Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkinen pahoinpitely synnytyksissä

Vierailija
28.08.2015 |

Huh, oletteko lukeneet näitä tarinoita elävästä elämästä: https://synnytysloukkaus.wordpress.com/kertomukset/

Pistää ajattelemaan, että synnyttäessään nainen taitaa olla vain väline, jota saa kohdella miten vain. Varsinkin nuo toistuvat tarinat alapään ompelemisesta ilman tarpeellista kivunlievitystä saavat oksennuksen kurkkuun. Kuinka monen miehen kiveksiä ommeltaisiin kasaan ilman puudutusta.

Mitä ajatuksia herättää ja onko samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kokee nämä asiat niin eri tavalla. Esimerkiksi minulla ja yhdellä leikkipuistotutulla oli samanlaiset kokemukset ensimmäisestä synnytyksestä (imukuppiavusteinen jne) ja siinä missä itselleni jäi synnytyksestäni hyvä fiilis ja seuraavaan synnytykseen valmistauduin innolla, oli toisella äidillä jäänyt traumat ja kun tuli raskaaksi uudestaan, lapsi syntyi pelkosektiolla. Siihen yhtälöön liittyy niin monta asiaa jotka vaikuttaa.

Lisään muuten vielä että mulla on molemmissa synnytyksissä sattunut tikkaaminen vaikka on alkuun joku puudutuspiikki saatettu tökätä. Ekassa vielä miettivät että laittaisivatko lisää puudutetta mutta jostain syystä eivät laittaneet vaikka sanoinkin että sattuu. Jollain tapaa olen sitten olettanut että se kuuluu asiaan vaikka kieltämättä ikävää onkin, se vaan ei ole tuntunut niin merkittävältä asialta sitten enää kun on se käärö sylissä ja kipua ollut muutenkin. Mutta onhan se väärin jos asialle voidaan tehdä jotain ja äiti selvästi kärsii :/

Vierailija
22/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alapää nyt vaan satttuu olemaan tooosi herkkä alue. Ennen lapsia minulta on nivusista poistettu kaksi luomea, ja kyllä se aika inhaa oli vaikka puudutettiin. Samaten molempien synnytysten jälkeen on jouduttu tikkaamaan.

Ja välillä ihan oikeasti on tilanteita, ettei sitä puudutetta ehditä laittaa, kun on pakko väliliha esim leikata. Ja ilman leikkaamista saattaisi olla pahempi repeäminen tuloksena. Nimittäin se leikattu haava saadaan nätimmin ommeltua kuin repeytynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes jaksa mennä lukaisemaan noita enää, olen riittävän monta kertaa lukenut tuota samaa ulinaa.

Sitä ihminen luulee että saa päättää ihan kaikesta ja kuka koskee ja miten koskee kun ollaan sairaalassa ja synnyttämässä. Ja sit ollaan niin loukkaantuneita kun synnytys sattuu ja paikalla on muitakin kuin oma mies. Että mä olen väsynyt näihin "minulla on oikeus!!!"-akkoihin. Sinulla on oikeus joo, olla raskaana ja synnyttää, mutta lääkärillä ja hoitohenkilökunnalla on vastuu pitää sun prinsessaperseesi hengissä ja se rakkaudenhedelmä kans. Jos se joskus tarkoittaa sitä että sulla on vähän epämiellyttävä olo, niin voi kyynel.

Ja ei, en ole hoitoalalla, siitä jokainen voi kiittää luojaansa.

Vierailija
24/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:34"]Mä en edes jaksa mennä lukaisemaan noita enää, olen riittävän monta kertaa lukenut tuota samaa ulinaa.

Sitä ihminen luulee että saa päättää ihan kaikesta ja kuka koskee ja miten koskee kun ollaan sairaalassa ja synnyttämässä. Ja sit ollaan niin loukkaantuneita kun synnytys sattuu ja paikalla on muitakin kuin oma mies. Että mä olen väsynyt näihin "minulla on oikeus!!!"-akkoihin. Sinulla on oikeus joo, olla raskaana ja synnyttää, mutta lääkärillä ja hoitohenkilökunnalla on vastuu pitää sun prinsessaperseesi hengissä ja se rakkaudenhedelmä kans. Jos se joskus tarkoittaa sitä että sulla on vähän epämiellyttävä olo, niin voi kyynel.

[/quote]

No käy lukemassa, nyt et tiedä mihin kommentoit. Voisi mieli muuttua...

Vierailija
25/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:34"]

Mä en edes jaksa mennä lukaisemaan noita enää, olen riittävän monta kertaa lukenut tuota samaa ulinaa.

[/quote]

Mitä sä saat siitä, että haukut niitä, joilla ei ole kaikki mennyt putkeen synnärillä? Synnytyksensä kulkua ei voi itse valita, joten se ei ole näiden traumatisoituneiden vika, että jotain meni pieleen. Eriasteiset vammat voivat myös olla elinikäisiä ja ne olisi usein voitu välttää esim. sektiopäätöksellä, kun oli epäilys isosta lapsesta.

Vierailija
26/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi alatiesynnytystä parjatussa TAYS:ssa - ja kaikki meni hyvin, minua kohdeltiin asiallisesti ja ystävällisesti, sain kivunlievitystä kun halusin ja juuri sitä mitä halusin. Vähän tuli repeämää ekassa synnytyksessä, se ommeltiin, en muista puudutettiinko mutta ei ainakaan sattunut. En halunnut perhehuonetta enkä vesiallasta enkä repinyt verkkareita, vaikka en niitä saanut, en juoksuttanut henkilökuntaa sinne tänne kaikenmaailman synnytystoiveiden ja mielihalujen mukaan, en ollut vailla mitään ultimate synnytyskokemusta ja naiseuden korkeinta ylistystä. Menin sairaalaan synnyttämään ja tiesin, ettei se ole mitään herkkua vaan aika raaka rypistys ja tavoitteena on vaan päästä hengissä ja suht hyvässä kunnossa kotiin turvallisesti syntyneen vauvan kanssa. Tavoite saavutettiin ja siitä pojot sairaalalle.

Vierailija
27/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:50"]

Kyllä synnytys vaan on yksi ällöttävimpiä asioita maailmassa. Revenneitä alapäitä ja muuta inhottavaa. Ihme että kukaan yleensä haluaa opiskella kätilöksi... Itse en haluaisi olla katsomassa hikisen ämmän löysää toosaa. Yäk.

[/quote]

Joo, sen löysän toosan tuijottaminenhan siinä on se pääasia. Hyvä, että sinulla on muita urasuunnitelmia, hoitoalalle sinusta ei olisi.

Vierailija
28/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä tarjottiin kaikki kivunlievityksen, ja ommeltiin tikit puudutuksen kanssa. Ja sain lääkekonjakin synnytyksen jälkeen. Kukaan ei ollut ilkeä. Näin Naistenklinikalla 2008. Tulee mieleen, että onkohan nuo kauhukokemuksia kirjoittaneet synnyttäneet jossain pikkusairaalassa vanhanaikaisten kätilöiden avustuksella...?

Vierailija
29/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä sain kyllä kätilöltä pari puudutuspiikkiä, mutta niistä ei ollut apua kun vanhempi mieslääkäri kaiveli, kiskoi, venytteli ompelun aikana! huusin niin, että kumma kun vauva rinnoillani ei kuuroutunut ja sain  helvetiiliset traumat. en synnytyksestä, vaan ompelusta :/

huonekaverin oli tikannut sama Dr Mengle  ja yhdessä kauhistelimme, miksi pitää juuri synnyttänyttä niin repiä!

Vierailija
30/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ekaa synnytystä minua kohdeltiin kuin sivullista, kolmannessa ilmoitin ettei minulle tehdä mitään kysymättä pl. vaaratilanteet. Naurettavaa, että omia puoliaan täytyy pitää, mutta se tehosi. Sain hyvää kohtelua..

Vierailija
31/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:27"]Minulla on takana kaksi suunniteltua pelkosektiota ja näitä juttuja luettuani en ymmärrä miksi kukaan haluaa synnyttää alateitse. Kliininen ja turvallinen tilanne vs. repeilyt ja tikkaukset. Kaikki ollaan todella erilaisia ja varmasti moni ihmettelee minun valintaani. 

Minusta tapahtuma, jossa on ihan normaalia repeytyä skaalalla vähän - mielettömästi joutuen joutua tikattavaksi ja asenne on se, että se pitää vain kestää, on luonnoton. Jos luonto olisi tarkoittanut naisihmisen synnyttämään isoja nykyvauvoja, niin alapään venyminenkin olisi pakosti helpompaa, eikä olisi näitä toisen - neljännen asteen repeämiä lähes kaikilla. 

Kävelykyky on tehnyt ihmisapinasta synnyttämiseen huonon "mallin". Apinoilla tämän on helpompaa. Näin se vaan on.
[/quote]

Yksi syy on vauvan terveys. Toinen tulevat raskaudet. Kolmas sektiohaavasta toipuminen.
Vauvan terveyden kannalta alateitse syntyminen on paras. Sektiossa leikataan kohtua mikä aiheuttaa lisää riskejä tuleviin synnytyksiin. Alatie synnytyksistä olen toipunut hyvin ja miltei heti synnytyksen jälkeen. Pääsin nopeasti kotiin ja pystyin heti aloittamaan käveltllä käymisen, pyöräilyn jne.

Vierailija
32/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:02"]Mulla kyllä tarjottiin kaikki kivunlievityksen, ja ommeltiin tikit puudutuksen kanssa. Ja sain lääkekonjakin synnytyksen jälkeen. Kukaan ei ollut ilkeä. Näin Naistenklinikalla 2008. Tulee mieleen, että onkohan nuo kauhukokemuksia kirjoittaneet synnyttäneet jossain pikkusairaalassa vanhanaikaisten kätilöiden avustuksella...?
[/quote]

Nimenomaan pikkusairaaloissa saa ensiluokkaista hoitoa, kuten Salossa. Ja isossa kuten Tyksissä, ollaan kuin karjalauma liukuhihnalla.

Vierailija
33/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:27"]Minulla on takana kaksi suunniteltua pelkosektiota ja näitä juttuja luettuani en ymmärrä miksi kukaan haluaa synnyttää alateitse. Kliininen ja turvallinen tilanne vs. repeilyt ja tikkaukset. Kaikki ollaan todella erilaisia ja varmasti moni ihmettelee minun valintaani. 

Minusta tapahtuma, jossa on ihan normaalia repeytyä skaalalla vähän - mielettömästi joutuen joutua tikattavaksi ja asenne on se, että se pitää vain kestää, on luonnoton. Jos luonto olisi tarkoittanut naisihmisen synnyttämään isoja nykyvauvoja, niin alapään venyminenkin olisi pakosti helpompaa, eikä olisi näitä toisen - neljännen asteen repeämiä lähes kaikilla. 

Kävelykyky on tehnyt ihmisapinasta synnyttämiseen huonon "mallin". Apinoilla tämän on helpompaa. Näin se vaan on.
[/quote]

Yksi syy on vauvan terveys. Toinen tulevat raskaudet. Kolmas sektiohaavasta toipuminen.
Vauvan terveyden kannalta alateitse syntyminen on paras. Sektiossa leikataan kohtua mikä aiheuttaa lisää riskejä tuleviin synnytyksiin. Alatie synnytyksistä olen toipunut hyvin ja miltei heti synnytyksen jälkeen. Pääsin nopeasti kotiin ja pystyin heti aloittamaan käveltllä käymisen, pyöräilyn jne.
[/quote]

Kivat sulle. Jotkut eivät pysty vuoteen pyöräilemään alatiesynnytyksen jälkeen. Sektiohaava paranee oikealla hoidolla paljon nopeammin kuin alakerran repeämät. Ja sektiossa vauva ei ainakaan saa hapenpuutetta eikä jää jumiin, joten se _suunniteltu_ sektio on vauvan kannalta oikeinkin turvallista. Hätäsektiot ovat asia erikseen, mutta niihin päädytäänkin silloin kun alatiesynnytys on mennyt pieleen.

Vierailija
34/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vitutti eniten se, että musta puhuttiin kuin esineestä. Ikään kuin en olisi ollut paikalla. "Laittakaa sille nyt pilluun ne pillerit, niin alkaa jotain tapahtumaan" sanoi yksikin kätilö, kun miettivät synnytyksen käynnistämistä. Eihän ne kätilöt perinteisesti taida olla mitään ruudinkeksijöitä, mutta ihmettelin silloin ja ihmettelen edelleen, miten voi olla niin tynnyrissä kasvanutta ja yhdenmukaista porukkaa.
Kätilöt ovat syy, miksi en ole hankkinut enempää lapsia. Onneksi sain kaksi kerralla. Luojan kiitos lapset syntyivät lopulta sektiolla ja pääsin leikkaussaliin välillä nollaamaan sitä vitutusta ja turhautumista. Anestesialääkäri ja leikkaussalin sairaanhoitajat ja lastenlääkäri olivat kuin pelastavat enkelit - normaaleja ihmisiä, jotka kohtelivat mua kuin ihmistä.

Vierailija
35/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:34"]

[/quote]

Toivottavasti et ole millään muullakaan sellaisella alalla, jossa työn laadulla on väliä.

Vierailija
36/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut, että alapään puuduttaminen nyt vaan on hyvin vaikeaa. Ei siihen ole olemassa täydellisesti tehoavaa ainetta ja tekniikkaa, toisin kuin vaikka hammaslääkärissä. Minulla repesi emätin ja kaksi kätilöä kurssi sen kasaan. Sain jotain puudutteita, mutta olihan se silti synnytyksen inhottavin osa. Ei sille mitään voinut. Onneksi tikkaus ei kestänyt ikuisuuksia.

Vierailija
37/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:38"]

Olen lukenut, että alapään puuduttaminen nyt vaan on hyvin vaikeaa. Ei siihen ole olemassa täydellisesti tehoavaa ainetta ja tekniikkaa, toisin kuin vaikka hammaslääkärissä. Minulla repesi emätin ja kaksi kätilöä kurssi sen kasaan. Sain jotain puudutteita, mutta olihan se silti synnytyksen inhottavin osa. Ei sille mitään voinut. Onneksi tikkaus ei kestänyt ikuisuuksia.

[/quote]

Minullakin repesi emätin. Laittoivat spinaalin ja tunto oli kokonaan poissa koko tikkauksen ajan. Hyvin saivat alapään puudutettua :)

Vierailija
38/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:38"]

[/quote]

Minullakin repesi emätin. Laittoivat spinaalin ja tunto oli kokonaan poissa koko tikkauksen ajan. Hyvin saivat alapään puudutettua :)
[/quote]

Ok, no spinaali olisi varmasti auttanut, se on totta. Kun muuten synnytin lääkkeettömästi niin noin raskaan puudutteen pyytäminen olisi tuntunut jotenkin ylimitoitetulta, mutta pitää miettiä seuraavalla kerralla jos repeämä toistuu (uusi synnytys parin kuukauden päästä :) )

39

Vierailija
39/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:38"] Olen lukenut, että alapään puuduttaminen nyt vaan on hyvin vaikeaa. Ei siihen ole olemassa täydellisesti tehoavaa ainetta ja tekniikkaa, toisin kuin vaikka hammaslääkärissä. Minulla repesi emätin ja kaksi kätilöä kurssi sen kasaan. Sain jotain puudutteita, mutta olihan se silti synnytyksen inhottavin osa. Ei sille mitään voinut. Onneksi tikkaus ei kestänyt ikuisuuksia. [/quote] Minullakin repesi emätin. Laittoivat spinaalin ja tunto oli kokonaan poissa koko tikkauksen ajan. Hyvin saivat alapään puudutettua :) [/quote] Ok, no spinaali olisi varmasti auttanut, se on totta. Kun muuten synnytin lääkkeettömästi niin noin raskaan puudutteen pyytäminen olisi tuntunut jotenkin ylimitoitetulta, mutta pitää miettiä seuraavalla kerralla jos repeämä toistuu (uusi synnytys parin kuukauden päästä :) ) 39

[/quote]

Minäkin synnytin kipulääkkeettä, mutta lääkäri ehdotti tikkaukseen spinaalia. En itse edes tajunnut, että tikkauksen ajaksi voidaan puuduttaa kunnolla.

Vierailija
40/41 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa kohtelua, kamalia kokemuksia. En halua haluta lasta, kun on riski tuollaiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän