Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ovat niin kateellisia työttömille?

Vierailija
27.08.2015 |

Voisitko selittää, miksi sinä hyvätuloinen olet kateellinen työttömän saamasta avustuksesta? Mitä se on sinulta pois, että joku toinen saa elää, vaikkei olekaan työtä saanut?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:01"]

Tyypillinensuomalainen nyt kadehtii syöpäsairaitakin (tukiaiset + pitkä saikku)

[/quote]

Mulle on sanottu, että saisin olla kiitollinen paniikkihäiriöstäni: saan oikein luvan kanssa kököttää kotona ja nukkua pitkään. Ei tarvi kaupassakaan itse aina käydä jos ei jaksa. Vittu tää kansakunta on sairas. 

[/quote]

Mulla on paniikkihäiriö ja silti multa vaaditaan 100% osallistumista siinä missä kaikilta muiltakin, vaikka en edes kykene poistumaan kotoani.

Vierailija
62/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 07:11"]

Ne, jotka kadehtivat työttömän 1300 euron nettotuloja, voivat  ehkä siirtyä osa-aikatyöhön, jossa maksetaan juuri tuo 1300-1400 nettona. Sen jälkeen voivat kertoa, kuinka rahat riittivät.

Jos työssäkäyvä ei elä 1300e/kk, miten työtön elää tuolla samalla summalla vieläpä leveästi?!?

[/quote]

Onhan nyt ihan eri asia, että käy kaikkina päivinä töissä ja saa 1500 euroa kuin että on kotona ja saa 1300 euroa. Työssäkäyntiin liittyy paljon kustannuksia, työmatkat jne.

Motivaatiopulassahan on kysymys siitä, ettei raataminen nosta elintasoa merkittävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka kadehtivat työttömän 1300 euron nettotuloja, voivat  ehkä siirtyä osa-aikatyöhön, jossa maksetaan juuri tuo 1300-1400 nettona. Sen jälkeen voivat kertoa, kuinka rahat riittivät.

Jos työssäkäyvä ei elä 1300e/kk, miten työtön elää tuolla samalla summalla vieläpä leveästi?!?

[/quote]

Ei työttömänä edes saa lähellekkään 1300e /kk, ellei lasketa siihen suuri asumistuki mukaan, tai ole ansiosidonnaisella.

Vierailija
64/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 07:22"]

[/quote]

Onhan nyt ihan eri asia, että käy kaikkina päivinä töissä ja saa 1500 euroa kuin että on kotona ja saa 1300 euroa. Työssäkäyntiin liittyy paljon kustannuksia, työmatkat jne.

Motivaatiopulassahan on kysymys siitä, ettei raataminen nosta elintasoa merkittävästi.

[/quote]

Aloittaja puhui kuitenkin hyvätuloisista

Vierailija
65/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisin työttömäksi, niin viheltelisin ja rallattelisin. Olisin samalla viivalla huivipäiden kanssa ja vastuuta ja oikeuksia olisi edes lähes yhtä paljon.

Vierailija
66/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:42"]

Kyllä 1400 euroa on minusta pieni palkka. Sillä on aina taiteilemista koittaa elättää urheileva teinipoika. Mutta eipä tarvitse kellekään tehdä tiliä tuloista ja menoista.

[/quote]

Tienaan lähes samanverran nettona kuussa (1600e), olen maisteri joka tekee väitöskirjaa, tutkija siis. Ei taida olla mahdollisuutta jälkikasvuun näillä palkoilla. Harmittaa, kun tuntuu ettei valtio arvosta työtäni, eihän tällä palkalla oikein elä, saati elätä muita. Teen kuitenkin 40-50 tuntista työviikkoa. Mutta ainoa valitukseni iittyykin palkkaukseen, muuten huippu hommaa. Elätän kuitenkin itseni ja tunnen hyödyttäväni yhteiskuntaa ja ihmiskuntaa, hyvä niin. N25

Vierailija
67/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 07:50"]

Kyllä 1400 euroa on minusta pieni palkka. Sillä on aina taiteilemista koittaa elättää urheileva teinipoika. Mutta eipä tarvitse kellekään tehdä tiliä tuloista ja menoista.

