Kuinka pikkulapsiperheydestä voi selvitä?
Olen lapseton ja katselin äsken ikeassa lapsiperhettä. Yksi kouluikäinen, toinen noin viisivuotias, yksi noin kolmivuotias ja yksi haparoiden kävelevä.
Lapset eivät edes käyttäytyneet huonosti, mutta kun lapset ovat, no, lapsia.
Katsoin sitä hodareiden syöntiä oman aikani ja totesin, että melkoinen super täytyy tuollaisen myllyn pyörittämiseen olla.
Miten te useampilapsiset perheet siitä selviätte? Onko elämänne mitään muuta kuin suorittamista?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:34"]Onko elämänne mitään muuta kuin suorittamista?
[/quote]
Kyllä tämä aika suorittamista on. Tahdoin suuren perheen, mutta kyllä minulle on selvinnyt, että yksi tai kaksi olisi riittänyt. En ole sellainen äiti- ja emäntätyyppi, jolta tämä sujuu luonnostaan. Kaamea pakertaminen tässä.
Rakastan tietenkin lapsiani ja yritän huolehtia heistä, mutta jos uudestaan pitäisi valita, tahdonko viisi lasta, niin en varmasti tahtoisi.
[/quote]
Anteeksi nyt, ihan oikeastiko hankit viisi ennen kuin huomasit, että et olekaan suurperhetyyppiä?
t. kahden pikkulapsivaiheen jo ohittaneen lapsen äiti, joka tietää omien resurssiensa rajat ja täten nauttii lapsiperhe-elämästä täysillä näiden kahden kanssa mutta ei tulisi mieleenkään tehdä enää lisää
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:07"] Valiumia naamaan joka aamu niin hyvin menee :) Siis äidille.. :D [/quote] Diatsepaamia ei myydä Suomessa nimellä Valium. [/quote] Lääketietoudella onkin hyvä tulla pätemään. Antaa hyvän kuvan, not.
[/quote]
Kuule, se ei ole mitään pätemistä, vaan ihan yksinkertaista yleissivistystä ja päättelykykyä. Amerikkalaisissa sarjoissa, elokuvissa ja kirjoissa aina napsitaan Valiumia, mutta Suomessa en ole kuullut kenenkään puhuvan kyseisestä lääkkeestä (jos ei yhtä Rosa Liksomin novellia oteta lukuun). Vuosia sitten googlasin, että mikäs se Valiumin vaikuttava aina oikein on. Kas noin asioista on helppo ottaa selvää.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:59"]
Ihminen on luonnostaan mestarillinen selviytyjä ja sopeutuja, onneksi!
[/quote]
Onneksi minä olen valinnut itselleni elämäntavan, jossa ei tarvitse jatkuvasti "selviytyä" ja "sopeutua".
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:59"]
[/quote]
Onneksi minä olen valinnut itselleni elämäntavan, jossa ei tarvitse jatkuvasti "selviytyä" ja "sopeutua".
[/quote]
No mut hei, onneksi ja kivaa sinulle!
Ohis. Kyllä voi ihan hyvin pistää Valiumia naamaan ja vaikka sitten mennä sinne Ikeaan neljän lapsen kanssa. Ei kai tässä ketjussa ole tapahtumamaata määritelty.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:52"]
Olen muutenkin touhukas, en jaksaisi oleilla jouten ilman lapsiakaan.
[/quote]Todella outoa lukea näitä kommentteja, joissa sanotaan suurin piirtein, että hyvä kun on lapsia, olisi tylsää istua vain kotona telkkaria katsellen. Siis mitä ihmettä?! Luulevatko nämä ihmiset todella, että ainoat vaihtoehdot ovat lapsiperhe-elämä ja passiivinen kotona möllöttely? Ainakin minun elämäni olisi todella tylsää, jos minulla olisi lapsia. En ehtisi moneen vuoteen juuri ollenkaan keskittyä mihinkään tärkeään!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:59"]
[/quote]
[/quote]
No mut hei, onneksi ja kivaa sinulle!
[/quote]Niin on. Olen todella onnekas, kun minulla ei ole koskaan ollut mitään pakkomiellettä lasten saamisesta. Saan onnellisuuteni paljon helpommalla kuin vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:52"]
Olen muutenkin touhukas, en jaksaisi oleilla jouten ilman lapsiakaan.
[/quote]Todella outoa lukea näitä kommentteja, joissa sanotaan suurin piirtein, että hyvä kun on lapsia, olisi tylsää istua vain kotona telkkaria katsellen. Siis mitä ihmettä?! Luulevatko nämä ihmiset todella, että ainoat vaihtoehdot ovat lapsiperhe-elämä ja passiivinen kotona möllöttely? Ainakin minun elämäni olisi todella tylsää, jos minulla olisi lapsia. En ehtisi moneen vuoteen juuri ollenkaan keskittyä mihinkään tärkeään!
[/quote]
Tärkeään? Eikö lasten kanssa touhuaminen ole tärkeää?
No meillä ei ole suurperhe vaan äiti, isä ja kaksi lasta. Mutta nyt kun lapset ovat isompia ja omat tutut elävät pikkulapsivaihetta, mietin itsekin miten sitä rumbaa jaksoi.
No itse jaksoin koska parisuhde ja rahatilanne on ollut kunnossa. Mielestäni äidin ja isän hyvä suhde luo sen pohjan sujuvalle ja onnelliselle perhe-elämälle. Olen ihan kauhuissani aina kun joku eron partaalla oleva pari kertoo odottavansa uutta lasta! Sitten joutuu kuuntelemaan sitä itkua kun mies huinaa omissa menoissaan ja äiti uupuu.
Tämä nyt oli aika rajua yleistämistä mutta anyway.
En silti väitä etteikö yh-vanhemman lapsi voisi olla onnellinen!! Vaan lähinnä sitä että kun perhe "perustetaan" niin elämä on varmasti aika ihanaa kun vanhemmat ovat siinä täysillä mukana YHDESSÄ.
Meille sopii tämä kokoinen perhe, mutta jos pitäisi valita suurperhe tai pelkkä parisuhde ilman lapsia niin ehdottomasti jälkimmäinen.
Mutta omia lapsiani en vaihtaisi pois mistään hinnasta, yhtään en ole katunut tätä perhe-elämää. <3
Jos lapsiasia ei ole sinulle mitenkään tärkeä, niin miksi jauhat sitä täällä?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:07"] Valiumia naamaan joka aamu niin hyvin menee :) Siis äidille.. :D [/quote] Diatsepaamia ei myydä Suomessa nimellä Valium. [/quote] Lääketietoudella onkin hyvä tulla pätemään. Antaa hyvän kuvan, not.
[/quote]
Kuule, se ei ole mitään pätemistä, vaan ihan yksinkertaista yleissivistystä ja päättelykykyä. Amerikkalaisissa sarjoissa, elokuvissa ja kirjoissa aina napsitaan Valiumia, mutta Suomessa en ole kuullut kenenkään puhuvan kyseisestä lääkkeestä (jos ei yhtä Rosa Liksomin novellia oteta lukuun). Vuosia sitten googlasin, että mikäs se Valiumin vaikuttava aina oikein on. Kas noin asioista on helppo ottaa selvää.
[/quote]
Joo joo, uskotaan. Älä pilaa tätä ketjua epäolennaisuuksista jankkaamisella, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:43"]
[/quote]
[/quote]
Joo joo, uskotaan. Älä pilaa tätä ketjua epäolennaisuuksista jankkaamisella, kiitos.
[/quote]
Jos et halua lukea epäolennaisuuksia, miksi ihmeessä kirjoittelet epäolennaisia kommentteja?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:38"]Anteeksi nyt, mutta mun mielestä tällaiset kyselyt ovat todella tympeitä. [/quote] Mielestäni taas aika kiinnostavia. Itselläni on kaksi sisarusta, eli vanhemmillani on ollut kolme lasta kasvatettavana. Nyt tässä tätä omaa kolmiviikkoista naperoani katsellessani ja välillä ajatellessani "MIHIN TÄMÄN VOI PALAUTTAA??" mietin kuinka omat vanhempani saivat paketin pysymään koossa, puhumattakaan sitten niistä suurperheistä ja heidän arjenpyöritystaidoistaan.
[/quote]
Usko pois, tulet miettimään tuota vielä moneen kertaan. Ja loppujen lopuksi -vaikket ehkä nyt- olet kuitenkin sitä mieltä, että lapsi on parasta elämässäsi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos et halua lukea epäolennaisuuksia, miksi ihmeessä kirjoittelet epäolennaisia kommentteja?
[/quote]
Mitä saat tästä näsäviisastelusta? Ap:lle vastaan, että pikkulapsiaika menee kuitenkin nopeasti ohi (jälkikäteen sen huomaa) ja neljä lasta hankkineilla on keskivertoa suurempi harrastuneisuus asiaan ja sitä myöten kyvyt, varmaankin. ;)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitä saat tästä näsäviisastelusta? Ap:lle vastaan, että pikkulapsiaika menee kuitenkin nopeasti ohi (jälkikäteen sen huomaa) ja neljä lasta hankkineilla on keskivertoa suurempi harrastuneisuus asiaan ja sitä myöten kyvyt, varmaankin. ;)
[/quote]
En mä tästä mitään saa. Mua ei haittaa lukea epäolennaisuuksia, mutta koska sua ilmeisesti haittaa, ihmettelen, miksi kirjoittelet niitä.
Musta elämä tuntuisi tosi tylsältä ilman näitä lapsia. Sain ekan 27-vuotiaana, ja kyllä siinä ehti melkein 10v tehdä kaikkea itselleen, matkustella ja kokea. Kaikki aikanaan, nyt elämä on täyttä ja ihanaa lasten kanssa. Olen muutenkin touhukas, en jaksaisi oleilla jouten ilman lapsiakaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:20"]
[/quote]Ei minulle.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 10:31"]
[/quote]Ei minulle.
[/quote]Mikä on sinulle tärkeämpää kuin lapset?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 10:31"]
[/quote]Ei minulle.
[/quote]Mikä on sinulle tärkeämpää kuin lapset?
[/quote]Ihan mikä tahansa myönteinen asia: luonnosta nauttiminen, hyvän kirjan lukeminen, viinin juominen ystävien kanssa, puhtaat lakanat, voimabiisin kuunteleminen...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:47"]Eiköhän siinä taas joku yh-horatsu ollut löytänyt uuden rassukan äpärälauman elättäjäksi, en arvosta kyseisiä loisia pätkääkään. Jos taas kyseessä oli ydinperhe, nostan hattua, ilahduttaa aina nähdä naisia, jotka kykenevät sitoutumaan muuhunkin kuin jakamaan tussua paljaalla jokaiselle vastaantulijalle.
[/quote]
Jollain on vähän paha olla :) Et ole tainnut saada "omaa osaasi" tussuista, kun noin katkerana?