Lapsella tulee koulussa joka pv puolen päivän aikoihin pää kipeäksi
Näkö oli viime keväänä terveydenhoitajan tarkastuksessa hyvä, joten luulis ettei johdu näöstä. Lapsi istuu puolessa välissä luokkaa. Voisko olla hometta? Monesti myös tulee huono olo pääkivun lisäksi. Mitä muita syitä voisi olla?
Kommentit (22)
Verensokeri - mihin aikaan on ruokailu? Liikkuuko välitunneilla ulkona, saako raitista ilmaa? Entä onko istuma-asento huono? Päänsärky voi johtua myös niskan ja hartioiden jännityksestä.
Mulla oli sama juttu. Veikkaan huonoa sisäilmaa, juomattomuutta ja sopimatonta ravintoa.
Minullakin oli aina päänsärkyä koulussa. Mikä ei ollut mikään ihme, koska painavan repun kantaminen + epäergonimisissa, vääränkokoisissa tuoleissa istuminen ja luokan huono sisäilma taatusti aiheuttivat sekä lihasjännityksiä että hapen puutetta. Minusta on ihmeellistä ettei useammalla lapsella ole päänsärkyä päivän mittaan.
Mutta, voi toki olla hometta, järkyttävän isossa osassa päiväkodeista ja kouluista on sisäilmaongelmia. Onko asiaa käsitelty vanhempainillassa?
Syokö se koulussa? Muutakin kun näkkileipää. Aamiaisella jaksaa siihe puoleen päivään asti. Toinen syy voi olla ainakin nyt näin kuumalla/kostealla/hiostavalla ilmalla huono luokkailma. Meidän koulussa ei ilmastointi toimi ja ilma on keväisin ja alkusyksystä piinaava. Itse pyörryin just eilen bilsantunnilla 13-14.
Meillä lapsella sama juttu. Ruokailu, näkö ja juominen pitäisi olla kunnossa. Koulussa on todettu huono sisäilma. Syy on joko se tai stressi.
Juoko lapsi vettä? Nyt on ollut tosi kuuma, ja varsinkin jos yhtään juoksee välitunnilla, niin lapsi tarvitsisi nestettä myös aamiaisen ja lounaan välissä.
Käytä nyt kuitenkin oikeassa näöntarkastuksessa, jossa homma katsotaan karsastuksen osalta kunnolla.
Vie silmälääkärille, meidän tk:sta ainakin saa maksusitoumuksenkin yksityisellä silmälääkärillä käyntiin lapselle.
Ihan ensimmäisenä tulee epäily homeesta, sitä on järkyttävän monessa koulussa. Omat lapset jotka eivät olleet vuosiin nukkuneet päikkäreitä suorastaan tipahtivat koulusta tullessaan. Muillakin oppilailla väsymystä, pään särkyä ja pahoinvointia. Nyt on se koulu suljettuna.
Remontteja näihin kouluihin on vaikea saada koska rahasta pula. Ok mutta terveydenhoito menot esim. astma tulevat pitkällä tähtäimellä myös maksamaan. Näin huonossa taloustilanteessa korjausrakentaminen olisi sitä elvyttävää toimintaa. Pidemmälle ajateltuna se säästäisi kun lapset eivät sairastuisi jo koulussa.
Raksamiehiä on kortistossa pitkä rivi ja on ennenkin apumiehiksi otettu jätkiä joiden ei tarvi osata kuin kantaa rakennustarvikkeita. Tässä on taas kerran siitä kyse mihin rahat halutaan käyttää. Jos ei edes lasten terveys kiinnosta niin se kertoo päättäjien asenteista.
Lapsi syö hyvin sekä koulussa että kotona, ja koulussa on juomapullo mukana josta juo pitkin päivää. Välitunnit on pakko olla ulkona, joten raitista ilmaakin saa. Lapsi nyt kuudennella luokalla.
Ap
Mun 12-vuotiaalla sama juttu mutta olen melkein varma että johtuu veden juomattomuudesta. En saa häntä juomaan, enkä voi olla tuonikäistä koko ajan vahtimassa. Oma aloitteisesti ei juo lasillistakaan. Pissaa ehkä kahdesti päivässä eli juo aivan liian vähän. Sitten on pää kipeä joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:17"]
Lapsi syö hyvin sekä koulussa että kotona, ja koulussa on juomapullo mukana josta juo pitkin päivää. Välitunnit on pakko olla ulkona, joten raitista ilmaakin saa. Lapsi nyt kuudennella luokalla. Ap
[/quote]
Ja olet ihan varma, että syö koulussa hyvin?
Hometta veikkaisin. Taitaa suurimmassa osassa kouluista olla sisäilmaongelmia.
Olen ihan varma, syö kuin hevonen ja on kaikki ruokainen. Ja vesi maistuu niin ruuan kanssa kuin ruokailujen välissäkin.
Ap
Minullekin tuli päänsärkyä ala-asteella joka päivä. Koulussa oli hometta. True story.