[/quote]

Tienaan lähes samanverran nettona kuussa (1600e), olen maisteri joka tekee väitöskirjaa, tutkija siis. Ei taida olla mahdollisuutta jälkikasvuun näillä palkoilla. Harmittaa, kun tuntuu ettei valtio arvosta työtäni, eihän tällä palkalla oikein elä, saati elätä muita. Teen kuitenkin 40-50 tuntista työviikkoa. Mutta ainoa valitukseni iittyykin palkkaukseen, muuten huippu hommaa. Elätän kuitenkin itseni ja tunnen hyödyttäväni yhteiskuntaa ja ihmiskuntaa, hyvä niin. N25

[/quote]

Just tää! Yhteiskunta on ihan mätä, kun tälläiset ahkerat ihmiset tienaavat saman verran kuin läskit plösöt, jotka makaavat kotisohvalla päivät! Tämä päättyy siihen, että loputkin lähtevät ulkomaille, ja Suomi täyttyy työttömistä jotka eivät edes aio tehdä töitä. Lopputulos on että valtio ei saakaan enää velkaa ja tuet loppuvat, mahdollisesti myös julkinen terveydenhuolto, ilmainen koulutus jne.

Vierailija
68/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 01:58"]

Työtönkin maksaa huimasta tuestaan veroa, vaatimattomat 20 prosenttia. Kannattaa kadehtia.

[/quote]

Ei se prosentti ole kaikille sama, vaikka usein tätä väärää tietoa levitetään. Itse saan työmarkkinatukea vähän päälle 800€/kk eikä minun tarvitse maksaa siitä veroa ollenkaan.

[/quote]

Monikos työtön mielestäsi on maksanut alkuvuoden niin kovaa veroprosenttia että selviää nollaveroilla loppuvuoden? Lisäksi suuri osa saa työmarkkinatukea vasta kauan ansiosidonnaisen päättymisen jälkeen eli on oltu vuosia työttömänä.

Eli suurin osa maksaa 20% veroa pienimmästä työttömyyskorvauksesta.

Itselläsi on lisäksi lapsikorotuksia. Normaalisti yksinäinen ihminen saa reilu 600 brutto kuussa työmarkkinatukea, verojen jälkeen se on aika tarkalleen 525€/kk

Vierailija
69/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:29"]

Olen kateellinen vapaa-ajasta, mitä työttömällä on. Mistään tuista tai muustakaan en ole kateellinen. Olen itse ollut työttömänä muutamia lyhyehköjä aksoja elämässäni, mutta tällä hetkellä vakituisessa työpaikassa n. 60 000 €:n bruttotuloilla. Mielelläni maksan verot ja kustannan työttömän työttömyysturvan, olenhan itsekin ollut samassa asemassa! Mutta se vapaa-aika! Työelämä on niin rankkaa ja lomia ja vapaita niin vähän, etten enää edes tiedä kuka olen, kun työ imee kaikki mehut.

Työttömänä ollessa saa (tietysti työnhaun ohella) harrastaa, olla rauhassa ja kehittää itseään. En tiedä, mutta luulen, että ihmisiä ottaa aivoon se, että toimeentulon eteen täytyy raataa niin paljon. Moni varmaan tekisi lyhyempää päivää tai viikkoa, jos vain tulisi toimeen niin. Ja sitten tätä sakkia ottaa pannuun ihminen, joka on "vapaa kuin taivaan lintu" tuosta raatamisesta ja silti on hengissä ja pystyy elämään suht ihmisarvoista elämää. 

Tuo vapaus on se, johon voisin vaihtaa oman oravanpyöräni, jos se olisi todellinen pitkän tähtäimen vaihtoehto. Valitettavasti se ei ole ja tästä myös työttömät kärsivät. 

Tsemppiä kaikille työttömille ja tsemppiä myös kateellisille - uskaltakaa järjestää elämänne siten, ettei tarvitse olla kateellinen!

[/quote]

Hieno ja positiivinen kirjoitus! Mutta jos itsellä olisi tuommoiset vuositulot pitäisin varmaan puolet vuodesta palkatonta vapaata ja tekisin mitä huvittaa...

Vierailija
70/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 06:48"]Kateus on mielestäni väärä ilmaisu. Jos sitä kuitenkin käytetään, niin kadehdin työttömän vapautta. Saa nukkua pitkään, olla stressaamatta itseään loppuun työasioissa. Ehtii liikkua, harrastaa ja ulkoilla. Pohtia elämää. Tiedän, millaista se on, joten siksi kaipaan niitä aikoja. Nykyisin töitä on niin vähän, ettei itselle voi valita niitä vähiten stressaavia. Uskon, että itse eläisin ainakin 10v vanhemmaksi, jos en kävisi töissä.
[/quote]
Muutaman kuukauden voi ollakin noin, mutta ainakin itse aloin masentua kun en yrityksistä huolimatta saanut töitä, rahaa ei ollut mihinkään joten olin vaan kotona ja kun ei ollut mitään minkä takia herätä aamulla niin se masensi entisestään.

Vierailija
71/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtönkin maksaa huimasta tuestaan veroa, vaatimattomat 20 prosenttia. Kannattaa kadehtia.

[/quote]

Ei se prosentti ole kaikille sama, vaikka usein tätä väärää tietoa levitetään. Itse saan työmarkkinatukea vähän päälle 800€/kk eikä minun tarvitse maksaa siitä veroa ollenkaan.

[/quote]

Kerroppas miten tuo on mahdollista? Työttömyysturvaa kun verotetaan vähintään 20% olis se sitten Kelan maksamaa saati kassalta. Toki voi hakea MUUTOSverokorttia sosiaalisiaetuuksia varten mutta ei seKÄÄN ole nolla prossalla. 

Verohallinnon sivulta: "Ennakonpidätysprosenttina työttömyyskassa käyttää palkkatulon verokortin veroprosenttia, jota korotetaan 2 prosenttiyksikköä. Jos sinulle maksetaan ansiopäivärahan korotettua ansio-osaa tai muutosturvan ansio-osaa, ennakonpidätysprosenttia korotetaan 4 prosenttiyksikköä. Ansiopäivärahan ennakonpidätysprosentti on kuitenkin aina vähintään 20 %. Työttömyyskassa saa tiedon palkkatulon veroprosentista suoraan Verohallinnosta." 

Ja vielä: "Kela tekee ennakonpidätyksen ansiotulona verotettavista etuuksista. Veroprosentti on 20 %. "

Vierailija
72/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:56"]

Tienaan nettona 1200-1400 euroa kuussa, joten kyllä se hieman ärsyttää, kun joku toinen saa saman tai lähes saman summan ja käyttää päivänsä salilla ja pleikkaria pelaten. Rakastan kuitenkin työtäni, enkä ole ajatellut alkaa työttömäksi.

[/quote]

Vai niin. Ehkä ajattelet sitten alkaa työttömäksi kun työtä ei ole. MInäkin rakastan työtäni, työttömyys on ahdistavaa ja hankalaa, paljon mieluummin elätän itseni työllä. Sitä työtä vaan ei aina ole ja on pakko joskus sinnitellä työkkärin tuella. Kunnes taas uusi työpätkä löytyy. Kun olen työttömänä, etsin koko ajan töitä. Pleikkaa ei edes ole. salilla tai lenkillä käyn joskus aikaisin aamulla- se pitää rytmiä yllä ja purkaa työttömyyden ja rahahuolien aiheuttamaa ahdistusta. Toisin sanoen ehkäisee masennusta ja auttaa pysymään työkunnossa vaikka työ, raha ja työyhteisö puuttuisivat. Kyllä minuakin hieman ärsyttää, että olet itse hakeutunut matalapalkka-alalle ja sitten purat katkeruuttasi muihin. Jos työttömyys on ihmisen oma ja itseaiheutettu ongelma, samaa voi sitten sanoa sinusta. Vaihda työtä johonkin mistä saat tuplapalkan niin ei tarvitse valittaa. Vai eikö onnistu?

Vierailija
73/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 07:22"]

[/quote]

[/quote]

Tyhmähän se silloin lähes ilmaiseksi raataa! 

Vierailija
74/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 08:49"]

[/quote]

[/quote]

Kerroppas miten tuo on mahdollista? Työttömyysturvaa kun verotetaan vähintään 20% olis se sitten Kelan maksamaa saati kassalta. Toki voi hakea MUUTOSverokorttia sosiaalisiaetuuksia varten mutta ei seKÄÄN ole nolla prossalla. 

Verohallinnon sivulta: "Ennakonpidätysprosenttina työttömyyskassa käyttää palkkatulon verokortin veroprosenttia, jota korotetaan 2 prosenttiyksikköä. Jos sinulle maksetaan ansiopäivärahan korotettua ansio-osaa tai muutosturvan ansio-osaa, ennakonpidätysprosenttia korotetaan 4 prosenttiyksikköä. Ansiopäivärahan ennakonpidätysprosentti on kuitenkin aina vähintään 20 %. Työttömyyskassa saa tiedon palkkatulon veroprosentista suoraan Verohallinnosta." 

Ja vielä: "Kela tekee ennakonpidätyksen ansiotulona verotettavista etuuksista. Veroprosentti on 20 %. "

[/quote]

Edelleen odotan vastausta tähän että miten saa pvrahaa 0 veroprossalla?

Vierailija
75/75 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Sitten olet maksanut esim. alkuvuodesta veroa enemmän esim. tekemistäsi töistä. Tai saat huimia mätkyjä ensi vuonna. Kyllä se 20 % on vakiovähennys tuista, laskennallisesti niistä menee sen verran vähennystä aina. Poikkeuksena tietysti asumislisä, joka on verotonta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan