Miksei työttömät mene hoitoalalle?
Otsikossa kysymys.
Sama humanisteille ja kaikille muille tuleville työttömille, miksi ette lähteneet hoitoalalle?
Töitä on aina varmasti jokaiselle alalla.
Muut alat eivät nykyään työllistä, lähihoitajat ja sairaanhoitajat revitään koulunpenkiltä töihin.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalta on vaikeaa löytää aamupainotteista kokoaikatyötä hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä kodista. Hoitoalan palkalla ei ehkä ole järkevää pitää autoa.
Eikä ole. Esimerkiksi päiväkoteja on vähän joka mutkassa ja aamuvuoroa niissä on paitsi vuoropäikyissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulutusta alalle! Ei myöskän hoito alle mennä.Kaikki eivät sovellu alalle ja toiset ei tahdo. Tahdon vastaisestiko täytyisi opiskella ammatti joka ei kinosta?
Ei pakko tuolle alalle mennä. Mutta toki pitää ihmisen töitä yrittää saada ja tuo on hyvä ala jolle mahdollista kouluttautua. Käytännössä kaikki meistä joutuu tekemään töitä, jotka eivät kiinnosta. Näin se yhteiskunta pyörii.
Yhteiskunta on todella huonosti rakennettu, koska asia on näin. Metsästäjä-keräilijäajoista ollaan menty taakse päin kaikessa muussa paitsi eliniän pituudessa.
Vierailija kirjoitti:
Koska en sovellu alalle. Minä humanistina koulutan 3 vuotta niitä tulevia hoitajia ennen kuin ne menee sinne amikseen.
No oletko sitten työtön, joista tässä puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri kyllä yrittää suositella lähihoitajakoulutusta työttömille (sairaanhoitajakoulutus ei useimmille ole realistinen vaativuutensa johdosta), mutta harva työtön nappaa tarjoukseen.
Motivointia olisi syytä tehostaa. Miksei lähäriydestä kieltäytymisestä saa karenssia?
Miksi saisi? Miksei sitten vaikka insinöörintutkinnosta kieltäytymiselle saisi saman tien karenssia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalta on vaikeaa löytää aamupainotteista kokoaikatyötä hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä kodista. Hoitoalan palkalla ei ehkä ole järkevää pitää autoa.
Eikä ole. Esimerkiksi päiväkoteja on vähän joka mutkassa ja aamuvuoroa niissä on paitsi vuoropäikyissä.
Myös kouluihin on paljon avoimia paikkoja koulunkäynninavustajille vai millä nimellä nyt ovatkaan. Nekin päivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei hyväksytty lähihoitaja kouluun. Valis
Kannattaisi opetella ensin kirjoittamaan, niin ehkä sitten opiskelupaikkakin heltiäisi.
Tuskin olisin kahdesti leikatun selkäni ja onnettomuudessa osumaa saaneine jalkojeni kanssa hyvää hoitaja-ainesta. Ikääkin jo on.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa. Meillä on niin paljon pelkän iltavuoron ystäviä, että aamuvuoroja saa halukas tehdä niin paljon kuin jaksaa. Kulkuyhteydet hyvät, eli jos et julkisilla pääse työpaikalleni niin et pääse tässä kaupungissa mihinkään muuallekaan. Työnantaja palkkaa mieluiten kokoaikaisia työntekijöitä, osa-aikaisuutta varten on toimitettava lääkärintodistukset ja kaikki.
Hoitoalan työpaikkoja on niin monenlaisia ja niin monissa eri sijainneissa, että jokaiselle halukkaalle luulisi jotakin löytyvän.
Hoitoalalle, kuten useimmalle muullekaan alalle, ei "mennä" noin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri kyllä yrittää suositella lähihoitajakoulutusta työttömille (sairaanhoitajakoulutus ei useimmille ole realistinen vaativuutensa johdosta), mutta harva työtön nappaa tarjoukseen.
Motivointia olisi syytä tehostaa. Miksei lähäriydestä kieltäytymisestä saa karenssia?
Miksi saisi? Miksei sitten vaikka insinöörintutkinnosta kieltäytymiselle saisi saman tien karenssia?
Insinöörikouluun on vaikea päästä. Yleensä sinne vaaditaan hyvät arvosanat lukion pitkästä matematiikasta, pitkästä fysiikasta yms.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalle, kuten useimmalle muullekaan alalle, ei "mennä" noin vain.
