Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Subjektiivisen päivähoidon rajaus & osa-aikatyö

Vierailija
28.08.2015 |

Tietääkö joku, miten tuo uusi laki menee osa-aikatyötä tekevien kohdalla? Saavatko osa-aikatyötä tekevät pitää lastaan hoidossa ihan miten paljon haluavat, kunhan käyvät edes vähän töissä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:34"]

Uskoo ken tahtoo, että toi onnistuu. Mitä säästöjä siitä tulee jos osa-aikaisten tai määräaikaisten sopimusten välissä lapsilla on varaus kokopäiväiseen paikkaan. Mä luulen, että tässä käy niin, että kaikki joilla on joku muu kuin vakituinen kokopäivätyö joutuvat käymään päivähoitotoimistossa vähän päästä selvittämässä tilannettaan ja lapsia pompotellaan päiväkodista toiseen. Byrokraatit taputtavat karviaisia käsiään. Säästöt päiväkodissa valuvat isompaan hallintoon. Pärstäkerroin taatusti vaikuttaa hoitotarpeen arvioinnissa. Mä en usko hetkeäkään, että päiväkotipaikkaa saa jatkossa yhtään helpommin. Päinvastoin se on kalliimpaa ja huonompilaatuista. Mutta toki toivon, että olen väärässä.,

[/quote]

Mä taas haluan olla optimisti, ja uskon että kunnat oikeasti nyt tarttuvat toimeen. Perustavat päiväkoteihin osa-aikaryhmiä, joissa kaikki lapset ovat klo 7.00-12.00 tai 12.00-17.00. Vanhemmat voivat halutessaan valita ap tai ip-ryhmän.

Jos perheen tilanteeseen tulee pysyvä (!) muutos, niin lapsi siirtyy saman päiväkodin kokopäiväryhmään.

Ihan varmasti tuo säästöjä kunnan päivähoitokuluihin.
[/quote]
Mutta miten tuo tuo säästöjä? Jotta päiväkodin on mahdollista ottaa kokopäiväikalle joku, niin se tarkoittaa sitä että siellä pitää olla tilat ja henkilökunta valmiina. Vai ajatellaanko tässä niin, että päiväkodin henkilökunnasta tulee vielä pahemmin heittopusseja ja he menevät töihin aina sinne missä on tarvetta? Miten tämä voi olla lasten etu?

Vierailija
22/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 13:34"]

Pätkätyöläistä kauhistuttaa. Meneekö lapselta joka kerta tuttu ryhmä ja kaverit kun äiti on vailla työtä? Entäs kun työ pitää ottaa nopeasti vastaan? Mistä lapselle löytyy yhtäkkiä kokopäiväpaikka kun juuri on menettänyt sen?

[/quote]

Eikö teillä ole käytössä hoitopaikkatakuuta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:14"]

Aamulehden sivuilla luki ainakin, että vain kokopäivätyötä tekevät saavat kokopäiväisen hoitopaikan. Mitenköhän sitten, jos työvuorot vaihtelevat, välillä aamussa ja välillä illassa, lapsen saa varmaan kuitenkin tuoda hoitoon sitten työvuorojen mukaisesti? Eivät voi laskea että yksi lapsi aamussa ja toinen illassa, jos hoitoajat vaihtelevat?

Mitenköhän menee, jos rakennusalalla oleva mieheni aina osan vuodesta on työttömänä ja osan vuodesta töissä. Meillä on kolme laskta päivähoidossa, pallotellaanko heitä sitten osa-aikaisen ja kokoaikaisen hoidon välillä sen mukaan onko mies töissä vai ei, ja saako sen hoitoajan nostettua sitten sen 2 viikon varoitusajan turvin vai kuinka?

[/quote]

Lehdestä luin että lapselle taataan paluu samaan päiväkotiin, mutta ei samaan ryhmään. Eli lasten hoitoryhmä, hoitajat ja kaverit saattaa vaihtua aina kun miehesi työttömyys / työllisyys tilanne muuttuu. Mutta joku takuu on sille ettei pätkätyöläisten lapsia kuitenkaan heitellä päiväkodista toiseen edestakaisin.

Vierailija
24/25 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisi säästöjä siten, että nykyisin kokopäivähoidossa olevia lapsia siirretään osa-aikaiseksi. Eli yhden lapsen hoitopaikan tilalle tuleekin kaksi lasta (peräkkäin, ei samanaikaisesti).

Mutta taitaa olla toiveajattelua, että menisi fiksusti. Eiköhän kunnat onnistu tämänkin sörssimään niin, että lopputuloksena on huonompi hoidon taso ja paljon isommat kustannukset. Ja lisäksi perheille iso huoli siitä, että lapset vaihtavat ryhmiä ja hoitajat vaihtuvat satunnaisesti.

Vierailija
25/25 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:34"]

Uskoo ken tahtoo, että toi onnistuu. Mitä säästöjä siitä tulee jos osa-aikaisten tai määräaikaisten sopimusten välissä lapsilla on varaus kokopäiväiseen paikkaan. Mä luulen, että tässä käy niin, että kaikki joilla on joku muu kuin vakituinen kokopäivätyö joutuvat käymään päivähoitotoimistossa vähän päästä selvittämässä tilannettaan ja lapsia pompotellaan päiväkodista toiseen. Byrokraatit taputtavat karviaisia käsiään. Säästöt päiväkodissa valuvat isompaan hallintoon. Pärstäkerroin taatusti vaikuttaa hoitotarpeen arvioinnissa. Mä en usko hetkeäkään, että päiväkotipaikkaa saa jatkossa yhtään helpommin. Päinvastoin se on kalliimpaa ja huonompilaatuista. Mutta toki toivon, että olen väärässä.,

Mä taas haluan olla optimisti, ja uskon että kunnat oikeasti nyt tarttuvat toimeen. Perustavat päiväkoteihin osa-aikaryhmiä, joissa kaikki lapset ovat klo 7.00-12.00 tai 12.00-17.00. Vanhemmat voivat halutessaan valita ap tai ip-ryhmän.

Jos perheen tilanteeseen tulee pysyvä (!) muutos, niin lapsi siirtyy saman päiväkodin kokopäiväryhmään.

Ihan varmasti tuo säästöjä kunnan päivähoitokuluihin. Mitäs, jos työ-aika on klo 9-14 kumpaan ryhmään lapsi kuuluu vai joutuisiko pomppimaan ryhmästä toiseen kesken päivän..?