Eskarin aloittaneiden vanhemmat!
Nyt se alkoi ja oikein lain velvoittamana.Taksi kyyti tästä meiltä kestää eskarilaiselta 1,5 tuntia..matka autolla kestää alle 10 minuuttia mutta kun täytyy keräillä mah.monta lasta taksiin matkalta niin vähän venyy..tuli lappua että 5 vuotiiaan täytys hoitaa vessa asiat itsenäisesti ja huolehtia itse tavaroistaan..Musta melko paljon vaadittu 5 vuotiaalta.
Ketuttaa tällänen että on pakko sinne lapsi laittaa eikä siellä tarjota mitään mitä kotona ei olis ja sitten tehdään melko isoja noista pienistä lapsista..säälittää!
Kommentit (90)
Tottahan kouluun pääsee ummikkonakin, mutta se, onko se lapselle hyväksi vai ei, on sitten eri asia... AP:n lapsi on ilmeisesti kotihoidossa, koska kotona on kolme pienempää ja menee eskariin vain eskariajaksi, eli hyötyisi varmasti siitä ryhmässä toimimisen ja sosiaalisten taitojen opettelusta, mikä ei paljon päivähoidosta eroa... Toki tuo taksihomma on ihan pimeä, mutta kyllä AP:lla on sen lisäksi eskaria kohtaan asennevamma.
Nostaisin itse ison metelin tuosta kyydin järjestelystä, en siitä, että eskari on turha. Ja jos minulla olisi auto ja matka kestäisi 10 min, todellakin kuljettaisin itse, jos metelöinti ei auttaisi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:58"] Eskari ei paljon päivähoidosta eroa. Joo tehtäviä tehdään ja opetellaan esim. ruokailujuttuja yms. koulua varten. Kolmen tunnin aikana ei paljon ehdi oppia kun suurinosa ajasta menee ulkoillessa ja ruokailussa. Jotkut kun ei ole kun sen eskariajan siellä, lähtevät kotiin ruuan jälkeen. 5-6v voi hyvin opetella pyyhkimään takamuksensa itse, jos tuntuu hankalalta varmasti hoitajat auttaa. Tavaroista on hyvä oppia huolehtimaan itse, mutta ei 6v voi vielä olettas muistavan kaikkea. Meillä ainankin lapsi viedään hoitoon kun me mennään töihin ja haetaan kun päästää. Jos vapaat viikolla niin lapsi on vaan sen eskariajan 9-12:30 tai välillä pitää jopa vapaapäivän. Tuollaiseen kyytipelleilyyn en kyllä todellakaan lähtisi. Miten muka kaikki kyytiläiset pääsee samaan aikaan kotiin? Eikö vanhemmat käy töissä? [/quote] Meillä lapsi on koulun eskarissa, minusta eroaa päivähoidosta kyllä. Mä teen kotona etänä töitä, muiden kyytiläisten vanhemmat on vissiin kotiäitejä nuoremmille sisaruksille. Eskari kestää täällä 8:45-13, kahtena päivänä 8:45-14. [/quote] Eihän tuo ole reilua jos eskari kestää eri paikkakunnilla eri ajan??? Meillä eskari loppuu 12:30 kun hoitoon jäävät menevät lepäämään.
[/quote]
No voi hyvänen aika sentään. Kunnon tasapäistämissumalainen siellä vonkuu.
Tiesitkö muuten että ei eri kunnissa kouluakaan ole samaa tuntimäärää. Hajoa siihen.
Eikö eskarilaiset ole 6 vuotiaita, ainakin kohta täyttävät...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:58"] Eskari ei paljon päivähoidosta eroa. Joo tehtäviä tehdään ja opetellaan esim. ruokailujuttuja yms. koulua varten. Kolmen tunnin aikana ei paljon ehdi oppia kun suurinosa ajasta menee ulkoillessa ja ruokailussa. Jotkut kun ei ole kun sen eskariajan siellä, lähtevät kotiin ruuan jälkeen. 5-6v voi hyvin opetella pyyhkimään takamuksensa itse, jos tuntuu hankalalta varmasti hoitajat auttaa. Tavaroista on hyvä oppia huolehtimaan itse, mutta ei 6v voi vielä olettas muistavan kaikkea. Meillä ainankin lapsi viedään hoitoon kun me mennään töihin ja haetaan kun päästää. Jos vapaat viikolla niin lapsi on vaan sen eskariajan 9-12:30 tai välillä pitää jopa vapaapäivän. Tuollaiseen kyytipelleilyyn en kyllä todellakaan lähtisi. Miten muka kaikki kyytiläiset pääsee samaan aikaan kotiin? Eikö vanhemmat käy töissä? [/quote] Meillä lapsi on koulun eskarissa, minusta eroaa päivähoidosta kyllä. Mä teen kotona etänä töitä, muiden kyytiläisten vanhemmat on vissiin kotiäitejä nuoremmille sisaruksille. Eskari kestää täällä 8:45-13, kahtena päivänä 8:45-14. [/quote] Eihän tuo ole reilua jos eskari kestää eri paikkakunnilla eri ajan??? Meillä eskari loppuu 12:30 kun hoitoon jäävät menevät lepäämään.
[/quote]
On varmaan vielä hakusessa tuo miten järjestää mikäkin paikkakunta kun vasta tuli säädökset. Tää on Keski-Suomessa suht pienellä paikkakunnalla.
[/quote]
Ei niissä säädöksissä määritellä eskarin päivän pituutta. Se on kunnan/päiväkodin asia. Eihän koulupäivätkään kaikkialla ole saman pituisia ja samaan kellon aikaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:03"]
[/quote]
Tiesitkö muuten että ei eri kunnissa kouluakaan ole samaa tuntimäärää. Hajoa siihen.
[/quote]
Eskari on ilmainen. Sen jälkeisestä päivähoidosta pitää maksaa. On se vähän eriasia loppuuko eskari klo 12 vai klo 14. Klo 14 ehtisin hakea lapsen kotiin. Nyt maksan päivähoidosta aika suolaista hintaa. Onko se reilua?
Huvittavaa miten täällä mammat melkein kuvittelee heidän mussukan jo olevan lähes koulussa. Eskari on ihan leikkikoulua. Tosi hyvä sosiaalisten taitojen kannalta, koska on paljon lapsia ketkä ei koskaan ole ollut päivähoidossa. Mutta älkää nyt kuvitelko että siellä opiskellaan kun koulussa.
Käy ap lukemassa esim esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Saisit vähän käsitystä esiopetuksen tavoitteista ja tarpeellisuudesta.
Sitäpaitsi MINKÄ IHMEEN TAKIA te ette opeta viisivuotiaita lapsianne käymään itsenäisesti vessassa?! Te kannustatte niitä (toivottavasti) pukemaan itse kaksivuotiaasta ja syömään itse heti kun lusikka pysyy kädessä. Opetatte kädetkin pesemään itse? Mikä kumman pyhä asia siinä perseen pyyhkimisessä on kun sitä lasta ei voi alkaa opettaa vähän kerrallaan pyyhkimään itse kun siirtyy potasta pöntölle??? Kuitenkin lapsen oikeus 5-6 vuotiaana saada myös yksityisyyttä vessakäynteihin. Voin sanoa että teidän kullannuppunne harvoin kehtaavat viskari tai eskariryhmässä huutaa ketään pyyhkimään. Sen takia eivät kerro kun menevät kakalle, pyyhkivät huonosti tai panttaavat vatsa kipeänä koko päivän. Hyvin hoidettu vanhemmat. Hyvä.
esiopetusta tulee järjestää 700 tuntia, korkeintaan 4 tuntia per päivä. Niin velvottaa laki.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:34"]
Huvittavaa miten täällä mammat melkein kuvittelee heidän mussukan jo olevan lähes koulussa. Eskari on ihan leikkikoulua. Tosi hyvä sosiaalisten taitojen kannalta, koska on paljon lapsia ketkä ei koskaan ole ollut päivähoidossa. Mutta älkää nyt kuvitelko että siellä opiskellaan kun koulussa.
[/quote]
No esikoulu on melkolailla lähes koulussa, varsinkin jos se järjestetään koulussa. :) Kukaan ei väittänyt että oppitunnit olisivat mitään isomman lapsen tasoa suoraan. Ekalla luokallakin on alkuun aika rennot tunnit.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:38"]
esiopetusta tulee järjestää 700 tuntia, korkeintaan 4 tuntia per päivä. Niin velvottaa laki.
[/quote]
No täällä 4 pv viikossa, ma-ti 4h ja to-pe 5 h.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:34"]
[/quote]
No esikoulu on melkolailla lähes koulussa, varsinkin jos se järjestetään koulussa. :) Kukaan ei väittänyt että oppitunnit olisivat mitään isomman lapsen tasoa suoraan. Ekalla luokallakin on alkuun aika rennot tunnit.
[/quote]
Ulkoleikkejä, jumppaa, metsäretkiä, piirtelyä, pelaamista, tehtäväkirjan täyttöä. Näin koulun eskarissa tähän asti. Eli ihan samaa hommaa mitä naapurin päiväkodissa 1kk sitten.
Oletteko käyneet seuraamassa sitä eskaripäivää? Niitä äidinkielen ja matikan tunteja? Ihme kun ei fysiikkaa ja kemiaa.
Koulujen ja päiväkotien eskareissa on kuitenkin toimintakulttuuriero, koska ovat instituutioina erilaisia ja niillä on eri päämäärät. Toimintaympäristö eroaa toisistaan.
Esikoulu ei ole pakollinen. Voit ilmoittaa sinne, että järjestät esiopetusta kotona. Tässä lainaus kunnan sivulta "Lapsen huoltajan on huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan. Laissa ei säädetä lapsen velvollisuudesta osallistua perusopetuslain mukaisesti järjestettyyn esiopetukseen. Huoltajat voivat päättää myös kotona toteutettavasta esiopetuksen tavoitteet saavuttavasta toiminnasta tai esiopetuksen toteuttamisesta muun kuin perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen järjestäjän toimesta."
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:34"] Huvittavaa miten täällä mammat melkein kuvittelee heidän mussukan jo olevan lähes koulussa. Eskari on ihan leikkikoulua. Tosi hyvä sosiaalisten taitojen kannalta, koska on paljon lapsia ketkä ei koskaan ole ollut päivähoidossa. Mutta älkää nyt kuvitelko että siellä opiskellaan kun koulussa. [/quote] No esikoulu on melkolailla lähes koulussa, varsinkin jos se järjestetään koulussa. :) Kukaan ei väittänyt että oppitunnit olisivat mitään isomman lapsen tasoa suoraan. Ekalla luokallakin on alkuun aika rennot tunnit. [/quote] Ulkoleikkejä, jumppaa, metsäretkiä, piirtelyä, pelaamista, tehtäväkirjan täyttöä. Näin koulun eskarissa tähän asti. Eli ihan samaa hommaa mitä naapurin päiväkodissa 1kk sitten.
[/quote]
No eipä se ekaluokkalaisillakaan kovasti tästä eroa. Että mikä sitten on oikeaa koulua ja mikä ei.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:03"]
[/quote]
[/quote]
Eskari on ilmainen. Sen jälkeisestä päivähoidosta pitää maksaa. On se vähän eriasia loppuuko eskari klo 12 vai klo 14. Klo 14 ehtisin hakea lapsen kotiin. Nyt maksan päivähoidosta aika suolaista hintaa. Onko se reilua?
[/quote]
Se päivähoitokin on eri hintaista eri kunnissa. Onko se reilua? On, koska kunta saa päättää päivähoidon hinnan.
Ite ainakin muistan opetelleeni eskarissa aakkosia ja hahmottamaan numeroita (neljä omenaa yms.). Meillä oli ihan omat tehtäväkansiot, joihin liitettiin monisteita aina kun uusi oli tehty. Saattoivat olla juurikin värityskuvia(väritä kaikki hedelmät) labyrintteja, yms. vastaavia. Aivoja, hahmotuskykyä ja hienomotoriikkaa kehittäviä harjoituksia. Myös ryhmässä toimimista harjoiteltiin enemmän kuin tarhassa.
Ensimmäisellä luokalla huomasi hyvin, ketkä olivat käyneet kunnollisen eskarin ja ketkä eivät olleet. Ystäväni ei meinannut oppia kirjaimia eikä numeroita millään, ja oletti että pöydältä tipahtaneen vihkon tulee opettaja nostamaan. Taisi kerran huudella pyyhkimäänkin... Ja hän siis ei ollut käynyt eskaria.
Epäilen myös tutota matkan kestoa. Jos väität ajavasi itse matkan 10 minuutissa, miksi taksi ajaisi sen 1,5tunnissa? Tuskin hakee eskaria lähinnä asuvaa ensimmäisenä tai ajale huvi kierrosta. Jututapa taksia, tai kyydin järjestäjää.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:16"]
Imettelen minäkin, miksi eskarilaisille on kyyditys?Eikö se ole vanhempien velvollisuus..? Ja juu, meidänkin 5 vuotias aloitti esikoulun. Täyttää joulukuussa 6 vuotta.
[/quote]
Meillä matkaa eskariin on 20km. Joten kulkee kaupungin järjestämällä kyydillä, hänellä taksimatka kestää 30min.
Käyppä lukasemassa esiopetussuunnitelman perusteet, niin pääset vähän jyvälle, mitä siellä esikoulussa tehdään. Googlettamalla EOPS löytyy.
Ap, johtuuko tuo, ettei lapsesi osaa pyyhkiä itse pyllyään jostain fyysisestä rajoitteesta, vai onko kehitys muuten vaan viivästynyt?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:16"]Meillä 5v on innoissaan eskarista. Pikkukoulussa eskarissa eli osittain samassa ryhmässä 1-2 -luokkalaisten kanssa. Näillä on ihan lukujärjestykset oikeine aineineen, välitunnit samoin kuin koululaisilla. Meillä on koulumatkaa 20 km ja se hoituu linja-autolla. Lapsi osaa huolehtia tavaroistaan, ainoastaan ensimmäisenä aamuna oli meinannut reppu jäädä bussiin, mutta kuski oli huomannut. Lapsi on osannut pyyhkiä takapuolensa 4v alkaen ja nyt ennen eskariin menoa vielä ollaan kertailtu sitä asiaa, että tulee kunnolla tehtyä. Ap, onko lapsesi ollut vain kotihoidossa? [/quote] Hui, en mä kyllä uskaltaisi eskarilaisen antaa yksin matkustaa linja-autossa. Vaikka kuvittelenkin olevani ihan normaali äiti ja lapsikin ihan reipas eskarilainen. Ja on täälläkin sisä ja ulkoliikuntaa, tehtäviä tehdään kirjasta. Koulun eskari kuseessä Ei ne matikan ja äikän tunnit mitään kolun oppitunteja ole :D
[/quote]
No on ne melko pitkälle samaa kuin 1 luokkalaisilla, itseasiassa meidän eskarilaisella oli tänään yhdistetty tunti eppujen kanssa. Ei toki kaikki tunnit ole oppitunteja, mutta on niitäkin.