Mitä kotitöitä 9- vuotiaan pitäisi tehdä?
Vai pitäisikö mitään...?
Kävin tapaamassa kaveriani, joka on ollut sairaana, niin ettei ole paljon kotihommia jaksanut tehdä. Hän on 9-v tytön yksinhuoltaja. Tyttö on muuten omatoiminen ja fiksu, mutta täysin passattu.
Kaveribn koti olikin kuin pommin jäljiltä, koska ei ollut jaksanut siivota, mutta olin kyllä olettanut, että 9- vuorias sentään korjaisi omat jälkensä. Likaisia astioita ympäri kämpää, samoin likaisia vaatteita pitkin lattioita jne.
Olenko ihan väärässä.mutta minusta tuon ikaisen pitäisi osata muutakin kuin sotkea.
Kommentit (13)
Sen ikäisen pitäisi osata siivota omasta huoneesta lelut paikoilleen, pedata sänky aamulla ja viedä omat astiat ruokapöydästä tiskikoneeseen/altaaseen. Mitään vessanpesuja, tiskaamista, imurointia ym ei mielestäni tarvitse tehdä.
Vaikka se lapsi ei ole piika, tietänee kuitenkin että äiti on sairaana eikä jaksa siivota. Eli voi kyllä väliaikaisesti vaatia ihan imurinkin ottamista käteen, saa vaikka sitten parin viikon "äitin tuuraamisen" palkaksi jotain todella kivaa.
Meillä 9v poika pitää omassa huoneessaan tavarat oikeilla paikoilka ts. siivoaa leikkiensä jäljet, petaa sängyn aamuisin, vie pyykkinsä likavaatekoriin ja omat astiansa koneeseen. Lisäksi pyydettäessä vie roskat ulos, tyhjentää tiskikoneen, auttaa pyykkien ripustamisessa ja viikaamisessa, pyyhkii pölyjä ja auttaa ruuanlaitossa tekemällä esim. salaatin. Nämä hommat eivät tietenkään ole kaikki päivittäisiä, mutta yleensä ainakin jotain noista tekee.
o_O
Rajaisin tuon ikäiselle sopimattomiksi kotitöiksi vain vessanpesun, pyykkäämisen tai yleensä sellaiset kotityöt, joissa käytetään voimakkaita kemikaaleja tai nostellaan painavia tavaroita. Myöskään ruohonleikkuria en antaisi käyttää.
Mutta muuten 9-vuotiaan pitäisi jo osata imuroida, tiskata, pyyhkiä pölyt, järjestellä tavarat.
Olenko mielestänne liian vaativa?
Meillä eskarilainen 6v poika. Hän petaa aamuisin sänkynsä, vaihtaa kissalle veden (muistutan tästä välillä), vie likaiset astiat altaaseen tai laittaa astianpesukoneeseen, auttaa tyhjentämään tiskikonetta, tekee usein salaatin, kuorii itse perunansa ja kuorii sekä paloittelee myös omenoita, porkkanoita jne.
Vie likaiset vaatteet pyykkiin, auttaa pyykkien kuivumaan laitossa ja pesukoneen täytössä, vie aina omat vaatteet kaappiin, siivoaa lelut ja imuroi huoneensa, kastelee ne kukat joihin yltää helposti, pesee vessaharjalla pöntön jos tulee jarrutusjälkiä ja putsaa esimerkiksi lavuaarin jos tulee hammastahna likaa.
Ei tietenkään kokoajan ja joka kerta ole ruokaa tekemässä. Tykkää tehdä kotiaskareita. Usein ottaa itse rikkaimurimella eteisestä hiekat pois. Vaihdetaan yhdessä lakanat ja pussilakanan laitossa tarvitsee apuja.
ruohonleikkuria en antaisi käyttää.
Nämä on yksilökohtaisia. Meidän yhdeksänvuotias tyttö leikkaa ruohon, sekä valvotusti pilkkoo polttopuita. Ja sytyttää saunaan tulet ja lämmittää takkaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:57"]
Olenko mielestänne liian vaativa?
Meillä eskarilainen 6v poika. Hän petaa aamuisin sänkynsä, vaihtaa kissalle veden (muistutan tästä välillä), vie likaiset astiat altaaseen tai laittaa astianpesukoneeseen, auttaa tyhjentämään tiskikonetta, tekee usein salaatin, kuorii itse perunansa ja kuorii sekä paloittelee myös omenoita, porkkanoita jne.
Vie likaiset vaatteet pyykkiin, auttaa pyykkien kuivumaan laitossa ja pesukoneen täytössä, vie aina omat vaatteet kaappiin, siivoaa lelut ja imuroi huoneensa, kastelee ne kukat joihin yltää helposti, pesee vessaharjalla pöntön jos tulee jarrutusjälkiä ja putsaa esimerkiksi lavuaarin jos tulee hammastahna likaa.
Ei tietenkään kokoajan ja joka kerta ole ruokaa tekemässä. Tykkää tehdä kotiaskareita. Usein ottaa itse rikkaimurimella eteisestä hiekat pois. Vaihdetaan yhdessä lakanat ja pussilakanan laitossa tarvitsee apuja.
[/quote]
Tuskin nykyvanhempi Suomessa voi liian vaativa olla. Niin kauan kuin lapsi vaikuttaa syövän, nukkuvan ja hoitava koulun säällisesti, häneltä ei vaadita liikaa. Päinvastoin, mitä enemmän lapsi saa tehdä, sitä paremmin hänet on varustettu aikuiselämän vaatimuksia varten. Älkää paapoko liikaa, teette vain karhunpalveluksen jälkikasvulle.
Öö mitenhän tän nyt muotoilisin nätisti. Mun 2v 9kk lapsi vie vaatteet likakoriin, omat astiansa tiskipöydälle, siivoaa lelut ja kerran viikossa ANNAN pyyhkiä pölyt ja kaapinovet niistä mistä yltää. Pyyhkii myös lattialta jos tippuu vaikka vesimuki yms. Aivan täysin omasta halustaan. Miten normaali 9v ei osaa noita tehdä?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:13"]
Öö mitenhän tän nyt muotoilisin nätisti. Mun 2v 9kk lapsi vie vaatteet likakoriin, omat astiansa tiskipöydälle, siivoaa lelut ja kerran viikossa ANNAN pyyhkiä pölyt ja kaapinovet niistä mistä yltää. Pyyhkii myös lattialta jos tippuu vaikka vesimuki yms. Aivan täysin omasta halustaan. Miten normaali 9v ei osaa noita tehdä?
[/quote]
Tuon ikäinen vielä haluaakin auttaa, 9v ehkä ei enää niin innokas. Mutta pitäsi kyllä osata, samaa mieltä siitä.
Oma huone tietysti. Keittiössä tiskikoneen purkamista/pakkaamista satunnaisesti, ruuanlaittamista oman innostuksen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:34"]Oma huone tietysti. Keittiössä tiskikoneen purkamista/pakkaamista satunnaisesti, ruuanlaittamista oman innostuksen mukaan.
[/quote]
Unohtui polttopuiden kantaminen ja lumitöissä auttaminen...
9v on lapsi eikä ole piikka, koulun jälkeen läksyt ,leikit ja lepo.omat jäljet ja oma sotku , hän voi siivotta mutta kotitöiden tekeminen ei ole pakko jos itse ei halua. Jos hammaslääkäri suosittelee että vanhemmat pesee lapsen hampaat 10 v asti se tarkoittaa että motoriikka ei ole vielä hyvin kehittynyt joten ei lapsia kuormita.
Omat lelut ja tavarat paikalleen paikalleen, omat astiat koneeseen ja likaiset vaatteet pyykkikoriin. Se riittää, koulu on lapsen työtä eikä lapsi ole mikään ilmainen kotipiika.