Millä perusteella joku 25-vuotias pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle
Kaikki ei näy ulospäin, mutta hän siis vaikuttaa ns. ihan normaaliälyiseltä, joskin kouluttamattomalta, eikä ole liikuntarajoitteinen tms.
Kommentit (353)
Nuori tuskin pääsee mitenkään helpolla työkyvytt.eläkkeelle. Ja jos siihen pyrkii, prosessi o pitkä, sisältää määräaikaisia päätöksiä jne.
Nykyajan hoitokeinot vaivaan kuin vaivaan ovat moninaiset.
Työttömien suhteenhan työvoinsviranomaiset haluaisivat osan kortiston väestä eläkkeelle. Eikä juttu näidenkää kohdalla mene niin että kun TE haluaisi heidät pois niskoiltaan niin jep eläke tukee.
Oikein ammattilaisasiantuntojoita olevinaan nämä TE-tyypit. Ovat mahd. sosiaalipolitiikkaan ja -etuihin ja -järjestelmään perehtyneet, mutteivät kuitenkaan eläkkeitäkään handlaa. Yrittävät uhkaillen pakottaa ihmisiä milloin minnekin!
sydänsairaudet,lihas sairaudet,ms jne ei näy päälle mutta ovat vaikeita ja sydän sairas voi kuolla pieneenkin rasitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla isokaan vika kun se on päässä. Eli epäilen mt-ongelmia. Taitavat olla yleisin syy työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyssä.
Kyllä pitää olla iso vika vaikka se on päässä jotta tk-eläkkeelle pääsee. Ei sinne ahdistuksen takia pääse.
Onhan meillä tämä yksi väestöryhmä joka siirretään automaattisesti eläkkeelle lapsilisien loppuessa.
Nykyaikana alle 25-vuotiaat nuoret eivät pääsääntöisesti pääse työkyvyttömyyseläkkelle, ellei heillä ole merkittävä synnynnäisperäinen vamma tai vaikea mielenterveyden sairaus kuten skitsofrenia.
Mjustalainen pääsee täytettyään 18.
Minulle kela sanoi, että en saa edes sairaslomaa, koska on vain masennus ja ocd. Pitää kuulemma olla oikein joku mielenterveys sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kela sanoi, että en saa edes sairaslomaa, koska on vain masennus ja ocd. Pitää kuulemma olla oikein joku mielenterveys sairaus.
Noita ei luokitella mielenterveys sairauksiksi. Pitää olla oikeasti aika sekopää, että pääsee tk-eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
kannabiksella helppo saada. on niin ulkona kaikesta että myönteinen päätös takuuvarma. Kuka helvetti ottais töihin semmosen zombin töihin?
Huumeriippuvuus ei ole eläkeperuste.
Kehitysvammaisuus ja psykoosisairaudet ovat.
Taas joku tollo kuolee uteliaisuuteen.
Joskus oli kirjoitus lehdessä jostain naisesta, joka väitti päässeensä eläkkeelle ocd:n takia. Kela sanoi, että ei pääse eli sillä naisella täytyy olla muutakin vikaa päässä ja aika pahaa.
Ei millään adhd: lla tai ocd: lla pääse eläkkeelle eikä masennuksella. Pitää olla joku vainoharhainen psykoottinen , että pääsee.
Tiedän yhden joka oli niin pahassa auto-onnettomuudessa ettei enää palautunut työkykiseksi. Oli jatkuvaa tarkkaavaisuutta vaativassa työssä ja kuntoutui periaatteessa fyysisesti (siihen meni 1,5v), mutta ei pystynyt enää keskittymään töissä, alkoi saada huimauskohtauksia ja väsyi kesken päivän niin että joskus saattoi nukahtaa vessaan. 29v:nä eläkkeelle 5v pallottelun jälkeen.
Mielenterveydelliset syyt taitavat olla merkittävimpiä tekijöitä miksi nuoret ihmiset ovat työkyvyttömyyseläkkeellä. Surullista mutta totta.
Minä olen itse 32-vuotias. Minulla on voimakas ahdistuneisuushäiriö josta olen kärsinyt teinistä lähtien ja joka iän lisääntyessä ei ole helpottanut vaan päinvastoin pahentunut. Harvassa ovat päivät jolloin en olisi ahdistunut ja liian yleisiä ovat päivät jolloin normaali elämä ja työssäkäynti ovat vaikeita. Työ ei ole ainoa asia joka ahdistusta aiheuttaa todellakaan, mutta suurin yksittäinen asia. Teen asiantuntijatyötä ja viimeiset kolme vuotta olen jaksanut melkein ainoastaan sillä että ajattelen että pääsen ahdistuksesta pois viimeistään silloin kun kuolen ja iso osa ahdistuksesta helpottaa jos irtisanoudun. Minä en tiedä olenko työkykyinen, en usko että ainakaan koko aikaa olen. En vaan jotenkin ole tähän mennessä halunnut antaa periksi.
En tiedä kuuluuko työelämän olla tällaista vai olenko poikkeus. Jotenkin en jaksa uskoa että kaikki työssä käyvät voivat yhtä huonosti kuin minä. Toisaalta pelkään myös sitä että jos annan periksi niin tilanteeni ei parane yhtään vaan menee jopa huonommaksi.
Sillä että oma rotu asunut yli 500 vuotta Suomessa emmekä ole vieläkään sopeutuneet.
Tiedän tk-eläkkeelle mielenterveyssyistä päässeen. Hänet poliisit ovat vieneet pakkohoitoon. Eli tuollaiset tapaukset voivat päästä. Eläkkeelle ei pääse mikään masentunut adhd ihminen, ei luokitella edes mielenterveys ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveydelliset syyt taitavat olla merkittävimpiä tekijöitä miksi nuoret ihmiset ovat työkyvyttömyyseläkkeellä. Surullista mutta totta.
Minä olen itse 32-vuotias. Minulla on voimakas ahdistuneisuushäiriö josta olen kärsinyt teinistä lähtien ja joka iän lisääntyessä ei ole helpottanut vaan päinvastoin pahentunut. Harvassa ovat päivät jolloin en olisi ahdistunut ja liian yleisiä ovat päivät jolloin normaali elämä ja työssäkäynti ovat vaikeita. Työ ei ole ainoa asia joka ahdistusta aiheuttaa todellakaan, mutta suurin yksittäinen asia. Teen asiantuntijatyötä ja viimeiset kolme vuotta olen jaksanut melkein ainoastaan sillä että ajattelen että pääsen ahdistuksesta pois viimeistään silloin kun kuolen ja iso osa ahdistuksesta helpottaa jos irtisanoudun. Minä en tiedä olenko työkykyinen, en usko että ainakaan koko aikaa olen. En vaan jotenkin ole tähän mennessä halunnut antaa periksi.
En tiedä kuuluuko työelämän olla tällaista vai olenko poikkeus. Jotenkin en jaksa uskoa että kaikki työssä käyvät voivat yhtä huonosti kuin minä. Toisaalta pelkään myös sitä että jos annan periksi niin tilanteeni ei parane yhtään vaan menee jopa huonommaksi.
Ei millään ahdistuksella pääse eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden joka oli niin pahassa auto-onnettomuudessa ettei enää palautunut työkykiseksi. Oli jatkuvaa tarkkaavaisuutta vaativassa työssä ja kuntoutui periaatteessa fyysisesti (siihen meni 1,5v), mutta ei pystynyt enää keskittymään töissä, alkoi saada huimauskohtauksia ja väsyi kesken päivän niin että joskus saattoi nukahtaa vessaan. 29v:nä eläkkeelle 5v pallottelun jälkeen.
Ei millään huimauksella pääse eikä väsymyksellä eikä keskittymiskyvyn puutteella, niitä on työelämässä olevillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään huimauksella pääse eikä väsymyksellä eikä keskittymiskyvyn puutteella, niitä on työelämässä olevillakin.
Kyllä täytyy olla muutakin pielessä ja pahasti. Edes unettomuudella ei pääse. Korkeintaan 595 yleistuella ilman työnhakuvelvoitetta voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla isokaan vika kun se on päässä. Eli epäilen mt-ongelmia. Taitavat olla yleisin syy työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyssä.
Millasilla mt-diagnooseilla joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle? Masennushan on jo kansantauti, se ei varmasti yksinään riitä.
Minulle sanoi psykiatri kerran että jos masennuksella pääsee niin yleensä on joku persoonallisuushäiriö liitännäisenä.
Psykoosisairaudet, ykköstyypin bipo ja kehitysvammaisuus lienevät niitä psykiatrisia diagnooseja joilla helpoiten pääsee.
Varsinkin kun lääkkeitä on vaikka millaisia.
Jos mt-syillä nykyään pääsee, sen sairauden pitää olla todella pahasti toimintakykyä ja pärjäämistä rajoittava. Koska lääkearsenaali tälläkin alueella on nykyään monipuolinen.