En millään meinaa tajuta että olen pian 80-vuotias ja aika riippuvainen aikuisista lapsistani. Olen leskin. Mieheni
sairastui syöpään ja kuoli. Tosiaan taistelen ikääntymistä vastaan. Jumppaan, kävelen ja syön terveellisesti. Katson kivoja elokuvia ja kuuntelen lempimusiikkiniani. En etsi toista miestä. Vaikka seura olisi kivaa. Aikuiset lapseni ei asu samassa kaupungissa. Muita samassa elämäntilanteessa?
Kommentit (29)
Siis miksi olet riippuvainen lapsistasi? Järjestä elämäsi niin että tulet toimeen mahdollisimman itsenäisesti.
Hakeudu asumaan paikkaan jossa voit hoitaa helposti kauppa- ym asiat, siis jos asut omakotitalossa jossakin
perukassa, muuta kerrostaloon taajamaan. Senioritalojakin on joissa voi ostaa palveluja sitä mukaa kuin
kunto huononee.
Jos vaan eläke sallii niin osta siivous- ym palvelut. Lapset voivat hyvällä omallatunnolla käydä luonasi
vierailulla kun eivät koe että ovat velvollisia auttamaan joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi olet riippuvainen lapsistasi? Järjestä elämäsi niin että tulet toimeen mahdollisimman itsenäisesti.
Hakeudu asumaan paikkaan jossa voit hoitaa helposti kauppa- ym asiat, siis jos asut omakotitalossa jossakin
perukassa, muuta kerrostaloon taajamaan. Senioritalojakin on joissa voi ostaa palveluja sitä mukaa kuin
kunto huononee.
Jos vaan eläke sallii niin osta siivous- ym palvelut. Lapset voivat hyvällä omallatunnolla käydä luonasi
vierailulla kun eivät koe että ovat velvollisia auttamaan joka asiassa.
Juuri näin. Olen nähnyt tuota molemminpuolista riippuvaisuutta. Ei hyvä.
Ei eläkeläinen voi itse palkata omaishoitajaa. Kunta palkkaa ja pitää olla joku lähenen. Siitä on omat lait joita noudatetaan. Ihan vieraan filipiiniläisen palkkaminen on helposti katsottu laittoman orjan hommaksi. Kaksi tapausta on ollut että sillä aasialisela apulaisella on ollut tarttuva vaarallinen tuberkuloosi ja perheen lapset vauva myös mukana ovat olleet oikeasti vaarassa .Ensin asiat viranomaisten tarkistettava, myös terveys tarkastus ja muu turvallisuus. Ei tämä ole mikään villi ja laiton Saudi maa.
Vierailija kirjoitti:
Alffa Jorman iso siitin on ready to go teille mammoillekkin aina ne päivät kun nuori isotissinen on varattu! Uuuuaaah -Jorma 62v!
Iso kyllä kelpais omaa väsynyttä miestä kun ei kiinnosta kuin ehkä kerran kuukaudes. Mistä sais ison? N36
Ensin hoidat lpsiasi 25 vuotta ja sitten vanhana ei sais soittaakaan sille lapselle. Ainakin tytöt yleensä pitävät äitiinsä yhtä. Meidän suvussa ei ole noin veemiäistä käytöstä. Onneksi vanhoistakin välitetään.
Vierailija kirjoitti:
Ei eläkeläinen voi itse palkata omaishoitajaa. Kunta palkkaa ja pitää olla joku lähenen. Siitä on omat lait joita noudatetaan. Ihan vieraan filipiiniläisen palkkaminen on helposti katsottu laittoman orjan hommaksi. Kaksi tapausta on ollut että sillä aasialisela apulaisella on ollut tarttuva vaarallinen tuberkuloosi ja perheen lapset vauva myös mukana ovat olleet oikeasti vaarassa .Ensin asiat viranomaisten tarkistettava, myös terveys tarkastus ja muu turvallisuus. Ei tämä ole mikään villi ja laiton Saudi maa.
Kyllä ihminen voi palkata itselleen yksityisesti hoitajan, eikä sillä ole mitään tekemmistä "villeyden ja laittomuuden" kanssa. Missä holhous- kontrollitodellisuudessa elät? Sentään emme elä missään orwell-todellisuudessa! Ei mitään viranomaisten tarkastuksia siihen tarvita. Saahan lapsellekin palkata yksityisesti hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Kunta voi sen sijaan palkata kotihoidon käymään, tosin kulut maksaa osittain kotihoidettava itse.
Vierailija kirjoitti:
Ensin hoidat lpsiasi 25 vuotta ja sitten vanhana ei sais soittaakaan sille lapselle. Ainakin tytöt yleensä pitävät äitiinsä yhtä. Meidän suvussa ei ole noin veemiäistä käytöstä. Onneksi vanhoistakin välitetään.
Anteeksi mitä? 25 vuotta?
Useimmat lapset itsenäistyvät ja pärjäävät ihan itse reilusti ennen 25 vuotta. Nykyään useimmat aikuiset käyvät töissä ja siinä ohessa pitäisi sitten hoitaa omat lapset ja erittäin vaativat vanhus? Rajansa on jaksamisella niillä aikuisilla lapsilla, joita herätellään kätevästi myös öisin soittelemalla.
Yritä rasittaa lapsiasi mahdollisimman vähän, ja jos heitä on useampi, tasaisesti eikä aina yhtä. Mieti ensin kunnolla, selviytyisitkö kuitenkin itse jos vähän tuumailet, etkä soita joka kerta ensireaktiona. Mieti myös, pystyykö kyseinen lapsesi ylipäätään auttamaan ko.asiassa, vai onko puhelu vain voivottelua ja ongelman siirtämistä lapsesi harteille. Jos sinua apua pyydettyäsi neuvotaan, kuuntele ja toimi neuvojen mukaan. Älä soita kesken työpäivän. Jollet saa lastasi heti kiinni, älä soita hänen puolisolleen tai lapsilleen. Älä soita monta kertaa päivässä tai edes joka päivä.
T: nimimerkki Hiukan uupunut