Äiti tuhoaa yöuneni
Äidilläni on herätyskello soimassa kuudelta tai puoli seitsemältä arkiaamuisin, joskus lomillakin. Hän ei edes halua nousta ylös niin aikaisin, vaan hän huudattaa herätyskelloa huvikseen tunnin tai pari, tai kolme, koska hänelle optimaalisin heräämistapa on kuulemma torkkuminen.
Äitini ei yleensä edes herää itse siihen palosireeniin, vaikka minä joudun pitelemään korviani kämpän toisella puolella. Hän ei laita hälytystä pois ennen kuin nousen ylös, menen hänen huoneeseensa ja huudan hänelle. Silloinkaan hän ei laita herätystä oikeasti pois niin kuin aina lupaa, vaan se häly jatkuu taas muutaman minuutin päästä ja joudun huutamaan hänelle uudestaan.
Tätä on jatkunut niin pitkään, että kuulen harhoja aina väsyneenä, kuvittelen kuulevani tuon herätyskellon hälytysäänen ja ahdistun siitä. Olen pyytänyt häntä lopettamaan useasti, mutta hänen pitää päästä töihin, eikä hän aio tehdä asialle mitään.
Tämän lisäksi hän valvoo pitkään ja kolistelee ja vilkuttelee valoja pitkin yötä siten, etten saa unta. Olen herkkäuninen ja minulla kestää aina vähintään pari tuntia nukahtaa, kun olen herännyt johonkin.
Elän jatkuvassa univajeessa, en jaksa keskittyä mihinkään tai tehdä mitään. En nuku ikinä hyviä yöunia, ellen itsekin valvo niin myöhään, ettei ydinpommikaan saisi minua hereille aamulla.
Kotioloissa on ollut muutakin vikaa, mutta uskoisin univajeen olleen pääsyy huonolle koulumenestykselleni. Pääsin peruskoulusta vaivoin läpi ja putosin jatkokoulutuksesta jääden työttömäksi. Nyt aion hakea taas uuteen kouluun, mutta minua pelottaa, että putoan sieltäkin tai menestyn huonosti univajeen takia.
Haluaisin vain nukkua. Äitini ei pidä tätä ongelmana, vaan luulee minun vittuilevan, koska olen kuulemma turhautunut elämäntilanteestani. Totta sekin on, mutta en pääse eteenpäin, ellen saa nukuttua.
Olen ollut tihrustamassa tästä useammalle koulupsykologille ja ohjaajalle, jotka ovat kaikki vain ihmetelleet, ettenkö voi pyytää äitiäni muuttamaan tapojaan. Hän ei ota minua tosissaan, eikä halua muuttaa tapojaan.
En tiedä mitä tehdä.
Kommentit (16)
Voi herranjumala. Mitä luulet, yrittääkö jokin korkeampi voima hienovaraisesti kertoa sinulle, että olisi aika muuttaa pois äitisi luota?
Ap voi olla vielä alaikäinen, ja jos äiti ei anna muuttaa niin...?
Auttaisiko jos menisit lääkäriin? Saisit lääkäriltä vaikka jonkun todistuksen missä kerrotaan että kärsit vakavasta univajeesta ja mitä siitä seuraa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:51"]
Voi herranjumala. Mitä luulet, yrittääkö jokin korkeampi voima hienovaraisesti kertoa sinulle, että olisi aika muuttaa pois äitisi luota?
[/quote]
Millä rahalla? Minne? Ei ole opiskelupaikkaa eikä töitä. Parantaisiko tulevaisuudennäkymiäni jotenkin, jos lähtisin maalle sossupummiksi jonkin osoitehuijauksen avulla? Ap
Muuta pois. Tai jos olet alaikäinen niin tee itsestäsi lasu.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:46"]
Murhaa äitisi. Tai vaihtoehtoisesti se herätyskello.
[/quote]
Herätyskelloja saa uusia. Äitiäni en viitsisi murhata, vaikka myönnän, että välimme ovat kovin tulehtuneet tämän takia ja minulla on ollut joskus väkivaltaisia ajatuksia. Ap
[/quote]
Äitejä ei saa uusia. Tässä on sinun vahvuutesi ja etulyöntiasema.
Ostat unimaskin jolloin et nää valoja ja nukut korvatulppien kanssa. Omaan herätykseesi heräät iun laitat kännykästä värinän kovalle
Minä en tajua tuollaista sadistista herätyskellon huudattamista tuntikaupalla. Yritä ap hommata oma asunto niin pian kuin mahdollista. Ehkä opiskelupaikka toiselta paikkakunnalta ja opiskelija-asunto. Voisi olla hyvä ottaa etäisyyttä äitiin ihan kilometreissäkin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:51"]
[/quote]
Millä rahalla? Minne? Ei ole opiskelupaikkaa eikä töitä. Parantaisiko tulevaisuudennäkymiäni jotenkin, jos lähtisin maalle sossupummiksi jonkin osoitehuijauksen avulla? Ap
[/quote]
Moikka, taas...
Äitisi yrittää selvästi kertoa sinulle jotakin. :D
Tee näin: kun kello pärähtää ekan kerran, odota, että äitisi sammuttaa sen ja nukahtaa. Sen jälkeen hiivi huoneeseen ja siirrä kello herättämään siihen aikaan kun äitisi on pakko nousta. Sen jälkeen hivi omaan sänkyysi ja nauti unesta.
Etkö ole sanonut niille koulupsykologeille että olet kyllä puhunut äitisi kanssa mutta hän ei vaan välitä?
Ammattilaisetkin voivat mennä siihen ansaan että olettavat kaikkien ihmisten olen "normaaleja" ja empaattisia. Äitisi selvästikään ei ole, kun ei osaa yhtään asettautua asemaasi. Häneen ei siis normaalien ihmisten keinot toimi, eli keskustelu lienee turhaa.
Olisiko sinun mahdollista muuttaa jonnekin asuntolaan, esim. monilla ammattikouluilla on asuntoloita? Voit ehkä mahdollisesti saada vielä jonkun vapaan peruutuspaikan tälle syksyä, jos pidät kiirettä. Mikäli joudut asumaan äitisi kanssa yhtään pidempään, niin suosittelen minäkin tekemään sen lastensuojeluilmoituksen itsestäsi. Tuollainen pakkovalvottaminen on täysin väkivaltaan rinnastettavaa, sillä toisen unen estämistä voidaan käyttää joka kidutukseen.
Ja turha varmaan kehoittaa ap:ta käyttämään tulppia tai silmämaskia. Herkkäuniselle ne ovat yhtä tyhjän kanssa, ja esim. mikään tulppa ei blokkaa herätyskellon pirinää. Unimaskitkaan eivät estä kokonaan valon pääsyä silmiin, eli esimerkiksi valojen väläyttely tulee kyllä niistä läpi ja herättää. Sopii itse kokeilla ennen kuin antaa turhia neuvoja.
Jos yöllä heräät äitisi kolisteluihin, niin odota että hän menee nukkumaan. Suitten hiivit huoneeseensa ottamaan herätykellot ja revit patterit irti. Käyt herättämässä äitisi sitten 45 min ennen hänen töihin lähtöaikaansa (laitat itselleesi herätyken tähän aikaan).
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:04"]
Ja turha varmaan kehoittaa ap:ta käyttämään tulppia tai silmämaskia. Herkkäuniselle ne ovat yhtä tyhjän kanssa, ja esim. mikään tulppa ei blokkaa herätyskellon pirinää. Unimaskitkaan eivät estä kokonaan valon pääsyä silmiin, eli esimerkiksi valojen väläyttely tulee kyllä niistä läpi ja herättää. Sopii itse kokeilla ennen kuin antaa turhia neuvoja.
[/quote]
No itse herkkäunisena käytän unimaskia ja laitan vielä paidan kasvojen päälle jotta mistään ei näkyisi valoa. Silikoniset korvatulpat oikeasti myös estävät kuulemasta muiden puhetta samassa huoneessa, tai ainakin nuo minun ovat niin tehokkaat. Kovaan kuorsaukseen saatan herätä silti mutta saan myös paljon helpommin unta heräämisen jälkeen kun on korvatulpat. Nää on sellaisia elämää helpottavia ratkaisuja..
-9
Äitisi kuulostaa todella rasittavalta ja itsekkäältä tapaukselta. Ei kellään ole oikeutta toimia noin toisia kohtaan. Ja se että optimaalisin heräämistapa on joku torkuttaminen on täyttä roskaa. Todennäköisesti äidilläsi on itsellään joitain univaikeuksia, kun kerta kolistelee öitä myöten ja sitten onkin niin väsynyt että ei edes herää herätyskelloon vaan laiskana nappailee sitä pois. Hänen elämäänsä ja unirytmiään todennäköisesti myös helpottaisi se, että ei torkuttaisi vaan nukkui´si kunnolla ne ylimääräiset 1-3 tuntia ja sitten kun kello soi, nousisi heti. Yritä tuoda tätä näkökulmaa äidillesi esille. Näytä vaikkaa tänään illalla tämä ketju äidillesi, jos se auttaisi.
Unta ja etenkin nuorten unta on tutkittu todella paljon ja on todettu moneen kertaan ettö nuoret tarvitsevat paljon unta ja yleensä juurikin aamuisin, joten ymmärrän hyvin että Ap:ta tuo äidin itsekäs tapa häiritsee. Unenpuute on linkitetty erilaisiin mielenterveysongelmiin ja varmasti vaikuttaa kykyyn pärjätä koulussa. Nyt järkeä sille äidille päähän, näytä tämä ketju äidillesi ja yritä myös puhua psykologeillesi kotitilanteestasi.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:46"]
Murhaa äitisi. Tai vaihtoehtoisesti se herätyskello.
[/quote]
Herätyskelloja saa uusia. Äitiäni en viitsisi murhata, vaikka myönnän, että välimme ovat kovin tulehtuneet tämän takia ja minulla on ollut joskus väkivaltaisia ajatuksia. Ap