Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te joilla on tomaatin taimia kasvamassa?

Vierailija
19.03.2022 |

Kuinka isoja teidän taimet jo ovat ja kuinka paljon niissä on lehtiä?

Mulla on vasta 10-15cm ja niissä on vasta puhjenneet sirkkalehtien jälkeen ne varsinaiset lehdet.

Nii ja kuinka monta taimea teillä on kasvamassa?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja.

Vierailija
2/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tänään vasta kylvää...olenko auttamattomasti liian myöhään liikkeellä? En ole ennen kasvattanut tomaatin taimia, mutta nyt ajattelin yrittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään?

Vierailija
4/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ehtinee kylvää.

Vierailija
5/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosia olen kylvänyt tomaatit vasta maalis/huhtikuun vaihteessa.  Muuten niistä tulee liian honteloita sisällä.  Kasvivalo on myös hyvä taimille ja samoin viileä kasvupaikka.

Vierailija
6/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin tänään vasta kylvää...olenko auttamattomasti liian myöhään liikkeellä? En ole ennen kasvattanut tomaatin taimia, mutta nyt ajattelin yrittää.

Tämä on minunkin ensimmäinen kerta kun kasvatan tomaattia, joten en tiedä käytännön kokemuksesta asiasta yhtään muuta kuin mitä olen tähän asti päässyt.

Jossain lukee että 8vk ok se esikasvatusaika, joten sen puolesta et ole myöhässä.

Missä ajatteli idättää siemenet?

Ap

Vierailija
7/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 25 kpl alle 10 cm taimia, amppeliin sopivaa kirsikkatomaattilajiketta. Kylvetty maaliskuun alussa ja niillä on kasvivalo lisänä. Taimet voi istuttaa syvempään kun siirtää ne isompaan ruukkuun, jos varret ovat kasvaneet honteloiksi. Lisävalo auttaa.

Vierailija
8/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo vuosia olen kylvänyt tomaatit vasta maalis/huhtikuun vaihteessa.  Muuten niistä tulee liian honteloita sisällä.  Kasvivalo on myös hyvä taimille ja samoin viileä kasvupaikka.

Onko sulla ollut kaikki taimet kasvihuoneissa vai onko jotkut ollut ulkosalla? Ja paljon sulla on ollut niitä?

Itselleni tuli aika paljon niitä, niin mietin et kuinka pahasti tää karkas multa käsistä tää homma.

Ap

Vierailija
9/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kylvin viime sunnuntaina. Muutama taimen alku pilkistää mullasta. 8 viikon päästä toisiaan ulos, eli toukokuun puolivälissä. Siihen asti kasvatetaan sisällä, mutta karaistaan toukokuussa viemällä taimia hetkeksi ulkoilemaan. Vielä ehtii istuttaa uudet taimet, hyvin ehtivät vaikka kesäkuun alussakin ulos

Vierailija
10/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 25 kpl alle 10 cm taimia, amppeliin sopivaa kirsikkatomaattilajiketta. Kylvetty maaliskuun alussa ja niillä on kasvivalo lisänä. Taimet voi istuttaa syvempään kun siirtää ne isompaan ruukkuun, jos varret ovat kasvaneet honteloiksi. Lisävalo auttaa.

Kiitos tästä vastauksesta!

Ap

Vierailija
11/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on, suurimmassa osassa on ekat sirkkalehdet, ensimmäisiin alkaa pukata seuraavia. Alle 10 kpl taimia kun kasvihuoneeseen ei mahdottomia mahdu. Kasvatan siellä muutakin.

Vierailija
12/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kirsikkatomaattia. Vasta pilkistää hiukan ensimmäiset taimet. Tein tänä vuonna niin että istutin kuuteen ruukkuun neljä siementä kuhunkin, niin ei tarvitse huolehtia koulimisesta. Mutta taimiakaan en sitten kauhean montaa tarvitse parvekeistutuksiin.

Vierailija
13/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on, suurimmassa osassa on ekat sirkkalehdet, ensimmäisiin alkaa pukata seuraavia. Alle 10 kpl taimia kun kasvihuoneeseen ei mahdottomia mahdu. Kasvatan siellä muutakin.

Jatkan vielä, kasvatan niitä niin, että kylvän suoraan maitopurkkeihin 2-3 siementä. Kun itävät, nyppään ylimääräiset pois. Näin voin etukäteen päättää, montako taimea kasvatan + koulimisvaihe jää kokonaan pois. Maitopurkit siis leikkaan poikki jostain puolivälin yläpuolelta ja täytän mullalla.

Vierailija
14/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli en ole autamatta myöhässä. Tosin mietin sitä että kuinka paljon raju koulitsiminen vaikuttaa kasvuun. Olin aika tiehään voirasiaan kylvänyt ne, joten aloin koulimaan niitä jo sirkkalehti vaiheessa.

Ap

Vierailija
15/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli en ole autamatta myöhässä. Tosin mietin sitä että kuinka paljon raju koulitsiminen vaikuttaa kasvuun. Olin aika tiehään voirasiaan kylvänyt ne, joten aloin koulimaan niitä jo sirkkalehti vaiheessa.

Ap

Mitä tarkoitat rajulla koulitsemisella? Yleensä kouliminen nopeuttaa kasvua ellet kauheasti katko juuria.

Vierailija
16/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä tarkoitat rajulla koulitsemisella? Yleensä kouliminen nopeuttaa kasvua ellet kauheasti katko juuria.

Sitä että otan toisella kädellä lehdestä kiinni ja toisella kädellä nyhdän sitä juuripaakkua irti. Usein se paakku mureni ja jäljelle jäi paljaat juuret. Paakun mukana siis vaurioitui niitä pienimpiä hiusjuuria.

Se miten ajattelin koulimisen tapahtuvan on se että saan irroitettua maata sen verran että kaikki juuret ovat sen paakun sisällä vahingoittumattomana.

Vierailija
17/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouliminen tarkoittaa istuttamista isompaan astiaan.

Minulla on ollut tomaatteja kasvihuoneessakin, viime vuosina kasvulaatikossa lämpimällä paikalla.

Jos on pitkiä honteloita taimia, niin ne voi istuttaa syvään.

Parhaita tomaatteja mielestäni ovat pensastomaatit.  Ovat matalia eikä varkaita tarvi poistaa kesällä.  Helppoa!

Vierailija
18/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 24 pienehköä pahvipurkkia, joihin ajattelin kylvää "maltillisesti", ettei tarvitse repiä sitten koulimisvaiheessa kovasti. Jos taimia saan aikaiseksi on minulla kaksi paikkaa, joihin istutan; kotona aurinkoinen terassi (ruukkuihin) ja mökillä suoraan maahan aurinkoiselle seinustalle. Tuo mökin seinusta osoittautui viime vuonna hyväksi kasvupaikaksi, kun istutin pari torilta ostettua taimea. Ajattelin nyt, että jos saisi isomman sadon huokeasti, katsotaan 😀.

Vierailija
19/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylvin runkotomaatin siemeniä 26.2., taimet ovat nyt n. 5-senttisiä ja ekat varsinaiset lehdet vasta ihan alussa. Yhden suomalaisen tomaatin siemenenkin olen onnistunut idättämään samoihin aikoihin ja sillä taimella sama tilanne. Kasvivalo päällä vaan jotain 7h/pv, pitäisi kai olla tunnin-pari kauemmin mutta ihan hyvin tuntuvat pärjäävän noinkin.  Siirsit taimet varovasti hiukan harvemmaksi toisistaan viime viikonloppuna, eivät ottaneet nokkiinsa ollenkaan. Asuvat nyt kuvullisessa Elhon kasvatuslaatikossa toistaiseksi.

Vierailija
20/29 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Harvensin omat tiheään kylvetyt siemenet ihan äskettäin sirkkalehtivaiheessa, ei ne välttämättä tykkää huonoa jos on hellävarainen. Käytin isoa verhoneulaa omien taimien juurten erotteluun toisistaan, hyvin ovat selvinneet ekstravarovaisesta käsittelystä kun mitään nuupahtamista ei ole ekan viikon sisällä tapahtunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme