Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruuan viikkobudjetti 30 euroa?

Vierailija
31.08.2015 |

Hei, nyt kaipaisin kokeneemmilta kituuttelijoilta ja "tarkan markan" -tyypeiltä  neuvoja. Odottamattomien elämäntilanteen muutoksien vuoksi pienen perheemme rahatilanne on nyt aika tavalla tiukalla ja kaipaisin vertaistukea ja vinkkejä kolmen suun ruokkimiseen noin kolmellakympillä viikossa. Meitä on minä ja kaksi lasta, tyttö 8-vuotta ja poika 4-vuotta. Lapset syövät arkisin tietty lounaan koulussa ja päiväkodissa (poika myös välipalan), joten se vähän jelppii tilanteessa. 

Olisi ihanaa, jos viitsisitte jakaa vinkkejä edullisista ja riittoisista ruuista. Kaikkien ruokien ei ole oltava mitään superterveellisiä tietenkään, mutta myöskään kasvikset ja juurekset eivät ole meille ongelma. Olen aika hyvä kokki, mutta rehellisesti tämä on ensimmäinen kerta elämässäni, kun joudun syynäämään tarjouksia ja laskemaan ostoskorin hintaa, joten olen aika lailla ulalla budjettiimme sopivien ruokien osalta. Vaativammatkaan edulliset ruokaherkut eivät ole siis poissuljettuja, samoin leipominen onnistuu kyllä. Allergioita meillä ei onneksi ole, joten sen suhteen ei tarvitse ottaa mitään huomioon :) 

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii jakaa vinkkinsä!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 e,tietenkin pärjäätte.Toinen lapsi syö koulussakin ja toinen ehkä päiväkodissa.Eli aamupala ja iltaruoka.

Vierailija
22/24 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyse muutamasta viikosta, ei ole niin tarkkaa, että jokainen ateria on terveellinen ja ravintorikas, vaikka siihen toki kannattaa pyrkiä. Tässä minun listani edullisista ruoista tai vinkeistä:

- kysele työkavereilta ja sukulaisilta, onko heillä ylituontantoa omenoista, kesäkurpitsoista, luumuista, viinimarjoista ym. Tarjoudu menemään poiminta-avuksi!

- onko sinun mahdollista päästä metsään keräämään marjoja? Mustikkaa on vielä, puolukka on ihan kohta kypsää

- perunat ja kananmunakastike, lisäksi puolukkahilloa ja/tai porkkanaraastetta > puolukkaa saa kohta metsästä ja porkkanat ovat edullisia

- kananmuna ylipäänsä on halpa ja täyttävä! Keitettyjä kananmunaviipaleita leivän päälle leikkeleen/juuston sijasta, joskus ruoka voi olla munakas, esim. pinaattia ja tomaattia sekaan.

- kasvissosekeitot, esim. porkkanaa, bataattia, punaisia linssejä proteiiniksi. Edullista ja hyvää!

- keitot ylipäänsä edullisia ja riittoisia

- käytä jauhelihan sijasta tai jatkeena soijarouhetta. Minä teen joskus esim. makaronilaatikon soijarouheesta, lapset ei huomaa eroa! Yksi pussi maksaa 2-3 euroa ja riittää todella moneen ruokaan!

- Leivo vaalea leipä/sämpylät itse. Sekaan kaurahiutaleita, leseitä ym. ettei ole pelkkää hiivaleipää. Leivo kerralla reilu satsi ja pakasta osa. 

- leipomoiden tehtaanmyymälät ja kakkoslaatuiset leivät. Ei ole väliä, jos ruispala on vähän kulmasta käpristynyt tai perunarieska ei ole ihan pyöreä, samalta se maistuu!

- puurot! Kaurapuuroon saa vaihtelua laittamalla sekaan esim. raastetun omenan ja ripauksen kanelia, mannapuuro maistuu aina lapsille, vispipuuroja on nyt hyvä tehdä jos saat jostakin marjoja! Puolukka ja punainen viinimarja sopivat hyvin! Myös kiisseleitä, jos saat marjoja!

- jos et jo tee, niin nyt opettelet tekemään useamman päivän ruoat kerralla; keittoja, laatikoita jne. edullisista raaka-aineista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunaruoat vaikkapa kana/kala/jauheliha keitot. jauhelihaa saa kanssa aikas halvalla yleensä.Linssit on kanssa todella halpoja.Kalapuikot ja munaksas on kanssa halpoja ruokia. Kaurapuuro. itse leivotut sämpylät, jos on aikaa. kaali on halpaa.

Vierailija
24/24 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä ja minulla menee kuukauden ruokaan tuo 30e... Okei, herkkuja tai alkoholia en käytä mutta syön monipuolisesti ja terveellisesti. En käytä kaupan puolivalmisteita, siinä säästää pitkän pennin.