Onko olemassa palvelua missä voisin katsoatulevan kotiosoitteemme ilmansuunnat?
Tarkka osoite tiedossa ja asunto siis vasta harkinnasssa.
minua kuitenkin ärsyttää jos aurinko kiertää asuntoa siten, että aamulla häikii keittiössä silmiin ja illalla olkkarissa ei näe telkkaria.
Kyseessä asia, jonka tahtoisin pystyä huomioimaan edes makkareiden järjestelyissä (pimentävät verhot ym) ja ottaisin sen huomioon mieluusti jo muuttaessani sisään. Epäsuoraa auringonpaistetta kyllä arvostan ja pidän valoisuudesta tosi paljon. Yksi ainoa asunto on ollut siitä tosi kiva, että oli aina valoisaa, mutta aurinko paistoi suhteessa asuntoon niin ettei se koskaan häikäissyt, vaikka kuuma olikin!
Näkeekö googlen jossain karttasovelluksessa ilmansuunnat samaan aikaan? Tai tietäisikö kukaan missä ilmansuunnat voisi nähdä?
Kommentit (24)
Nyt on kyllä järjenjättiläinen liikkeellä:D
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:33"]
Tarkka osoite tiedossa ja asunto siis vasta harkinnasssa.
minua kuitenkin ärsyttää jos aurinko kiertää asuntoa siten, että aamulla häikii keittiössä silmiin ja illalla olkkarissa ei näe telkkaria.
Kyseessä asia, jonka tahtoisin pystyä huomioimaan edes makkareiden järjestelyissä (pimentävät verhot ym) ja ottaisin sen huomioon mieluusti jo muuttaessani sisään. Epäsuoraa auringonpaistetta kyllä arvostan ja pidän valoisuudesta tosi paljon. Yksi ainoa asunto on ollut siitä tosi kiva, että oli aina valoisaa, mutta aurinko paistoi suhteessa asuntoon niin ettei se koskaan häikäissyt, vaikka kuuma olikin!
Näkeekö googlen jossain karttasovelluksessa ilmansuunnat samaan aikaan? Tai tietäisikö kukaan missä ilmansuunnat voisi nähdä?
[/quote]
KARTTA
maps.google.com
jne...
Kaikki kartat on aina niin että pohjoinen on yläreunassa, etelä alareunassa jne. Katso ihan vaikka sen kaupungin kotisivulta kartasta uuden kotisi paikka, ja missä ilmansuunnassa vaikka se katu on niin pääset kartalle.
Älkää naurako, iso osa ihmisiä ei tunnu tietävän tätä, edes niistä jotka alkaa rakentaa. En tiedä mikä koulutunti niiltä on jäänyt välistä.
Googlemapsisin Earth-tilasta voit katsoa talon ulkomuodon suhteessa ilmansuuntiin ja verrata sitä tietämääsi huonejärjestykseen.
Osoitteen ilmansuunnat näkyy tietenkin, varmaan ap:kin sen tietää. Ap varmaan tarkoitti, että asunnon sijainti ilmansuuntiin nähden? Pyydä isännöitsijältä pohjapiirustus talosta, jos ei esitteestä asia ilmene. Tosin vanhoista taloista ei välttämättä sähköisinä löydy, mutta uusista kyllä on ja vanhoistakin voi jonkinlaisen kopion saada.
Mä käsitin että ongelma on se, ettei kartassa näy tietenkään se talo itsessään niin tarkasti, että näkisit missä kohtaa on minkäkin huoneen ikkuna ja minne päin. :) tai tämä voisi myös mulle osoittautua ongelmaksi, vaikka kartta onkin mulle ihan tuttu vehje.
Siltä varalta että aloittajalla on jäänyt useampikin tunti välistä: kartassa siis pohjoinen ylhäällä, itä oikealla (aamuaurinko), etelä alhaalla (keskipäivän aurinko), länsi vasemmassa laidassa (ilta-aurinko).
Ei kestä. Olet varmaan jossain muussa parempi.
Ei se pohjapiirroksesta niin helppoa olekaan nähdä, koska esim. kiinteistönvälittäjät yms. usein vähät välittää tästä perussäännöstä että pohjoinen ylös. Siksi jos on surkea välittäjän pohjapiirros, jossa ei näe pohjoisnuolta ja se on ehkä käännettykin väärin päin, parempi katsoa vaikka sieltä google mapsista. Kyllähän siinä nyt näkee mihin suuntaan esim. etuovi kadulle tai talon päädyt on. Sitten miettii millä seinällä ne mitkäkin ikkunat on, niin eiköhän se siitä aukene.
Ja siis google mapsissa voi valita näkymäksi satelliittikuvan. Kun zoomaa tarpeeksi lähelle, ihan taatusti jo näkyy talon hahmo kulmineen.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:50"]Mä käsitin että ongelma on se, ettei kartassa näy tietenkään se talo itsessään niin tarkasti, että näkisit missä kohtaa on minkäkin huoneen ikkuna ja minne päin. :) tai tämä voisi myös mulle osoittautua ongelmaksi, vaikka kartta onkin mulle ihan tuttu vehje.
[/quote]kyllä talot ovat aina olleet vaikkapa maastokartoissa ihan oikein päin. Nykyajan Google Mapseista tai Kansalaisen Karttapaikoista puhumattakaan.
Rakennukset piirretään aina niin, että pääsisäänkäynti tulee alareunaan. Ilmansuunta nuolia ei välttämättä laiteta, jos ei niitä ole tarkkaan mitattu, joten siksi niitä ei ilmoituksissa ole, lähinnä vanhoissa taloissa. Itse piirrän jonkun verran jos ei vanhoja ole, mutta vain omaa työtä varten. Silti olen nähnyt omia piirroksiani, koska ne on annettava myös työn tilaajalle, välitysilmoituksissa. Ap tarvinnee siis talon tarkan sijainnin. Tavallinen kartta, arvon pätijät, ei auta asiassa mitään, koska ei niihin ole piirretty talojen ääriviivoja! Te nyt pädette asiassa tietämättä, mitä aloituksessa edes kysytään. Ei kannata päteä aina liikaa, joskus sillä tavalla paljastaa oman ymmärtämättömytensä.
Tavallisesta kartasta näkee ilmansuunnat, mutta mitä hiton apua siitä on? Kertokaa miten siitä kartasta näkee, onko olohuone pohjoiseen vai etelään, jos sitä ei ole asunnon pohjapiirrokseen merkitty? Oleellista on, että onko ap:lla tiedossa, miten asunto sijoittuu taloon. Google earthaan ei välttämättä auta, jos tätä ei tiedä ja talo on niin suorakaiteen muotoinen, ettei sitä saa muotoihin sijoitettua. Kysy isännöitsijältä pohja- ja julkisivupiirustusta. Julkisivuspiirustuksiin on merkitty ilmansuunnat yleensä ja näiden avulla saat asunnon sijoitettua oikein.
Mitä koulussa opetetaan???
Olisikohan syytä käyttää vaikka pari tuntia ihan perusnettipalveluiden opetteluun. Ai mutta siellähän on tärkeämpää lukea uskontotunneilla satuolennon ja sen kaffareiden seikkailuista, joista onkin niiiin paljon hyötyä elämässä.
Etkö tosiaan Ap tiennyt miten ilmansuunnat ovat kartassa?
Suuret kiitokset sinulle nro 17! Kysynpä tätä heti maanantaina!
Teille ilkeilijöille toivotan kaikkea hyvää jatkoon.
Ap
Mun mielestä olis kiinteistövälittäjän velvollisuus aina kertoa, mihin ilmansuuntaan asunnon ikkunat aukeaa. Pohjakuvista tms se ei välttämättä selviä.
Ite haluan nimenomaan, että aurinko paistaa asuntoon, ja kaikki pohjoiseen suuntautuvat asunnot skippaan ilman muuta. Ilmansuunnat pysyy aina paikoillaan, niitä ei mikään muuta ;) vaikka kaiken muun asunnossa tai talossa voisikin muuttaa.
On huonoa asiakaspalvelua, jos asiakas itse joutuu selvittelemään tällaisia asioita. Kun hakee asuntoa, katsoo jo lähtökohtaisesti kymmeniä ilmoituksia. Kiitos asiallisesta viestistä nro 17!
öööö, ihan vaikka kartta? :D