Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies tahtoo muuttaa maalle, minä en

Vierailija
31.08.2015 |

Mies tahtoo muuttaa maalle ja jatkaa sivutoimisesti vanhempiensa tilan pitoa. Ammatiltaan hän on opettaja ja on jo hakenut ja saanut opettajan työn maatilan naapurikunnasta (työmatka 30 km).

Mies ei ilmoittanut aikeistaan etukäteen mitään. Teki temppunsa ja totesi vain, että ota tai jätä. Sanoi, että jos olisi kertonut etukäteen, olisin kuitenkin pistänyt vastaan, eikä hän halua antaa tässä asiassa periksi.

Lapsia meillä ei ole. Suhde on minun näkökulmastani voinut oikein hyvin. Mies on huomioiva ja kaikin puolin kunnollinen.

Tällä hetkellä asumme Tampereella, mistä olen myös kotoisin. Muutto maalle tuntuu täysin käsittämättömältä ajatukselta, joten kai tässä ero on edessä. Minulle tuskin olisi maalla mitään työtäkään (tilanhoitoon liittymätöntä).

Kuvittelin että tässä ruvetaan elämään tavallista keskiluokkaista elämää ja tehdään pari muksua, mutta näin se elämä potkii. 

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:43"]

Se on kuule niin, että jos on maalla kasvanut ja tila on tarjolla, niin veri alkaa vetää, vaikka ei mitään olisi aikaisemmin suunnitellutkaan.

Sun täytyy tajuta, että kun kasvaa maatalossa, niin samalla kasvaa tietynlaiseen elämäntapaan ja maailmankatsomukseen. Kaikki eivät siitä kaupungissa eroon pääse.

[/quote]

Voi olla noin, mutta siitä ei seuraa että valmistelee suurtä elämänmuutosta ja paluuta juurilleen ilman, että käsittelee aihetta elämänkumppaninsa kanssa. Ei se ole niin, että koska on maalta ja juuret, on kommunikaatiokyvytön ja itsekäs. 

[/quote]

Näin on asiat. Miestä ei juuri ole kiinnostanut mitä vaimo ajattelee tai haluaa. Ei hyvää lupaa sille lapsiperhe-elämälle, tai millekään muullekaan elämälle. Avioliitto ja varsinkin maatilan pito on yhteinen yritys jossa molempien tulee olla sitoutunut.

Vierailija
62/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla on kamalaa. Ja te jotka kuvitelette, että lasten on parempi kasvaa maalla, ette todellakan tiedä tämän hetken tilannetta. Kouluun on monta kymmentä kilometriä matkaa, maaseudulla opettajat on yleensä epäpäteviä, koska pätevät harvoin haluaa muuttaa sinne korpeen (ap:n mies tuskin voi opettaa kersojaan koko kouluaikaa itse ;)). Kaverit asuu kaukana ja harrastusmahdollisuudet on käytännösä nolla.

Huonoista kouluista saa huonon pohjan jatko-opinnoille. Työttömyys ja syrjäytyminen on maalla huomattava suuri riski jokaiselle sukupolvelle.

Jos kyse on vain metsänhoidosta niin eihän se edes edellytä maallemuuttoa. Joka tapauksessa tuollainen nysväke, joka ei uskalla suutaan avata noin tärkeässä asiassa, saisi minulta kenkää alta aikayksikön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:07"]

Mies tahtoo muuttaa maalle ja jatkaa sivutoimisesti vanhempiensa tilan pitoa. Ammatiltaan hän on opettaja ja on jo hakenut ja saanut opettajan työn maatilan naapurikunnasta (työmatka 30 km).

Mies ei ilmoittanut aikeistaan etukäteen mitään. Teki temppunsa ja totesi vain, että ota tai jätä. Sanoi, että jos olisi kertonut etukäteen, olisin kuitenkin pistänyt vastaan, eikä hän halua antaa tässä asiassa periksi.

Lapsia meillä ei ole. Suhde on minun näkökulmastani voinut oikein hyvin. Mies on huomioiva ja kaikin puolin kunnollinen.

Tällä hetkellä asumme Tampereella, mistä olen myös kotoisin. Muutto maalle tuntuu täysin käsittämättömältä ajatukselta, joten kai tässä ero on edessä. Minulle tuskin olisi maalla mitään työtäkään (tilanhoitoon liittymätöntä).

Kuvittelin että tässä ruvetaan elämään tavallista keskiluokkaista elämää ja tehdään pari muksua, mutta näin se elämä potkii. 

[/quote]

No on se saatana, kun miehellä on omakin tahto ja ei noudata täysin sinun tekemää suunnitelmaa, itsekäs sikahan tuo on!

-Tai sitten mies on tästä unelmoinut ja ehkä jutellutkin, esim "olisi kiva joskus muuttaamaalle.." , mutta olet kuitannut se olankohautuksella.

Nyt miehellä on mahdollisuus toteuttaa unelmansa ja joko jaat sen tai et, kuten mies onkin sanonut.

Olette eläneet sinun elämää tähän asti, ehkä mies on onnetonkin nykytilanteessa, ja on todennut asian niin tärkeäksi, että on valmis harkitsemaan kumppanin vaihtoa sellaiseen joka jakaa unelmatkin.

Aina pitäisi naisten mukaan mennä. sinun suunnitelma jne.

Vierailija
64/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta siitä, että mies ilmoitti eropäätöksestään edellisenä iltana ja seuraavana päivänä keräsi kamansa ja lähti. On myös kokemusta siitä, että mies ilmoitti eropäätöksestään hyvissä ajoin eli kolme kuukautta aikaisemmin kuin lähti. Näin jälkeenpäin ajatellen tuo ensimmäinen oli sittenkin parempi ja toivuin erosta nopeammin kuin jälkimmäisessä tapauksessa. Oli oikeasti aivan kamalaa elää toisen kanssa saman katon alla vielä ne kolme kuukautta. 

Vierailija
65/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:07"]

[/quote]

No on se saatana, kun miehellä on omakin tahto ja ei noudata täysin sinun tekemää suunnitelmaa, itsekäs sikahan tuo on!

-Tai sitten mies on tästä unelmoinut ja ehkä jutellutkin, esim "olisi kiva joskus muuttaamaalle.." , mutta olet kuitannut se olankohautuksella.

Nyt miehellä on mahdollisuus toteuttaa unelmansa ja joko jaat sen tai et, kuten mies onkin sanonut.

Olette eläneet sinun elämää tähän asti, ehkä mies on onnetonkin nykytilanteessa, ja on todennut asian niin tärkeäksi, että on valmis harkitsemaan kumppanin vaihtoa sellaiseen joka jakaa unelmatkin.

Aina pitäisi naisten mukaan mennä. sinun suunnitelma jne.

[/quote]

Jos miehellä on oma tahto, hän on oikea mies. Kun naisella on oma tahto, sitten alkaa kitinä että aina pitäisi naisen suunnitelmien mukaan mennä.

Eipä se parisuhde toimi, jos yritetään toisen tahdon mennä koko ajan, asiat pitäisi päättää yhdessä. Ja sehän tässä ongelma oli, aloittajan mies tekee yhteiset päätökset yksin.

Vierailija
66/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:49"]

Mitä tarkoittaa sivutoiminen tilan jatkaminen? Onko tila siis viljatila? 

Onko miehellä edes realistiset käsitykset siitä, paljonko maatilan töihin menee aikaa, pystyykö tekemään työt yksin ja joutuuko ottamaan paljon lainaa, mikä on tilan kannattavuus jne.? Ei tollasta päätöstä tehdä yksin, siitä olisi pitänyt sun kanssa keskustella aikoja sitten. Jos tila on joku velkainen särkyneenpyörän karjatila, huomaatte pian että mies joutuu jättämään oman työnsä ja sä kuljet töissä jossakin epäinhimillisen pitkän matkan päässä, että voit rahoittaa teidän elämisen ja miehesi "tilanpidon".

[/quote]Tunnen pari ihmistä, jotka ovat pitäneet viljatilaa sivutoimisesti. Se ei onnistunut näissä tapauksissa, liian raskas yhdistelmä tehdä kokopäivätyötä ja samalla viljellä tilaa. Ap:n mies tosin on opettaja, jolloin kesällä voi tehdä maatilan töitä, veikkaan että silti jossain vaiheessa tulee uupumus, kun ei ehdi pitää ollenkaan lomia, ja osa maatilan töistä on sellaisia, että ne tehtävä syksyllä / keväällä jolloin on päivätöissä.

[/quote]

Oletin ap:n miehen ottavan vastaan viljatilan nimenomaan siksi, että sellaista (pienehköä) pystyy pitämään sivutoimisesti. Mä tunnen yhden ainoan viljelijän, jolla ei ole kokopäivätyötä, kaikki muut tuntemani viljatilalliset käyvät muualla kokopäivätyössä. Viljelyhommat tehdään työpäivän jälkeen, vapaapäivinä ja otetaan niitä varten palkatonta vapaata. Onhan se raskasta, mutta onnistuu, jos tila ei ole kovin iso. Suomessa viljatilat ovat yleensä niin pieniä, ettei sellainen yksin elätä, ja toisaalta pienta tilaa pystyy pyörittämään muun työn ohessa.

Jos ap:n mies meinaa pitää eläimiä, sivutoiminen tilanpito kuulostaa heti kättelyssä järjettömältä.

Vierailija
67/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sentään ;( niin me ollaan erilaisia, minä olisin halunnut ison talon emännäksi, olisin ollut täydellinen niihin hommiin.
No pääsin sentään maalle asumaan, vain ajaakseni ees taas kuskaamaan lapsia.
Älä lähde, jos et sitä oikeasti halua, mutta mies täytyy päästää, se on niillä verissä.

Vierailija
68/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa nyt se avaus kunnolla!

Ap:n mies on päättänyt yksin ja ap:n kanssa keskustelematta muuttaa heidän koko elämänsä omien toiveittensa mukaan. Ihan sama aikooko mies muuttaa maalle osapäiväviljelijäksi vai New Yorkiin kokopäivämeklariksi. Jos haluaa elämänmuutosta ja elää yhdessä toisen ihmisen kanssa, asiasta puhutaan sen toisen ihmisen kanssa, etsitään ratkaisuja, jotka sopivat molemmille. Ei vain ilmoiteta, että minä teen nyt näin ja sama mulle jossei sulle kelpaa. 

55

Vierailija
69/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:49"]Mitä tarkoittaa sivutoiminen tilan jatkaminen?[/quote]

Mun ymmärtääkseni enimmäkseen metsänhoitoa. Sitä se on mun ymmärtääkseni viime vuodet ollut. Eläimiä (lehmiä ja lampaita) on ikään kuin vähän harrastuksen vuoksi, jotta anopillekin olisi hommia. Niistä ei kai paljon rahaa irtoa, mutta jotain kuitenkin. Ei ole aavistustakaan, millaista tilan pitoa mies suunnittelee, kun ei ole välittänyt jutella. 

Sitä metsää kai on paljon.

[/quote]

En lähtisi edes harkitsemaan maalle muuttamista, jos mieheltä ei irtoa enempää tietoa tai mitään järkevää suunnitelmaa, mitä ja millä ajalla aikoo tilalla tehdä. Ei kai töistä selviytymistä ole laskettu ikääntyneiden vanhempien ilmaisen työpanoksen varaan? Sitten ollaan pulassa, kun vanhukset ei enää pysty ja jaksa. Se tila on yritys, eikä sellaista kannata ottaa vastaan ilman kunnollista harkintaa ja suunnittelua.

Jos meinaatte lapsiakin hankkia, puolison huomioiminen suunnitelmissa on välttämätöntä, koska jos siellä ei tarvita sun työpanosta, joudut vähintäänkin hoitamaan kodin ja muksut yksin kun mies on päätoimisen työnsä jälkeen kiinni tilan töissä.

Eikä toi muutos ole mikään ilmoitusluontoinen asia, vaan ensin pitäisi kartoittaa sun työllistymismahdollisuudet jne.

Vierailija
70/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etköhän sä ap löydä paremmankin miehen. Ei se susta oikeasti välittänyt, koska muuten olisi ehdottomasti tahtonut sinut mukaan.

Vierailija
71/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 16:05"]

Lukekaa nyt se avaus kunnolla!

Ap:n mies on päättänyt yksin ja ap:n kanssa keskustelematta muuttaa heidän koko elämänsä omien toiveittensa mukaan. Ihan sama aikooko mies muuttaa maalle osapäiväviljelijäksi vai New Yorkiin kokopäivämeklariksi. Jos haluaa elämänmuutosta ja elää yhdessä toisen ihmisen kanssa, asiasta puhutaan sen toisen ihmisen kanssa, etsitään ratkaisuja, jotka sopivat molemmille. Ei vain ilmoiteta, että minä teen nyt näin ja sama mulle jossei sulle kelpaa. 

55

[/quote]

Minusta ap:n mies on aika selväksi tehnyt päätöksensä eikä haluakaan elää ap:n kanssa, jos ap ei halua muuttaa maalle. 

Vierailija
72/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 16:11"]

Etköhän sä ap löydä paremmankin miehen. Ei se susta oikeasti välittänyt, koska muuten olisi ehdottomasti tahtonut sinut mukaan.

[/quote]

Tossukka-jees-miehen, joka elää naisen ehdoilla? Ihana käsitys parisuhteesta teillä kantturoilla.

Vierailija
73/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 16:11"]

[/quote]

Tossukka-jees-miehen, joka elää naisen ehdoilla? Ihana käsitys parisuhteesta teillä kantturoilla.

[/quote]

Ai että mies on tossukka ja parisuhde kamala, jos isosta elämänmuutoksesta keskustellaan vähän etukäteen? Minä valitsisin kyllä mieluummin tossukkamiehen ja kamalan parisuhteen kuin sellaisen tosimiehen, joka vain ilmoittaa että hän on suunnitellut kaiken omalta osaltaan ja muuttaa nyt toiselle puolen maata, ota tai jätä.

Vierailija
74/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi toki ihan reilua ilmoittaa erosta sen verran ajoissa, että myös jätetty osapuoli ehtii etsiä itselleen asunnon, jos yhteisestä kodista joudutaan luopumaan. Eri juttu on, jos asunto on alunperinkin ollut jätetyn ja jättäjä vaan muuttanut parisuhteen alussa siihen. Tällöinhän jätetyn ei tarvitse lähteä kodistaan yhtään minnekään. 

Vierailija
75/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatilaa jatkaa aina joku perillinen ja sinne menee joku eikä siitä neuvotella puolison kanssa. Jos mun miehen vanhemmat omistaisi maatilan niin ilman muuta kysyisin että kuka sitä jatkaa. Turha haukkua miestä koska tuo on ihan normaalia. Ap lähtee mukaan tai sitten ei. Ilmeisesti kaupunki tärkeämpi kuin oma mies.

Vierailija
76/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää että mies on tuleva maatilan perijä ja ei nuo asiat ole neuvoteltavissa. Perijä jatkaa.. Niin se vaan menee. Itse kyllä tajuisin asian ja olisin kysynyt että kuka jatkaa vanhempiesi maatilaa. Minä kyllä lähtisin mukaan. 78

Vierailija
77/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 17:45"]

Maatilaa jatkaa aina joku perillinen ja sinne menee joku eikä siitä neuvotella puolison kanssa. Jos mun miehen vanhemmat omistaisi maatilan niin ilman muuta kysyisin että kuka sitä jatkaa. Turha haukkua miestä koska tuo on ihan normaalia. Ap lähtee mukaan tai sitten ei. Ilmeisesti kaupunki tärkeämpi kuin oma mies.

[/quote]

Isälläni on perhetila, jota aion tulevaisuudessa jatkaa. Tästä olemmekin jutelleet vaimoni kanssa jo ensi treffeistä lähtien ja tarkoitus on että kun muutto tehdään, se valmistellaan hyvissä ajoin ja niin että vaimonikin ehtii etsiä töitä alueelta / muuta sisältöä elämäänsä sieltäpäin. Katsos kun meidän suhteessa myös tälläinen maalaispoikka osaa puhua ja keskustella. M28

Vierailija
78/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 17:01"]

Olisi toki ihan reilua ilmoittaa erosta sen verran ajoissa, että myös jätetty osapuoli ehtii etsiä itselleen asunnon, jos yhteisestä kodista joudutaan luopumaan. Eri juttu on, jos asunto on alunperinkin ollut jätetyn ja jättäjä vaan muuttanut parisuhteen alussa siihen. Tällöinhän jätetyn ei tarvitse lähteä kodistaan yhtään minnekään. 

[/quote]

Jaa, kerrotko tuon myös kaikille naisille, jotka ovat jättämässä miestään?   ;)

En jaksa niin uskoa....

Vierailija
79/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 17:45"]

[/quote]

Jaa, mun isovanhemmilla on kuusi poikaa, joista kaikki hankkiutuivat tahoilleen töihin eikä kukaan jatkanut tilaa. Ei se tila mikään kahle ole.

Yhtä hyvin voisi kysyä, onko miehelle jokin maapläntti tärkeämpi kuin oma rakas.

Vierailija
80/96 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muuttamassa Suomeen ulkomailta? Suomessahan ei ole kaupunkeja ollenkaan, siksi kysymys.