Tunteeko kukaan muu NÄIN juoppoa ihmistä?
Siskon mies on aivan uskomaton tapaus. Väittää itse edelleen ihan pokkana, ettei ole alkoholisti, vaikka elämä hajoilee palasiksi ympäriltä. Mies on ns. tuurijuoppo, jolla ne tuurikaudet saattavat kestää kymmenenkin päivää kerrallaan. Joskus esim. "vain" 2-3, mutta kertaakaan hän ei voi ottaa niin, että se jäisi siihen päivään. Meillä on kesäpaikat vierekkäin ja myös asumme samassa kaupungissa, joten tätä seuramiestä on saanut nähdä viime aikoina vähän liikaakin. Olemme aina tykänneet viettää siskon kanssa aikaa ja nykyinen lankokin oli n. 5 vuotta tavatessamme vielä normaalin rajoissa, joskin otti jo silloin reippaasti. Jotain on kuitenkin tapahtunut ja pari viimeistä kesää ovat olleet kaikille ihan kamalia.
Mies aloittaa mukamas sivistyneesti viinillä grillatessa ja jatkaa sitten siirtyen olueen tai viskiin. Syömme usein yhdessä ja olen nähnyt tämän kaavaan sataan kertaan. Jossain vaiheessa alkaa jankkaus ja vittuilu, eikä kukaan enää viihdy langon seurassa. Vaikka muut haluaisivat mennä nukkumaan, tämä sönkkääjä vaatii vähintään siskoani jäämään seuraansa ja jos tämä ei suostu, äijä möykkää pihalla ja huutelee niin, että meille saakka kuuluu. Mies on ollut kuulemma kerran jo katkaisussa, useampaan otteeseen terapiassa, sekä pari kertaa jossain ilokaasuhoidossa (?), kun juomisen lopettaminen pelotti liikaa. Näistä jälkimmäinen oli tänä kesänä ja oma mieheni vei hänet sinne. Sisään oli kuulemma kävellyt hutera ja sameasilmäinen kaveri ja ulos tullut melko selvän näköinen miekkonen, joka lupaili, että nyt tämä juominen jää lopullisesti ja kuinka hän nyt tajuaa sen.
Kun näin itse langon seuraavana viikonloppuna mökillä, oli viinipullo taas auki ja ukko kohkasi kovaäänisesti, kuinka hän nyt on oppinut, että voikin ottaa vain pari lasia. Putki kesti sillä kertaa vajaan viikon. Parin päivän jälkeen hän kyllästyi nyrpeään suhtautumiseemme ja otti taksin lähimpään kaupunkiin. Hän oli siellä hotellissa viimeiset yöt ja ryyppäsi päivät lähibaarissa. Sisko pyykkäsi samaan aikaan mattoja mökillä ja itkeskeli itsekseen mustikkametsässä. Hän ei edes jaksanut nähdä meitä, kun oli niin allapäin.
Siskon suhtautuminen on ollut tyypillistä alkoholistin puolison läheisriippuvuutta. Ihan kuin hän ei tajuaisi, että mies ei lopeta. Hän on juomisjaksojen aikana itkenyt ja ollut todella masentunut, mutta heti kun mies on selvinnyt, sisko teeskentelee että kaikki on kunnossa ja jatkaa kuten ennenkin. Olemme mieheni kanssa yrittäneet saada häntä havahtumaan, että elämä menee hukkaan tuollaisen juopon kanssa. He eivät tee yhdessä mitään kivaa, eivät matkusta, eivätkä käy missään, koska miehen kanssa ei voi suunnitella mitään. Ennen tätä miestä sisko tykkäsi matkustaa useita kertoja vuodessa. Nyt he vain suunnittelevat, mutta kaikki suunnitelmat muuttuvat kun ukko voi kadota useiksi päiviksi. Odottaisiko sisko sitten kotona lentolippuineen tai suunnitelmineen, kun ei saa edes miestään kiinni.
Olen yrittänyt vaikka mitä, että saisin siskoni tekemään asialle jotain. Miestä ei voi muuttaa, mutta ainakin hän voisi pelastaa itsensä. En tietenkään voi suoraan ehdottaa eroamaan, mutta tekisi kyllä mieli. Kummatkin ovat vielä alle nelikymppisiä ja elämällä olisi vielä paljon annettavaa. Lapsiakaan heillä ei ole ja luulen sen johtuvan siitä, ettei hän uskalla tehdä niitä alkkiksen kanssa. Juopon seurassa vain sairastuu itsekin, masentuu ja menettää elämänhalunsa, niin kuin on selvästi käymässä siskollekin. Hän on minua 10 vuotta vanhempi ja olen aina nuorempana ihaillut häntä. Nyt siitä elämäniloisesta, fiksusta ja nätistä naisesta on enää jäljellä tahdoton, ontto versio itsestään, enkä saa häneen edes kontaktia, kuten ennen. Hän ei tahdo puhua miehensä ongelmasta, enkä minä voi pakottaa häntä.
Onko kenelläkään ollut tämän tason alkkista elämänpiirissään? Mitä voisin tehdä auttaakseni siskoani? Hyvät neuvot tulevat todella tarpeeseen.
Kommentit (10)
Kuulostaa aika tutulta - ja hirveältä. Vaikka kyseessä onkin läheinen siskosi, voivat ulkopuolisten ihmisten puuttumiset tilanteeseen tuntua erittäin tungettelevilta ja epämiellyttäviltä. Siskosi myös aivan varmasti on häpeissään tilanteesta (tietenkin suotta). Voisitko ohjata hänet vaikka AAL-ryhmään? Se voisi auttaa häntä näkemään oman tilanteensa objektiivisemmin. Eroamista en lähtisi ehdottelemaan... Alkoholismista kuitenkin on mahdollista parantua, eikä heidän parisuhteensa kuitenkaan lopulta ole sinun asiasi, etkä voi tietää kaikkea. Voimia...
Siskosi on aikuinen ja valitsee tapansa elää ihan itse. Jos hän haluaa elää holistin kanssa niin sitten hän elää holistin kanssa.
Itse olin aikoinani aviossa holistin kanssa. Kaksi vuotta jaksoin katsella. Lapsen ollessa kuukauden ikäinen hain eroa ja mies muutti pois. Asunto olo työsuhdeasuntoni. Onneksi
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:07"]Näytä tuo kirjoittamasi siskollesi.
[/quote]
Just. Näytä av avauksesi. Tyhmin ajatus ikinä
Tyhmä otsikko. Tunnen varmasti vielä pahemman juopon, isäni joka kasvatti minut. Et voi tehdä päätöstä siskosi puolesta ja alkoholisti ei parannusta tee ellei itse sitä halua (ennenkuin kuolema korjaa.) Ikävää mutta totta.
Surullista, mutta toista ihmistä on lähes mahdotonta saada havahtumaan, jos hän ei sitä halua tehdä. Ehkä siskosi rakastaa miestään ja toki kaikki suhteen ongelmat voi myös laittaa alkoholin syyksi. Eli siskosi voi ajatella, että miehen raitistuttua kaikki olisi täydellistä ja hänen pitää vaan sinnitellä ja jaksaa odottaa, että mies tulee järkiinsä.
Muista, että sinä et ole vastuussa siskosi valinnoista, eikä sinun velvollisuutesi ole saada siskoasi tajuamaan tilanteensa. Jos haluat, voit tosiaan näyttää tuon kirjoittamasi siskollesi. Muista kuitenkin, että on turha odottaa mitään kiitollisuutta tai oivallusta.
Yleensä tuollaiset ongelmat ovat prosessi ihmisessä ja ne kypsyvät omaan tahtiinsa. Siskosi rajat tulevat vastaan jossain vaiheessa, jos elämä jatkuu tuollaisena ja sitten hän on valmis hakemaan apua tai eroamaan.
Pysy siskosi tukena, vaikket miestä haluaisi nähdäkään. Muistuta siskollesi usein, ettei hän ole yksin, ja että luoksesi voi tulla purkamaan sydäntä tai vaikka vain yöksi nukkumaan jos tarve on. Aikuisten ihmisten parisuhdetta ei voi ulkopuolinen katkoa, oli suhde kuinka surkea tahansa, mutta tukea hän tarvitsee. Muistuta, että tukea saa anonyyminä netistäkin, jos sisko suostuu näkemään, että miehen alkoholinkäyttö masentaa hänetkin, mutta älä tuputa linkkejä alkoholistin omaisille, jos hän ei erikseen kysy. Ja vietä siskosi kanssa mukavia iltoja ja hetkiä yhdessä ilman, että mainitsetkaan koko asiaa. Ottakaa ilo irti leffasta tai vaikka jostain messuista. Ihan muiden asioiden ajattelu tekee hyvää. Nimimerkillä kokemusta on.
Sun sisko on rakastunut juoppoon. Hanki hänelle kirja Kilpikonna ja Olkimarsalkka. Ja auta varaamaan siskollesi aika a-klinikalle, siellä voi käydä omaisena ja saada tietoa miltä tulevaisuus juopon kanssa näyttää.
Näytä tuo kirjoittamasi siskollesi.