Miksi ihmiset ovat niin kateellisia työttömille?
Voisitko selittää, miksi sinä hyvätuloinen olet kateellinen työttömän saamasta avustuksesta? Mitä se on sinulta pois, että joku toinen saa elää, vaikkei olekaan työtä saanut?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:01"]Tyypillinensuomalainen nyt kadehtii syöpäsairaitakin (tukiaiset + pitkä saikku)
[/quote]
;-D suurin osa joo, ei kuitenkaan kaikki.
Kyse ei ole kateudesta. Väärä analyysi sinulla.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:05"]
Laskin joskus, että työt.korvaukset ja asumistuki olisivat vain 350 euroa vähemmän kuin palkkani yksit. Päiväkodissa.
[/quote]
Voit kokeilla että miten hyvin pärjäät ilman sitä 350€/kk. Muista kokeilla vähintään 6kk että saat yllättävät investoinnit mukaan testiisi kun yhtäkkiä kengät repeää ja rahaa on 5 euroa viikon ruokiin.
Puolen vuoden työttömän budjetilla naatiskelun jälkeen sinulla onkin säästössä 2100€ tuhlattavaksi jota työttömällä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:01"]
Tyypillinensuomalainen nyt kadehtii syöpäsairaitakin (tukiaiset + pitkä saikku)
[/quote]
Mulle on sanottu, että saisin olla kiitollinen paniikkihäiriöstäni: saan oikein luvan kanssa kököttää kotona ja nukkua pitkään. Ei tarvi kaupassakaan itse aina käydä jos ei jaksa. Vittu tää kansakunta on sairas.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:05"]
Laskin joskus, että työt.korvaukset ja asumistuki olisivat vain 350 euroa vähemmän kuin palkkani yksit. Päiväkodissa.
[/quote]
Voit kokeilla että miten hyvin pärjäät ilman sitä 350€/kk. Muista kokeilla vähintään 6kk että saat yllättävät investoinnit mukaan testiisi kun yhtäkkiä kengät repeää ja rahaa on 5 euroa viikon ruokiin.
Puolen vuoden työttömän budjetilla naatiskelun jälkeen sinulla onkin säästössä 2100€ tuhlattavaksi jota työttömällä ei ole.
[/quote] mutta silloin ei menisi esim. Työmatka ja autokuluja ollenkaan. Ja olen ollut työttömänä. Pärjäsimme hyvin kun oli aikaa tehdä kaikki itse.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:56"]
Tienaan nettona 1200-1400 euroa kuussa, joten kyllä se hieman ärsyttää, kun joku toinen saa saman tai lähes saman summan ja käyttää päivänsä salilla ja pleikkaria pelaten. Rakastan kuitenkin työtäni, enkä ole ajatellut alkaa työttömäksi.
[/quote]
Jos joku saa saman summan vain ja ainoastaan itselleen, hän hyvin todennäköisesti on tehnyt ennen työttömyyttään hyväpalkkaista työtä ja siten maksanut osan omasta työttömyyskorvauksestaan jo etukäteen.
[/quote]
Tuo henkilö, joka nettona tienaa tuon 1200-1400 euroa, hän todennäköisesti maksaa myös asumisensakin vielä tästä. Tämän lisäksi myös työmatkoihin kuluu yleensä rahaa. Työtön jos saa nettona sen 550e/kk ja hän saa asumistukea vaikka 450 euroa. Niin johan siitä tulee 1000 euroa tukia. Työssäkäyvällä jos palkasta jää käteen 1200 euroa, ja maksaa vuokran ja työmatkat, ei välttämättä saa juurikaan sen enempää käteen kuin työtön.
Ja selvennykseksi, en tarkoittanut tuolla nyt mitään että työttömien tukia tulisi leikata tai että olen kateellinen. Tarkoitus nyt oli vain havainnollistaa tätä eroa matalapalkka-alan ja työttömien tukien välillä.
Tukien suuruutta liioitellaan myös hirveästi. Luullaan, että jokainen työtön saa ansiosidonnaista, tai että ansiosidonnaisesta jää kaikilla käteen päälle tonni. Monellla pienipalkkaisesta työstä irtisanotulla se jää selvästi alle tonniin, ja siitä pitää vielä maksaa verot pois toisin kuin vastaavasta summasta palkkatuloa.
Ja on aika ristiriitaista, että pahimpia sossupummi-nimittelyjä kuulee usein niiltä tahoilta, jotka ovat päättämässä rekrytoinnista. Mitä työtön oikein voi tehdä, kun työnhaussa suhtautuminen on epäluuloista ja työnhaun ulkopuolella haukutaan pummiksi?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:17"]
Tienaan nettona 1200-1400 euroa kuussa, joten kyllä se hieman ärsyttää, kun joku toinen saa saman tai lähes saman summan ja käyttää päivänsä salilla ja pleikkaria pelaten. Rakastan kuitenkin työtäni, enkä ole ajatellut alkaa työttömäksi.
[/quote]
Jos joku saa saman summan vain ja ainoastaan itselleen, hän hyvin todennäköisesti on tehnyt ennen työttömyyttään hyväpalkkaista työtä ja siten maksanut osan omasta työttömyyskorvauksestaan jo etukäteen.
[/quote]
Tuo henkilö, joka nettona tienaa tuon 1200-1400 euroa, hän todennäköisesti maksaa myös asumisensakin vielä tästä. Tämän lisäksi myös työmatkoihin kuluu yleensä rahaa. Työtön jos saa nettona sen 550e/kk ja hän saa asumistukea vaikka 450 euroa. Niin johan siitä tulee 1000 euroa tukia. Työssäkäyvällä jos palkasta jää käteen 1200 euroa, ja maksaa vuokran ja työmatkat, ei välttämättä saa juurikaan sen enempää käteen kuin työtön.
Ja selvennykseksi, en tarkoittanut tuolla nyt mitään että työttömien tukia tulisi leikata tai että olen kateellinen. Tarkoitus nyt oli vain havainnollistaa tätä eroa matalapalkka-alan ja työttömien tukien välillä.
[/quote]
Totta tuokin. Toisaalta 450 on aika suuri asumistuki, jos oletetaan että joko asuu yksin pienehkössä asunnossa tai yhdessä puolison kanssa vähän isommassa.
Olen kateellinen vapaa-ajasta, mitä työttömällä on. Mistään tuista tai muustakaan en ole kateellinen. Olen itse ollut työttömänä muutamia lyhyehköjä aksoja elämässäni, mutta tällä hetkellä vakituisessa työpaikassa n. 60 000 €:n bruttotuloilla. Mielelläni maksan verot ja kustannan työttömän työttömyysturvan, olenhan itsekin ollut samassa asemassa! Mutta se vapaa-aika! Työelämä on niin rankkaa ja lomia ja vapaita niin vähän, etten enää edes tiedä kuka olen, kun työ imee kaikki mehut.
Työttömänä ollessa saa (tietysti työnhaun ohella) harrastaa, olla rauhassa ja kehittää itseään. En tiedä, mutta luulen, että ihmisiä ottaa aivoon se, että toimeentulon eteen täytyy raataa niin paljon. Moni varmaan tekisi lyhyempää päivää tai viikkoa, jos vain tulisi toimeen niin. Ja sitten tätä sakkia ottaa pannuun ihminen, joka on "vapaa kuin taivaan lintu" tuosta raatamisesta ja silti on hengissä ja pystyy elämään suht ihmisarvoista elämää.
Tuo vapaus on se, johon voisin vaihtaa oman oravanpyöräni, jos se olisi todellinen pitkän tähtäimen vaihtoehto. Valitettavasti se ei ole ja tästä myös työttömät kärsivät.
Tsemppiä kaikille työttömille ja tsemppiä myös kateellisille - uskaltakaa järjestää elämänne siten, ettei tarvitse olla kateellinen!
Ja asumistukeahan ei tipu sille työttömälle lainkaan, joka asuu työssä käyvän puolisonsa kanssa. Jos työssäkäyvällä puolisolla on edes suht normaali palkka. Tulee vain se 550 euroa työttömyystukea, ei muuta. Tällaisissa tapauksissa se työtön saisi aina enemmän, jos onnistuisi saamaan töitä.
Ärsyttää, kun yleistetään, että työttömät sais aina asumistukea.
Ottakaa huomioon, että monilla työttömillä on työssä käyvä puoliso = ei muita tukia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Totta tuokin. Toisaalta 450 on aika suuri asumistuki, jos oletetaan että joko asuu yksin pienehkössä asunnossa tai yhdessä puolison kanssa vähän isommassa.
[/quote]
Enimmäisasumismenot on vähän reilu 500 yhdelle ja sillä summalla saa 406€ asumistukea helsingissä. Enempää ei tipu. Sossun raja on 650 joten sieltä saa pikkasen lisää. Helsingistä on vaikea löytää vuokralle alle 600€ asuntoa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:29"]
Olen kateellinen vapaa-ajasta, mitä työttömällä on. Mistään tuista tai muustakaan en ole kateellinen. Olen itse ollut työttömänä muutamia lyhyehköjä aksoja elämässäni, mutta tällä hetkellä vakituisessa työpaikassa n. 60 000 €:n bruttotuloilla. Mielelläni maksan verot ja kustannan työttömän työttömyysturvan, olenhan itsekin ollut samassa asemassa! Mutta se vapaa-aika! Työelämä on niin rankkaa ja lomia ja vapaita niin vähän, etten enää edes tiedä kuka olen, kun työ imee kaikki mehut.
Työttömänä ollessa saa (tietysti työnhaun ohella) harrastaa, olla rauhassa ja kehittää itseään. En tiedä, mutta luulen, että ihmisiä ottaa aivoon se, että toimeentulon eteen täytyy raataa niin paljon. Moni varmaan tekisi lyhyempää päivää tai viikkoa, jos vain tulisi toimeen niin. Ja sitten tätä sakkia ottaa pannuun ihminen, joka on "vapaa kuin taivaan lintu" tuosta raatamisesta ja silti on hengissä ja pystyy elämään suht ihmisarvoista elämää.
Tuo vapaus on se, johon voisin vaihtaa oman oravanpyöräni, jos se olisi todellinen pitkän tähtäimen vaihtoehto. Valitettavasti se ei ole ja tästä myös työttömät kärsivät.
Tsemppiä kaikille työttömille ja tsemppiä myös kateellisille - uskaltakaa järjestää elämänne siten, ettei tarvitse olla kateellinen!
[/quote]
Toisin sanoen arvostat kuitenkin rahaa enemmän kuin vapaa-aikaa. Mikä estää sua irtisanoutumasta?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:30"]Ja asumistukeahan ei tipu sille työttömälle lainkaan, joka asuu työssä käyvän puolisonsa kanssa. Jos työssäkäyvällä puolisolla on edes suht normaali palkka. Tulee vain se 550 euroa työttömyystukea, ei muuta. Tällaisissa tapauksissa se työtön saisi aina enemmän, jos onnistuisi saamaan töitä.
Ärsyttää, kun yleistetään, että työttömät sais aina asumistukea.
Ottakaa huomioon, että monilla työttömillä on työssä käyvä puoliso = ei muita tukia.
[/quote] varmaan sen puolison tulot sitten riittää siihen, että pariskunta ei elä köyhyysrajan alapuolella. Mutta kurjaa tuo on jos puolison palkka on niin pieni että aina nälkä uhkaa :(
Ystäväni on omien sanojensa mukaan minulle katellinen, koska olen sairaslomalla ja saan valtiolta rahaa. Muisti kuitenkin lisätä, ettei itse voisi koskaan loisia muiden piikkiin ja kuinka tämmöiset henkilöt ovat vaan laiskoja *piip*.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:30"]Ja asumistukeahan ei tipu sille työttömälle lainkaan, joka asuu työssä käyvän puolisonsa kanssa. Jos työssäkäyvällä puolisolla on edes suht normaali palkka. Tulee vain se 550 euroa työttömyystukea, ei muuta. Tällaisissa tapauksissa se työtön saisi aina enemmän, jos onnistuisi saamaan töitä. Ärsyttää, kun yleistetään, että työttömät sais aina asumistukea. Ottakaa huomioon, että monilla työttömillä on työssä käyvä puoliso = ei muita tukia. [/quote] varmaan sen puolison tulot sitten riittää siihen, että pariskunta ei elä köyhyysrajan alapuolella. Mutta kurjaa tuo on jos puolison palkka on niin pieni että aina nälkä uhkaa :(
[/quote]
Meillä on just noin. Mies tienaa just nippa nappa yli rajojen = ei saada yhtään mitään tukia. Vain minä työtön saan sen 550 e. Ei mitään muuta. Toisin sanoen, jos mieskin olisi työtön, elettäis silti samalla summalla (koska silloin tulisi asumistuki ja sossu kuvioon).
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:34"]Ystäväni on omien sanojensa mukaan minulle katellinen, koska olen sairaslomalla ja saan valtiolta rahaa. Muisti kuitenkin lisätä, ettei itse voisi koskaan loisia muiden piikkiin ja kuinka tämmöiset henkilöt ovat vaan laiskoja *piip*.
[/quote] onpa typerää :( harmi sairastumisesi. Toivottavasti paranet.
Olen hyvätuloinen enkä ole kateellinen työttömille. Miksi olisinkaan, koska jokaisella on halutessaan mahdollisuus ryhtyä työttömäksi. Sen sijaan tunnen useitakin työttömiä, jotka ovat kateellisia hyvätuloisille.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Enimmäisasumismenot on vähän reilu 500 yhdelle ja sillä summalla saa 406€ asumistukea helsingissä. Enempää ei tipu. Sossun raja on 650 joten sieltä saa pikkasen lisää. Helsingistä on vaikea löytää vuokralle alle 600€ asuntoa.
[/quote]
Onpas paljon, tietysti Helsingissä asuminenkin on kallista joten ymmärrettävää että tukikin on isompi. Minulla on vuokra n. 550e ja saan hieman vajaa 300e asumistukea. Eli käytännössä kuukausittain jää käyttörahaa se vähän alle 300 millä pitää kustantaa kaikki. Voisihan siihen käydä sossusta ruinaamassa lisää, mutta ylpeys ei anna periksi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niinhän on kyllä. Ajattelin mielessäni enemmänkin pk-seudulla/Helsingissä yksiötä, jonka vuoksi laskin asumistuen noin suureksi. Mutta hilataan vaikka 400 euroon asumistuki (vuokra esim. 500e), niin kokonaistukisumma olisi 950 euroa. Vuokran jälkeen ei saisi käteen kuin 450 euroa ja tarvittaessa yksin asuva työtön saisi sossusta vielä 35 euroa tähän päälle, että käteen jäisi 485 euroa.
Saman esimerkin 1200 euroa nettona tienaavalla työntekijällä jäisi vastaavassa tilanteessa vuokran jälkeen käteen 700 euroa. Ei se erotus niin suuri loppupeleissä ole. Periaatteessa 220 euroa kuussa enemmän. Jos on vielä kokopäiväisesti töissä, eli sen n. 160 tuntia kuussa, niin "hyöty" tästä työnteosta jää 1,4 euroa työtunnilta.
Tämä siis edelleen vain havainnollistava esimerkki.