee sitten muutamakin perhe ilman mitään avustuksia. Että jättekiva sitten, mutta tärkeintä että itse sai elämänsä joulun... [/quote] Tämä mullekin tuli mieleen. Ja tämäkin perhe sitten oikein lehdessä leuhkii, kuinka he saavat yltäkylläisemmän joulun kuin edes monella duunarilla on varaa järkätä. Monikohan oikeasti köyhä perhe jää taas ilman joulua, kun yksi ahneuksissaan ruikuttaa apua joka lävestä ja iloiten vastaanottaa ruokaakin niin että kaapit tursuilee. Ja ensi vuonna sama keräys taas käyntiin.
[/quote]
Jaa-a, pitäisiköhän sitä itsekin sitten hakea ilmainen joulu, kun se kerran näyttää olevan niin trendikästä ja hyväksyttyä, että viedään joulukinkku oikeasti sitä tarvitsevan suusta.
Opettaisi samantein lapsellekin, että hullu täällä enää täällä itse mitään tekee, kun ilmaiseksi saa ja saa teetettyä muilla...
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:31"] [quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:07"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:57"]Kyllä siellä varmasti on niitä, jotka oikeasti apua tarvitsevat. Mutta aika monet syö tuonkin saitin uskottavuuden: "yh-mamma kokoa XXL tarvitsee ruoka-apua, ruokittavana 5 nassua, työttömänä jo neljä vuotta, lapset toivoo barbieita, legoja, yms." [/quote] Vaikutaako vähävaraisen perheen äidin koko paljonkin avustushalukkuuteesi? [/quote] Jos on varaa syödä extra Largeksi niin näyttäähän sitä rahaa riittävän... [/quote] Terveellinen ja ravitseva ruoka vaan maksaa enemmän kuin alle euron lenkkimakkarat, läppäpizzat ja makaroonipussit... Ylipaino on usein myös useamman vuoden aikana kertynyttä, eikä sen kerryttämiseen herkkuja tarvita. Laihduttaminen puolestaan jollain jauheliha, makaroni ja ketsuppilinjalla ei ole välttämättä kovinkaan helppoa. Jospa se extra large mamma tarvitsisi ruoka-apua juurikin terveellisempään ruokaan? Vai meinaatko, että ylipainoiset olkoot syömättä jos rahaa on vähän? Itse olen lapseton ja laihduttanut lähes 40 kiloa. Kauppalaskuni kasvoi sitä mukaa kun kilot karisivat. No, onneksi minulla on varaa syödä terveellisestikin. [/quote]linssit (=proteiinia) maksavat reilun euron paketti, perunat, porkkanat,sipulit ym ovat halpoja, kaurapuurosta saa kuitua ja täyttää vatsan, banaanitkin ovat aika edullisia, kananmunapaketin saa eurolla. Näistä tekee jo useamman aterian. Lihaa ei ole pakko syödä joka päivä eikä leivällä olla lauantaimakkaraa. Itse kastan leipäpalat oliiviöljyssä. Jos tekee keiton, sitäkin syö jo useammalla aterialla (osan voi pakastaa). [/quote] Ohis mutta eikö tässä nyt ollut kyse jouluavusta? Eikö lapset edes jouluna ansaisis jouluruokaa ja ihan vaikka sitä lihaakin, vaikka äiti ylipainoinen oliskin?
[/quote]
Toki, eiköhän tässä enemmän otettu kantaa siihen, että niillä elintarvikevalinnoillakin voi vaikuttaa oman terveytensä lisäksi myös rahanmenoon. Eli ei ihme, että rahat on lopussa jos eineksillä elelisi.
[/quote]
No alunalkaen kyse oli siitä, että ylipainoinen yh ei voi olla vähävarainen eikä näin ollen tarvitse jouluapuakaan. Ylipainoinen taas voi olla vaikkei eineksiä söiskään. Itse en koskaan ole syönyt eineksiä arjen tasolla. Silti ylipainoa on melkein 20 kiloa. En tosin syö linssiperuna keittojakaan, vaan ihan tavallista kotiruokaa. Makaroonilaatikollakin voi ylipainoa ainakin ylläpitää ilman sen kummempia herkkujakaan. Mun helmasynti on liian isot annoskoot, ei einekset tai makeat herkut.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:31"]
[/quote]
Eineksethän tulee aivan helkkarin kalliiksi. Halvempaa ja samalla terveellisempääkin on syödä itse valmistettua kotiruokaa. Laskepa huvikseen hinta vaikkapa itsetehdylle makaronilaatikolle, kinkkukiusaukselle, uunibroiskulle riisillä jne. ja vertaa siihen, että ostat pari kassillista niitä roiskeläppäpitsoja.
Lisäksi huikean ylipainoon "pääsemiseksi" pitää kyllä popsia yhtä sun toista, että ylimääräiset kalorit tulee varmasti kasaan, ja siihen taas sitä rahaa menee.
[/quote]
Joo näin on! Jos huikea 30 kilon ylipaino on vaikka kymmenen vuoden aikana kertynyt, on painoa tullut vuositasolla lisää kolme kiloa. Kyllä kolmen kilon lihomiseksi vuoden aikana tosiaan pitää popsia yhtä sun toista ja oikein vaivaa nähdä ja rahaa pistää palamaan. Eiku...
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:07"]Nepäs löytyi torista melkeinpä kaikki myynnistä pari viikkoa sen jälkeen.
[/quote]
Miten jotkut jaksaa roikkkua jossain nettitoreilla kyyläämässä? Tarkoituksellistahan tuo toimintasi on, sillä miksipä etsisit itsellesi ostettavaksi tuotteita, joita olet juuri antanut pois?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 03:12"]Tiedän yhden joka tarvisi helpotusta joululahjoihin ja joka antsaitsee rauhallisen joulun :(
[/quote]
Ystäväni ilmoitti itse facebookissa tämmöisen tuttunsa, nuori yh-äiti, pieni lapsi ja työttömyys. Sain häneltä nimi- ja osoitetiedot ja lähetimme hänelle 20€ lahjakortin. Mielelläni laitoin kun tiesin että lahja menee oikeasti sitä tarvitsevalle. :-)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:07"]Nepäs löytyi torista melkeinpä kaikki myynnistä pari viikkoa sen jälkeen.
[/quote]
Miten jotkut jaksaa roikkkua jossain nettitoreilla kyyläämässä? Tarkoituksellistahan tuo toimintasi on, sillä miksipä etsisit itsellesi ostettavaksi tuotteita, joita olet juuri antanut pois?
[/quote]
Niin että sieltä torilta ei voi olla jotain muuta etsimässä kuin juuri niitä pois antamiaan tuotteita?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:34"]Eikö lihominen johdu siitä että syö liikaa. Ei siitä mitä syö! [/quote] Lihominen johtuu siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Yleensä terveellisempiä ruokia saa syödä enemmän ja ne myös pitävät nälkää loitolla epäterveellisiä pidempään. Katsos kun kaikkien ruokien ravintoarvo ei ole sama.
[/quote]
Jos syö enemmän kun kuluttaa = syö liikaa. Eli kun söisi SOPIVASTI, laihtuisi ja rahaakin säästyisi. Kässääks?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:34"]Eikö lihominen johdu siitä että syö liikaa. Ei siitä mitä syö! [/quote] Lihominen johtuu siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Yleensä terveellisempiä ruokia saa syödä enemmän ja ne myös pitävät nälkää loitolla epäterveellisiä pidempään. Katsos kun kaikkien ruokien ravintoarvo ei ole sama.
[/quote]
Jos syö enemmän kun kuluttaa = syö liikaa. Eli kun söisi SOPIVASTI, laihtuisi ja rahaakin säästyisi. Kässääks?
[/quote]
Noinhan se olisi, jos jokainen ihminen olisi 100% rationaalinen ja kykenisi 100% itsekuriin, mutta kun elämä ei aina mene noin.
Esimerkiksi sokerin syöminen ihan tutkitusti lisää nälkää, ja samalla sokeri itsessään aiheuttaa monissa ihmisissä riippuvuutta (ei kaikissa!) - ja kierre on valmis. 100% rationaalinen ihminen tajuaisi, mikä ongelma on, ja leikkaisi sokerin pois ruokavaliostaan. Kestäisi sitä nälän tunnetta ja vieroitusoireita jonkin aikaa, kun tietäisi, että ne menevät ohi. Mutta kun useimmille sokeri on pelkkää ruokaa. Ei tajuta, mistä se yletön nälkä johtuu, ja ajatellaan, että kyllähän minä nyt opin tätä kohtuudella syömään, pakkohan minun on oppia... vaikkei opitakaan.
Jollain toisella taas voi olla ihan normaali suhde ruokaan, mutta sitten tulee jokin trauma tai masennus, joka aiheuttaa kierteen. Skenaarioita on todella monia. Jokainen tietää, että syömistä pitäisi järkevöittää, mutta joskus siihen ei vaan PYSTY ilman ulkopuolista apua. Jos elämänhallinta on muutenkin hukassa - ja elämää hallitsevat negatiiviset rutiinit ja stressi - niin muutos on todella vaikea. Ja tuollainen kierre myös periytyy.
Itse olen hoikka, enkä käytä päihteitä, tupakkaa yms., mutta minulla on sitten taas muita asioita, joissa en ole rationaalinen ja joissa itsekurini pettää.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:07"]Nepäs löytyi torista melkeinpä kaikki myynnistä pari viikkoa sen jälkeen.
[/quote]
[/quote]
Kolahtiko?
Ja en, en etsinyt. Seuraan koko maan toria koska kiinnostaa uudet ilmoitukset josko löytyisi jotain tarpeellista. Osui silmään sitten listassa antamani tavarat. Toki, saahan ne myydä, olisin vain mieluummin lahjoittanut oikeaan tarpeeseen jollekin muulle jos tämän olisin tiennyt.
Eikö lihominen johdu siitä että syö liikaa. Ei siitä mitä syö!