Kerrataanpa. Autoilija, miten lähestyt suojatietä, jonka reunalla on lapsia?
a) ajat täysiä läpi, hiljentämättä, saatat jopa kiihdyttää
b) hiljennät vähän vauhtia siltä varalta, että lapset juoksevat 'yllättäen' suojatielle
c) hiljennät ja pysähdyt automaattisesti, ja annat lapsille tietä
Terveisiä sinä violetinväristä maasturia ajanut äiti-ihminen, joka et kai ole lukenut uutisia, etkä tunne liikennesääntöjä. Tyttäreni 10-vuotias ystävä odotti suojatien reunalla ja eikös tämä nainen kiihdyttänyt oikein lisää vauhtia. Ajoi lapsen editse suojatien yli ja jatkoi matkaansa. Oppi ei vaan mene perille.
Kommentit (29)
C jos lapsi on minun puolella tien reunassa
Ja b jos lapsi vastakkaisella puolella ja vielä c jos lapsi lähtee ylittämään.....minulla ei niin kiire ole koskaan t: M31
Joskus jos on paljon liikennettä, en oikeasti uskalla pysähtyä koska ei voi tietää että vastaantuleva tai viereiseltä kaistalta tuleva pysähtyy myös. Mutta jos yksikaistainen tie eikä näy vastaantulijoita niin pysähdyn aina.
Noniin täällähän ollaan kommenttiosiossa kuin enkeleitä konsanaan. Tietokoneen ulkopuolella tuo c)-vaihtoehto ei realisoidu missään muodossa. A)-vaihtoehto realisoituu vähän liiankin hyvin.
Hiljennän ja odotan että lapsi on opetettu liikennesääntöihin sen verran, että ymmärtää lähteä tien yli, eikä jää siihen seisoskelemaan ja haaveilemaan kuin vähä-älyinen!
C. Toimin samoin silloinkin, kun suojatien reunalla on aikuisia. Ilmeisesti aika harva toimii näin, koska varsinkin aikuiset pääsääntöisesti heilauttavat kättä tietä ylittäessään.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:10"]
Joskus jos on paljon liikennettä, en oikeasti uskalla pysähtyä koska ei voi tietää että vastaantuleva tai viereiseltä kaistalta tuleva pysähtyy myös. Mutta jos yksikaistainen tie eikä näy vastaantulijoita niin pysähdyn aina.
[/quote]
Olen pohtinut, mikseivät autoilijat voi hidastaa aina, kun suojatiemerkki näkyy. Jos jokainen hidastaisi aina suojatien kohdalla, ei kenenkään tarvitsisi kuolla. Varsinkin, kun kuoleva osapuoli ei ole se, joka ajaa autoa. Ehkä muiden huomioiminen on vain yksinkertaisesti mahdotonta. Jos on vaikka kiire kotiin katsomaan telkkaria.
C. Pyrin omalla toiminnallani näyttämään hyvää esimerkkiä muille autoilijoille, ja annan tietä aina jos voin. Muutos lähtee meistä!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:12"]
[/quote]
Olen pohtinut, mikseivät autoilijat voi hidastaa aina, kun suojatiemerkki näkyy. Jos jokainen hidastaisi aina suojatien kohdalla, ei kenenkään tarvitsisi kuolla. Varsinkin, kun kuoleva osapuoli ei ole se, joka ajaa autoa. Ehkä muiden huomioiminen on vain yksinkertaisesti mahdotonta. Jos on vaikka kiire kotiin katsomaan telkkaria.
[/quote]Onko siinä muuten joku syy miksi mahdolliset hidasteet ovat aina ennen suojatietä? Mielestäni olisi järkevää että hidastepomppu olisi siinä missä suojatie. Olen unohtanut selityksen miksi näin ei ole.
C, jos ajan kaksikaistaisella, kaksisuuntaisella tiellä.
Nelikaistainen tie on suuri ongelma. Jos pysähdyn päästämään jalankulkijat en voi koskaan olla varma pysähtyykö viereistä kaistaa ajava myös. Liian usein ei pysähdy.
Jos takana tai toisella kaistalla ei ole autoja pysähdyn, mutta jos on, en uskalla pysähtyä, koska jos pysähdyn saattaa jalankulkija olettaa ylityksen olevan turvallista. Aikuisen vielä näkee auton takaa, mutta lasta ei välttämättä näe. Riski on valtava.
Meillä on hyvin selkeä ja yksiselitteinen laki suojatien eteen pysähtyneen auton ohituskiellosta.
Jos vain kaikki autoilijat viitsisivät lakia noudattaa, niin me voisimme tehdä liikenteestä turvallisempaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:13"]C. Pyrin omalla toiminnallani näyttämään hyvää esimerkkiä muille autoilijoille, ja annan tietä aina jos voin. Muutos lähtee meistä!
[/quote]
XD
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:16"]
[/quote]
[/quote]Onko siinä muuten joku syy miksi mahdolliset hidasteet ovat aina ennen suojatietä? Mielestäni olisi järkevää että hidastepomppu olisi siinä missä suojatie. Olen unohtanut selityksen miksi näin ei ole.
[/quote]
Mahdolliset hidasteet ovat ennen suojatietä varmaankin siksi, että ajoneuvoa hidastetaan ennen kuin ajetaan kenenkään yli. Jos hidasteet olisivat suojatiessä itsessään, ajoneuvon vauhti hidastuisi about samaan aikaan kuin jonkun päälle ajetaan.
Noniin täällähän ollaan kommenttiosiossa kuin enkeleitä konsanaan. Tietokoneen ulkopuolella tuo c)-vaihtoehto ei realisoidu missään muodossa. A)-vaihtoehto realisoituu vähän liiankin hyvin.
[/quote]
Taidat yleistää ihan täysillä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:19"]
Kaasutan?
[/quote]
Miksi alapeukkua? Tämä on todellisuutta. Miksi ei jättäisi kaasuttamatta, kun ei itse voi auton sisältä kuolla, jos ajaa jonkun yli?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:10"]Noniin täällähän ollaan kommenttiosiossa kuin enkeleitä konsanaan. Tietokoneen ulkopuolella tuo c)-vaihtoehto ei realisoidu missään muodossa. A)-vaihtoehto realisoituu vähän liiankin hyvin.
[/quote]
Itse kyllä pääsääntöisesti aina päästän suojatien ylittämään, ellei sitten näytetä merkkiä, että autoilija voi mennä - näin tekevät iäkkäät ihmiset. Ja joo ajan myös pyörällä ja kävelen, ei me kaikki autolla ajajat muututa pahiksiksi juuri sillä kerralla, kun ajetaan autolla.
Sen olen myös huomannut, että jos jonon ensimmäinen auto ajaa pysähtymättä, usein seuraavat autot eivät pysähdy myöskään. Ei minulla välttämättä ole kiire, joten pari - kolme autoa voin hyvin päästää menemään...se vaan, että jos se ensimmäinen ei noudata liikennesääntöjä, niin se ei mitenkään anna oikeutta seuraaville autoilijoille rikkoa liikennesääntöä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:20"]
C, jos ajan kaksikaistaisella, kaksisuuntaisella tiellä.
Nelikaistainen tie on suuri ongelma. Jos pysähdyn päästämään jalankulkijat en voi koskaan olla varma pysähtyykö viereistä kaistaa ajava myös. Liian usein ei pysähdy.
Jos takana tai toisella kaistalla ei ole autoja pysähdyn, mutta jos on, en uskalla pysähtyä, koska jos pysähdyn saattaa jalankulkija olettaa ylityksen olevan turvallista. Aikuisen vielä näkee auton takaa, mutta lasta ei välttämättä näe. Riski on valtava.
Meillä on hyvin selkeä ja yksiselitteinen laki suojatien eteen pysähtyneen auton ohituskiellosta.
Jos vain kaikki autoilijat viitsisivät lakia noudattaa, niin me voisimme tehdä liikenteestä turvallisempaa.
[/quote]Pitäisi ottaa ajokortti pois kuukaudeksi tai pariksi jos ei noudata tuota ohituskieltoa.
Sitä rikotaan jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:16"]
[/quote]
[/quote]Toivottavasti et aja autoa eikä sinulla ole ajokorttia.
Tietenkin C. Lisäksi toivon hartaasti, ettei takana tuleva autoilija ohita minua suojatien kohdalla, miten on monesti käynyt. Kerran jäi jalankulkija alle. Onneksi siinä selvittiin mustelmilla. Oli ohittajan ilme aika unohtumaton.