Miksi kissoja pitäisi olla kaksi?
Nehän on erakoita eivät tarvitse lajitoverin seuraa. Mulla on yksi kissa ei olisi millään varaa toisen eläinlääkärikuluihin tupla hiekkaan jne. Joten miksi turhaan?
Kommentit (55)
Mun mirri on kova maukumahan ja möyrästämähän, varsinki näläkääsenä.
No yksi hyvä puoli ainakin on se, että pääsee itse vähemmällä kissan viihdyttämisen ja leikittämisen suhteen, kun sillä on telmimiskamu. Tosin itse olen kissan stalkkauksen uhri ja joudun huomioimaan toista kissaamme päivät pitkät, kun tämä seuraa minua joka paikkaan. Nytkin se makaa sohvalla kyljessä kiinni. :)
M37
Kissat eivät ole missään nimessä erakoita, olethan nähnyt esim. Kreikassa tai muissa maissa, missä kissoja elää ulkona, että ne elävät suurissa laumoissa, nukkuvat vieri vieressä muurien päällä jne. Ihan eri asia on, että kissat metsästävät yksin, eivät siis laumassa. Itselläni on ollut kaksi kissaa ja vaikka ovat molemmat omanlaisiaan persoonia, nukkuvat monesti yhdessä toisiinsa käpertyneinä, sukivat toisiaan, leikkivät hippaa ja painivat. Toki viettävät myös erillistä omaa aikaansa ja osa nukkumapaikoista on selvästi ”sovittu” vain toisen omaan, yksityiseen käyttöön. Toisen kissan kuoltua toisesta tuli aika ”läheisriippuvainen” ja meidän ihmisten on pitänyt pitää jatkuvasti seuraa tälle yksin jääneelle ja leikitysvaateita on vähän liikaakin. Siksi on uusi kissa suunnitelmissa. Kissa kaipaa kaveria ja ”kissaa” puhuvaa lajikumppania, me ihmiset kun emme kaikkia kissan tarpeita osaa tai edes ymmärrä tyydyttää. Toki on poikkeuksiakin, eli sellaisia kissoja, jotka eivät tule toisten kissojen kanssa toimeen (syy löytynee taustoista). Mutta ei se yksinäinen kissa, joka vain nukkuu ja lepäilee, ole kovinkaan onnellinen, vaikkei sitä muutoin näytäkään. Vaatii ihmiseltä aika paljon aktiviteettia ja seuraa, jotta täyttää lajitoverin aukon.
Mun kahdella kaverilla on yksi kissa. Ollu kokoajan. Miksi pitäisi ottaa toinenkin sotkemaan??? Ei ole mitään määräystä kuinka monta kissaa pitää olla tai kuinka monta kultakalaa.
Mulla on kissa allergia. Toinen vaan pahentaisi sitä. Plus jos ottaa kaksi siinä on huono puoli jos ovat ystävät et voi pitää suosikkia ja myydä toista. Yksi on parempi. Halvenpaa, parempaa sun kodille, sun yöunille.
Myös parasta kissalle koska harvalla oikeesti varaa jos molemmat sairastuu. Toinen joutuisi kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkikodissa pitää olla kaksi, mutta jos pääsee vapaasti ulos leikkimään, niin ei kärsi yksinolostaan paljoa, luonnosta löytyy seuraa ja lähitienoilla yleensä muitakin lajiyksilöitä.
Linkkaa mulle laki linkki että pitää olla kaksi ;)
No äläs nyt esitä tyhmempää kuin olet! Suomessa eläinsuojelulainsäädäntö laahaa jäljessä muutenkin ja lemmikkejä harvat lait edes koskevat. Lain vaatima minimi ei ole sama kuin kissan paras.
No nimeä joku maa missä pitää lain mukaan olla vähintään 2 kissaa?
Vierailija kirjoitti:
Mun kahdella kaverilla on yksi kissa. Ollu kokoajan. Miksi pitäisi ottaa toinenkin sotkemaan??? Ei ole mitään määräystä kuinka monta kissaa pitää olla tai kuinka monta kultakalaa.
Jos ajatus on että kissa otetaan sotkemaan, ei kannata ottaa yhtäkään.
Meillä kävi kerran äitini kissa. Meidän kissa ei pitänyt siitä yhtään. Oli karvat pörhöllään ja sähisi. Ainoa kerta kun olen meidän kissan kuullut sähisevän vajaan viiden vuoden aikana kun on meillä ollut.
Meillä oli koko mun lapsuuden maalla lukuisia kissoja ja sillä asiantuntemuksella sanoisin, että riippuu täysin kissan luonteesta että tarviiko kaverin vai ei. Meillä oli useita sellaisia kissoja, jotka eivät tykänneet toisista kissoista. Olisivat halunneet olla yksin kodin herra tai rouva. Sähisivät ja murisivat toisille ja olivat onnessaan jos saivat ihmiseltä huomiota yksinoikeudella. Sitten kun nuo kissat muuttivat uusiin koteihin, jossa saivat olla yksin, niin ne olivat siellä onnellisia. Eivät kuulemma kaivanneet seuraa, vaan olivat ihan onnessaan kodin herroja ja rouvia. Sitten oli toki myös niitä kissoja, jotka olivat usein nukkumassakin toisen kissan kyljessä kiinni. Jos muita kissoja ei yhtäkkiä näkynytkään missään, niin alkoi loputon maukuminen, kunnes joku kaveri löytyi jostain piilopaikasta nukkumasta. Kissat on hyvin erilaisia persoonia noin muutenkin. Sekin tuli lapsena opittua. Jotkut tykkää vain aikuisista, jotkut tykkää lapsista, jotkut tykkää olla sylissä, toisia saa hädin tuskin silittää, jotkut vaatii mahan rapsutusta, toiset puree jos vanhingossakaan koskee mahaan, jotkut tykkää aikuisenakin höpöttää ja leikkiä, toiset lähinnä syödä ja nukkua, jotkut tykkää kalasta, toiset lihasta ja inhoaa kalaa, jotkut on älyttömän fiksuja ja jotkut ihan hölmöjä jne. Esimerkkejä voisi keksiä lukemattomia. Mutta noin yleisesti voisi sanoa, että kissoista löytyy ihan yhtä erilaisia tyyppejä kuin ihmisistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mietitte kun esim ruotsissa koiran saa jättää max 6h yksin mutta kissan vuorokaudeksi (24h). Ehkä siksi kun koira kärsii eroahdistuksesta kun ovat laumaeläimiä, kissat eivät.
Koira pitää viedä ulos pissalle ja kakalle, mutta kissa voi tehdä tarpeensa hiekkalaatikkoon tai pöntöllä.
Ell kulut on iha hirveät jos molemmat vaikka sairastuu samaan aikaan. Ja molempien rokotukset... ruuan hinnat x2
Ja jos ne kiintyy toisiinsa niin ne ei tunnu enää lemmikeiltä. Kun on yksi se pitää sinusta.
Kissa pärjää kyllä yksinääkin. Mutta vuorokausi on kyllä pitkä aika, joku 8h(työpäivä) on vielä täysin fine kissalle.
En voi suositella kahta kissaa. Kallista.
No äläs nyt esitä tyhmempää kuin olet! Suomessa eläinsuojelulainsäädäntö laahaa jäljessä muutenkin ja lemmikkejä harvat lait edes koskevat. Lain vaatima minimi ei ole sama kuin kissan paras.