Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voisin selvitellä, mikä meni pieleen läheiseni hoidossa?

Vierailija
19.03.2022 |

Voi olla, että virheitä oli tapahtunut jo vuosia sitten. Niihin terveysongelmiinkin olisi todennäköisesti pitänyt suhtautua aivan erilaisella ryhdikkyydellä. Luulin, että henkilö vastuullisena ihmisenä hoiti itse asiat kunnolla ja että en kuitenkaan kehtaisi puuttua niihin. Joskus vähän kyselin ja luotin saamiini vastauksiin. Häntä myös auttoi toinen läheinen, jonka arvioihin luotin. Nyt jälkikäteen arvioiden kaikki meni aivan pieleen. Olisi pitänyt tajuta puuttua tapahtumiin jo hyvissä ajoin. Mutta olin passiivinen ja tyhmä sekä liian solmussa oman elämän mitättömien ongelmieni kanssa. Koen syvää syyllisyydentunnetta kaikesta.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kokenut oman vanhukseni kanssa sairaanhoidossa paljon laiminlyöntejä. Luotin liikaa sairaanhoitohenkilökuntaan. Se surettaa vielä nytkin, vaikka poismenosta on jo kauan.

Vierailija
2/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa läheisesi ei vaan itse halunnut niitä hoitaa? Ihmisellä on vapaa tahto ja oikeus olla myös hoitamatta itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollaista edes tarvitsisi selvittää?

Eikö olisi tärkeintä pohtia, miten tästä eteenpäin voisi toimia parhaalla mahdollisella tavalla.

Mikäli läheinen ehti kuolla, niin tuollaistena asioiden selvittäminen ei tuo kuin lisää ongelmia ja mielipahaa.

Vierailija
4/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa mikään ei mennyt pieleen vaan henkilökunta teki kaiken minkä pystyi. Olet aloittanut aiheesta monta ketjua, ja kuulostaa siltä, että sinulle kuoleman hyväksyminen on hyvin vaikeaa yleensäkin.

Lisäksi, läheiselläsi oli myös oikeus tehdä omaa hoitoaan koskevia päätöksiä. Mainitsit hänen olevan vastuullinen ihminen, joten luultavasti hän tiesi koko ajan missä mennään sekä osallistui omaa hoitoaan koskeviin päätöksiin. Ei aikuista, täysivaltaista ihmistä voi pakottaa mihinkään toimenpiteisiin.

Vierailija
5/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä lähtötiedoilla, sanoisin että niiltä henkilöiltä jotka hoidosta vastasivat. Ja aloita vaikka ihan kysymällä asiasta.

Vierailija
6/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Näillä lähtötiedoilla, sanoisin että niiltä henkilöiltä jotka hoidosta vastasivat. Ja aloita vaikka ihan kysymällä asiasta.

Toisaalta - onko ap edes sellainen henkilö, jolle tietoja saisi antaa? Jotkut potilaat kieltävät tietojen antamisen tietyille ihmisille, saattavat jopa sanoa, ettei edes lapsille saa antaa mitään tietoja.

Emme tiedä kaikkia yksityiskohtia. Eikä ap:kään tiedä kaikkea läheisensä sairauden kulusta.

Vierailija
7/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa läheisesi ei vaan itse halunnut niitä hoitaa? Ihmisellä on vapaa tahto ja oikeus olla myös hoitamatta itseään.

En tiedä ihan oikeaa syytä kaikkeen taustalla. Yksi juttu tuntui johtavan taas toiseen ja nämä kolmanteen jne. Samalla idealla meni toisenkin ja kolmannenkin läheiseni terveys lopulta kokonaan. Kyseinen kierre olisi pitänyt pystyä pysäyttämään ajoissa. On vain niin voimaton olo ja tunnen syyllisyyttä, kun en kyennyt auttamaan läheisiäni hyvissä ajoin.

Ap

Vierailija
8/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se tulikin: Toisinaan omaisten valitukset "huonosta hoidosta" ovat vain oman syyllisyyden ja huonon omatunnon käsittelyä.

Vierailija
9/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lähiomainen, saat tilata kaikki potilaan tiedot sairaanhoidon rekistereistä.

Hoitovirheestä voi valittaa potilasvahinkolautakuntaan, mutta sieltä enintään saa vakuutuskorvauksen, ei potilasta takaisin eloon.

Vierailija
10/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä muuttunut sävy johtuu, ap? Edellisissä ketjuissasi halusit kieltää saattohoidon ja tietyt lääkkeet.

Onnea, olet ilmeisesti kehittynyt tunteiden tunnistamisessa!

Vierailija
11/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se tulikin: Toisinaan omaisten valitukset "huonosta hoidosta" ovat vain oman syyllisyyden ja huonon omatunnon käsittelyä.

Aika usein eivät ole. Ei se hoito aina nyt niin ihmeellistä ole.

Kadun, etten mennyt äidin mukaan lääkäriin vaatimaan tutlimuksia. Silloin oli paha koronatilanne ja äiti oli täysvaltainen ihminen. Mutta liian kiltti ja liian huono valittamaan. Hän sai kerta toisensa jälkeen särkylääkettä kipuihinsa, jotka liian myöhään osoittautuivat syövän aiheuttamiksi. Siis usealta eri lääkäriltä peräjälkeen.

Vierailija
12/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole noin yksiselitteistä myöskään. Se on pääosin surua ja pettymystä sekä järkytystä. Toisaalta koen, että terveenä mun olisi pitänyt kyetä puolustamaan potilasta sekä jälkikäteen ajatellen olisi jo vuosien ajan pitänyt kysyä vieläkin tarkemmin asioista. Kyselin kyllä, mutta luotin siihen, että henkilö itse tietää tilanteensa ja osaa pitää puoliaan kuitenkin aikuisena ja täysivaltaisena ja -järkisenä ihmisenä. En halunnut liikaakaan udella ja luulin, että kaikki on tavallaan ok. Väärässäpä olin.

Jos nyt mietitään huonoa omaatuntoa, niin rehellisesti sanoen ansaitsisin saman kohtalon itse asap, kun en onnistunut pelastamaan läheisiäni ajoissa. Haluaisin vain itsekin poistua tästä maailmasta, sillä on epäreilua, että itse olen vielä elossa.

Ap

Vierailija
13/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein eivät ole. Ei se hoito aina nyt niin ihmeellistä ole.

Kadun, etten mennyt äidin mukaan lääkäriin vaatimaan tutlimuksia. Silloin oli paha koronatilanne ja äiti oli täysvaltainen ihminen. Mutta liian kiltti ja liian huono valittamaan. Hän sai kerta toisensa jälkeen särkylääkettä kipuihinsa, jotka liian myöhään osoittautuivat syövän aiheuttamiksi. Siis usealta eri lääkäriltä peräjälkeen.

Mulla vähän samaa liittyen juuri koronaan ja läheiseni sairauden vakavuuteen. Koronariskin ja siihen liittyvien turvatoimien ym. vuoksi tajusin tilanteen vakavuuden liian myöhään. Olen itsekin liian kiltti ja mukautuvainen normaalisti.

Ap

Vierailija
14/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä muuttunut sävy johtuu, ap? Edellisissä ketjuissasi halusit kieltää saattohoidon ja tietyt lääkkeet.

Mua odottaa loppu itseänikin. En jaksa enää elää. Ihan sama, kehitynkö mihinkään suuntaan. Haluan läheiseni takaisin asap tai itse pois täältä. Olisin vielä viimeisillä voimillani halunnut selvittää tilanteen ja auttaa häntä ns. haudan takaa.

Ap

Vierailija
15/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset voivat tuntea syyllisyyttää siitä, että eivät osanneet auttaa ajoissa. Mä olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja läheiseni hyvin usein konsultoineetkin mua. Isäni on nyt 93v ja selvinnyt jo kolmesta eri syövästä. Ihan vain siksi, että mä olen passittanut erikoislääkärille jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Jos olisi jäänyt odottelemaan, olisi syövät ehtineet levitä. 

Vierailija
16/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen edelleen samaa mieltä tietyistä asioista, tosin eivät asiat ole noin yksioikoisiakaan. Suomessa kyllä roiskuu rapatessa noissa saattohoitoasioissa liikaa, vaikka vielä olisi toivoakin. Läheiseni olisi saanut lisävuosia elämäänsä, jos olisin tajunnut vaatia tiettyjä juttuja ajoissa hänelle tai jos hän itse olisi ne huomioinut. Mutta en tiennyt ja tajunnut ajoissa.

Ap

Vierailija
17/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläisissä sairaaloissa et mistään. Tiltuhan tämä, kylvämässä epäluuloa terveydenhoitoon. Harmittaako, kun sun ruplilla ei saa enää ostettua mitään?

Vierailija
18/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaiset voivat tuntea syyllisyyttää siitä, että eivät osanneet auttaa ajoissa. Mä olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja läheiseni hyvin usein konsultoineetkin mua. Isäni on nyt 93v ja selvinnyt jo kolmesta eri syövästä. Ihan vain siksi, että mä olen passittanut erikoislääkärille jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Jos olisi jäänyt odottelemaan, olisi syövät ehtineet levitä. 

Tuo on hyvä juttu ja isäsi on onnekas, kun hänellä on sinut. Tuntuu siltä, että pitäisi olla tietoutta lääketieteestä ja hoitoalasta, jotta edes osaisi auttaa ja tukea läheisiään näissä asioissa. Itse olen tyystin muulta alalta.

Ap

Vierailija
19/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäläisissä sairaaloissa et mistään. Tiltuhan tämä, kylvämässä epäluuloa terveydenhoitoon. Harmittaako, kun sun ruplilla ei saa enää ostettua mitään?

En ole trolli, vaan ihan suomalainen jota ärsyttää Putlerin aloittama sota. Mutta ärsyttää myös se, miten potilaita hoidetaan silloin, jos ei osaa omaisena puolustaa tarpeeksi hyvin läheisiään.

Ap

Vierailija
20/60 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua odottaa loppu itseänikin. En jaksa enää elää. Ihan sama, kehitynkö mihinkään suuntaan. Haluan läheiseni takaisin asap tai itse pois täältä. Olisin vielä viimeisillä voimillani halunnut selvittää tilanteen ja auttaa häntä ns. haudan takaa.

Ap

Eli ajattelet että vain sinun puuttumisellasi tilanne olisi toisin? Mainitsit että luulit,että tutkailit itse etkä vaatinut kunnon vastauksia. Miten on tämän läheisen oma tahto ja se mitä hän ehkä teki,kenties ei halunnut tehdä? Ilmaisiko hän että haluaa kaiken hoidon ja yrittää viimeiseen asti? Kuulostaa sille että olet tehnyt omat päätelmäsi ilman kunnon faktoja ja kuulematta läheisen omia ajatuksia siellä kaiken takana.