Lähäriksi haluaville on yli 10 tuhatta aloituspaikkaa joka vuosi. Käytännössä sinne koulutukseen tosiaankin vaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Minä nappasin kun ei tosiaan muuta tarjolla ole. Tänään iltavuoro. En pysty tekemään mitään kun ahdistaa ja pelottaa ja itkettää niin paljon töihin lähtö. Ilmapiiri, johtaminen, sättiminen kaikesta jos et opiskelijana osaa jo valmiiksi asioita.. Kyllä tämä ala sopisi paremmin jollekin kylmätunteiselle ihmiselle ja sellaisia ak koja alalla tuntuu tosiaan riittävän. Onko tämä nyt sitten hyvä vaihtoehto, että ihminen joutuu pelätä töihin menoa, ihan vaan kun hoitoala joidenkin mielestä sopii kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörikouluun on vaikea päästä. Yleensä sinne vaaditaan hyvät arvosanat lukion pitkästä matematiikasta, pitkästä fysiikasta yms.
Ei amkkiin. Ei ees otaniemeen muualle ku tuotantotalouteen. Mut sieltä pois pääseminen onki vaikeempi juttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me eletään vielä toistaiseksi vapaassa länsimaassa. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Älkää missään nimessä hakeko hoitoalalle! Mieluummin tapatte itsenne.
Todellakin mieluummin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nappasin kun ei tosiaan muuta tarjolla ole. Tänään iltavuoro. En pysty tekemään mitään kun ahdistaa ja pelottaa ja itkettää niin paljon töihin lähtö. Ilmapiiri, johtaminen, sättiminen kaikesta jos et opiskelijana osaa jo valmiiksi asioita.. Kyllä tämä ala sopisi paremmin jollekin kylmätunteiselle ihmiselle ja sellaisia ak koja alalla tuntuu tosiaan riittävän. Onko tämä nyt sitten hyvä vaihtoehto, että ihminen joutuu pelätä töihin menoa, ihan vaan kun hoitoala joidenkin mielestä sopii kaikille?
Tuota samaa se on muillakin aloilla. Esimiehestä se on kiinni, ei alasta. Täytyy vain kasvattaa hyvä itseluottamus ja tietää mitä tehdä.
Työelämä on opettanut ihmiset kilpailuttamaan palkat, edut, olosuhteet ym.
Työtön vs lähihoitaja: sama palkka, hoitajalla ikävät työajat ja työtehtävät versus luxus olot.
Myös itse työllistyminen on epävarmaa, paikat täytetään muualta tulleilta palkkatukineen ja näin myös palkka on laskusuuntainen.
ps kun kulut kasvavat (ruoka, bensa...) toimeentulotuki kasvaa, palkka ei
Mä olen lähihoitaja vanhustyössä ja opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi. Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että ei kiitos ketä tahansa hoitoalalle. Sinne ei todellakaan kaikki sovi ja syitä on monia.
Olen kohdannut kuolemaa ja sairauksia ihan riittävästi. Jouduin lapsena yhden jos toisenkin kuolemaa tekevän sukulaisen sängyn vierellä istumaan ja toiset isovanhempani olivat hekin varsinaisia ilopillereitä: kaikki heidän puheenaiheensa koskivat sairauksia ja kuolemaa (olivat silloin itse vielä terveitä ja hyvässä kunnossa).
Voivottelivat lähemmäs 20 vuotta lähes joka joulu, juhannus ja mun syntymäpäivilläkin, että "voi voi olipa nyt kivaa osallistua kun tää taitaa olla mun viimeinen kesä/joulu jne" "Enpä taida olla täällä enää kun täytät x vuotta, kyllä se kuolema sieltä kohta tulee...."
En voi nykyään sietää mitään sairaus ja kuolema-puheita koska olen pienestä lapsesta asti joutunut niitä kuulemaan.
Lisäksi jouduin yleisöksi kuuntelemaan loputtomia yksityiskohtaisia kuvauksia esim. isovanhempien tuttujen sairauksista ja siitä miten huonoon kuntoon joku sairaus ihmisen saa ennenkun henki menee.
Eli joo ei. Mua ei tarvitse karaista, kiitos vain.
se edellinen