Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarin aloittaneiden vanhemmat!

Vierailija
27.08.2015 |

Nyt se alkoi ja oikein lain velvoittamana.Taksi kyyti tästä meiltä kestää eskarilaiselta 1,5 tuntia..matka autolla kestää alle 10 minuuttia mutta kun täytyy keräillä mah.monta lasta taksiin matkalta niin vähän venyy..tuli lappua että 5 vuotiiaan täytys hoitaa vessa asiat itsenäisesti ja huolehtia itse tavaroistaan..Musta melko paljon vaadittu 5 vuotiaalta.

Ketuttaa tällänen että on pakko sinne lapsi laittaa eikä siellä tarjota mitään mitä kotona ei olis ja sitten tehdään melko isoja noista pienistä lapsista..säälittää!

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apulääkitystä taitaa olla muitakin ongelmia kuin eska. 

Vierailija
82/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:22"]Kaikki ei asu kaupungissa ja jos tulee laput kotio että laittakaa se taksiin niin silloin laitettaan.Siihen on tietyt maaritelmät koska lapsi saa taksi kyydin.

Ja meillä kolme muutakin lasta joten seuraa piisaa kotona ja jos sinne kerran käsketään niin en todellakaaan vapaaehtoisesti pue kolmea lasta ja lähde viemään yhtä eskariin.
[/quote]
Jaa minä olen pukenut kolme lasta viedäkseni yhden eskariin. Ihan kokonaisen vuoden. Matka vaan 2km, tosin pyörällä. Satoi tai pastoi. En käsitä miksen olisi vienyt, tulevia koulukavereitahan siellä eskarissa on. Ihan ko sen takia kiva käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:48"]Eikö kuuluisi olla huolissaan siitä että kunnasta sanotaan että täytyy patistaa taksia ajamaan nopeammin että pysyy taksimatkat lain puitteiden sisällä??Ja ongelma ratkeisi sillä että otetaan 2 taksia hakemaan 10 lasta eikä ahnehdita?

Miksi syyllistää vanhempia??
[/quote]
Koulukuljetus ei muuten saa lain mukaan ajaa nopeammin kuin 80 km/h.

Vierailija
84/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:48"]Eikö kuuluisi olla huolissaan siitä että kunnasta sanotaan että täytyy patistaa taksia ajamaan nopeammin että pysyy taksimatkat lain puitteiden sisällä??Ja ongelma ratkeisi sillä että otetaan 2 taksia hakemaan 10 lasta eikä ahnehdita?

Miksi syyllistää vanhempia??
[/quote]
Koulukuljetus ei muuten saa lain mukaan ajaa nopeammin kuin 80 km/h.
[/quote] niin ap.han voisi kertoa meille mikä kunta?

Vierailija
85/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:28"]

Eskarissa oppii kyllä tarpeellisia juttuja kouluja varten, vaikka se tuntuu leikiltä ja ulkoilulta. Esim. toimimaan 20 lapsen ryhmässä ulosmeno- ja ruokailutilanteissa, leikkimään isossa porukasssa, keskittymään niihin tehtäviin ja askarteluihin siinä samassa laumassa, ottamaan vastaan ohjeita vierailta aikuisilta, huolehtimaan itse tavaroistaan jne. Myöskin opetellaan koulua varten kirjaimet, numerot, kello ja kaikenlaista yleissivistävää tietoa, jota lapsi ei välttämättä kotona saa... Siellä metsäretkelläkin tod.näk. lasketaan käpyjä ja kiviä tai etsitään I:llä ja A:lla alkavia juttuja tms., joita kotona tuon laumasi kanssa et varmaan tule tekeneeksi. Eskari luo lapselle pohjan keskittymiseen ja itsensä handlaamiseen isossa porukassa, että se pärjää sitten ens vuonna kun luokassa on 25 ja vain yksi opettaja.

Jos tää nyt on tositarina, koska aika urpolta AP kuulostaa.  

[/quote]

Tiedätkö mitä? Eskarissa ei tarvitse oppia yhtään mitään. Ei ole olemassa mitään eskarissa saavutettavia oppimistavoitteita, ei tarvitse osata numeroita, kirjaimia, toimia ryhmässä tms. Kouluun pääsee täysin ummikkonakin. Siksi tuo eskarin pakollisuus on aika huvittavaa, koska kotieskarin käymistä ei voi mitenkään todentaa. Ei sinne eskariin tarvitse mennä näyttämään, että osaanpa nyt sanoa A:lla alkavia asioita, kun kotieskarissa käytiin nämä läpi.

Vierailija
86/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:44"]

Meillä lapsi on myös todella innoissaan eskarista!Äiti tässä on vähemmän innoissaan!

Ei vielä 5-vuotiian todellakaan tarvitse osata itse hoitaa pyyhkimistä.Mutta olet juuri niitä vanhempia joita ei haittaa vaikka lapsi kulkee pylly kakassa.Tämä on ihan faktaa että kun kyseltiin vanhemmilta että hoitaako 5-vuotias pyyhkimisen itse niin sanottiin että hoitaa ja yleensä ei tarvitse välttämättä pyyhkiä joka kakalla käynnin jälkeen vanhemman eikä lapsen mielestä.Eli mitä suurimmalla todennäköisyydellä jos oletat 5-vuotiaasi pyyhkivän pyllynsä itse se jää hoitamatta koska se on jopa fyysisesti mahdotonta.

Mistään alkukankeudesta ei ole kyse vaan siitä että pientä lasta istutetaan tunti tolkulla taksissa ja vaaditaan sellaista mitä pieni ihminen ei osaa vielä itse hoitaa.Ja koska tämä on nyt lailla säädetty mielestäni olisi hyvä jos siellä tehtäisiin sitten muutakin kuin ulkoiltaisiin ja leikittäisiin koska sitä lapsi voi tehdä kotonakin..

[/quote]

Olen töissä päiväkodissa, sanoisin että urallani 90% eskarilaisista pyyhkii itse. Eskari on sitä aikaa kun harjoitellaan, myös sitä omista tavaroista huolehtimista.

Vierailija
87/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tyytyväinen eskariin, lapsi tutustuu tuleviin (osa ainakin) koulukavereihin, saa lounaan ja kivoja leikkikavereita, ja tämä kaikki ilmaiseksi! (Jos ei siis tarvitse lisähoitoa) mun mielestä iso juttu ja olen kiitollinen tästä. Lapseni on myös aivan innoisssaan. Käytöksensä puolesta hän olisi jo valmis kouluun, mm.osaa toimia täysin itsenäisesti, mutta mun mielestä on kivaa että eskarissa luodaan jo pohjaa lukemiselle ja laskemiselle, varsinkin kirjaimet ovat hänelle ihan hepreaa vaikka kuinka kotona niitä käytäisiin läpi. Luotan että eskariopettajat osaavat opettaa paremmin kuin minä, ja sitten on kiva aloittaa koulu kun on tosiaan vähän jo sitä pohjaa luotu :)

Vierailija
88/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eskarin tärkein tehtävä on kehittää sos.taitoja ja oppimisvalmiuksia.

Vierailija
89/90 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarissa oppii kyllä tarpeellisia juttuja kouluja varten, vaikka se tuntuu leikiltä ja ulkoilulta. Esim. toimimaan 20 lapsen ryhmässä ulosmeno- ja ruokailutilanteissa, leikkimään isossa porukasssa, keskittymään niihin tehtäviin ja askarteluihin siinä samassa laumassa, ottamaan vastaan ohjeita vierailta aikuisilta, huolehtimaan itse tavaroistaan jne. Myöskin opetellaan koulua varten kirjaimet, numerot, kello ja kaikenlaista yleissivistävää tietoa, jota lapsi ei välttämättä kotona saa... Siellä metsäretkelläkin tod.näk. lasketaan käpyjä ja kiviä tai etsitään I:llä ja A:lla alkavia juttuja tms., joita kotona tuon laumasi kanssa et varmaan tule tekeneeksi. Eskari luo lapselle pohjan keskittymiseen ja itsensä handlaamiseen isossa porukassa, että se pärjää sitten ens vuonna kun luokassa on 25 ja vain yksi opettaja.

[/quote]

Meillä on kokemusta neljän lapsen eskarista jo. Siellä

-aamulla klo 9 jäätiin ulos leikkimään.

-klo 10.30 sisälle, vessaan, käsien pesu, syömään

-klo 11.30 nukkarin lepäämään.

-klo 12.30 eskarilaiset (jotka jäi päivähoitoon, jäi vielä pötköttämään) ylös ja odottamaan hakjaa

Perjantaina oli aamupäivällä tunti eskaria eli oltiin "luokassa" ja tehtiin eskarikirjaa.

Pakko sanoa, että en kyllä tiedä, mitä tuossa sitä niin hienoa varhaiskasvatusta ja esikouluopetusta ja ryhmäytymistä on. Lapset osasivat leikkiä, pukea, käydä vessassa, syödä ja jonottaa. Hassua, että neljästä tunnista yksi piti maata hiljaa nukkarissa. 

No, onneksi eskari ei ollut pakollinen tuossa vaiheessa. Pidimme reilusti ylimääräisiä vapaapäiviä ja lomaa, kun oli tarvetta. 

Hiukan enemmän itse ainakin odotin tältä esikoululta ja hienolta varhaiskasvatukselta. Sitä samaa olin lasten kanssa itsekin osannut jo tehdä kotona. Ulkoilla, syödä, odottaa vuoroa, pötköttää. Lisäksi itse opetin lapset lukemaan ja askarreltiin ja retkeiltiin ja opeteltiin peruslaskutaidot yms. Näitä ei eskarissa tehty lainkaan, vaikka luulin sen olevan jotain todella hienoa, kun siihen oikein tarvittiin yliopiston käyneet kasvattajat

Vierailija
90/90 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 07:49"]

[/quote]

Meillä on kokemusta neljän lapsen eskarista jo. Siellä

-aamulla klo 9 jäätiin ulos leikkimään.

-klo 10.30 sisälle, vessaan, käsien pesu, syömään

-klo 11.30 nukkarin lepäämään.

-klo 12.30 eskarilaiset (jotka jäi päivähoitoon, jäi vielä pötköttämään) ylös ja odottamaan hakjaa

Perjantaina oli aamupäivällä tunti eskaria eli oltiin "luokassa" ja tehtiin eskarikirjaa.

Pakko sanoa, että en kyllä tiedä, mitä tuossa sitä niin hienoa varhaiskasvatusta ja esikouluopetusta ja ryhmäytymistä on. Lapset osasivat leikkiä, pukea, käydä vessassa, syödä ja jonottaa. Hassua, että neljästä tunnista yksi piti maata hiljaa nukkarissa. 

No, onneksi eskari ei ollut pakollinen tuossa vaiheessa. Pidimme reilusti ylimääräisiä vapaapäiviä ja lomaa, kun oli tarvetta. 

Hiukan enemmän itse ainakin odotin tältä esikoululta ja hienolta varhaiskasvatukselta. Sitä samaa olin lasten kanssa itsekin osannut jo tehdä kotona. Ulkoilla, syödä, odottaa vuoroa, pötköttää. Lisäksi itse opetin lapset lukemaan ja askarreltiin ja retkeiltiin ja opeteltiin peruslaskutaidot yms. Näitä ei eskarissa tehty lainkaan, vaikka luulin sen olevan jotain todella hienoa, kun siihen oikein tarvittiin yliopiston käyneet kasvattajat

[/quote]

No onpa kyllä erilaisia eskareita! 

Meillä lapsella on 

8:45 aloitus, piiriin kokoontuminen ja kuulumisten vaihto. 

9:00-10:00 Yksilöllisiä sekä ryhmätehtäviä, kynätehtäviä, kirjasta tehtäviä. 

10-11: ulkona tai sisällä jumppaa, leikkiä. 

11-> ruokailu

Ruokailun jälkeen jonain päivänä retki, tai taas tehtäviä ja leikkiä. 

klo 13 tai 14 kotiin riippuen päivästä.

klo 14 päivissä on vielä välipala ja n 15 min lepohetki sadun merkeissä. 

Koulun eskarista tässä kyse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme