Laaja-alaiset oppimisvaikeudet+autismin kirjo
Kellään kokemusta tästä yhdistelmästä? Ja varsinkin siitä, miten pärjää elämässä/työelämässä noilla diagnooseilla.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi voi ihan hyvin hakea myös normaali opetukseen. Teet vain hallaa jos ohjaat tai yrität ohjata johonkin erityiskouluun.
Ei voi tässä tapauksessa.
Perusteet? Ai et pysty toimittamaan? Kyllä siis voi.
Äidinkielen ja matematiikan mukauttaminen estää hakemisen normaalissa yhteishaussa.
Ei estä.
Joo, nykyään estää.
-ap-
Joo, nykyään ei eikä ennenkään todellakaan estänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi voi ihan hyvin hakea myös normaali opetukseen. Teet vain hallaa jos ohjaat tai yrität ohjata johonkin erityiskouluun.
Äidinkielen ja matematiikan mukauttaminen estää hakemisen normaalissa yhteishaussa.
Ei estä.
Joo, nykyään estää.
-ap-
Kyllä se nykyään estää. Jos matikka ja/tai äikkä on mukautettu, joutuu hakemaan ns. joustavassa haussa. On siis jokaisen oppilaitoksen omassa harkinnassa, ottaako erityisnuoren opiskelijaksi vai ei.
-ap-
Miksi naiset teille ei kelpaa mies jolla on oppimisvaikeuksia ja hieman yksinkertainen lapsen tasolle osittain jäänyt??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei estä.
Joo, nykyään estää.
-ap-
Kyllä se nykyään estää. Jos matikka ja/tai äikkä on mukautettu, joutuu hakemaan ns. joustavassa haussa. On siis jokaisen oppilaitoksen omassa harkinnassa, ottaako erityisnuoren opiskelijaksi vai ei.
-ap-
Ei joudu. Nyt puhut omiasi ja olet ymmärtänyt ketjun tyypilliseen tapaan kaiken väärin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset teille ei kelpaa mies jolla on oppimisvaikeuksia ja hieman yksinkertainen lapsen tasolle osittain jäänyt??
Turhaa tuollaisia mietit. Etsi seuraa miehistä.
En etsi. Olen tunnettu ja kuulemma sekopää. Näytän normaalilta olen pitkä. Mutta en kelpaa kellekkää. Koska mun päässä on vikaa ja en tajua mistää mitää koske olen vajaa.
T. Allu
Se tuntuu pahalta ku en löydä samanlaista naista mistään ja en kelpaa. Mulle kelpais lihava yksinkertainen. Mutta ei löydä mistään. Kaikki on fiksuja kauniita korkeasti koulutettuja naisia.
Naiset vaa juoksee mua karkuun aina. Eikä niitä koskaa kiinnosta. En halua lapsia ja oon yksinkertainen.
Mulla on hyvä palkka vakityö ja oon ihan komea perus tavis.
Vierailija kirjoitti:
En etsi. Olen tunnettu ja kuulemma sekopää. Näytän normaalilta olen pitkä. Mutta en kelpaa kellekkää. Koska mun päässä on vikaa ja en tajua mistää mitää koske olen vajaa.
T. Allu
Ei voi mitään. Runkkaa käsilläsi. Toinen voi olla Irma ja toinen Ellu. Tai ihan minkä nimiset kumppanit haluat. Vaihtelet kumppania tarpeen mukaan.o
Politiikkaan pääsee täysin kehitysvammainenkin. Ei tuo meidän nykyinen presidentti yleistiedolla loista, kun ei tiennyt Kenian pääkaupunkia ja luuli Väinö Linnan kirjoittaneen näytelmän Työmiehen vaimo.
Otan osaa. Todella kurja yhdistelmä. Olisikin minulla "vain" autismi tai ihan joku kapea oppimisvaikeus, niin olisi teoriassa mahdollisuus melkein mihin vaan, mutta onkin laaja-alaisia oppimksvaikeuksia autismin lisäksi. Sitä ennen diagnooseina on ollut vaikea-asteinen semanttis-pragmaattinen dysfasia autistisin piirtein ja jopa lievä kehitysvamma, joista jälkimmäinen kumottiin tason mennessä laaja-alaisten oppimisvaikeuksien puolelle epätasaisine kykyprofiileineen. Alun perin koko peruskoulun oppimäärä piti mukauttaa johtuen vaikean kielihäiriön tuomista vaikeuksista, viimeistään yläasteella, muttei sitä koskaan tehty lukuun ottamatta matematiikkaa. Ala-asteella aloin pärjätä muistini avulla ja sekin oli mekaanista psykologien arvioiden mukaan, yläasteella taas meni alussa jotkut aineet vitosia saaden kunnes itse nostin ne seiskoiksi, oli vaikeaa lukea kokeisiin, koska "ei jää päähän ja kirjojen teksti liian pientä" mutta sitten toisaalta joihinkin koealueisiin luin, jos aihe kiinnosti ja oli helppo ja silloin ylsin seiskaan, joskus kasiin. Yläasteelta pääsin lopulta 7,5 keskiarvolla ja huonoimmat arvosanat olivat kutosia ja hyvät seiskoja, kahdeksaa sain elämänkatsomustiedosta, äidinkielestä, ruotsista ja yhteiskuntaopista.
Olen hankkinut kaksi ammattia tavallisesta ammattikoulusta. Koskaan en suostunut erityisammattikouluun ollessani skeptinen, miten sieltä valmistuneet saavat töitä ja itse nimenomaan kaipasin oikeaa työpaikkaa leikkityöpajojen sijaan osoittaakseni "normaaliuden" muille. Tiedän, mitä egon pönkitystä ja hävettääkin, mutta kiusaamisen seurauksena minusta on vain tuollainen tullut, että tehnyt melkein mitä tahansa todistaakseen, etten ole "vammainen".
