Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MInkä ikäsenä sinulla todettiin kaihi?

Vierailija
16.11.2018 |

Nimim. vähän pöyristynt 55-v. nainen.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

55-vuotiaana 3 vuotta sitten. Nyt on kummatkin silmät jo leikattukin.

Todetessaan kaihin, lääkäri sanoi ”kauniisti”: se on nuoren kaihi .

Kaihin annetaan edetä niin älyttömän pitkälle Suomessa ennenkuin pääsee julkiselle leikkaukseen,että menin yksityiselle, enkä ole katunut hetkeäkään.

Hyvin meni ja nyt on taas mukava katsella maailmaa.

Vierailija
2/20 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös noin 55-vuotias, kun havaittiin toisessa silmässä alkava kaihi. Joitakin vuosia sitten todettiin myös toisessa silmässä viitteitä alkavasta kaihista. Minulla vika on niin hitaasti kehittyvä, ettei ole ollut tarvetta vielä leikata. Nyt aivan viime aikoina on alkanut toisiaan olla hieman hankala lukea, kauas näen edelleen hyvin. Toisina päivinä lukeminenkin sujuu hyvin, ei ole rillit likaiset, kuten sitä aluksi epäilee ja puunaa linssejä vähän väliä. Voi olla, että vuoden sisällä "puukko heilahtaa".

Paljonko leikkaus maksoi yksityisellä puolella? Saako siitä Kela-korvausta? Käytitkö ennen leikkausta laseja? Entä nyt? Minusta tuntuisi omituiselta, jos en leikkauksen jälkeen tarvitsisi laseja, sillä olen käyttänyt niitä melkein koko ikäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 45v ja toisessa silmässä on alkava kaihi

4/20 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 ekä silmä, ensin verkkokalvo ryppy ja sen seurauksena kaihi 57, toinen silmä joskus 65. Täyttä rutiinia, 15min valmistelu 15 min leikkaus ja 15 min ulos kassan kautta.

5/20 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaihin annetaan edetä niin älyttömän pitkälle Suomessa ennenkuin pääsee julkiselle leikkaukseen,että menin yksityiselle, enkä ole katunut hetkeäkään.

Jos on rahaa satsata 100€, mene yksityiselle lääkärille, ja hän toteaa leikkaustarpeen. Lähetteellä sinut pitää leikata 6kk kuluessa. Keskussairaalassa leikkaus maksaa päiväkirurgian verran, en muista mitä, mutta joka tapauksessa on on lähes ilmaista (muistelen 30-40€).

En allekirjoita ( voi olla alueellisia eroja), mutta lääkärin lähetteen ja leikkauksen väli on joitain kuukausia. Silmän näkö oli vain 20% mutta käytännössä sillä ei ole merkitystä, koska terve kompensoi sen kokonaan. Jos kerrotaan että ei pääse leikkaukseen, niin toteaisin, että toisen silmän kaihia on vaikea todeta kun ihminen itse sitä tiirailee, sillä siihen tottuu. 

Kun täyttää 50, olisi hyvä käydä 5v välein lääkärissä ja silloin piilevät viat löytyvät. Suomessa on vielä toimiva sairaanhoito erityisesti erikoissairaanhoito ja se on lähes ilmaista.

Vierailija
6/20 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikein sekoilet? Ei minulla mitään kaihia ole.

Vierailija
7/20 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin toisesta silmästä, kun olin 40v. Silmälääkärikin vähän ihmeissään.

Silloin oli myös toisessa silmässä alkava kaihi ja nyt sekin alkanut vaivata enemmän.

Vierailija
8/20 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sulla kaihi ja peräpukamat. Älä väitä vastaan.

Vierailija
9/20 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sulla kaihi ja peräpukamat. Älä väitä vastaan.

No ei varmasti ole, vannon sen vaikka kautta tyräni!

Vierailija
10/20 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön ikkunassa todettiin kaihi kun olin 42v. Muihin ikkunoihin kaihit ilmestyivät kun olin 43v.

Vierailija
11/20 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko Sulevilta kaihin ?

Vierailija
12/20 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht´ samassa iässä toisessa kaihi ja toisessakin alkava, mutta yllättäen molemmat leikattiin kerralla julkisella puolella. Olin voimakkaasti likinäköinen ja laseihin pienestä pitäen tottunut, joten uudet mykiöt valittiin niin, että toisella näen lähelle hyvin ja toisella kauas eli tulen tarvittaessa toimeen ilman laseja.Käytän siis kuitenkin eron tasaavia linssejä ja olen hyvin tyytyväinen.

Vierailija
13/20 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onpas täällä vitsikästä porukkaa liikenteessä, ai hitto kun naurattaa.

Vierailija
14/20 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäidillä todettiin kaihi vasta n. 70-vuotiaana. Aika nuoria kaihipotilaita täällä!

Vierailija
15/20 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle silmälääkäri sanoi 55-vuotiaana, että silmissäni on alkava kaihi ja epäili diabetestakin.

Menin yleislääkärille tarkistuttamaan sokeriarvot eikä diabetesta ollut.

Seuraavana vuonna menin toiselle silmälääkärille, joka sanoi, ettei ole kaihiakaan.

Ihmeparantumistako.

Vierailija
16/20 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

52-vuotiaana, voimakas likinäköisyys ja kortisonikuureja isolla annostuksella vauhdittivat

Vierailija
17/20 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 vuotiaana

Vierailija
18/20 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin käyttänyt moniteholaseja jo jonkun vuoden kun lääkäri totesi kaihin. Tokaisi vaan, että jos asuttaisiin Sveitsissä, sinut leikattaisiin julkisella puolella, Suomessa ei. Näkökykyni oli kuitenkin niin kurja jo siinä ensimmäisessä silmässä, että oloni oli epämukava aina ulkona liikkuessa.

Menin silmäsairaalaan, lääkäri totesi leikkauksen olevan ihan aiheellinen. Yksi silmä maksoi n. 1500€. Kela korvaus muistaakseni noin 60€. Kun menin hoitosuositusten mukaiseen vuositarkastukseen, oli toinen silmä mennyt siihen vaiheeseen , ettei ollut vaikea päättää leikkauksesta taas.

(Ensimmäinen kommentoija taas)

Vierailija
19/20 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leikattiin kaihi molemmista silmistä kun olin 30 vuotias. Sairaalassa sanottiin, että harvoin törmää näin nuoreen kaihipotilaaseen. Jälkikaihi iski kumpaankiin silmään melkein heti leikkauksen jälkeen. Poistettiin laserilla. Nyt olen 53 vuotias.

Vierailija
20/20 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

IlariKojo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on rahaa satsata 100€, mene yksityiselle lääkärille, ja hän toteaa leikkaustarpeen. Lähetteellä sinut pitää leikata 6kk kuluessa. Keskussairaalassa leikkaus maksaa päiväkirurgian verran, en muista mitä, mutta joka tapauksessa on on lähes ilmaista (muistelen 30-40€).

En allekirjoita ( voi olla alueellisia eroja), mutta lääkärin lähetteen ja leikkauksen väli on joitain kuukausia. Silmän näkö oli vain 20% mutta käytännössä sillä ei ole merkitystä, koska terve kompensoi sen kokonaan. Jos kerrotaan että ei pääse leikkaukseen, niin toteaisin, että toisen silmän kaihia on vaikea todeta kun ihminen itse sitä tiirailee, sillä siihen tottuu. 

Kun täyttää 50, olisi hyvä käydä 5v välein lääkärissä ja silloin piilevät viat löytyvät. Suomessa on vielä toimiva sairaanhoito erityisesti erikoissairaanhoito ja se on lähes ilmaista.

Pitää olla lähestulkoon sokea, että pääsee julkiselle kaihileikkaukseen myöhemmällä aikuisiällä (40->). Ja tämä on ihan varmaa tietoa.

Ei koske niitä lapsia, joille on tullut kaihi ykköstyypin diabeteksen aiheuttamana. Heidät leikataan ihan asianmukaisesti julkisellakin puolella. Mutta tästä ei toki ap kysynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme