Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Subjektiivisen päivähoidon rajaus & osa-aikatyö

Vierailija
28.08.2015 |

Tietääkö joku, miten tuo uusi laki menee osa-aikatyötä tekevien kohdalla? Saavatko osa-aikatyötä tekevät pitää lastaan hoidossa ihan miten paljon haluavat, kunhan käyvät edes vähän töissä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja entäs siinä tapauksessa, että hoitaa pienempää sisarusta kotona, mutta käy lisäksi osa-aikatöissä?

Vierailija
2/25 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tiedä..? Ei varmaan päättäjät ole edes miettineet tätä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulehden sivuilla luki ainakin, että vain kokopäivätyötä tekevät saavat kokopäiväisen hoitopaikan. Mitenköhän sitten, jos työvuorot vaihtelevat, välillä aamussa ja välillä illassa, lapsen saa varmaan kuitenkin tuoda hoitoon sitten työvuorojen mukaisesti? Eivät voi laskea että yksi lapsi aamussa ja toinen illassa, jos hoitoajat vaihtelevat?

Mitenköhän menee, jos rakennusalalla oleva mieheni aina osan vuodesta on työttömänä ja osan vuodesta töissä. Meillä on kolme laskta päivähoidossa, pallotellaanko heitä sitten osa-aikaisen ja kokoaikaisen hoidon välillä sen mukaan onko mies töissä vai ei, ja saako sen hoitoajan nostettua sitten sen 2 viikon varoitusajan turvin vai kuinka?

Vierailija
4/25 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on kai joku kolmen viikon varoaika ennenkuin työttömän kokopäiväinen hoito-oikeus muutuu osa-aikahoidoksi.

Vierailija
5/25 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdn mukaan vain täyspäiväisessä työssä tai opiskelussa olevat saavat hoitopaikan. Entäs kun työsoppari on 0-40 h viikossa. Millaisen hoitopaikan silloin saa?

Vierailija
6/25 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:30"]

Lehdn mukaan vain täyspäiväisessä työssä tai opiskelussa olevat saavat hoitopaikan. Entäs kun työsoppari on 0-40 h viikossa. Millaisen hoitopaikan silloin saa?

[/quote]

"Lisäksi lapsi saa laajempaa varhaiskasvatusta kuin vain 20 tuntia viikossa, jos siihen on syynä huoltajan osa-aikatyö, väliaikaiset työskentelyjaksot, työmarkkinatoimenpiteet tai kuntoutus."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015082820257207_uu.shtml

Vierailija
7/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös osaaikatyössä olevien lapsilla oikeus kokopäivähoitoon. Näin uutisissa.

Vierailija
8/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitoa saa jatkossakin tarpeen mukaan. Jos soppari sanoo, että töitä on 0-40h viikossa, niin saa täysipäiväisen päiväkotipaikan. Osa-aikainen, jolla työajat vaihtelevat, saavat myös tarvittaessa lapsilleen kokopäiväisen hoitopaikan.

Sen sijaan kokopäiväinen työtön tai kotiäiti saa lapsilleen "vain" sen 20 tuntia viikossa. Tai jos osa-aikainen työ on säännöllinen ja lyhyt (esim. 9-12), on lapsille lain mukaan vain osa-aikainen hoito.

Vierailija
9/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoo ken tahtoo, että toi onnistuu. Mitä säästöjä siitä tulee jos osa-aikaisten tai määräaikaisten sopimusten välissä lapsilla on varaus kokopäiväiseen paikkaan.

Mä luulen, että tässä käy niin, että kaikki joilla on joku muu kuin vakituinen kokopäivätyö joutuvat käymään päivähoitotoimistossa vähän päästä selvittämässä tilannettaan ja lapsia pompotellaan päiväkodista toiseen. Byrokraatit taputtavat karviaisia käsiään. Säästöt päiväkodissa valuvat isompaan hallintoon. Pärstäkerroin taatusti vaikuttaa hoitotarpeen arvioinnissa.

Mä en usko hetkeäkään, että päiväkotipaikkaa saa jatkossa yhtään helpommin. Päinvastoin se on kalliimpaa ja huonompilaatuista.

Mutta toki toivon, että olen väärässä.,

Vierailija
10/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nelosen tapaus on kiinnostava, olisipas hauska kuulla jonkun lakia laatineen ratkaisu asiaan. Vai laitetaanko tosiaan lapset keväällä 2015 Lintulammen päiväkotiin, josta hoitosopimus loppuu 30.9.2015. Sitten keväällä 2016 kaksi pääsee perhepäivähoitajalle ja yhdelle löytyy paikka Ankkapuiston päiväkodista. Syyskuu tulee ja sopimukset loppuu, keväällä 2017 yksi menee perhepäivähoitajalle, yksi eskariin oppilaaksiottoalueen mukaisesti Pöllölaakson päiväkotiin ja kolmas saa paikan Lintulammen päiväkodista. Keväällä 2018 koittaa jättipotti, kun se Lintulammen päiväkodissa ollut saa sieltä eskaripaikan, toinen toki joutuu taas uuteen paikkaan, Kuikkapuiston päiväkotiin. Keväällä 2019 se Kuikkapuistossa ollutkin on jo esikouluikäinen ja menee oppilaaksiottoalueen mukaisesti Pöllölaakson päiväkotiin.

Laadukas, jatkuvuutta korostava ja lapsen oikeuksia kunnioittava päivähoito on just tällaista, vai? 

Vierailija
11/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuolleena syntynyt ideahan tuo on epäsäännöllistä työtä tekevien suhteen. Onko ideana oikeasti, että joka toinen viikko tehdään uusia hoitosoppareita ja miten tuota asiaa edes valvotaan? Vai meneekö homma siihen, että av:lla mietitään ilmiantokeinoja, kun "ihan varppina se Annukka ei oo missään töissä mut näin sen päiväkodin pihassa tänään aamulla ja eilen iltapäivällä, nih!!!"

Vierailija
12/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:34"]

Uskoo ken tahtoo, että toi onnistuu. Mitä säästöjä siitä tulee jos osa-aikaisten tai määräaikaisten sopimusten välissä lapsilla on varaus kokopäiväiseen paikkaan. Mä luulen, että tässä käy niin, että kaikki joilla on joku muu kuin vakituinen kokopäivätyö joutuvat käymään päivähoitotoimistossa vähän päästä selvittämässä tilannettaan ja lapsia pompotellaan päiväkodista toiseen. Byrokraatit taputtavat karviaisia käsiään. Säästöt päiväkodissa valuvat isompaan hallintoon. Pärstäkerroin taatusti vaikuttaa hoitotarpeen arvioinnissa. Mä en usko hetkeäkään, että päiväkotipaikkaa saa jatkossa yhtään helpommin. Päinvastoin se on kalliimpaa ja huonompilaatuista. Mutta toki toivon, että olen väärässä.,

[/quote]

Mä taas haluan olla optimisti, ja uskon että kunnat oikeasti nyt tarttuvat toimeen. Perustavat päiväkoteihin osa-aikaryhmiä, joissa kaikki lapset ovat klo 7.00-12.00 tai 12.00-17.00. Vanhemmat voivat halutessaan valita ap tai ip-ryhmän.

Jos perheen tilanteeseen tulee pysyvä (!) muutos, niin lapsi siirtyy saman päiväkodin kokopäiväryhmään.

Ihan varmasti tuo säästöjä kunnan päivähoitokuluihin.

Vierailija
13/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:45"]

Ihan kuolleena syntynyt ideahan tuo on epäsäännöllistä työtä tekevien suhteen. Onko ideana oikeasti, että joka toinen viikko tehdään uusia hoitosoppareita ja miten tuota asiaa edes valvotaan? Vai meneekö homma siihen, että av:lla mietitään ilmiantokeinoja, kun "ihan varppina se Annukka ei oo missään töissä mut näin sen päiväkodin pihassa tänään aamulla ja eilen iltapäivällä, nih!!!"

[/quote]

Nää epäsäännöllistä työtä tekeväthän saavat sen kokopäivähoitopaikan.

Hoitoajan rajaus koskee pääasiassa työttömiä ja kotiäitejä!! Ei työssäolevia (ei edes pätkittäisiä osa-aikatöitä tekeviä).

Vierailija
14/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:45"]

[/quote]

Nää epäsäännöllistä työtä tekeväthän saavat sen kokopäivähoitopaikan.

Hoitoajan rajaus koskee pääasiassa työttömiä ja kotiäitejä!! Ei työssäolevia (ei edes pätkittäisiä osa-aikatöitä tekeviä).

[/quote]

Ai sellaisetkin epäsäännöllistä työtä tekevät, jotka ovat kaksi viikkoa työttöminä, sitten kuusi päivää työsuhteessa, kolme päivää työttöminä, neljä viikkoa työsuhteessa? Hoitoalalla näitä on edelleen surullisen paljon. 

Vierailija
15/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näitäkin! Kun osoittaa työsopimuksilla, että on tällaisissa pätkissä tällaisessa ammatissa, niin saa kokopäiväpaikan lapselleen. (En nyt tietenkään ole tätä päättämässä, mutta uskon vahvasti, että kunnon perusteluilla kokopäivähoitopaikka irtoaa tällaisessa tapauksessa.)

Vierailija
16/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:34"]

Uskoo ken tahtoo, että toi onnistuu. Mitä säästöjä siitä tulee jos osa-aikaisten tai määräaikaisten sopimusten välissä lapsilla on varaus kokopäiväiseen paikkaan. Mä luulen, että tässä käy niin, että kaikki joilla on joku muu kuin vakituinen kokopäivätyö joutuvat käymään päivähoitotoimistossa vähän päästä selvittämässä tilannettaan ja lapsia pompotellaan päiväkodista toiseen. Byrokraatit taputtavat karviaisia käsiään. Säästöt päiväkodissa valuvat isompaan hallintoon. Pärstäkerroin taatusti vaikuttaa hoitotarpeen arvioinnissa. Mä en usko hetkeäkään, että päiväkotipaikkaa saa jatkossa yhtään helpommin. Päinvastoin se on kalliimpaa ja huonompilaatuista. Mutta toki toivon, että olen väärässä.,

[/quote]

Mä taas haluan olla optimisti, ja uskon että kunnat oikeasti nyt tarttuvat toimeen. Perustavat päiväkoteihin osa-aikaryhmiä, joissa kaikki lapset ovat klo 7.00-12.00 tai 12.00-17.00. Vanhemmat voivat halutessaan valita ap tai ip-ryhmän.

Jos perheen tilanteeseen tulee pysyvä (!) muutos, niin lapsi siirtyy saman päiväkodin kokopäiväryhmään.

Ihan varmasti tuo säästöjä kunnan päivähoitokuluihin.
[/quote]

Ei vaan kaikki ovat paikalla aamun ja ryhmäkoko räjähtää käsiin

Vierailija
17/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päivähoito saa tietää työttömyydestä, ja mikä on rangaistus jos jää kiinni valehtelusta?

Vierailija
18/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 13:08"]

Mistä päivähoito saa tietää työttömyydestä, ja mikä on rangaistus jos jää kiinni valehtelusta?

[/quote]

Työkkäristä. Seurauksena oikeursjuttu => sakot ja rikosrekisteriin merkintä.

Vierailija
19/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkäri kyllä ilmoita työttömyydestä päivähoitoon, ei ole olemassa mitään koneistoa tuota valvomaan. Ja kuka nyt kävisi joka kuunausi läpi tuhansien työttömien mahdollisia lapsia ja hoitopaikkoja? Täysin kuollut ajatus.

Vierailija
20/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätyöläistä kauhistuttaa. Meneekö lapselta joka kerta tuttu ryhmä ja kaverit kun äiti on vailla työtä? Entäs kun työ pitää ottaa nopeasti vastaan? Mistä lapselle löytyy yhtäkkiä kokopäiväpaikka kun juuri on menettänyt sen?