Harmi vaan, kun joudun koko loppuelämäni joudun vaan tyytymään fyysisesti raskaisiin töihin, joissa joudun laittamaan käteni ihottumille ja haavoille, laittamaan näköni koetukselle kuivien silmien takia, jolloin näöntarkkuuteni vaihtelee ja silmiin sattuu katsellessa pienempiä tekstejä ja numerosarjoja sekä sosialisoimaan mielestäni turhista asioista, jolloin tekisi mieli vain vastata "Hmmm.." ja tällainen tunne tuli ihan yhdessä liikkeessä keikkatöitä tehdessä, kun joku asiakas kysyi sopivia ulkoiluhousuja pitkälle ja hoikalle lapselle, koin olevani ihan pulassa. Olen alkanut kokea saaneeni tarpeeksi asiakaspalvelutyöstä silmieni kuivuessa koko ajan näyttöjen ja kirkkaiden loisteputkivalojen takia, joiden seurauksena päähän koskee ja olen vain väsyneempi, minkä selittää Sjögrenin oireyhtymä. En jaksaisi koko ajan korottaa ääntä meluisessa paikassa ja juoda sekunnin välein vettä kurkun kuivuessa, jolloin yhtäkkiä kassalle pelmahtaa asiakkaita. Ihan lievästi sanottuna palveluala on alkanut minua tympäännyttämään, kun pitäisi käyttää näköaistia, joka ei toimi kuivien silmien takia, samalla kun puhun kuivuneella suulla ja palvelen asiakkaita tuntien itseni koko ajan väsyneeksi.
Hitto kun voisin valita itse työni. Tekisin työtä, jossa ei tarvitsisi sosialisoida ja ainakaan käsitellä omasta mielestäni typeriä asioita, ei tarvita kummoista matikkapäätä lukuun ottamatta peruslaskutaitoa, ei laittaa käsiään ihottumille, ei väkerrellä käsillä mitään, kun en osaa korjata, rakentaa, asentaa saati luoda (huomattu ravintola-alaa opiskellessa, tekemäni pursotukset olivat littanoita ja käsikin vapisi, siinä läsähtäisi kakutkin) mitään ja saada silmiä koko ajan kuiviksi, jolloin näöntarkkuuskin kärsii, mutta joudun vain tyytymään matalan tason töihin, joissa ei ole vapautta päättää, miten tekee työnsä. Miksi minulle piti luoda nämä heikon ihmisen piirteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetään saada peruskoulu läpi. Sitten katsotaan, pystyykö opiskelemaan jonkun ammatin.
Muksu on juuri päättämässä peruskoulu. Matikka, äikkä ja enkku mukautettu. Muissa aineissa menee ihan normaalin mukaan ja pärjää hyvin (torkassa aika pitkälti pelkkää kasia ja ysiä).
Poika siis sai nuo diagnoosit vasta nyt. Aiemmin menty dysfasia-diagnoosin kanssa.
Autistinen lapsi on joskus hyvä oppilas, sosiaaliset taidot voi olla se hankalin osuus. Sun lapsi pärjää varmasti hyvin elämässä. Ole tukena, kannusta lasta oman mielenkiinnon kohteiden pariin, harrastuksia on nuorella erittäin hyvä olla, sellainen ehkäisee syrjääntymistä. Opon kanssa kannattaa myös vanhempien keskustella jatko opinnoista. Lukio noilla arvosanoilla on ihan ma
Kauhea huoli vain kun työelämä on muutenkin aika vaativaa.
Nykyään ei ole sellaisia avustavia töitä kuten vaikka vielä kasarilla, joihin pääsi ilman koulutusta, mm. maatilat ja teollisuus tarvitsivat avustavia työntekijöitä. Automatisaatio vei nuokin työt ja näin ollen moni terveen kirjoilla oleva heikompi jää tyhjän päälle. Keva-dg siinä mielessä helpottavampi kun yhteiskunta pitää huolen ja tuen saa jopa työllistymiseen, jos kykyä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetään saada peruskoulu läpi. Sitten katsotaan, pystyykö opiskelemaan jonkun ammatin.
Muksu on juuri päättämässä peruskoulu. Matikka, äikkä ja enkku mukautettu. Muissa aineissa menee ihan normaalin mukaan ja pärjää hyvin (torkassa aika pitkälti pelkkää kasia ja ysiä).
Poika siis sai nuo diagnoosit vasta nyt. Aiemmin menty dysfasia-diagnoosin kanssa.
Ohis kolme mukautettua ainetta. Onko hän tavallisessa koulussa vai pienluokassa vai mahdollisesti erityiskoulussa? Kyselen mielenkiinnosta, sillä omallani on kaksi mukautettua ainetta ja ooettajan mukaan äikän mukautys vaikuttaa kaikkiin reaaliaineisiin. Eli onko nuo torkat kasit ja ysit todellisia numeroita? Kokeet tavallisia vai helpotettuja?
Vierailija kirjoitti:
Siihen asuntolaelämään pitää nuortanne valmistella. Asuntoloissa on aikamoinen villinlännen meininki. Viina virtaa ja muut päihteet myös.
Tässä viitattiin erityiskoulun asuntolaan. Siellähän on henkilökunta paikalla ja viikonloppuisin teinit lähtevät kotiinsa asuntolasta.
Ilmeisesti jos on kehityshäiriö oppimisvaikeus niin ei näytä kelpaavan naisille. Pitäs olla fiksu ja hyvät sosiaaliset taidot.