Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarin aloittaneiden vanhemmat!

Vierailija
27.08.2015 |

Nyt se alkoi ja oikein lain velvoittamana.Taksi kyyti tästä meiltä kestää eskarilaiselta 1,5 tuntia..matka autolla kestää alle 10 minuuttia mutta kun täytyy keräillä mah.monta lasta taksiin matkalta niin vähän venyy..tuli lappua että 5 vuotiiaan täytys hoitaa vessa asiat itsenäisesti ja huolehtia itse tavaroistaan..Musta melko paljon vaadittu 5 vuotiaalta.

Ketuttaa tällänen että on pakko sinne lapsi laittaa eikä siellä tarjota mitään mitä kotona ei olis ja sitten tehdään melko isoja noista pienistä lapsista..säälittää!

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette voi heittää lasta itse eskariin? Kyllä viimeistään 5-v pitäisi itse osata käydä vessassa, ja ei sitä tavaraa tarvitse olla ihan niin paljon, etteikö itse eskarilainen pystyisi niistä huolehtimaan.

Vierailija
42/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarissa oppii kyllä tarpeellisia juttuja kouluja varten, vaikka se tuntuu leikiltä ja ulkoilulta. Esim. toimimaan 20 lapsen ryhmässä ulosmeno- ja ruokailutilanteissa, leikkimään isossa porukasssa, keskittymään niihin tehtäviin ja askarteluihin siinä samassa laumassa, ottamaan vastaan ohjeita vierailta aikuisilta, huolehtimaan itse tavaroistaan jne. Myöskin opetellaan koulua varten kirjaimet, numerot, kello ja kaikenlaista yleissivistävää tietoa, jota lapsi ei välttämättä kotona saa... Siellä metsäretkelläkin tod.näk. lasketaan käpyjä ja kiviä tai etsitään I:llä ja A:lla alkavia juttuja tms., joita kotona tuon laumasi kanssa et varmaan tule tekeneeksi. Eskari luo lapselle pohjan keskittymiseen ja itsensä handlaamiseen isossa porukassa, että se pärjää sitten ens vuonna kun luokassa on 25 ja vain yksi opettaja.

Jos tää nyt on tositarina, koska aika urpolta AP kuulostaa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:16"]Imettelen minäkin, miksi eskarilaisille on kyyditys?Eikö se ole vanhempien velvollisuus..? Ja juu, meidänkin 5 vuotias aloitti esikoulun. Täyttää joulukuussa 6 vuotta.
[/quote][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:16"]Imettelen minäkin, miksi eskarilaisille on kyyditys?Eikö se ole vanhempien velvollisuus..? Ja juu, meidänkin 5 vuotias aloitti esikoulun. Täyttää joulukuussa 6 vuotta.
[/quote]

no ei ole vanhempien velvollisuus, kun lapsella on oppivelvollisuus! Joku tolkku sentään, ettei 5-6 -vuotiaita laiteta yksin kulkemaan eskariin.

Vierailija
44/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:16"]Imettelen minäkin, miksi eskarilaisille on kyyditys?Eikö se ole vanhempien velvollisuus..? Ja juu, meidänkin 5 vuotias aloitti esikoulun. Täyttää joulukuussa 6 vuotta.
[/quote][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:16"]Imettelen minäkin, miksi eskarilaisille on kyyditys?Eikö se ole vanhempien velvollisuus..? Ja juu, meidänkin 5 vuotias aloitti esikoulun. Täyttää joulukuussa 6 vuotta.
[/quote]

no ei ole vanhempien velvollisuus, kun lapsella on oppivelvollisuus! Joku tolkku sentään, ettei 5-6 -vuotiaita laiteta yksin kulkemaan eskariin.
[/quote] no se kotikoulu?

Vierailija
45/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari ei paljon päivähoidosta eroa. Joo tehtäviä tehdään ja opetellaan esim. ruokailujuttuja yms. koulua varten. Kolmen tunnin aikana ei paljon ehdi oppia kun suurinosa ajasta menee ulkoillessa ja ruokailussa. Jotkut kun ei ole kun sen eskariajan siellä, lähtevät kotiin ruuan jälkeen.
5-6v voi hyvin opetella pyyhkimään takamuksensa itse, jos tuntuu hankalalta varmasti hoitajat auttaa. Tavaroista on hyvä oppia huolehtimaan itse, mutta ei 6v voi vielä olettas muistavan kaikkea.
Meillä ainankin lapsi viedään hoitoon kun me mennään töihin ja haetaan kun päästää. Jos vapaat viikolla niin lapsi on vaan sen eskariajan 9-12:30 tai välillä pitää jopa vapaapäivän. Tuollaiseen kyytipelleilyyn en kyllä todellakaan lähtisi. Miten muka kaikki kyytiläiset pääsee samaan aikaan kotiin? Eikö vanhemmat käy töissä?

