Neuvolan tädin kotikäynti synnäriltä kotiuduttua... yök :D
Kun neuvolan täti kävi, oli synnytyksestä viisi päivää.
Eppari leikattiin, menetin paljon verta ja olin todella kipeä.
En ollut pessyt vehjettäni koska en uskaltanut koskea siihen. Oli myös kipeä. Huljutellut vain varovasti vedellä.
Katsoi sinne kun makasin sängyllä. Mahtoi haista....
Kommentit (71)
Tää on kuulkaa sitä nykyajan uusavuttomuutta. Kun synnärillä ei kerrota että pitää peseytyä, niin mamma hautoo jälkivuotoista alapäätään viikon pesemättä!
Ennen antibioottien aikaa verenmyrkytyspotilaista kuoli 80 %, 30 vuotta sitten noin 30 % ja nykyään noin 15 %. Jos monielinvaurioksi kutsuttu reaktio käynnistyy, kuoleman todennäköisyys on suuri eli 70 %, hoidettiinpa miten tahansa. Ennusteeseen vaikuttavat bakteerin taudinaiheuttamiskyky eli virulenssi ja sairastuneen oma peruskunto ja oheissairaudet. Staphylococcus aureuksen ja pneumokokin aiheuttamaan verenmyrkytykseen kuolee 20 % sairastuneista, mutta kolibakteerin (Escherichia coli) aiheuttamiin vain 10 %. Bakteerin virulenssin ja elimistön puolustusreaktion monimutkaisesta vuorovaikutuksesta käyvät esimerkiksi Listeria- (ks. «Listerioosi»3) ja Pseudomonas-bakteerit. Niiden taudinaiheuttamiskyky on vähäinen, mutta sairastuneiden riski kuolla on silti suuri eli 30–50 %. Tämä johtuu siitä, että sairastuneista suurella osalla on vakavia perustauteja. Noin puolet verenmyrkytyskuolemista tapahtuu kolmen ensimmäisen hoitopäivän aikana ennen kuin antibioottihoito on ehtinyt kunnolla vaikuttaa infektion kulkuun.
Toki voi huljutella vedellä, mutta kyllä nyt paikat pitää pestäkin.Ei meillä tosin terkka kurkkinut pikkareihin kotikäynnillä. Vatsan päältä kyllä paineli.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:35"]
Kun neuvolan täti kävi, oli synnytyksestä viisi päivää. Eppari leikattiin, menetin paljon verta ja olin todella kipeä. En ollut pessyt vehjettäni koska en uskaltanut koskea siihen. Oli myös kipeä. Huljutellut vain varovasti vedellä. Katsoi sinne kun makasin sängyllä. Mahtoi haista....
[/quote]
vehjettä?
Ei mee kauan kun epparihaava tulehtuu, jos ei sitä jo ole! Aikamoinen bakteeripesä sulla, siellä. Ottaisin tosissani, voi mennä verenmyrkytykseksi asti.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:42"]Ei mee kauan kun epparihaava tulehtuu, jos ei sitä jo ole! Aikamoinen bakteeripesä sulla, siellä. Ottaisin tosissani, voi mennä verenmyrkytykseksi asti.
[/quote]
Tapahtuneesta jo vuosi. Huljuttelin kyllä joka päivä mutta en sormilla pessyt väleistä.
Tiedän kyllä perushygienian mutta oli alkuun niin kipeä etten kerta kaikkiaan pystynyt pesemään paremmin.
Minut kotiutettiin liian aikaisin. En kyennyt edes seisomaan. Onneksi mies hoiti.
Synnyttäneiden osastolla oli seitsemän äitiä ylipaikoilla.
Vauvani oli kunnossa ja minä periaatteessa myös, kotiin vaan.
Ap
Siis miksi terkkari katsoisi sinne?
Ja nyt aloit muistella tuota...just just
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:52"]Siis miksi terkkari katsoisi sinne?
[/quote]
Tarkasti että eppari on lähtenyt kunnolla parantumaan.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:52"]Siis miksi terkkari katsoisi sinne?
[/quote]
Ap.
[/quote]
Ei meillä katsonut, enkä olisi antanutkaan. Vieras ihminen joka tulee omaan kotiini ja sitten pitäisi alapäätä näyttää, hyvässä lykyssä vielä omalla sängyllä. Yök.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:52"]Siis miksi terkkari katsoisi sinne?
[/quote]
Ap.
[/quote]
Ei meillä katsonut, enkä olisi antanutkaan. Vieras ihminen joka tulee omaan kotiini ja sitten pitäisi alapäätä näyttää, hyvässä lykyssä vielä omalla sängyllä. Yök.
[/quote]
No minusta oli hyvä että katsoi. Itse en olisi pystynyt.
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:39"]
Tää on kuulkaa sitä nykyajan uusavuttomuutta. Kun synnärillä ei kerrota että pitää peseytyä, niin mamma hautoo jälkivuotoista alapäätään viikon pesemättä!
[/quote]
Juurikin sitä uusavuttomuutta.
Exällä pillu haisi kerran ennen panoa aika rankalle, käskin pesulle... tuli pian takaisin, minusta haju oli vieläkin mutta saippuan haju siihen päälle...
Pantuani menin sitten itse pesulle, ja kun kastelin itse, alkoi mulkku vaahdota, jota ihmettelin naiselle.
Kävi ilmi, ettei ollut peseytynyt, vaan hieronut saippuaa vaan pilluunsa!!!????
-voi jeesus naisen järkeä. En pystynyt sanomaan mitään. Olin vain järkyttynyt.
Olen myös huomannut, että naiset pesee hampaat vaan silloin kun ne lähtee jonnekin, ei siis esim iltaisin.. vitun idiootit.
Täällä jotkut uusavuttomat naiset kyseli toisiltaan, että kun on vatsa kovana, niin kaiveleeko muutkin paskaa sormilla perseestä, ja tottahan toki, kaivavat!!!
Ei mene naisen logiikka jakeluun.
Ehkä olenkin siksi sinkku.
Todella monen naisen hygienia on tasolla sika.
Hepeniä vedetään ja meikkiä, mutta perushygienia, eli suihkut ja pesut ei onnistu..
Olen järkyttynyt mies.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:39"]
[/quote]
Exällä pillu haisi kerran ennen panoa aika rankalle, käskin pesulle... tuli pian takaisin, minusta haju oli vieläkin mutta saippuan haju siihen plaaa plaa...
Olen järkyttynyt mies.
[/quote]
Hohhoijaa. Luitko edes ap:n vastauksia.
Mulle neuvottiin, että pitää ainakin jotenkin huljutella, pelkällä vedellä tietysti ja sen jälkeen kuivata föönillä. Näin ei jäänyt vesi muhimaan haavaan ja tikkeihin. Ja kyllä neuvolan terveydenhoitaja tarkasti kotikäynnillä onko miten lähtenyt parantumaan. Makasin lattialla pyyhkeen päällä ja täti vilkaisi alapäähän. Oli ehkä vähän outoa, mutta onneksi terkkari osasi pitää tilanteen rentona. Mun poika myös pissasi ja oksensi terkkarin päälle, että hyvinhän se käynti sujui. :)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:39"]
[/quote]
Exällä pillu haisi kerran ennen panoa aika rankalle, käskin pesulle... tuli pian takaisin, minusta haju oli vieläkin mutta saippuan haju siihen päälle...
Pantuani menin sitten itse pesulle, ja kun kastelin itse, alkoi mulkku vaahdota, jota ihmettelin naiselle.
Olen myös huomannut, että naiset pesee hampaat vaan silloin kun ne lähtee jonnekin, ei siis esim iltaisin.. vitun idiootit.
Täällä jotkut uusavuttomat naiset kyseli toisiltaan, että kun on vatsa kovana, niin kaiveleeko muutkin paskaa sormilla perseestä, ja tottahan toki, kaivavat!!!
Hepeniä vedetään ja meikkiä, mutta perushygienia, eli suihkut ja pesut ei onnistu..
Olen järkyttynyt mies.
[/quote]Hyi helvetti.
järkyttynyt nainen
Siis mistä tietää, millaisia (tikattuja) haavoja kuuluu pestä ja millaisia ei missään nimessä saa pestä?
Kun minulta poistettiin luomi, tikkeihin ja haavaan ei saanut mennä yhtään esim. hikeä, vettä tai mitään muutakaan. Mutta ilmeisesti esim. epparihaavaa nimenomaan pitää pestä?
Käytetäänkö siis eri haavoihin erilaisia tikkejä vai mitä häh? :D
Hyi että!!! Sulla 14 on kyllä sattunut joku todella ällöttävä ja yksinkertainen naikkonen kohdalle. Itse naisena olen hyvin tarkka siitä, että alapää tulee pestyä huolella _etenkin_ ennen seksiä. Naisen alapää on kuitenkin poimuinen ja iho ei pääse hengittämään. En voisi ikinä antaa miehen nuolla itseäni, jos en pesisi paikkoja ensin. Samaa toki odotan mieheltä, sillä en haluaisi likaista kalua sisääni, saati sitten että nuolisin. Hygienia, ihmiset, hygienia!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:39"]
[/quote]
Olen järkyttynyt mies.
[/quote]
Kuulostaa, että olet mies joka ei kelpaa tervejärkiselle naiselle. En tunne yhtään normaaliälyllä varustettua naista, joka ei huolehdi hygieniastaan. Mistä sinä olet näihin törmännyt ja etkö ole todellakaan huomannut heidän vajavaisuuttaan huolehtia itsestään ennen kuin olet mennyt sänkyyn?
Mitä ihmettä!? Et ole peseytynyt kertaakaan synnytyksen jälkeen!? Ei hyvänen aika, eikö sulla oo mitään käsitystä hygieniasta... Saat jonkun tulehduksen vielä. Käsisuihkulla tietenkin huljautetaan paikat vaikka joka kerta kun käy vessassa. Sidettäkö vaan olet vaihtanut? Mä pissasinkin käsisuihkun avulla kun eka synnytys veti paikat vähän päreiksi.