Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkaerot naiset vs. miehet pakko olla

Vierailija
30.08.2015 |

Ihan oikeesti: Kuinka jotkut naiset jaksaa jauhaa siitä että naisten ja miesten palkat pitäisi olla samalla tasolla? Siinä ei olisi järkeä.

Yrittäjänä mun pitää ottaa huomioon että naisilla on kuukautiset (monille naisille se keskimäärin tarkoittaa yhden sairaspäivän per kk), sitten naisilla on se "pikkuinen" riski että tulevat raskaaksi (se vasta on painajainen työnantajalle) ja kyllä täytyy sanoa että miehet ovat vain kovempia ja jaksaa paremmin jos kuormitus on kovaa.

Tottakai on myös naisiakin olemassa ketkä ovat ihan top ja perempi kuin moni mies. Mutta keskimäärin... Ihan naurettavaa toivoa "tasaarvoa" ja sille ei ole edes perusteita.

Olen itse nainen ja tienaan hyvin toimitusjohtajana. Mutta luulen kyllä että sain paikan (sillä palkalla) vain sen takia kun sovittiin että jos päätän tulla raskaaksi (37v olen) niin ilmoitan siitä etukäteen ja jos tulen sitten raskaaksi sanoudun itseni irti tehtävästä että yritykselle ei tulisi rahallista haittaa. Mulle tämä diili oli ihan fair.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:51"]

7, miten niin osaomistaja? Ei tietenkään automaattisesti ole.

[/quote]

Itsehän ap kirjoittaa olevansa yrittäjä ja palkattu työntekijä.

- ei nro 7

[/quote]

No jos sinä kirjoitat olevasi työtön, eläkeläinen palkkatyössä niin uskommeko senkin? Nuo asiat kun poissulkevat toisensa.

Vierailija
22/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:39"]

Kuka hitto on noin tyhmä kuin sinä ap?

[/quote]

Mikä tuossa on tyhmä? Selitä! Olen kyllä utelias kuulla miten perustelet sun mielipiteen.
[/quote]

Mikä tuossa ei ollut tyhmää. Jokainen kappale pursusi idiotismia ja heikkoa provoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:39"]

[/quote]

Mikä tuossa on tyhmä? Selitä! Olen kyllä utelias kuulla miten perustelet sun mielipiteen.

[/quote]

lue kommentti nro 20, niin ehkä ymmärrät. Tämä provo on rakennettu tyhjän päälle, eikä ap osaa kertoa onko töissä pienyrityksessä (jossa tj on yhtä kuin koko yrityksen omistaja), keskisuuressa osakeyhtiömuotoisessa yrityksessä vai suuryrityksessä / eikä sitä, mikä tai mitkä ovat hänen esimiestensä tittelit, seikka, joka kertoisi kaikista eniten siitä, mitä hän ymmärtää koko yritystoiminnasta. Jostain kumman syystä ap katosi kuin pieru saharaan, kun häneltä alettiin tiedustella ihan perusfaktoja liittyen yritystoimintaan...

Vierailija
24/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:51"]

[/quote]

Haluaisin nähdä sen TOIMITUSJOHTAJAN, jolla ei ole omistussuhdetta yritykseen. 

[/quote]

LOL. Nyt sinä kyllä olet ihan pihalla asioista. Mistä tuollainen ajatus edes tulee? Minulla on ystävä kuka on toimitusjohtaja ja se saa hyvän palkan ja bonuskia vuositulosta riippuen. Sillä sipuli. Kyllä se taitaa olla ihan normi käytäntö pienissä yrityksissä. Nuo pörssiyhtiöiden jutut mitkä sinä kulta telkkarissa näet eivät ole normikäytäntö.

Vierailija
25/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Minullakin on pieni firma, valmistamme puolijohdeteollisuudelle elektroniikkakomponentteja.

En yksinkertaisesti halua palkata naisia, vaikka koulutettuja sellaisia on töihin meille hakeutunutkin, koska meillä on niin pienet marginaalit, että yksikin raskaus olisi karsea isku katteeseemme.

M34

Vierailija
26/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:46"] Miten ap on sekä yrittäjä että työsuhteessa? Olen ollut 8 naisen esimies eikä mitään menkkapoissaoloja ole ollut sen puoleen niitäkään. [/quote] Mistä sinä tiedät ettei joku ole ollut menkkoihin liittyvien vaivojen takia sairauslomalla? [/quote] No tiedän sen, ettei ole ollut mitään järjestelmällistä 1 pv/kk saikuttelua, kuten ap provosi.

[/quote]

Hyökkäys on paras puolustus, vai? :D Et vieläkään kertonut mitään selitystä väitteellesi. Ja jos luet aloitusviestin oikein tarkkaan, huomaat, että siinä ei puhuta mistään "järjestelmällisestä" 1 pv/kk saikuttelusta, vaan että monille naisille se keskimäärin tarkoittaa yhtä sairaspäivää per kuukausi. Epäilenpä, että olet ollut esimies ainoastaan kissallesi.

"Lyhyitä, 1–3 päivän sairauslomia pitävät eniten nuoret ja naiset, selviää kuntien työpaikkoja kartoittavasta Työterveyslaitoksen Kunta10-selvityksestä vuodelta 2010."

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2012/10/02/he-ottavat-eniten-lyhyita-saikkuja-toista/201238955/139

Vierailija
27/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:06"]

[/quote]

[/quote]

LOL. Nyt sinä kyllä olet ihan pihalla asioista. Mistä tuollainen ajatus edes tulee? Minulla on ystävä kuka on toimitusjohtaja ja se saa hyvän palkan ja bonuskia vuositulosta riippuen. Sillä sipuli. Kyllä se taitaa olla ihan normi käytäntö pienissä yrityksissä. Nuo pörssiyhtiöiden jutut mitkä sinä kulta telkkarissa näet eivät ole normikäytäntö.

[/quote]

Kuukausipalkkaisia toimitusjohtajia on joko keskisuurissa tai suurissa yrityksissä. Pienyrityksissä se itse yrittäjä on yrityksen tj. Ota selvää edes perusasioista, säälittävää.

KTM

Vierailija
28/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:46"]

Miten ap on sekä yrittäjä että työsuhteessa? Olen ollut 8 naisen esimies eikä mitään menkkapoissaoloja ole ollut sen puoleen niitäkään.

[/quote]

Kyllä minun tehtävä on nähdä asiat yrittäjän asemasta toimitusjohtajana. Sehän on juuri tämän aseman ydin. Toimitusjohtaja otta omistajan paikan ja omistaja ei tarvitse itse hoitaa arkipäivisiä asioita.

Vierailija
29/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:46"]

Miten ap on sekä yrittäjä että työsuhteessa? Olen ollut 8 naisen esimies eikä mitään menkkapoissaoloja ole ollut sen puoleen niitäkään.

[/quote]

Kyllä minun tehtävä on nähdä asiat yrittäjän asemasta toimitusjohtajana. Sehän on juuri tämän aseman ydin. Toimitusjohtaja otta omistajan paikan ja omistaja ei tarvitse itse hoitaa arkipäivisiä asioita.

[/quote]

ei jumalauta, ota nyt edes hiukan selvää siitä, mikä on yrityksen toimitusjohtajan suhde yrityksen omistajaan...Kuukausipalkkaiset TJ:t palkataan keskisuuriin tai suuriin yrityksiin, eivätkä he suinkaan hoida "arkipäiväisiä asioita", sillä ne arkipäiväiset juoksevat asiat kuuluvat eivät edes keskijohdon, vaan toimihenkilöportaan henkilöstölle :D

Vierailija
30/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuukausipalkkaisia toimitusjohtajia on joko keskisuurissa tai suurissa yrityksissä. Pienyrityksissä se itse yrittäjä on yrityksen tj. Ota selvää edes perusasioista, säälittävää.

KTM

[/quote]

Meillä on 18 mio. € liikevaihto ja 14 työntekijöitä. Mielestäni hyvin pieni yritys. Ja kulta: Koosta se ei kyllä ole riippuvainen onko omistaja toimitusjohtaja vai ei. Se riippuu ihan halusta ja siitä kuinka paljon jää viivan alle vuositasolla. Se kuka omistaa tämän yrityksen saa 800 tonnia vaikka hän maksaa mulle palkan. Kyllä ymmärän ihan hyvin että ei itse halua vetää noita 60 tuntisia työviikkoja + matkat päälle.

Vierailija
31/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

KTM

[/quote]

Meillä on 18 mio. € liikevaihto ja 14 työntekijöitä. Mielestäni hyvin pieni yritys. Ja kulta: Koosta se ei kyllä ole riippuvainen onko omistaja toimitusjohtaja vai ei. Se riippuu ihan halusta ja siitä kuinka paljon jää viivan alle vuositasolla. Se kuka omistaa tämän yrityksen saa 800 tonnia vaikka hän maksaa mulle palkan. Kyllä ymmärän ihan hyvin että ei itse halua vetää noita 60 tuntisia työviikkoja + matkat päälle.

[/quote]

Vähänälyisille: 18 mio € "vuodessa" ja myös 800 tonnia "vuodessa" omistajalle. Ennen kuin jotkut taas alkaa jankuttaa...

Vierailija
32/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Minullakin on pieni firma, valmistamme puolijohdeteollisuudelle elektroniikkakomponentteja.

En yksinkertaisesti halua palkata naisia, vaikka koulutettuja sellaisia on töihin meille hakeutunutkin, koska meillä on niin pienet marginaalit, että yksikin raskaus olisi karsea isku katteeseemme.

M34

[/quote]

No ton ymmärrän itsekin mikroyrittäjänä, vaikka nainen olenkin. Lisäksi kuolinisku firmalleni olisi saikutteleva työntekijä tai asennevammainen työntekijä. Pakko siis jaksaa yksin. 

Vierailija
33/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

KTM

[/quote]

Ei ole aukottomasti noin. Hyvä ystäväni on alle 10 Meur liikevaihdon ulkopuolinen toimitusjohtaja ja toinen ystäväni 3 Meur liikevaihdon. 

Vierailija
34/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

KTM

[/quote]

[/quote]

14 työntekijää ja sinä olet kuukausipalkattu toimitusjohtaja ilman, että olet yrityksen osaomistaja? Yritys on tuon lv:n perusteella kuitenkin osakeyhtiömuotoinen. Aika huonosti olet oman asemasi pedannut...et vaikuta kovin fiksulta tapaukselta.

Vierailija
35/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:46"] Miten ap on sekä yrittäjä että työsuhteessa? Olen ollut 8 naisen esimies eikä mitään menkkapoissaoloja ole ollut sen puoleen niitäkään. [/quote] Mistä sinä tiedät ettei joku ole ollut menkkoihin liittyvien vaivojen takia sairauslomalla? [/quote] No tiedän sen, ettei ole ollut mitään järjestelmällistä 1 pv/kk saikuttelua, kuten ap provosi.

[/quote]

Hyökkäys on paras puolustus, vai? :D Et vieläkään kertonut mitään selitystä väitteellesi. Ja jos luet aloitusviestin oikein tarkkaan, huomaat, että siinä ei puhuta mistään "järjestelmällisestä" 1 pv/kk saikuttelusta, vaan että monille naisille se keskimäärin tarkoittaa yhtä sairaspäivää per kuukausi. Epäilenpä, että olet ollut esimies ainoastaan kissallesi.

"Lyhyitä, 1–3 päivän sairauslomia pitävät eniten nuoret ja naiset, selviää kuntien työpaikkoja kartoittavasta Työterveyslaitoksen Kunta10-selvityksestä vuodelta 2010."

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2012/10/02/he-ottavat-eniten-lyhyita-saikkuja-toista/201238955/139

[/quote]

kolme työntekijöistä tunnen ihan ystävätasolla ja yksi niistä jää melkein joka kuukausi menkkojen takia 2 päivää pois. teidän sen kun puhutaan siitä. hän soittaa ja sanoo että ei voi tulla kun on "menkat"... Niin. Ja mullakin on vaihtelevasti sama ongelma. Jään silloin himaan ja teen etätöitä... Niin?

Vierailija
36/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ootpa lapsellinen hölmö (ja katkera?). Työnantajani oli Suomen 100 suurimman yrityksen joukossa ja oman osastoni lisäksi en kuullut tällaisesta naistenvaivoihin liittyvistä saikutteluista muillakaan osastoilla tai toimipisteillä. Myöskään missään esimieskoulutuksessa ei koskaan ole sivuttu tällaista aihepiiriä. 

P.S. Ei ole kissaa eikä ole ollut kissaa. 

Vierailija
37/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

KTM

[/quote]

[/quote]

14 työntekijää ja sinä olet kuukausipalkattu toimitusjohtaja ilman, että olet yrityksen osaomistaja? Yritys on tuon lv:n perusteella kuitenkin osakeyhtiömuotoinen. Aika huonosti olet oman asemasi pedannut...et vaikuta kovin fiksulta tapaukselta.

[/quote]

Osakeyhtiö totta... Mulla on tosi huono asema... 8.500 € palkka + bonuskia + auto + etätyö (niin paljon kuin haluan jos on mahdollista)

Vierailija
38/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Mutta tollasta diiliä ei voi tehdä koska lainvastainen. Sopimuksen voi toki vaikka orjasellaisen, mutta onko se lainmukainen ja pätevä on toinen asia. Ja sillee hyvä diili, että voisit haastaa oikeuteen yrityksen jos tulisit raskaaksi ja et haluaisikaan erota sen takia. Yritys ei voisi laittaa sua pellolle tai jos laittaisi niin voisit haastaa oikeuteen tästä laittomasta irtisanomisesta. Hyvät korvaukset.

Vierailija
39/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:39"]

[/quote]

No, jos AP ei aio hankkiutua raskaaksi niin olihan se hyvä diili. 

Muuta hänen sanomaansa en sitten allekirjoitakaan.

Harmittaa kyllä näin parikymppisenä naisena että työnantajille minun palkkaamiseni on aina riski. Olen vielä yliopistossa, mutta sitten kun valmistun toivon että saan hyvän työn, se kun ei ole nykyään itsestään selvää. 

Ymmärrän kyllä työnanatajienkin näkökulman; jos minä ja yhtä pätevä mies kilpailemme samasta työstä on vähemmän riskialtista palkata mies, vaikka minullakaan ei ole mitään aikomusta perustaa perhettä, koskaan. Eihän se työnantaja voi sitä tietää.

Vierailija
40/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:31"]

Provo. Mutta tollasta diiliä ei voi tehdä koska lainvastainen. Sopimuksen voi toki vaikka orjasellaisen, mutta onko se lainmukainen ja pätevä on toinen asia. Ja sillee hyvä diili, että voisit haastaa oikeuteen yrityksen jos tulisit raskaaksi ja et haluaisikaan erota sen takia. Yritys ei voisi laittaa sua pellolle tai jos laittaisi niin voisit haastaa oikeuteen tästä laittomasta irtisanomisesta. Hyvät korvaukset.

[/quote]

Luuletko ihan oikeesti että me teimme tuosta ihan sopimuksen mustavalkoisella? Onpa täällä fiksua porukkaa. Kyllä minä sen tiedän että firma ei voi heittää minut pihalle... MINÄ OLEN ITSE SUULISESTI TARJONNUT TÄTÄ FIRMAN OMISTAJALLE ihan vapaehtoisesti kun tiedän että en missään nimessä halua lisää lapsia. Mitä tuossa on nyt niin vaikea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi