"Lapseni on erityisherkkä". Mikä tämä uusi trendi on?
Nyt tuntuu koko some täyttyvän koko ajan (tietyiltä tyypeiltä) tätä erityisherkkyys juttua. En ole jaksanut avata enää muutaman ensimmäisen kerran niitä linkkejä. Onko tämä nyt joku uusi villitys taas jollekin jolla saadaan kuitattua jotain häiriökäyttäytymistä vai mitä? Valaiskaa minua.
Kommentit (22)
Se on just sitä pullamössö sukupolven kasvatusta, lapselle ei näytetä uutisia, ei kielletä mitään, ei koskaan sanota ei. Tollojahan niistä sitten tulee.
Uskon erityisherkkyyden olemassaoloon hermostollisena ominaisuutena, mutta en sitä, että puolet ihmisistä olisi yhtäkkiä niin poikkeavia. Sekin on helppo tapa selitellä huonoa käytöstä tai laiskuutta kuten monet mielenterveysongelmat. Sääli niitä, jotka OIKEASTI kärsivät niistä, sillä heitäkään ei uskota, kun joka toinen toitottaa olevansa niiiiin masentunut. On ongelmia ja "ongelmia".
Se on totisinta totta.Erityisherkkiä on olemassa.Esim.tunneherkkyydessä,maku,haju,kosketus,kuulo.Onhan esim.maistajan ammatti olemassa.Itsekin haistan ja maistan herkästi.Tunteet on myös pinnassa.
Hyvä että herkistä lapsista on alettu puhumaan. Hehän ovat usein näitä tulevaisuuden mt-ongelmaisia, johtuu kiusaamisesta ja aikuisten ymmärtämättömyydestä. Tämä erityisherkkä-termi on vaan kokenut kunnon inflaation huomiohuoraajien vuoksi. Oikeasti herkät ihmisethän häpeävät ominaisuuttaan, mm. minä. Maailma ei ole herkkien.
Perkeles, mä nyt sanon suoraan et yksikään joka oikeasti hehkuttaa olevansa jonkun sortin erityisherkkä ei sitä oikeasti ole. Kyllä kuulkaas sellanen ihminen pitää sen visusti omana tietonaan, ihan jo senkin takia että yleensä sellainen tyyppi haluaa olla huomaamaton eikä joutua arvostelun kohteeksi.
Lapsellani on oikeasti tuo diagnoosi. Käy toimintaterapiassa yms. En todellakaan toivo tätä kenellekään, ei ole helppoa lapselle saati perheelle.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:24"]Lapsellani on oikeasti tuo diagnoosi. Käy toimintaterapiassa yms. En todellakaan toivo tätä kenellekään, ei ole helppoa lapselle saati perheelle.
[/quote]
Meillä myös lapsella aisti yli/aliherkkyys ja antaisin sen heti pois jos voisin. On huomattavaa haittaa lapsen elämälle
Voimakkaat tunnekokemukset on liitetty epävakaaseen persoonallisuushäiriöön yleensä. Ei taida olla niin mieluinen dg :/
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:23"]
Perkeles, mä nyt sanon suoraan et yksikään joka oikeasti hehkuttaa olevansa jonkun sortin erityisherkkä ei sitä oikeasti ole. Kyllä kuulkaas sellanen ihminen pitää sen visusti omana tietonaan, ihan jo senkin takia että yleensä sellainen tyyppi haluaa olla huomaamaton eikä joutua arvostelun kohteeksi.
[/quote]
Tällainenhan tämä maailma on.Heikompia sorretaan,ivataan ja haukutaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:28"]
Voimakkaat tunnekokemukset on liitetty epävakaaseen persoonallisuushäiriöön yleensä. Ei taida olla niin mieluinen dg :/
[/quote]
Vähän eri asia. tunnen aikuisen jolla ei ole tuota diagnoosia eikä hän itse sitä edes ajattele. Minä taas näen selvästi kuinka hän tuntee esim. lämmön vaihtelut todella voimakkaasti ja paljon muuta. Henkilö muuten on hälläväliä ja sopeutuu psyykkisesti muuten ihan mihin vain. Se ei todellakaan ole helponnäköistä elämää. Ja se on vaikea selittää. Esim. nuo lämmön vaihtelut. Hän saunoo ja ui avannossa, mutta riisuu ja pukee vaatteita varjojen ja auringon kohdalla yms.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:23"]
[/quote]
Tällainenhan tämä maailma on.Heikompia sorretaan,ivataan ja haukutaan.
[/quote]
Erityisherkkkyys ei kylläkään mun mielestä ole mikään heikkous. Se on vain tapa tuntea asiat syvemmin. Näin mä ainakin itse koen sen. T. Edellinen
nyt on trendinä, että ollaan erikoisia ja uniikkeja lumihiutaleita. huomiohakuisuutta tylsiltä ja harmailta ihmisiltä. hävii kartalta jos ei anna huomiota. sosmedian haittapuolia, aiheuttaa harhaluuloja omasta elämästä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:43"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:28"]
[/quote]
Vähän eri asia. tunnen aikuisen jolla ei ole tuota diagnoosia eikä hän itse sitä edes ajattele. Minä taas näen selvästi kuinka hän tuntee esim. lämmön vaihtelut todella voimakkaasti ja paljon muuta. Henkilö muuten on hälläväliä ja sopeutuu psyykkisesti muuten ihan mihin vain. Se ei todellakaan ole helponnäköistä elämää. Ja se on vaikea selittää. Esim. nuo lämmön vaihtelut. Hän saunoo ja ui avannossa, mutta riisuu ja pukee vaatteita varjojen ja auringon kohdalla yms.
[/quote]
Tuo on aisti (yli)herkkyyttä. Mutta sitten on joukko aikuisia, joiden erityisherkkyys on nimenomaan tunne-elämän puolella. Tai siis, itse tuntemani ovat aikuisia. Ja itse tehty diagnoosi.
Mun mielestä jokainen on herkkä omalla tavallaan. Herkkyyttä ei voi mitata.
Jännä juttu vaan se että niitä erityisherkkä-artikkeleita sitten jaetaan joka päivä FB:ssa ja sitä asiaa tuodaan esiin niin että kaikki varmasti kyllästyvät. Mullakin on juttuni mutta en todellakaan vatvo muiden ihmisten rasitteeksi koko ajan jotain tiettyä piirrettäni. Ilmeisesti erityisherkkyyteen kuuluu myös erityinen huomion tarve?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:02"]Lapseni on kristallilapsi
[/quote]
Lapseni on vaikka mikä.
Erityisherkkyys on kaamosmasennuksen ja sähköyliherkkyyden yhdistelmä. Siitä pääsee eroon matkustaen Lappiin shamaanin parannettavaksi. Noitarummun soidessa shamaani vetää kärpässientä poskeensa loveen langeten. Kun hä päästää pissat, potilas juo sitä lasillisen. Kärpässienen myrkky ei tuhoudu elimistössä, joten pyhän shamaanin läpi kuljettuaan siinä on astraalifäärien rytminen energialataus. Se parantaa erityisyliherkkyyden.
Ai niin, potilaan täytyy manauksen aikana pitää korvissaan Valkee- valolaitetta ja nenäreijissään niitä musiikkikuulokenappeja, joista Porilaisten marssi kajahtaa.
Minä olen lääkäri. Kyllä minä tiedän.
Lapset kasvatetaan nykyään pumpulimaisessa kuplassa. Siinä syy!