Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takaisinperintä, virhe TE-toimistolta

Vierailija
19.03.2022 |

Ekaa kertaa nyt tuli tällainen vastaan, on niitä pahempiakin kauhutarinoita kuullut mutta nyt kieltämättä hirvittää kun osui omalle kohdalle.

Aloitin siis liiton kautta kuntouttavaa työtoimintaa järjestettävässä paikassa viikon sopimuksella josta minulle ei makseta 9 e päivärahaa vaan saan ansiosidonnaista päiviltä. Tämä oli siis ok työntekijäni kanssa joka vaihtui kun kerkesi olemaan päivän valmentajani. Lausunnot löytyy niin liitosta kuin TE sivuilta.

Noh nyt minulle maksettiin lähemmäs 300 euroa jota nyt takaisinperitään koska soppari ei ole ok koska minun olisi pitänyt olla työsopparilla siellä. Olen lähettänyt valitusta eteenpäin ja toivon kovasti ettei minun tarvitse maksaa sitä koska sitä rahaahan mulla ei enään ole kun meni laskuihin ja lääkkeisiin.

Ja siis TE puolelta ainoastaan pahoitellaan tilannetta että valitettava tapahtuma. Siis minun järkeeni käy että minun ei kuuluisi maksaa jonkun toisen virhettä kun itse olen persaukinen muutenkin. Onko joku ollut samanlaisessa tilanteessa ja miten lopulta kävi?

Kiitos jos jaksoit lukea avautumiseni!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies sai kelalta liikaa rahaa omaehtoisen opiskelun ajalta, se oli kelan virhe eikä me tiedetty ettei sen kuuluisi saada sitä ylimääräistä rahaa. Tuli kirje takaisinperinnästä, mies laittoi selvityksen asiasta eikä lopulta tarvinnut maksaa mitään takaisin.

Vierailija
2/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että sulle maksettiin ko ajalta ansiosidonnaista, mutta olisi pitänyt maksaa palkkaa? Koska jos olet työsopimuksella, saat tietenkin palkkaa. Eli onhan sulla sitten varaa maksaa takaisin se 300, kun saat palkan tilille, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä... Jos kuntouttava työtoiminta työttömille on tarkoitettu toimeentulotuen asiakkaille, niin miten sinä olet voinut sitä sitten aloittaa, kun ansiosidonnaisella olevalle ei yleisimmin kyllä toimeentulotukea makseta.

Vai oletko joku sairauseläkeläinen, no, eikös se sitten ole kuntoutustuki/raha vakuutusyhtiöltä, millä sä olisit jossain duunissa...

Vierailija
4/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikunta sen kuntouttavan työtoiminnan järjestää eikä liitto. Ansiosidonnaisen maksaa työttömyyskassa eikä liitto.

Oli nyt aika sekava sepustus... Olitko siis menossa työsuhteeseen, kun palkkaa olisi pitänyt maksaa vai mistä oli kyse?

Ansiosidonnaista päivärahaa saavalle maksetaan lisäksi 9 euron korvaus toimintapäiviltä, jos hän on kuntouttavassa.

Vierailija
5/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että sulle maksettiin ko ajalta ansiosidonnaista, mutta olisi pitänyt maksaa palkkaa? Koska jos olet työsopimuksella, saat tietenkin palkkaa. Eli onhan sulla sitten varaa maksaa takaisin se 300, kun saat palkan tilille, eikö?

Viikolta maksettiin ansiosidonnaista mikä oli enemmän mitä kelan työttömyystuki. Mutta en ole työsopimuksella enkä saannut palkkaa. Kaikki mitä sain oli tuo 300 ansiosidonnaista joka minun pitää maksaa takaisin. Olin työpaja sopimuksella tuon viikon minkä jälkeen aloitin

työkokeilussa. Ap

Vierailija
6/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut päähäsi että olet kuntouttavassa työtoiminnassa?

Vierailija
7/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on työpajasopimus? Laki ei sellaista TE-toimiston palveluna tunnista. Jos olet ollut työkokeilussa ilman työkokeilusopimusta, niin takaisinperintä on ihan aiheellinen, silloin olet ollut töissä.

Lisäksi vaikuttaa siltä, että oikeasti olet kuntakokeilun asiakas.

Vierailija
8/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mkä lausuntokoodi?

Vaikuttaa siltä, että unohditte tehdä työkokeilusopimuksen ja silloin tulkitaan, että olet työpaikalla palkkatyössä.

Vierailija
9/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikolta maksettiin ansiosidonnaista mikä oli enemmän mitä kelan työttömyystuki. Mutta en ole työsopimuksella enkä saannut palkkaa. Kaikki mitä sain oli tuo 300 ansiosidonnaista joka minun pitää maksaa takaisin. Olin työpaja sopimuksella tuon viikon minkä jälkeen aloitin

työkokeilussa. Ap

En kyllä ymmärtänyt puoliakaan mutta sen mitä löysin työpajasopimuksesta niin valmentautuja voi osallistua usealla erilaisella tuella, niin että mikä siinä on sinun kohdallasi on sitten ollut, ja siitä pitäisi tulla jokin korvaus ansiosidonnaisen tilalle. 

Vierailija
10/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpajasopimusta ei ole olemassakaan. Kaikesta tekemisestä tulee olla sopimukset. Oletko ollut siis vapaaehtoisesti palkattomassa työssä? Silloinhan et ole ollut työmarkkinoiden käytettävissä ja täten oikeutta päivärahaan ei ole.

Jos olet ollut työkokeilussa tai kuntouttavassa, niin näistähän tehdään sopimukset. Silloinhan on kyseessä työllistymistä edistävä PALVELU. Silloin on oikeutettu päivärahaan ja mahdollisesti 9 euron kulukorvaukseen päivältä tai korotettuun ansiosidonnaiseen.

Se, että olet tehnyt ilmaiseksi töitä, tarkoittaa vain että et ole ollut työmarkkinoiden käytettävissä = ei oikeutta päivärahaan.

Sekavan sepustuksesi perusteella ymmärtäisin että työkkärin päätös on oikea ja et ole vain itse ymmärtänyt työttömän velvollisuuksia ja oikeuksia. Kannattaa ihan tutustua ja sisäistää tieto, eikä vain lukaista läpi. Yllättävän kimuranttia, varsinkin niille jotka ovat vain työelämässä olleet.

Vierailija
11/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän TE-keskus ole maksanut sinulle mitään, vaan liiton kassa. Miten TE-keskus voi siis periä mitään takaisin?

Vai onko sinulle maksettu yhtä aikaa työttömuustukea ja ansiosidonnaista?

Vai mitä ihmettä?

Kuulostaa TE-toimiston virheeltä. 

Vierailija
12/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä  on se työkkärin virhe? He eivät maksaneet sinulle euroakaan, jotenkin salaperäisesti raha tuli liiton (?) kautta kuntouttavasta työtoiminnasta. En tiedä ketään muuta, jolle liitto hankkii työtoimintapaikan.

Vierailija
13/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei pahoittele ikinä mitään!

Vierailija
14/14 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löydä tuosta mitään virhettä. Jos liitto hankkii sinulle työpajapaikan, niin liitto vastaa sen viikon osalta maksuista eli katsotaan, että olit töissä. Työkokeilu alkaa vasta sitten, kun sopimus allekirjoitettu eli lain mukaan olet ollut tuon yhden viikon töissä, josta et saanut palkkaa ja etuutta pitääkin maksaa vasta työkokeilun alettua virallisesti.

Mikä mielestäsi on tapahtunut virhe?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi