Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kissoja pitäisi olla kaksi?

Vierailija
20.03.2022 |

Nehän on erakoita eivät tarvitse lajitoverin seuraa. Mulla on yksi kissa ei olisi millään varaa toisen eläinlääkärikuluihin tupla hiekkaan jne. Joten miksi turhaan?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mietin itseäni mähän siinä asunnossa asun. Ja siivoon ja maksan laskut, nukun yms

Vierailija
22/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kaksi tai useampi kissaa, niistä on toisilleen seuraa ja tuskin yhtä herkästi häiriökäyttäytyvät tai/ja tuhoavat paikkoja kokemattomallakaan omistajalla. Mutta jos aikuinen kissa on jo tottunut olemaan ainoa kissa, on sen usein hyvä olla sitä jatkossakin. Tai no, persoonasta riippuen varmaan tottuisi kissakaveriinkin, yksilökysymys.

Mutta jos ottaa uuden kissanpennun, pääsee vähemmällä, kun ottaa kaksi - niin hullulta kuin se kuulostaakin. Pentukissa tarvitsee kauheasti virikkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kaksi tai useampi kissaa, niistä on toisilleen seuraa ja tuskin yhtä herkästi häiriökäyttäytyvät tai/ja tuhoavat paikkoja kokemattomallakaan omistajalla. Mutta jos aikuinen kissa on jo tottunut olemaan ainoa kissa, on sen usein hyvä olla sitä jatkossakin. Tai no, persoonasta riippuen varmaan tottuisi kissakaveriinkin, yksilökysymys.

Mutta jos ottaa uuden kissanpennun, pääsee vähemmällä, kun ottaa kaksi - niin hullulta kuin se kuulostaakin. Pentukissa tarvitsee kauheasti virikkeitä.

Mun pikkuprinsessalla on onneksi mielikuvitusta. Sil on kiipeilyhylly, kiipeilypuu, tunneli ja paljon leluja. Keksii omia leikkejä. Laitan ruuan myös ympäri kämppää niin saa etsiä niitä.

24/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, sama mulla. Mitä järkeä maksaa tuplasti kun jo yksi valvottaa niin paljon yöllä. Ajattele kahta kissaa yöllä!

Minulla on monta kissaa, yksikään ei valvota minua yöllä. Makkarin ovi yöllä kiinni.

Itsestä se on kiinni miten toimii

Vierailija
25/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, sama mulla. Mitä järkeä maksaa tuplasti kun jo yksi valvottaa niin paljon yöllä. Ajattele kahta kissaa yöllä!

Minulla on monta kissaa, yksikään ei valvota minua yöllä. Makkarin ovi yöllä kiinni.

Itsestä se on kiinni miten toimii

No mulla onkin yksiö.

Vierailija
26/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverin kissat sietää just ja just toisiaan ja ovat siskokset. Että Joo.

Mun sisaruskaksikko on ollut yhdessä jo 14 vuotta. Viihdyttävät toisiaan ja tappelevat toki myös, mutta aina nukkuvat yhdessä.

Vierailija
27/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin vähän olen ihmetellyt. Katselin jonkun dokkarin missä todettiin että suurin osa kissoista korkeintaan juuri ja juuri sietää saman talouden muita kissoja. Välttelivät toisiaan parhaansa mukaan.

Johan on väite! Meillä kissat hakeutuvat esim. nukkumaan samaan "kasaan". Hereillä ollessaan leikkivät keskenään. Jos kissa syystä tai toisesta on yksin, etsii kaveriaan ja vaikuttaa selvästi masentuneena, jos on pidempään yksin. Ikinä en pitäisi normaalia kissaa yksin!

T. viiden kanssa elelevä

Vierailija
28/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin vähän olen ihmetellyt. Katselin jonkun dokkarin missä todettiin että suurin osa kissoista korkeintaan juuri ja juuri sietää saman talouden muita kissoja. Välttelivät toisiaan parhaansa mukaan.

No mä kyllä ihmettelen että mistä olet tuollaisen dokkarin repäissyt. Minä oon katsonut jo monta vuotta livekameroita pelastetuista kissoista ja emoista jotka saa pentujaan. Suurin osa kissoista tykkää maata toistensa kainalossa ja pesevät toisiaan sekä leikkivät keskenään. Tykkäävät todellakin toisistaan. Kun kissat adoptoidaan koteihinsa, yleensä pareina, niin monet omistajat jakavat kuvia ja videoita sosiaalisessa mediassa kissojen uudesta elämästä ja edelleen aikuisena tykkäävät leikkiä keskenään ja nukkua sylikkäin kavereittensa kanssa. Kissat todellakin rakastavat niin kissojen kuin ihmistenkin läheisyyttä.

Taisi olla bbc dokumentti: Kissojen salattu elämä

Vierailija
29/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ankea ihminen ajattelee vain itseään. Kissa tarvitsee omanlajista seuraa kuten ihminen, harva oikeasti viihtyy yksin. Leikkivät keskenään ja antavat ihmisen nukkua.

Meillä on 7 pelastettua kissaa, iso talo ja aidattu piha niille. Ei koskaan yksinäistä hetkeä :)

Ihan uteliaisuudesta kyselen, eivätkö kissat kiipeä aidan ylitse?

Miten olette varmistaneet niiden pysymisen omalla pihalla?

Itse olen ajatellut rakentaa suuren "häkin", eli katollisen ulkoilupaikan, mutta muita ideoita otan vastaan mielelläni.

Vierailija
30/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä kyllä ihmettelen että mistä olet tuollaisen dokkarin repäissyt. Minä oon katsonut jo monta vuotta livekameroita pelastetuista kissoista ja emoista jotka saa pentujaan. Suurin osa kissoista tykkää maata toistensa kainalossa ja pesevät toisiaan sekä leikkivät keskenään. Tykkäävät todellakin toisistaan. Kun kissat adoptoidaan koteihinsa, yleensä pareina, niin monet omistajat jakavat kuvia ja videoita sosiaalisessa mediassa kissojen uudesta elämästä ja edelleen aikuisena tykkäävät leikkiä keskenään ja nukkua sylikkäin kavereittensa kanssa. Kissat todellakin rakastavat niin kissojen kuin ihmistenkin läheisyyttä.

Muistan katsoneeni tuon dokkarin.  Siinä seurattiin erään asuinalueen kissoja (Britanniassahan niitä on paljon) sekä jäljittimien että kameroiden avulla.

Kyllä kissat hakeutuivat toistensa lähelle hengailemaan. Eroja käytöksessä oli; kaikki eivät tulleet keskenään toimeen, useimmat viihtyivät toistensa lähistöllä, monet myös "tervehtivät" toisiaan.

Dokkarin kissat eivät siis eläneet samassa taloudessa, mikä toki vaikutti niiden käytökseen, eivät olleet niin läheisiä kuin samassa taloudessa asuvat ja toisensa hyvin tuntevat kissat keskenään.

Vierailija
31/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan katsoneeni tuon dokkarin.  Siinä seurattiin erään asuinalueen kissoja (Britanniassahan niitä on paljon) sekä jäljittimien että kameroiden avulla.

Kyllä kissat hakeutuivat toistensa lähelle hengailemaan. Eroja käytöksessä oli; kaikki eivät tulleet keskenään toimeen, useimmat viihtyivät toistensa lähistöllä, monet myös "tervehtivät" toisiaan.

Dokkarin kissat eivät siis eläneet samassa taloudessa, mikä toki vaikutti niiden käytökseen, eivät olleet niin läheisiä kuin samassa taloudessa asuvat ja toisensa hyvin tuntevat kissat keskenään.

Minä taas muistan saman talouden kissat jotka hakeutuivat aina eri huoneisiin vaikka omistajanoli luullut niiden tulevan mainiosti toimeen keskenään. Mutta kyllä, kissoissa on eroja. Joku voi olla onneton ainoana kissana, toiselle se olisi paljon parempi.

Vierailija
32/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä on toisilleen seuraa ja 2 kissaa menee siinä missä yksikin. Jotkut kissarodut ovat myös muita seurallisempia, esim. pyhä birma ja ragdoll.

Vierailija
33/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mietitte kun esim ruotsissa koiran saa jättää max 6h yksin mutta kissan vuorokaudeksi (24h). Ehkä siksi kun koira kärsii eroahdistuksesta kun ovat laumaeläimiä, kissat eivät.

Tottakai kissa voi kärsiä eroahdistuksesta! Yksin ei saa jättää pitkäksi aikaa, hoitaja pitää käydä. Tiedän kissan joka niin ikävöi omistajaansa että lopetti syömisen vaikka hoitaja tarjosi ruokaa. Kissat ovat yksilöitä.

Vierailija
34/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä on toisilleen seuraa ja 2 kissaa menee siinä missä yksikin. Jotkut kissarodut ovat myös muita seurallisempia, esim. pyhä birma ja ragdoll.

Joo, mutta pitää olla myös varaa eläinlääkärikuluihin.

Vierailija
35/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mietitte kun esim ruotsissa koiran saa jättää max 6h yksin mutta kissan vuorokaudeksi (24h). Ehkä siksi kun koira kärsii eroahdistuksesta kun ovat laumaeläimiä, kissat eivät.

Tottakai kissa voi kärsiä eroahdistuksesta! Yksin ei saa jättää pitkäksi aikaa, hoitaja pitää käydä. Tiedän kissan joka niin ikävöi omistajaansa että lopetti syömisen vaikka hoitaja tarjosi ruokaa. Kissat ovat yksilöitä.

Miks sitten kissan saa jättää vuorokaudeksi yksin? Lain mukaan.

Vierailija
36/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat ovat yksilöitä, toiset viihtyvät porukassa, toiset eivät. 

Eläinsuojeluyhdistyksestä kannattaa ottaa kissa, koska siellä on etukäteen mietitty kissan traumat ja muut taustat, ja annetaan suositus joko että kissaa pidettävä talouden ainoana karvaturrina tai että pitää ottaa toisen kissan seuraksi (ja voi olla että annetaankin valmiiksi kaverin kanssa).

Silloinkin voi joutua reagoimaan muuttuviin tilanteisiin, esim. jos ottaa kaksi eri-ikäistä kissaa, voi myös käydä niin, että vanhempi kissa sietää alussa toista kissaa poikasena, mutta tämän kasvettua isoksi ja vanhemman kissan ikäännyttyä, alkaa tulla yhä enemmän vaikeuksia. Tälläisen tapauksen tiedän, jossa tilanne meni niin pahaksi, että kissat piti erottaa toisistaan pysyvästi. 

Vierailija
37/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli toka kissa vasta kuukausi ekan jälkeen. Silloin kun oli vain yksi, se hyökkäili meidän jalkojen kimppuun, puri ja raapi käsiä, ja pissaili vääriin paikkoihin. Tokan kissan saapumisen jälkeen hyökkäilyt loppui kun sitten oli kaveri kenen kanssa leikkiä just niin villisti ja vapaasti kun halusi. Pissailu vääriin paikkoihin jatkui niin kauan kunnes tajuttiin, että hiekkalaatikolle on päästävä yhtä aikaa ihmisen tai kissakaverin kanssa. Eli piti hommata lisää hiekkalaatikoita, ja ottaa kissa mukaan vessaan silloin kun sinne meni itsekin. Käy vieläkin hiekkalaatikolla aina samaan aikaan kun itse meikkaan. Kun menen suihkuun, kumpikin kyttää oven takana vierekkäin, että koska tulen pois. Toki välillä tappelevat, mutta ovat myös kavereita.

Vierailija
38/55 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse. Plus eläinlääkäri kulut on niin isoja etten voisi edes suositella kahta kissaa!

Vierailija
39/55 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkikodissa pitää olla kaksi, mutta jos pääsee vapaasti ulos leikkimään, niin ei kärsi yksinolostaan paljoa, luonnosta löytyy seuraa ja lähitienoilla yleensä muitakin lajiyksilöitä. 

Vierailija
40/55 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkikodissa pitää olla kaksi, mutta jos pääsee vapaasti ulos leikkimään, niin ei kärsi yksinolostaan paljoa, luonnosta löytyy seuraa ja lähitienoilla yleensä muitakin lajiyksilöitä. 

Linkkaa mulle laki linkki että pitää olla kaksi ;)