Miksei työttömät mene hoitoalalle?
Otsikossa kysymys.
Sama humanisteille ja kaikille muille tuleville työttömille, miksi ette lähteneet hoitoalalle?
Töitä on aina varmasti jokaiselle alalla.
Muut alat eivät nykyään työllistä, lähihoitajat ja sairaanhoitajat revitään koulunpenkiltä töihin.
Kommentit (141)
Olen itse hoitoalalla eikä tämä työ sovi kaikille.
Onhan paljon muitakin aloja, joissa on työvoimapula ja jonne pääsee helposti töihin joko 2-3 vuoden koulutuksella tai vaikka ilman koulutusta, esim. leipomot, kaupat
Eikös hallitus juuri sanonut, että hyvät ajat Suomessa ovat kohta ohi ja nyt aletaan luopumaan eduista joihin tähän asti ollaan totuttu saamaan. En tiedä mitä tarkottivat, mutta veikkaan työttömiä kuritettavan kovalla kädellä kohta. Tavallista autolla liikkuvaa duunaria kun ei oikein voi enempää kurittaa tai henki lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri kyllä yrittää suositella lähihoitajakoulutusta työttömille (sairaanhoitajakoulutus ei useimmille ole realistinen vaativuutensa johdosta), mutta harva työtön nappaa tarjoukseen.
Motivointia olisi syytä tehostaa. Miksei lähäriydestä kieltäytymisestä saa karenssia?
Me eletään vielä toistaiseksi vapaassa länsimaassa. Siksi.
Vapaassa länsimaassa valtion velvollisuus on elättää työttömät, koska näille ei kelpaa "p-skaduuni"?
Ala kiinnostaisi, mutta minulla on niin huono matematiikka pää, että ei onnistu
Hoitoalalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on opettanut ihmiset kilpailuttamaan palkat, edut, olosuhteet ym.
Työtön vs lähihoitaja: sama palkka, hoitajalla ikävät työajat ja työtehtävät versus luxus olot.
Myös itse työllistyminen on epävarmaa, paikat täytetään muualta tulleilta palkkatukineen ja näin myös palkka on laskusuuntainen.
ps kun kulut kasvavat (ruoka, bensa...) toimeentulotuki kasvaa, palkka ei
Mulla viime vuoden bruttotulot lähihoitajana kolmivuorossa n.38 000€, sisältää vuorolisät ja ylitöitä. Kuinka moni työtön saa tuollaisen summan ansiosidonnaista tai muita tukia?
Bruttona. Tuosta sitten miinustetaan verot ja työssäkäynnin kulut kuten työmatkat, ruokailut ja lasten päivähoitomaksut.
Useimmat eivät tosin ansaitse läheskään noin paljon. Esimerkiksi yksityisessä päiväkodissa lastenhoitaja saa alle 2000 euroa kuussa bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Ala kiinnostaisi, mutta minulla on niin huono matematiikka pää, että ei onnistu
Jos tiedät mitä on 7+8, niin pärjäät kyllä lääkelaskuissa.
Ala ei sovi kaikille. Ei minullekaan, mutta työttömänä ollessani koitettiin sinne patistaa. Vuorotyö ei sovi, migreenin takia. Tutuilla sama kohtelu. Töitä voi olla, mutta ei se ole potilaallekaan reilua, jos hoitajana on joku väkisin vaan siksi että on töitä. On se aika lailla kutsumusammatti.
Hoitoalalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön vs lähihoitaja: sama palkka, hoitajalla ikävät työajat ja työtehtävät versus luxus olot.
Myös itse työllistyminen on epävarmaa, paikat täytetään muualta tulleilta palkkatukineen ja näin myös palkka on laskusuuntainen.
Mulla viime vuoden bruttotulot lähihoitajana kolmivuorossa n.38 000€, sisältää vuorolisät ja ylitöitä. Kuinka moni työtön saa tuollaisen summan ansiosidonnaista tai muita tukia?
Niin kyllä jotkut työnantajat maksavat enemmän kuin sen taulukkopalkan minimin, valtaosalla ei.
Monella myös mahdollisuus tehdä vaikka yötöitä tai ylitöitä jne. Kyllä se yleisesti näytti olevan siinä nippa nappa 2 tonnia kuussa se lähihoitajan palkka normaalista, ja tällä helsingissä tavallinen yh:n sos.korvaukset pyörii siinä 1800-2400e välimaastossa.
Ja vaikka palkka olisikin hieman suurempi niin pitää verrata niitä oloja, muutaman satasen takia muutat paratiisin helvetiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri kyllä yrittää suositella lähihoitajakoulutusta työttömille (sairaanhoitajakoulutus ei useimmille ole realistinen vaativuutensa johdosta), mutta harva työtön nappaa tarjoukseen.
Motivointia olisi syytä tehostaa. Miksei lähäriydestä kieltäytymisestä saa karenssia?
Me eletään vielä toistaiseksi vapaassa länsimaassa. Siksi.
Vapaassa länsimaassa valtion velvollisuus on elättää työttömät, koska näille ei kelpaa "p-skaduuni"?
Heti kun palkka on kohdillaan niin kelpaa, kysynnän ja tarjonnan laki toimii lähes aina, ihan samoin toimitaan ihan johtajatasollakin.
Palkkoja ylös, työoloja ylös (ei esim yövuoroihin pakotuksia ym), sos.korvauksia alas, en tunne ketään työtöntä, joka ei eläisi aivan samalla tavalla kuin työssä käyvätkin, heillä on ne ihan samat puhelimet, tv:t sun muut kuin muillakni.
Vierailija kirjoitti:
Ala ei sovi kaikille. Ei minullekaan, mutta työttömänä ollessani koitettiin sinne patistaa. Vuorotyö ei sovi, migreenin takia. Tutuilla sama kohtelu. Töitä voi olla, mutta ei se ole potilaallekaan reilua, jos hoitajana on joku väkisin vaan siksi että on töitä. On se aika lailla kutsumusammatti.
Ei vuorotyö sovi kellekään. Eikä kukaan ole siellä kutsumustaan toteuttamassa vaan tienaamassa.
ihmiset haluavat nykyään kaikkea: uusia älypuhelimia, uusia pelikoneita, lisää maksukanavia...jos näitä saisi vain töitä tekemällä niin se motivoisi samoin kuin aikoinaan kesätöissä, nyt kun kaiken saa kuitenkin niin miksi kukaan haluaisi mennä ikävään työhän
Sinne ei todellakaan vaan mennä.
Hoitoala on usein kutsumus, sitten vuosien saatossa enää pakkopullaa alan epäkohtien vuoksi. Jos sinne vielä käskemällä käsketään työttömiä, joille se jo kättelyssä on sitä pakkopullaa, niin ei ne asiat siitä ainakaan parempaan suuntaan mene. Sitten saikutetaan tai ollaan asiakkaiden/työkavereiden riesana.
Aivan liikaa olen tavannut jo tähän mennessä alalla hoitajia, jotka kuuluisivat aivan johonkin muualle, kuin toisesta ihmisestä huolta pitämään!
Joten ei kiitos, ehdota aloittaja järjen riemuvoittojasi jollekin toiselle alalle. Tai älä itseasiassa ehdota mitään, opettele näkemään tilanne kokonaisuutena ja ymmärtämään, että myös niissä työttömissä on hyvin erilaisia ihmisiä. On niitä, jotka lusmuaa ja vieroksuu kaikkea työtä, koska "ei se ole kivaa" jne., mutta on myös niitä oikeasti sairaita ja kyvyttömiä raskaaseen hoitotyöhön tai muuten vaan luonteenlaadultaan täysin epäsopivia hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalle, kuten useimmalle muullekaan alalle, ei "mennä" noin vain.
Lähäriksi haluaville on yli 10 tuhatta aloituspaikkaa joka vuosi. Käytännössä sinne koulutukseen tosiaankin vaan mennään.
Jos noin on, niin sepä vasta pelottavaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttona. Tuosta sitten miinustetaan verot ja työssäkäynnin kulut kuten työmatkat, ruokailut ja lasten päivähoitomaksut.
Useimmat eivät tosin ansaitse läheskään noin paljon. Esimerkiksi yksityisessä päiväkodissa lastenhoitaja saa alle 2000 euroa kuussa bruttona.
Työmatka parisen kilsaa jonka voi sulana aikana kulkea pyörällä, lapsi täysi-ikäinen, harvoin syön töissä talon ruokaa. Ruoka maksaa mulle töissä 4€, mutta vielä halvemmalla pääsee kun ottaa kotoa ruokaa mitä siellä on tehnyt. Ei ole annosta kohti kallis.
Ei mun todellakaan kannattaisi työtön olla koska tulot olisi selkeästi pienemmät vaikka saisin ansiosidonnaista.
Olen jo aspatyön aikaansaama ihmisvihaaja.
Mä olen hoitaja kotihoidossa ja ei mulla ainakaan ollut aikanaan mitään ihme kutsumusta. Mä käyn töissä jotta saan ruokaa perheelle pöytään ja laskut maksettua.
En tykkää hoitamisesta. En pidä ihmisistä. Erityisesti en pidä vanhuksista. Olen tutkijatyyppi.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää hoitamisesta. En pidä ihmisistä. Erityisesti en pidä vanhuksista. Olen tutkijatyyppi.
Tutkijatyypeille ei juuri ole kysyntää jos palkkatöistä puhutaan. Siksi moni tutkijatyyppikin joutuu valitsemaan työttömyyden ja lähihoitajuuden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkijatyypeille ei juuri ole kysyntää jos palkkatöistä puhutaan. Siksi moni tutkijatyyppikin joutuu valitsemaan työttömyyden ja lähihoitajuuden välillä.
Minä en ole valinnut enkä valitse hoitajan työtä, koska persoonani ei sovellu hoitotyöhön.