Mies tahtoo muuttaa maalle, minä en
Mies tahtoo muuttaa maalle ja jatkaa sivutoimisesti vanhempiensa tilan pitoa. Ammatiltaan hän on opettaja ja on jo hakenut ja saanut opettajan työn maatilan naapurikunnasta (työmatka 30 km).
Mies ei ilmoittanut aikeistaan etukäteen mitään. Teki temppunsa ja totesi vain, että ota tai jätä. Sanoi, että jos olisi kertonut etukäteen, olisin kuitenkin pistänyt vastaan, eikä hän halua antaa tässä asiassa periksi.
Lapsia meillä ei ole. Suhde on minun näkökulmastani voinut oikein hyvin. Mies on huomioiva ja kaikin puolin kunnollinen.
Tällä hetkellä asumme Tampereella, mistä olen myös kotoisin. Muutto maalle tuntuu täysin käsittämättömältä ajatukselta, joten kai tässä ero on edessä. Minulle tuskin olisi maalla mitään työtäkään (tilanhoitoon liittymätöntä).
Kuvittelin että tässä ruvetaan elämään tavallista keskiluokkaista elämää ja tehdään pari muksua, mutta näin se elämä potkii.
Kommentit (96)
No onhan toi tökeröä, ettei ole puhunut aikaisemmin, että haluaa elää maalla, vaikkakin hänellä on oikeus maalle muuttaa. Minäkin asun mieluummin maalla, en voisi kuvitellakaan asuvani kaupungissa.
Mutta tosiaan, hänen olisi pitänyt kertoa suunnitelmistaan jo aaaaaajat sitten.
Se on kuule niin, että jos on maalla kasvanut ja tila on tarjolla, niin veri alkaa vetää, vaikka ei mitään olisi aikaisemmin suunnitellutkaan.
Sun täytyy tajuta, että kun kasvaa maatalossa, niin samalla kasvaa tietynlaiseen elämäntapaan ja maailmankatsomukseen. Kaikki eivät siitä kaupungissa eroon pääse.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:41"]
No onhan toi tökeröä, ettei ole puhunut aikaisemmin, että haluaa elää maalla, vaikkakin hänellä on oikeus maalle muuttaa.
[/quote]Sanoisitko näin myös, jos aloittajalla ja miehellään olisi lapsia? Minusta tällaisiin "oikeuksiin" vetoaminen on vähän onttoa, kun valmistelee muuttoa ja suhteen lopettamisella kiristämistä salassa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:38"]Sanokaa nyt edes, että mies on itsekäs sika. Helpottaisi vähän.
[/quote]
Hyvä, että miehesi pääsi sinusta ajoissa eroon.
Oli nimittäin puistattavan kaamea loppulause tuossa aloitusviestissä... mutta selkeä luonnekuvaus!
Paljonko sieltä landelta on sinun työhösi? Yli 50 km? Jos ei ole lapsia, niin haluatte aika erilaista elämää ja mies tuntuu keskustelukyvyttömältä. Hän päättää, sinä seuraat....?. Eiköhän se ole silloin ihan selvä eron syy, että haluatte eri asioita. Tai sitten teillä on etäsuhde. Joka ei pidemmän päälle toimi.
Minunkin mies haluaisi muuttaa maalle, on landelta kotoisin. Töitä ei löydy meille kummallekaan landelta ja kaupungissa pysytään. Minä en halua ikipäivänä muuttaa maalle, en viihdy, testattu on nuoruudessa. Jossain ison kaupungin laidalla voisin asua, max 4 km kävelymatka keskustaan. Lisäksi on lasten harrastukset, joissa pitää kuskata, siitä, kotitöiden ja työn yhdistelmästä ei tulisi mitään pidemmillä matkoilla. Tämän on mieskin onneksi sisäistänyt.
Maalaistollot tänne vaan eksyy miestäsi puolustamaan.
Kyllä mielestäni parisuhteeseen kuuluu se, että kaikista isommista päätöksistä keskustellaan ensin puolison kanssa. Vaikka kyseessä olisi henkilökohtainenkin ratkaisu, joka tehdään viime kädessä itse ja joka ei suuresti vaikuta puolison elämään (esimerkiksi työpaikan vaihto saman kaupungin sisällä, työajat muuttuvat vähän ja arkeen tulee pieniä muutoksia mutta elämä ei mene mitenkään mullin mallin), on reilua antaa puolisolle mahdollisus tuoda esiin omia näkökohtiaan ja sitten harkita niitä oikeasti ennen lopullista päätöksen tekoa. Tässä tapauksessa ratkaisu koskettaa puolisoa niin paljon, että asiasta olisi pitänt puhua pitkään ja ajan kanssa. Tökerö temppu.
Aloitusviesti = minäminäminäminäminäminä.
Toivottavasti miehesi pääsee sinusta eroon.
Tuskinpa mies haluaa sinua edes mukaan, jos hän ei ole yhtään selvittänyt mitkä olisivat sinun mahdollisuutesi tehdä töitä maaseudulla.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:45"]Paljonko sieltä landelta on sinun työhösi?[/quote]
Paikkakunta on Karvia. Matkaa Tampereelle on 116 km.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:41"]
No onhan toi tökeröä, ettei ole puhunut aikaisemmin, että haluaa elää maalla, vaikkakin hänellä on oikeus maalle muuttaa.
[/quote]Sanoisitko näin myös, jos aloittajalla ja miehellään olisi lapsia? Minusta tällaisiin "oikeuksiin" vetoaminen on vähän onttoa, kun valmistelee muuttoa ja suhteen lopettamisella kiristämistä salassa.
[/quote]
No tottakai tilanne olisi eri jos olisi lapsia, mutta kun heillä ei ole. Miehellä on oikeus muuttaa vaikka Kiinaan, mutta tekee väärin, kun ei kerro halustaan asua siellä maalla jo suhteen alkumetreillä.
Luin juuri kirjan parisuhdeväkiväkivallasta ja yksi olennaisista kohdista kirjassa oli juuri tämänkaltainen kiristäminen ja vallankäyttö suuremmissa yhteiseen talouteen vaikuttavissa tilanteissa. Kirjassa tästä puhuttiin henkisenä väkivaltana. Ole onnellinen, että selvisi nyt ennen kuin muuttui pahemmaksi. Ei se yhteen kiristykseen koskaan jää.
Eikhän mies jo ennalta arvannut, että et suostu. Siksi ei kokenut tarpeelliseksi neuvotella vaan teki päätöksen itse.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:45"]Maalaistollot tänne vaan eksyy miestäsi puolustamaan.
[/quote]
Minä puolustan tässä miestä, vaikka olen monen polven stadilainen.
Ymmärrän miehen velvollisuudentunnon.
Suhde ei ollut vakaalla pohjalla, jos AP ei ollut tietoinen miehensä toiveista.
Muutenkin aloittaja antaa itsestään keskenkasvuisen kuvan.
Maalainen vastaa: et tietenkään muuta maalle, jos et itse halua. Ikävä tilanne ja miehesi salailu asian suhteen oli aika törkeä temppu.
Jatkatte elämää omilla suunnillanne, ehkä näin oli tarkoitettukin käyvän.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:54"]
Luin juuri kirjan parisuhdeväkiväkivallasta ja yksi olennaisista kohdista kirjassa oli juuri tämänkaltainen kiristäminen ja vallankäyttö suuremmissa yhteiseen talouteen vaikuttavissa tilanteissa. Kirjassa tästä puhuttiin henkisenä väkivaltana. Ole onnellinen, että selvisi nyt ennen kuin muuttui pahemmaksi. Ei se yhteen kiristykseen koskaan jää.
[/quote]
Voi luoja teitä femakkoja horinoittenne kanssa. Sukutila = henkistä alistamista ja väkivaltaa?
Juokse mutkia.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:45"]Maalaistollot tänne vaan eksyy miestäsi puolustamaan.
[/quote]
Minä puolustan tässä miestä, vaikka olen monen polven stadilainen.
Ymmärrän miehen velvollisuudentunnon.
Suhde ei ollut vakaalla pohjalla, jos AP ei ollut tietoinen miehensä toiveista.
Muutenkin aloittaja antaa itsestään keskenkasvuisen kuvan.
[/quote]
Nah, miehen olisi pitänyt puhua aikeistaan jo paljon aikaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:49"]
Aloitusviesti = minäminäminäminäminäminä.
Toivottavasti miehesi pääsee sinusta eroon.
[/quote]
Sinäkö sitten vain jättäisit kotipaikkakuntasi ja työsi ja muuttaisit miehen perässä?
Sanokaa nyt edes, että mies on itsekäs sika. Helpottaisi vähän.