Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELP, te joille on tehty silmien laserleikkaus!!

Vierailija
30.08.2015 |

Olen menossa muutaman päivän päästä leikkauttamaan silmäni, ja nyt iski paniikki - lähinnä sen suhteen, miten oikein pysyn paikallani ja miten pystyn tuijottamaan sitä valoa 40 sekuntia? Onko todennäköistä, että se ei onnistuisi?

Yritin kotona harjoitella valopisteeseen tuijottamista - silmiä alkoi kirvellä ja näkökenttä sumentua ja silmät räpsähtelevät väkisin. Katsekin alkoi pomppia :/ Mitenköhän mulle leikkauksessa oikein käy?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:03"]

Se laser on miljoona kertaa nopeampi kuin sinun silmän lihakset. Jos jotenkin onnistuisit siirtämään katsettasi, niin se laser automaagisesti lopettaa polttamisen...

Sitäpaitsi, se silmämuna imaistaan imukupillla paikoilleen siihen leikkausasentoon niin, ettei sitä käytännössä voi liikuttaa.. Ja silmäluometkin viritellään muilla laitteilla reilusti auki.

[/quote]

Ei minulla silmämunaa imaistu millään paikoilleen, sanottiin vain, että tuijota tiukasti sitä punaista valoa äläkä pyörittele silmiäsi. Silmä puudutettiin kunnolla ja luomet viritettiin auki. Mitään rauhoittavia ei edes mainittu esitarkastuksessa eikä leikkauspaikalla, koska lihasten piti pysyä käyttökunnossa ja älyn myös.

[/quote]

Et vain muista. Ei sitä mihinkään imetä, se imukuppi vaan tulee silmälle.

Helppo ja nopea operaatio, älä suotta pelkää. :)

[/quote]

Jaha, kaikkitietäviäkin näkyy olevan paikalla. Onko käynyt mielessä, että näitä operaatioita on useampia kuin vain yhtä lajia?

Muistan kyllä oman operaationi erittäin hyvin; seurasin koneen alta sivusilmällä henkilökunnan touhuja kunnes kehotettiin keskittymään naksuvan valon katsomiseen. Huoneen toisella puolella muuten oli monitori, jonka ruudun kokoisena pyöri minun auki viritelty silmäni. Vai olikohan se sittenkin jonkun muun silmä, mitäs sinä sanot?

Vierailija
22/26 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se silmien kuivuminen on TÄYSIN asennekysymys. Mulle ja kahdelle kaverilleni tehtiin femtolasik samoihin aikoihin, ja itse olin niin onnellinen siitä että näen, että silmätipat tuntui suorastaan luksukselta eli silmienkuivumiseen auttoi tipat. Toinen kaverini oli samaa mieltä, että mieluummin herää vaikka yöllä tiputtamaan tipat kun  herää aamulla puolisokeana. Tää yksi kaveri taas narisi koko vuoden siitä, miten kamalaa kuivuminen on ja kuinka elämä pilalla. Mut kaveri on muutenkin sellainen ylireagoija, että en yllättynyt. Nyt leikkauksesta on aikaa vuosia, ja edelleen aamuisin silmät on kuivat. Mutta ei ongelmaa, kun tiputan vaan tipat silmiin. Mistään hinnasta en ottaisi takaisin sitä piilari/silmälasit showta, ja parin vuoden välein satoja euroja maksavia silmälasiostoksia.

Lasik maksoi aikanaan 3000e, ja on maksanut itsensä jo takaisin kun laskee kuinka paljon tulisi maksamaan piilarit ja erikoishiotut silmälasit, optikko ja silmälääkärikäynnit yms. Lisäksi vanhana en tarvitse monitehoja, vaan riittää pelkät lukulasit. Monitehot maksaa helposti 800e, jos ottaa kunnon linssillä ja laadukkaat kehykset.

Itse leikkausmeni niin että pelkäsin kovasti samoin kuin ap, mutta sain rauhoittavan ennen toimenpidettä. Siitä rentoutui ja sitten menin hammaslääkärintuolin kaltaiseen penkkiin, ja pää tuettiin vakaasti paikoilleen niin ettei siinä tehnyt edes mieli liikkua. Ei siinä mitään päätä edes halua liikuttaa, joten sikäli rentoutuu. Silmät puudutetaan tipoilla, ja mitään et tunne. Itse toimenpide eli hionta kesti niin vähän aikaa, että kysyin jossain välissä että koska se aloittaa hionnan, niin lekuri sanoi että molemmat silmät on nyt hiottu. :D Eli en oikeasti edes huomannut koko asiaa.

Toimenpiteen jälkeen silmät vuoti, mutta sumunkin läpi näki tarkasti. Puolen tunnin päästä näki jo kirkkaasti, mutta aurinkolaseja tuli pidettyä aika kauan. itseasiassa aurinkolasit jäivät vakkarivarustukseen siitä saakka, pidän niitä aina koska nyt uusia silmiä tekee mieli suojata. :D Joku voisi sanoa että häikäisee enemmän, mutta mä koen kyllä että aiemmin olen ollut vaan sokea valollekin.

Toisaalta vihasin rillejä aina ja haaveilin toimenpiteestä kauan, eli olin henkisesti niin valmis että epäilemättä asennekin vaikuttaa. Tää kaveri joka pelkää kaikkea, stressasi femtosta niin paljon etukäteen että näki kaikki jälkioireet negatiivisessa valossa, mutta mä koen että kuivat silmät toisinaan on aika pientä siihen rilliruljanssiin verrattuna.

Tsemiä ap,hyvin se menee, asenne ratkaisee tässäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien kuivuminen on yksilöllistä. Mun leikkauksesta on kolme vuotta enkä käytä silmätippoja, ei ole tarvetta. Enkä ole katunut leikkausta pätkääkään! 

Vierailija
24/26 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo valmiiksi hyvin kuivat silmät, alkoi joskus yläasteella niihin aikoihin kun aloin käyttää piilareita. Vuosikausia käytin sitkeästi piilareita vaikkeivät ne silmilleni sopineetkaan ja kuivattivat silmiä ihan kauheasti. Tänä kesänä silmät alkoivat sanoa irti sopimusta piilareiden kanssa, eli eivät kestä niiden käyttöä juuri ollenkaan enää. Tämä onkin yksi syy siihen, miksi leikkausta aloin suunnitella.

Olen siis valmis siihen leikkauksen jälkeiseen kuivasilmäisyyteen. Tokikaan en tiedä, kuinka voimakasta se tulee kohdallani olemaan. Mutta olen tottunut silmätippoihin tipauttamiseen. Vaikka leikkauksen sivuoireet hieman karmivatkin, aion uskaltautua leikkaukseen. Koska piilolinssejä en enää voi käyttää, ja silmälasien käyttö rajoittaa elämääni hirveästi. Ne ovat tiellä urheillessa, ja turvallisuusriskinä oman alani töissä. Lisäksi ahdistaa olla riippuvainen niistä - en näe mitään, jos ne menevät rikki tai katoavat. Mä olen ihan avuton ilman niitä. Ja piilolinssit alkoivat jo tehdä näkyvää haittaa silmilleni - olin vuosi sitten muutaman viikon piilarikiellon kanssa kortisonitippakuurilla, koska sarveiskalvolle oli tullut niin paljon verisuonia. Järkikin jo sanoo, etten voi enää jatkaa piilolinssien käyttöä. Ja koska silmälasit rajoittavat elämää hyvin paljon, jokin ratkaisu oli keksittävä.

-ap

Vierailija
25/26 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Pahoittelen puuttuvia kappalejakoja, jostain syystä ne poistuvat, vaikka sellaiset teen viestejä kirjoittaessani.

Vierailija
26/26 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä resepti erityisesti geelitippoihin, ne kostuttavat silmiä kauemmin. Itselle geelitipat eivät sopineet ollenkaan, koska meni hetki että niiden laiton jälkeen näki mitään ja muutenkin ne oli aika raskaat. Mutta yötä vasten käytin alussa. Lisäksi kannattaa koko ajan pitää mukana kertakäyttöpipettejä, ja pyytää kunnolla reseptille niitä tippoja sillä ne tulee halvemmaksi kuin ilman reseptiä.

Yllätyksenä tuli myös se että tosiaan häikäisi alussa, suorastaan särki kirkas valo. Satsaa kunnon aurinkolaseihin joissa polarisointi ja kunnon linssit, ei mitään kympin muovipokia. Saat kysyttäessä sieltä kupongin jolla saa tuntuvan alennuksen aurinkolaseista, itse sain muistaakseni -50% kupongin Silmäasemalta jolla ostin kunnon aurinkolasit. Siinä konkurssissa ei tunnu missään. :D Maksoin leikkaukseni Resurs Bankin osamaksulla 129e/kk. :)Työssä käyvälle ei paha, mutta toisaalta piilareihin ja rilleihin meni vuoden kuukausille jaettuna montakymppiä myös joten todellinen lisäkustannus oli joku 70e kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän