Pystyykö ultralla tai muulla näkemään, onko napanuora lapsen kaulan ympärillä
Oon rv 37 ja vauvani on kuin hyrrä, ja pelkään, että hän on kietoutunut napanuoraan, ja synnytyksessä kaikki menee huonosti
Kommentit (9)
Ei ainakaan minulla näkynyt. Synnytyksessä oli napanuora 3 kertaa kaulanympäri ja umpisolmussa. Hyvin kaikki meni silti. Kätilöt näppärästi avasivat
Ei tavanomainen ultra, mutta 4D-ultra näyttää, saa ainakin yksityisiltä lääkäriasemilta.
Minullakin oli molemmilla lapsilla napanuorat ympärillä. Yleensä kätilö pyytää lopettaa ponnistamisen kun pää on ulkona jotta voi löysätä napanuoran. On tavallista että napanuora on sotkussa kaulan ympäri. Siihen harvemmin vauvat menehtyy kuitenkaan.
Yleensä kyllä pystyy, mutta sitä ei yleensä kerrota kun oliko jopa kolmasosalla napanuora kiertyneenä. Mä kuulin asiasta synnytyksessä kun syke laski supistuksissa. Oli tiedossa oleva asia.
Jos synnytyksessä on todella pahasti napanuora vauvan kaulan ympärillä, niin sydänäänet heikkenee (niitä seurataan koko ajan), ja tehdään hätäsektio.
Ja jos raskaana ollessasi huomaat vauvan liikkeiden vähentyneen, niin tee liikelaskentaa:
Jos liikkeitä on niukasti, niin mene synnärille tarkastettavaksi. Ultralla ainakinvoidaan tarkastaa napavirtaukset, että kulkeeko happi kunnolla napanuorassa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:18"]
Yleensä kyllä pystyy, mutta sitä ei yleensä kerrota kun oliko jopa kolmasosalla napanuora kiertyneenä. Mä kuulin asiasta synnytyksessä kun syke laski supistuksissa. Oli tiedossa oleva asia.
[/quote]
Tavanomainen 2D-ultra ei näytä napanuoraa/virtauksia, sekä 3D- että 4D-ulta näyttää. Moni maksaa itse, tuo ei kuulu rutiiniseurantaan.
Meillä myös molemmat lapset syntyneet napanuora kaulan ympärillä. Ja kun tokan kohdalla tajusin asiasta kysyä, että mikä sen aiheuttaa ja onko se vaarallista, niin kätilö sanoi, että lähes puolet vauvoista syntyy napanuora kaulan ympärillä ja normaalisti se ei aiheuta mitään ongelmia. Kuulemma jo ihan varhaisilla viikoilla kääntyillessään saa napanuoran kaulaan. Meillä ei missään ultrassa kuitenkaan näkynyt tämä, joskin kävinkin vaan normaalit np ja rakenneultrat.
Yleensä lapsi kuolee jo kohtuun jos meinaa napanuoraan kuristua. Jos on synnytyksessä napanuora kaulan ympärillä, sille voidaan vielä tehdä jotain.
Up