Potilaan pesu, yökkäys
Mikä avuksi? Miten olla yökkäämättä kun aikuisen vaippaa vaihdetaan? Entä jos vuodepotilas käyttää tamponia, ilmeisesti vaihdan senkin vai miten on?
Luonnollisia asioita, mutta miten opin yökkäysrefleksin pitämään poissa esim.pahan hajun vallitessa? Jännittää tuleva harjoittelu, avoimin mielin olen.
En halua potilaalle pahaa ja epämiellyttävää oloa koska olen harjoittelemassa. :( Päiväkodissa olen ollut ja lasten vaippoja vaihtanut. Aikuisen kakka vaan voi väistämättä haista erittäinkin pahalle ja tuotosta on varmaan paljonkin joskus..
Haluan ammattilaiseksi. Auttakaa! :(
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:08"]Miksi alapeukku? Harjoitus mestarin tekee, kuuluu asiaan jännittää. [/quote] Moni varmaan ajattelee, että miksi tälle alalle sitten kouluttaudun.. Eiköhän siksi tule alapeukkuja. :( ap
[/quote]Mitäs jos kouluttautisit vaikka mielenterveyspuolelle. Muuten joudut yökkimään läpi työelämäsi.
joskus oikein pahalta haisee haistelen omaa kainaloani vaivihkaa, aika harvoin, yleensä silloin on kyseessä kotoa tullut hikinen, likainen ihminen, ei uloste. Ainakin minä ajattelen että käynhän minäkin vessassa eikä sekään hyvältä haise. En yleensä ajattele että tässä pesen kakkapyllyä, teen vaan työtä mahdollisimman hvvin.
Aika harvassa työpaikassa hoitoalalla joutuu vaippoja vaihtamaan jatkuvasti ellet sitten erikoistu vanhustenhoitoon.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:24"]Jos vaipanvaihto saa yökkäämään niin ei hyvä heilu. Mites nuo vihreää mätää täynnä olevat tulehtuneet onkalohaavat? Tai hernekeittoa muistuttavan virtsan katetrointi? Mieti miltä ne haisee. Ulosteen haju on tuoksua noihin verrattuna.
[/quote]
Mikä on onkalohaava? Ja ei, en aio googlata.
Olen itse ollut sänkypotilaana ja joutunut tekemään tarpeeni alusastiaan ja ollut muiden pyyhittävänä. On se noloa potilaalle, mutta ihanat hoitajat ovat tehneet siitä siedettävää. Kiitos heille<3
Hymyileminen hämää oksennusrefleksiä. Näyttää tosin urpolta, mutta vähentää etovaa tunnetta.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:24"]
Kyllä voi olla tamponi vuodepotilaalla. Yleensä toki ei ole.
[/quote]
Leikkauksen jälkeen joskus laitetaan. Olin itse kohdunpoistossa ja pyysin ottamaan tamponin pois. Hoitaja sanoi, että ei siellä mitään ole. Itse kuitenkin tunsin, että on. Otti pois sitten, taisi pyytää anteeksikin. Onneksi olen alalla ja uskallan sanoa. Kait se sitten aika harvinaista on. Leikkurissa oli laitettu, mutta ei uutta tarvinnut laittaa.
Nostan hattua kaikille hoitajille. Te ootte rautaa! Minusta ei ikinä olisi tuohon. Teen töitä eläinten parissa ja siinä tulee kaikenlaista ällöä vastaan, yökkiä saa kaikessa rauhassa ja vaikka ihan rehellisesti oksentaakin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:24"]Jos vaipanvaihto saa yökkäämään niin ei hyvä heilu. Mites nuo vihreää mätää täynnä olevat tulehtuneet onkalohaavat? Tai hernekeittoa muistuttavan virtsan katetrointi? Mieti miltä ne haisee. Ulosteen haju on tuoksua noihin verrattuna. [/quote] Mikä on onkalohaava? Ja ei, en aio googlata.
[/quote]
Painehaava. Ennen puhuttiin makuuhaavoista. Pahin näkemäni oli potilaalla niin iso, että meni nyrkki sisään. Eikä tietoakaan paranemisesta. Tuntui pahalta hänen puolestaan.
Melkein jokaisella hoitajalla on joku ällötyksen kohde. Monella on tuo sitkas lima minkä joku jo mainitsikin. Muunmuassa mun opettaja aikanaan ällöksy niitä sitkeitä ilmapalloja. Oma ällötyskohteeni on napa. Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin niin mä en voi sietää mitään mikä liittyy napaan tai sen ympäristöön. Esim. peg-letku ja sen hoitaminen. En tajua miksi mutta näin on aina ollut. Ohjeeksi antaisin sulle suun kautta hengittämisen ja täysin muiden juttujen miettimisen. Tee työsi ripeästi mutta huolellisesti. Juttele potilaalle äläkä jää turhaan pyörittelemään niitä eritteitä. Homma helpottuu kun opit tekniikan, miten ja minne potilas kääntyy, missä välissä vedät vaipan pois, miten tehdä pesu tehokkaasti jne. Kun löydät rutiinin ja oman tavan tehdä niin homma hoituu niin vikkelästi ettet ehdi mitään kakanhajuja edes miettiä. Tuulettaminen on kans hyvä keino. Ikkuna auki kun meet huoneeseen ("huh täällä ei tämä ilmanvaihto aina pelaa, saako laittaa ikkunan auki niin saat raitista ilmaa tänne :) ") tsemppiä! Kaiken kestää ja sietää kun tietää ettei se ole ikuista. Ties vaikka pääsisit eroon kammostasi.
kaveri opiskelee lähihoitajaksi ja sanoi, että viikossa siihen tottui ja ei tunnu enää missään. Ei tietenkään mikään lempiduuni, mutta ei nyt yökötäkään.
Täällä taas pelotellaan.. muakin jännitti ensimmäinen vanhainkoti harjottelu kamalasti, tuntuisi kamalalata yökkiä asiakkaan nähden. Kaikki meni kuitenkin hyvin, eikä ikinä pahemmin tehnyt edes pahaa :) Jotenkin mulla se vanhusten vaipanvaihto tuntui helpommalta kuin päiväkodissa lasten.
juuri suun kautta hengittely auttaa, eikä siinä siivotessa asiaa edes ajattele. Ihan varmasti sinäkin siis pärjäät ja kohta et edes ajattele kumpaa kautta hengittelet ;)
En tiedä kuinka paljon ihmisten ja eläinten eritteet toisistaan eroaa, mutta itselle ei ongelma eikä mikään ole virtsa, uloste, oksennus, veri, madot ym. Ei vaikka sitä ripulia on pitkin seiniä. Sitten vaan siivotaan. Kärpäsentoukkiakin olen kaivanut koiran raajoista. No problem. On nähty kissoja, joilta katkenneet luut vaan törröttää takajalkojen tilalla ja kissa on reilusti elossa. Olen käsitellyt eri asteisia mätänemisprosessissa olleita kuolleita eläimiä.
Mutta semmoinen hautunut tulehduserite. Se on jotain ihan kamalaa. Se ottaa niin syvälle hengitykseen. Huh. Onneksi eläinten kanssa voi pitää taukoa ja availla ikkunaa. Ja siitäkin selvittiin kunnialla, kun se on vaan hoidettava. Se on työtä ja haluaa potilaan parasta. Ei siinä itseään paljoa ehdi ajatella.
Mä oon jotenkin niin tottunut noiden eritteiden hajuihin. Paskanhajussakin olen oppinut elämään. Pienet tuoksut tekevät olon vain kodikkaiksi. Olen tulut oikeastaan yliherkäksi kaikille hyvänhajuisille hajuvesille ym. tuoksuille.
Myös oma hygieniataso on kärsinyt. Olen huomannut, ettei niin haittaa, vaikka suihkussa kävisi kerran viikossa, kun potilaat eivät välttämättä käy edes kerran kahdessa viikossa pl. ne, jotka ovat ns. laitoksissa ja pestään viikoittain.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:08"]Miksi alapeukku? Harjoitus mestarin tekee, kuuluu asiaan jännittää. [/quote] Moni varmaan ajattelee, että miksi tälle alalle sitten kouluttaudun.. Eiköhän siksi tule alapeukkuja. :( ap
[/quote]Mitäs jos kouluttautisit vaikka mielenterveyspuolelle. Muuten joudut yökkimään läpi työelämäsi.
[/quote]
Höpö höpö. Päiväkodissa olen nauttinut olla. Ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:16"]En osaa sanoa muuta kuin vähän aiheen sivusta, että minä joka en koskaan pysty katselemaan omia tuotoksiani vessanpöntössä tai mielellään pese edes omaa pönttöäni, olin vuosi sitten kesätöissä laitoshuoltajana sairaalassa ja jouduin päivittäin pesemään muiden kakkoja pöntöistä ja lattialta. Kertaakaan ei alkanutkaan öklöttämään tai tullut huonoa oloa, vaikka etukäteen kammoksutti vessanpesut.
[/quote]
Kiitti vaan alapeukuista, hoitsut! :D Aika ylimielisiä olitte sairaalassakin meitä laitoshuoltaja-kesätyöntekijöitä kohtaan, niin hierarkinen koko paikka. Olen kuitenkin yliopisto-opiskelija enkä koskaan tule tekemään enää siivoustyötä tai kakan kanssa ole tekemisissä.
[/quote]
Mitä ihmettä sinä kolmesta hassusta alapeukusta herneet nenään vedät? :D
55, en tiedä mikäköhän "ongelmani" on, mutta minulle eläinten asiat ovat eri kuin ihmisten. Mistäköhän johtuu. Äkkiseltään ajatellen myös potilaan asemassa olisi parempi ne robotit. Hoitajat voisivat hoitaa sitten mukavampia / siistimpiä tehtäviä. Tiedä sitten tulevatko ne robotit oikeasti, ja jos, niin mitä pystyvät korvaamaan.
Hei mitä toi lima on mistä puhutte? Mistä se tulee?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:16"]En osaa sanoa muuta kuin vähän aiheen sivusta, että minä joka en koskaan pysty katselemaan omia tuotoksiani vessanpöntössä tai mielellään pese edes omaa pönttöäni, olin vuosi sitten kesätöissä laitoshuoltajana sairaalassa ja jouduin päivittäin pesemään muiden kakkoja pöntöistä ja lattialta. Kertaakaan ei alkanutkaan öklöttämään tai tullut huonoa oloa, vaikka etukäteen kammoksutti vessanpesut.
[/quote]
Kiitti vaan alapeukuista, hoitsut! :D Aika ylimielisiä olitte sairaalassakin meitä laitoshuoltaja-kesätyöntekijöitä kohtaan, niin hierarkinen koko paikka. Olen kuitenkin yliopisto-opiskelija enkä koskaan tule tekemään enää siivoustyötä tai kakan kanssa ole tekemisissä.
[/quote]
Meillä laitoshuoltaja on ihan tasa-arvoinen työkaveri. Pahoittelen huonoa kokemustasi. Muistathan kokemuksesi kuitenkin myös sitten, kun olet sen yliopistotutkintosi suorittanut ja kohtaat omassa työssäsi laitoshuoltajia ;)
T. sh
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:15"]
Mun tekee liman imeminen vieläkin pahaa vaikka olen tehnyt hoitsun hommia kymmenen vuotta. En tosin ääneen yökkää mutta kurkkuun tulee se yökkäyksen tunne. Ulosteet, virtsa ja oksennus ei haittaa. Voin vaikka kesken ruokatauon mennä siivoamaan oksut ja palata ruuan ääreen kun homma on hoidettu, mutta sellainen paksu keltainen lima, se on kaikista pahinta...
[/quote]
Se tunne ja ääni, kun imupussista lotkahtaa sisältö viemäriin ;)