Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omalla autolla synnytykseen istuen MISSÄ?

Vierailija
19.03.2022 |

Maaten ahtaasti takapenkillä? Leveästi peräkontissa (jos maasturi tai farkkukori)?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen korvessa te asutte? Minä menin taksilla synnyttämään ja taksilla tultiin myös kotiin.

Olin ystäväni tukihenkilö eikä taksi suostunut ottamaan meitä kyytiin koska "penkit menee". Lähdin siis hakemaan kaverilta vielä autoa lainaksi että saadaan nainen sairaalaan eikä tarvitse synnyttää kylppärin lattialle. Ambulanssi ei ota kyytiin jos ei ole synnyttämässä sillä sekunnilla.

Matkaa sairaalaan oli 10 minuutin ajomatkan verran mutta taksi tosiaan ilmoitti että hänen autoon ei tosiaan tarvii tulla.

Varatkaa uusi ja ehjä kevytpeite tai isoja jätesäkkejä ja paljon paksuja pyyhkeitä.

Vierailija
22/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkääjän paikalla istuin muovin ja pyyhkeiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen korvessa te asutte? Minä menin taksilla synnyttämään ja taksilla tultiin myös kotiin.

Olin ystäväni tukihenkilö eikä taksi suostunut ottamaan meitä kyytiin koska "penkit menee". Lähdin siis hakemaan kaverilta vielä autoa lainaksi että saadaan nainen sairaalaan eikä tarvitse synnyttää kylppärin lattialle. Ambulanssi ei ota kyytiin jos ei ole synnyttämässä sillä sekunnilla.

Matkaa sairaalaan oli 10 minuutin ajomatkan verran mutta taksi tosiaan ilmoitti että hänen autoon ei tosiaan tarvii tulla.

Taksia tilatessa kannattaa aina kertoa, jos on jotain erityistarpeita (avustaminen, synnytys, eläimiä, turvaistuin tms.), niin kutsuun vastaa sitten vain kuskit, jotka ottavat kyytiin. Tämä nyt ei sua auta, mutta jollekin muulle voi olla hyvä tieto. Aika moni yllättäen haluaa auttaa ja se auto voikin löytyä helpommin, jos sanoo menevänsä synnärille.

Vierailija
24/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan apparin paikalla istuin itse. Lapsivedet menivät aamulla kotona, ja lähdettiin sitten melkeinpä siltä istumalta sitten sairaalaan, koska meiltä matkaa sinne 80 kilometriä. Hyvin pystyin istumaan, säännölliset supistuksetkin alkoivat oikeastaan vasta sairaalan parkkipaikalla.

Vierailija
25/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän täällä korvessakin taksit kulkee, ja kiitän onneani, että mies oli synnytyksen ennenaikaisesti alkaessa kotona, eikä töissä 300 kilometrin päässä. Lähin yöllä päivystävä taksi on nimittäin n. 25 min ajomatkan päässä meiltä kotoa, ja meiltä on sitten se vajaat 100 km sairaalaan... Ja eikä siitäkään olisi ollut mitään takeita, että kuski olisi ollut kotonaan päivystämässä, vaan hän olisi voinut olla ajossa ties missä.

Vierailija
26/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin ensimmäiseen synnytykseen kävellen n. 4,5 km.

Vierailija
27/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti istuen etupenkillä.

Vierailija
28/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkillä on autossa yleensä tapana istua. 

Vierailija
29/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin itse kun mies oli töissä eikä taksi huolinut kyytiin, matkaa silloisesta kodista sairaalaan oli onneksi vain  vajaa kilometri mutta silti en toiste lähtisi siinä tilassa rattiin, supisti meinaan niin etten liikennevaloista meinannut päästä jatkamaan  matkaa!  Mutta se suomalainen sisu sekä nuoruus  ja hulluun (olin 19 ) .D

Vierailija
30/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ajaa itse synnyttää, turvallisempaa tietysti jos on kuski. Pari pyyhettä penkin päälle, ja jätesäkki alle, jos lapsivesi menee autossa. Tietysti pitää istua turvallisesti vyöt päällä...

Vierailija
31/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajaisin sairaalaan varmaan itse vielä silloinkin kun supistukset ovat alkaneet. Olen sellainen ihminen.

Vierailija
32/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on maaseutua ja daa, siellä asuu ihmisiä. 😮😒 Itse asun 20 km päässä taajamassa ja 100 km synnytyssairaalasta. Ja toki sinne pääsee Kelan piikkiin myös taksilla, mutta oma auto on ihan kätevä olla.

Saako synnytyksen käynnistyessä jotenkin nopeammin taksin? Ainakin oma kokemus kelatakseista on, ettei niitä kannata kovaan kiireeseen ajatella. Ja lapsivesien siivouksen taitaa itse joutua maksamaan?

Vierailija
33/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan erilainen kokemus taksikuskista. Olin valmistunut suojaamaan taksin penkin ja kuski vaan totesi että on sinne turhempiakin nesteitä levinnyt ettei tarvi olla huolissaan. sairaalalla vielä saatteli synnyttäjien vastaanottoon, vanhempi herrasmies kyseessä. 

Vierailija
34/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin bussilla, pysäkki oli sairaalan edessä.

Vierailija
35/42 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin itse, silloisella miehellä ei ollut ajokorttia. Olin testannut, että kotipihasta sairaalan pihaan ajaa viisi minuuttia. Kun supistukset tuli viiden minuutin välein, lähdettiin ja seuraava supistus tuli kun nousin autosta sairaalan parkkiksella.

Minulla on vain tämä yksi lapsi, mutta näin jälkikäteen en ymmärrä miten pystyin noin kylmähermoisesti toimimaan!

Vierailija
36/42 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas tätä "ambulanssi ei ota kyytiin..." Olen aivan varma, että yksikään lanssari eri rupea tutkimaan synnyttäjän kohdunsuuta, onko niin paljon auki että lapsi syntyy seuraavan 10 minuutin aikana, joka lainauksen kirjoittajalla oli matkaa sairaalaan.

Eikä nykyisin ole enää sitä ohjetta, että on pysyttävä makuulla, kun lapsivesi on mennyt? Ennen peloteltiin, että napanuora voi jäädä puristuksiin väärässä asennossa.

Kivenheiton päässä (kirjaimellisesti) lähimmästä synnytyssairaalasta asuvat voivat mennä synnyttämään vaikka kävellen, tai näin aikoina potkukelkalla. Synnytyslaitoksia on yhä harvemmassa ja suurella osalla kaupungeissa asuvista synnyttäjistä on todella pitkä matka.

Vierailija
37/42 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penkillä on autossa yleensä tapana istua. 

Yleensä, joo. Tässä olikin kyse synnyttämään menosta. Silloin monella on supistukset pahoja, toisilla suorastaan tuskallisia, kohtu auki monta senttiä ja lapsi tuntuu olevan tulossa millä hetkellä hyvänsä. Synnytystä on muuten paha pidätellä, jos ei satu olemaan hevonen.

Vierailija
38/42 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin itse, eli kuskin paikalla.

Toki pitää myöntää, että sairaalaan on vajaa kilometri eikä supistukset olleet vielä kovin pahoja.

Vierailija
39/42 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te uskalla soittaa ambulanssia? Onhan matka paljon mukavampi siinä ja  synnytys paljon turvallisempi, kun on riittävästi tilaa ja ammattilainen apuna, jos lapsi päättää syntyä jo matkalla.

Heh hee! Ambulanssissa on todella huono synnyttää! Tilat ovat ahtaat, mahdollisuus hoitaa äidin ja lapsen komplikaatioita rajallinen. Autoon syntymistä vältetään viimeiseen asti!!! T.Ensihoitaja

Vierailija
40/42 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani meni polkupyörällä synnyttämään. Ihan itse ajoi, ja satulassa istui.

Että luulisi nyt normaaliin synnytykseen pystyvän matkustamaan ihan normaalisti auton penkillä istuen.

Vai asutko jossain Lapin erämaassa, mistä on 500 km matka lähimpään synnytyssairaalaan?

Äiti myös. Kantoi sitten vielä vaunukopat hissittömän talon kolmanteen kera vuotta vanhemman lapsen ja kahden kauppakassin.