Vierailija
46/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:58"]

Eskari ei paljon päivähoidosta eroa. Joo tehtäviä tehdään ja opetellaan esim. ruokailujuttuja yms. koulua varten. Kolmen tunnin aikana ei paljon ehdi oppia kun suurinosa ajasta menee ulkoillessa ja ruokailussa. Jotkut kun ei ole kun sen eskariajan siellä, lähtevät kotiin ruuan jälkeen. 5-6v voi hyvin opetella pyyhkimään takamuksensa itse, jos tuntuu hankalalta varmasti hoitajat auttaa. Tavaroista on hyvä oppia huolehtimaan itse, mutta ei 6v voi vielä olettas muistavan kaikkea. Meillä ainankin lapsi viedään hoitoon kun me mennään töihin ja haetaan kun päästää. Jos vapaat viikolla niin lapsi on vaan sen eskariajan 9-12:30 tai välillä pitää jopa vapaapäivän. Tuollaiseen kyytipelleilyyn en kyllä todellakaan lähtisi. Miten muka kaikki kyytiläiset pääsee samaan aikaan kotiin? Eikö vanhemmat käy töissä?

[/quote]

Meillä lapsi on koulun eskarissa, minusta eroaa päivähoidosta kyllä. 

Mä teen kotona etänä töitä, muiden kyytiläisten vanhemmat on vissiin kotiäitejä nuoremmille sisaruksille.

Eskari kestää täällä 8:45-13, kahtena päivänä 8:45-14.

Vierailija
47/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:51"]Mä olen tyytyväinen eskariin, lapsi tutustuu tuleviin (osa ainakin) koulukavereihin, saa lounaan ja kivoja leikkikavereita, ja tämä kaikki ilmaiseksi! (Jos ei siis tarvitse lisähoitoa) mun mielestä iso juttu ja olen kiitollinen tästä. Lapseni on myös aivan innoisssaan. Käytöksensä puolesta hän olisi jo valmis kouluun, mm.osaa toimia täysin itsenäisesti, mutta mun mielestä on kivaa että eskarissa luodaan jo pohjaa lukemiselle ja laskemiselle, varsinkin kirjaimet ovat hänelle ihan hepreaa vaikka kuinka kotona niitä käytäisiin läpi. Luotan että eskariopettajat osaavat opettaa paremmin kuin minä, ja sitten on kiva aloittaa koulu kun on tosiaan vähän jo sitä pohjaa luotu :)
[/quote]
Miten sun lapsi osaa toimia täysin itsenäisesti? Aika surullista jos 6v ei tarvitse aikuisen apua missään.

Vierailija
48/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:58"]

Eskari ei paljon päivähoidosta eroa. Joo tehtäviä tehdään ja opetellaan esim. ruokailujuttuja yms. koulua varten. Kolmen tunnin aikana ei paljon ehdi oppia kun suurinosa ajasta menee ulkoillessa ja ruokailussa. Jotkut kun ei ole kun sen eskariajan siellä, lähtevät kotiin ruuan jälkeen. 5-6v voi hyvin opetella pyyhkimään takamuksensa itse, jos tuntuu hankalalta varmasti hoitajat auttaa. Tavaroista on hyvä oppia huolehtimaan itse, mutta ei 6v voi vielä olettas muistavan kaikkea. Meillä ainankin lapsi viedään hoitoon kun me mennään töihin ja haetaan kun päästää. Jos vapaat viikolla niin lapsi on vaan sen eskariajan 9-12:30 tai välillä pitää jopa vapaapäivän. Tuollaiseen kyytipelleilyyn en kyllä todellakaan lähtisi. Miten muka kaikki kyytiläiset pääsee samaan aikaan kotiin? Eikö vanhemmat käy töissä?

[/quote]

Mä teen kotona etänä töitä, muiden kyytiläisten vanhemmat on vissiin kotiäitejä nuoremmille sisaruksille.

[/quote]

Niin ja en oo ap. :)

Vierailija
49/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:58"]

[/quote]

[/quote]
Eihän tuo ole reilua jos eskari kestää eri paikkakunnilla eri ajan??? Meillä eskari loppuu 12:30 kun hoitoon jäävät menevät lepäämään.

Vierailija
50/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:58"] Eskari ei paljon päivähoidosta eroa. Joo tehtäviä tehdään ja opetellaan esim. ruokailujuttuja yms. koulua varten. Kolmen tunnin aikana ei paljon ehdi oppia kun suurinosa ajasta menee ulkoillessa ja ruokailussa. Jotkut kun ei ole kun sen eskariajan siellä, lähtevät kotiin ruuan jälkeen. 5-6v voi hyvin opetella pyyhkimään takamuksensa itse, jos tuntuu hankalalta varmasti hoitajat auttaa. Tavaroista on hyvä oppia huolehtimaan itse, mutta ei 6v voi vielä olettas muistavan kaikkea. Meillä ainankin lapsi viedään hoitoon kun me mennään töihin ja haetaan kun päästää. Jos vapaat viikolla niin lapsi on vaan sen eskariajan 9-12:30 tai välillä pitää jopa vapaapäivän. Tuollaiseen kyytipelleilyyn en kyllä todellakaan lähtisi. Miten muka kaikki kyytiläiset pääsee samaan aikaan kotiin? Eikö vanhemmat käy töissä? [/quote] Meillä lapsi on koulun eskarissa, minusta eroaa päivähoidosta kyllä.  Mä teen kotona etänä töitä, muiden kyytiläisten vanhemmat on vissiin kotiäitejä nuoremmille sisaruksille. Eskari kestää täällä 8:45-13, kahtena päivänä 8:45-14. [/quote] Eihän tuo ole reilua jos eskari kestää eri paikkakunnilla eri ajan??? Meillä eskari loppuu 12:30 kun hoitoon jäävät menevät lepäämään.

[/quote]

On varmaan vielä hakusessa tuo miten järjestää mikäkin paikkakunta kun vasta tuli säädökset. Tää on Keski-Suomessa suht pienellä paikkakunnalla.

Vierailija
51/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut töissä päiväkodissa ja myös eskaripuolella. Ei niissä kyllä paljon eroa ole.

Vierailija
52/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:16"]

Imettelen minäkin, miksi eskarilaisille on kyyditys?Eikö se ole vanhempien velvollisuus..? Ja juu, meidänkin 5 vuotias aloitti esikoulun. Täyttää joulukuussa 6 vuotta.

[/quote]

Vanhempien velvollisuus kuljettaa vaikka joku 30 km eskariin eestaas.. Joo. :D

Vierailija
53/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:17"]Niin on asennevamma jos ei halua että lapsi istuu tuntitolkulla taksissa siksi että pääsee askartelemaan ja leikkimään?

Ja kyllä jokaisen perheen piltti on koulussa pärjännyt vaikka olisi lapsia enemmänkin ja vaikka syrjemällä asuisikin.

Vaadin vaan vastinetta sille että pieni lapsi joutuu kauan matkustamaan kun asia olisi ollut hoidettavissa toisellakin tapaa jos ei säästettäisi täsääs asiassa.

Ja kuljetus on järjestetty tiettyjen seikkojen takia..sen käskee myöskin laki.

Eikä leikki ja laulu ole kultaseni koulutusta kun sitä voi tehdä kotonakin.Leikki on lapsen työtä mutta ei sen tarvitse olla verovaroin kustannettua.
[/quote]

Kuten tässä on moni sanonut, niin esikoulussakin on opetussuunnitelma, jota lastentarhanopettajat noudattavat. Siihen ei sisälly pelkästään leikkiä ja laulua. Tosin leikin ja laulun varjollakin voi oppia, aakkosia ja numeroita ja paljon muuta.

Ikävä kyllä vanhempien asenne voi tarttua lapseen ja hänen motivaationsa eskaria kohtaan kärsii, jos äiti ja isä vain toitottavat kuinka turhaa ja tyhmää koko juttu on. Tuntuu, että teillä on jotain salailtavaa, kun ette millään tahtoisi lasta päästää eskariin. Vai onko kyse siitä, että kotiäiti menettää jotain, kun lapset alkavat vähän itsenäistyä eivätkä roiku helmoissa koko aikaa?

Kiinnostaisi myös tietää millaisten seikkojen vuoksi eskariin on järjestetty kuljetus, jos matkaa on oari hassua minuuttia.

Vierailija
54/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:58"] Eskari ei paljon päivähoidosta eroa. Joo tehtäviä tehdään ja opetellaan esim. ruokailujuttuja yms. koulua varten. Kolmen tunnin aikana ei paljon ehdi oppia kun suurinosa ajasta menee ulkoillessa ja ruokailussa. Jotkut kun ei ole kun sen eskariajan siellä, lähtevät kotiin ruuan jälkeen. 5-6v voi hyvin opetella pyyhkimään takamuksensa itse, jos tuntuu hankalalta varmasti hoitajat auttaa. Tavaroista on hyvä oppia huolehtimaan itse, mutta ei 6v voi vielä olettas muistavan kaikkea. Meillä ainankin lapsi viedään hoitoon kun me mennään töihin ja haetaan kun päästää. Jos vapaat viikolla niin lapsi on vaan sen eskariajan 9-12:30 tai välillä pitää jopa vapaapäivän. Tuollaiseen kyytipelleilyyn en kyllä todellakaan lähtisi. Miten muka kaikki kyytiläiset pääsee samaan aikaan kotiin? Eikö vanhemmat käy töissä? [/quote] Meillä lapsi on koulun eskarissa, minusta eroaa päivähoidosta kyllä.  Mä teen kotona etänä töitä, muiden kyytiläisten vanhemmat on vissiin kotiäitejä nuoremmille sisaruksille. Eskari kestää täällä 8:45-13, kahtena päivänä 8:45-14. [/quote] Eihän tuo ole reilua jos eskari kestää eri paikkakunnilla eri ajan??? Meillä eskari loppuu 12:30 kun hoitoon jäävät menevät lepäämään.

[/quote]

On varmaan vielä hakusessa tuo miten järjestää mikäkin paikkakunta kun vasta tuli säädökset. Tää on Keski-Suomessa suht pienellä paikkakunnalla.
[/quote]
Onhan eskaei ollut iät ja ajat. Eihän sen pakollisuus pitäisi sisältöjä muuttaa mitenkään. Tuo oakollisuus muutenkin on vielä ihan hakusessa. Ei ole mitääb pelisääntöjä, tosin eipä tuo haittaa. Koulus ehtii käydä monet vuodet.

Vierailija
55/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:05"]

Itse olen ollut töissä päiväkodissa ja myös eskaripuolella. Ei niissä kyllä paljon eroa ole.

[/quote]

No päiväkodissa ehkä eri. Koulun puolella on ihan tehtävä-tunnit(matikkaa, äikkää alkeellisesti), välitunnit, ulkoliikuntaa, sisäliikuntaa jne.

Vierailija
56/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:16"]

Kyllä mä epäilen, että siellä eskarissa on aika paljonkin sellaista, mitä kotona ei ole, jos vanhemmat eivät saa itse vietyä lasta alle kymmenen minuutissa eskariin eivätkä osaa opettaa vessakäyttäytymistä 5-6-vuotiaalle.

[/quote]

samaa mieltä vessa-asiassa! päiväkodissa aletaan harjoittelemaan itse pyykimistä kun lapsi tulee isojen ryhmään ja kun hän on esikoululainen niin kukaan muu ei mene pyllyä pyyhkimmään vaan lapsi tekee sen itse!

ja esikoulussa harjoitellaan kouluvalmiuksia. jos sinulla on esiopettajan pätevyys niin lapsesi ei tarvitse esikoulua mutta jos ei, niin et tiedä mitä kaikkea siellä oikeasti opetetaan. se myös seuraa onko lapsi edes kouluvalmis ja tarviaako tukea erilaisessa asioissa. kun nämä asiat huomataan ajoissa niihin puuttuminen on helpompaa ja lapsia saa tarvitsemaansa tukea.

yksi lapselle tärkein asia esikoulussa on kaverit.

Vierailija
57/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kielellinen tietoisuus alkaa kehittyä jo kohdussa ja se kehittyy koko varhaislapsuuden ajan muodostaen pohjan lukutaidolle: lukutaito edellyttää mm. äänteiden erottelukykyä ja kuulemista, ja juuri sellaisia tehtäviä tehdään leikkien avulla eskarissa ja jo ennen sitä varhaiskasvatuksessa, jos vain henkilökunta on pätevää. Puhutaan sukeutuvasta lukemaanoppimisesta, eli lukemaan oppiminen tapahtuu vaiheittain askel askeleelta. Matemaattisen ajattelun kehittäminen on toinen tärkeä sisältö esiopetuksessa - siis oppia kiinnittämään huomiota ympäristössä oleviin lukumääriin ja oppia suhdekäsitteitä liittyen aikaan, tilaan jne. (ennen-jälkeen, ensiksi-sitten/sen jälkeen, tänään-huomenna, edessä-takana, vasemmalla-oikealla jne.), muotoihin sekä oppia lukukäsitteen merkitys: yksi-yhteen vastaavuus esimerkiksi. Tutkimukset osoittavat, että eskari-ikäisillä tällaiset ajattelun valmiudet eroavat huomattavasti ja että erot vain kasvavat perusopetuksen aikana, jos ennen kouluikää saatu pohja ajattelulle on jäänyt heikoksi. Matemaattisen ajattelukyvyn laatu taas vaikuttaa tutkimusten mukaan ihmisen pärjäävyyteen elämässä. Ajattelun taitoja ja suhdekäsitteitä, lukumääriä jne. opetellaan leikkiessä ja liikkuessa, sillä silloin lapsi saa konkreettisia kokemuksia edellämainituista asioista ja oppiminen tapahtuu lapselle tyypillisessä ja mieleisessä toiminnassa. Siksi lasten leikit ja ulkoilut ovat myös pedagogisia tilanteita, jos ne on osattu sellaisiksi järjestää ja lasten huomiota suunnataan tietoisesti opeteltaviin asioihin. Leikki motivoi lasta ja leikissä lapsi toimii taitavammin kuin "omana itsenään" ilman että toimintaan liittyy kuvittelua ja leikin konteksti.  Mikä tahansa leikki ei opeta lapselle uutta, siksi päiväkodeissa ja eskareissa pitääkin olla koulutettua henkilökuntaa, joka osaa arvioida lapsen potentiaalista osaamista ja auttaa lasta oppimaan aina aste kerrallaan laadullisesti vaativampaa ainesta. 

Vierailija
58/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5v on innoissaan eskarista. Pikkukoulussa eskarissa eli osittain samassa ryhmässä 1-2 -luokkalaisten kanssa. Näillä on ihan lukujärjestykset oikeine aineineen, välitunnit samoin kuin koululaisilla. Meillä on koulumatkaa 20 km ja se hoituu linja-autolla. Lapsi osaa huolehtia tavaroistaan, ainoastaan ensimmäisenä aamuna oli meinannut reppu jäädä bussiin, mutta kuski oli huomannut. Lapsi on osannut pyyhkiä takapuolensa 4v alkaen ja nyt ennen eskariin menoa vielä ollaan kertailtu sitä asiaa, että tulee kunnolla tehtyä.

Ap, onko lapsesi ollut vain kotihoidossa?

Vierailija
59/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:16"]Kyllä mä epäilen, että siellä eskarissa on aika paljonkin sellaista, mitä kotona ei ole, jos vanhemmat eivät saa itse vietyä lasta alle kymmenen minuutissa eskariin eivätkä osaa opettaa vessakäyttäytymistä 5-6-vuotiaalle.
[/quote]

En voisi olla enempää samaa mieltä!

Vierailija
60/90 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:16"]Meillä 5v on innoissaan eskarista. Pikkukoulussa eskarissa eli osittain samassa ryhmässä 1-2 -luokkalaisten kanssa. Näillä on ihan lukujärjestykset oikeine aineineen, välitunnit samoin kuin koululaisilla. Meillä on koulumatkaa 20 km ja se hoituu linja-autolla. Lapsi osaa huolehtia tavaroistaan, ainoastaan ensimmäisenä aamuna oli meinannut reppu jäädä bussiin, mutta kuski oli huomannut. Lapsi on osannut pyyhkiä takapuolensa 4v alkaen ja nyt ennen eskariin menoa vielä ollaan kertailtu sitä asiaa, että tulee kunnolla tehtyä.

Ap, onko lapsesi ollut vain kotihoidossa?
[/quote]
Hui, en mä kyllä uskaltaisi eskarilaisen antaa yksin matkustaa linja-autossa. Vaikka kuvittelenkin olevani ihan normaali äiti ja lapsikin ihan reipas eskarilainen. Ja on täälläkin sisä ja ulkoliikuntaa, tehtäviä tehdään kirjasta. Koulun eskari kuseessä
Ei ne matikan ja äikän tunnit mitään kolun oppitunteja ole :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän